اگر کسب و کار آنلاینی دارید، شاید تا به حال کمپین های تبلیغاتی زیادی رفته باشید. یکی از روش های تبلیغاتی، تبلیغات در گوگل است. گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی گوگل است که با استفاده از آن می توانید تبلیغات کلیکی انجام دهید و بدون سئو، در بالای نتایج جستجوی گوگل سایت خود را نشان دهید. این مسئله در زمینه جذب مخاطب هدفمند به شما کمک می کند. ایراد مهمی که گوگل ادوردز دارد، این است که تنها تا زمانی که حساب شما شارژ داشته باشد، در صدر نتایج گوگل هستید اما پس از آن، دیگر در صدر نخواهید بود. گاهی اوقات کاربران فکر می کنند که گوگل ادوردز همان سئو است یا تاثیر مستقیم روی آن دارد اما این طور نیست.

با این وجود، گوگل ادوردز می تواند روی رشد سئوی سایت به شما کمک کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی مفهوم گوگل ادوردز و 6 روش برای رشد سئو با کمک آن بپردازیم.

گوگل ادوردز را بشناسیم؛ چه کاربردی دارد؟

یکی از سرویس های بسیار ارزشمند گوگل که کمک زیادی به کسب و کارها می کند، سرویس تبلیغ کلیکی گوگل یا همان گوگل ادوردز است. این سرویس به شما کمک می کند تا بتوانید با کلمات کلیدی دلخواه خود، به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید. تبلیغات گوگل درست دقیقاً در صفحه نتایج جستجو کاربران نمایش داده می شود. البته بابت نمایش در این صفحه باید هزینه پرداخت کنید! در واقع بابت هر ترافیکی که گوگل برای شما جذب می کند، پول می دهید و تا زمانی که کمپین تبلیغاتی شما شارژ داشته باشد و آن را در حالت فعال قرار داده باشید، به صورت کاملاً هدفمند بازدید و ترافیک دریافت می کنید.

گوگل ادوردز یک مزیت بسیار مهم دارد! مزیت عالی این روش، این است که تبلیغات شما دقیقاً با همان کلمه کلیدی نمایش داده می شود که مورد جستجوی کاربر بوده است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک سایت برای فروش کفش ورزشی دارید و می خواهید با کمک گوگل ادوردز مخاطبان هدف آن را جذب کنید. تبلیغات شما در صفحه نتایج مربوط به “لباس ورزشی” نمایش داده می شود. این مسئله به این معنی است که تبلیغات شما دقیقاً به افرادی نمایش داده می شود که به این محصول نیاز دارند و آن را جستجو کرده اند. با این روش تبلیغاتی شما می توانید فروش محصولات و خدمات کسب و کارتان را تا حد زیادی افزایش دهید.

پس نتیجه می گیریم که گوگل ادوردز بهترین و جذاب ترین سرویس های گوگل است که برای بازاریابی موتورهای جستجو SEM مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی دلخواه خود را به رتبه های اول برسانید. اگر قصد استفاده از خدمات سئو برای رسیدن به صفحه اول گوگل را دارید، بهتر است در کنار آن از گوگل ادوردز هم استفاده کنید. تا زمانی که صفحه اول گوگل نرسیده باشید، می توانید با گوگل ادوردز صفحه اول گوگل باشید و مشتریان خود را جذب کنید. مسئله قابل توجه این است که شما می توانید کلمات کلیدی موردنظر خود را مشخص کنید تا با آن کلمات کلیدی بالا باشید.

چه چیزی از این بهتر که بدون منتظر ماندن برای رسیدن به صفحه اول گوگل با سئو، با کلمات کلیدی دلخواه خود در لینک اول گوگل باشید. البته گوگل  ادوردزنیازمند دانش و تخصص است تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. شما می توانید یادگیری آن را با تجربه یا آموزش که نیازمند صرف هزینه است یاد بگیرید یا از تیم متخصص در این حوزه استفاده کنید.

سئو و گوگل ادوردز یکی هستند؟

از مهم ترین سوالاتی که کاربران می پرسند این است که سئو و گوگل ادوردز یکی هستند؟ قطعاً خیر. سئو یک فرآیند زمان بر و طولانی است که باید به صورت مداوم روی آن فعالیت کنید. به عبارت ساده تر، برای آن که بخواهید یک سایت را با سئو بالا بیاورید، باید زمان و بودجه زیادی صرف کنید تا سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. حتی زمانی که به صفحه اول گوگل رسیدید، باز هم باید زمان و بودجه صرف کنید تا بتوانید به لینک اول برسید. جالب تر این که اگر به رتبه اول صفحه نتایج گوگل هم برسید، باز هم باید بودجه ای کنار بگذارید تا سایت خود را در همان رتبه نگه دارید. بنابراین سئو نیازمند استراتژی قوی است که بابت آن باید زمان و هزینه صرف کنید!

از طرف دیگر، گوگل ادوردز یک سرویس تبلیغاتی از سمت شرکت گوگل است که می توانید کمپین خود را اجرا کنید. در واقع دقیقاً از همان زمانی که کمپین خود را ایجاد و شارژ می کنید، قابل دسترس است. در واقع با گوگل ادوردز کافی است کلمات کلیدی کمپین خود را مشخص کنید و با پرداخت هزینه آن، شاهد نمایش تبلیغ خود در رتبه اول صفحه نتایج جستجوی کلمه موردنظر خود باشید. اگر شارژ حساب کمپین شما تمام شود، تبلیغاتی هم نمایش داده نخواهد شد. این در حالی است که در سئو، اگر به صفحه اول گوگل برسید تا زمانی که رقیبان جای شما را نگیرند بدون هزینه همان جا هستید. بنابراین سئو و گوگل ادوردز هر دو هزینه بر هستند و بهتر است در کنار هم استفاده شوند تا نتایج بسیار خوبی برای شما بیافرینند.

از گوگل ادوردز برای رشد سئو استفاده کنید!

تا اینجای مقاله با مفاهیم سئو و گوگل ادوردز آشنا شدید و اکنون می دانید که این دو چه تفاوتی با هم دارند. شاید بخواهید در مورد تاثیر گوگل ادوردز روی رشد سئوی سایت ها مطالبی را یاد بگیرید. پیش از هر چیزی ابتدا لازم است بدانید که سئو و گوگل ادوردز به صورت مستقیم روی یک دیگر تاثیرگذار نیستند! در واقع اگر با هدف بهبود سئوی سایت از گوگل ادوردز استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم این کار را انجام ندهید؛ دلیل آن هم این است که هیچ تاثیر مستقیمی روی آن نخواهد داشت. تنها می توانید از مزایای غیر مستقیم آن استفاده کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 6 راه کار برای بهره گرفتن از گوگل ادوردز در سئوی سایت بپردازیم تا بهترین نتایج را بگیرید:

1. رشد برندسازی و افزایش ترافیک سایت

با برندسازی آشنا هستید و می دانید که برندسازی به معنای شناخت برند شما توسط کاربران است. اما به نظر شما برندسازی چقدر مهم است و برای کاربران چه اهمیتی دارد؟ اگر در این زمینه از ما سوال کنید، باید بگوییم که برندسازی بخشی مهمی از کسب و کارهای آنلاین محسوب می شود. برای درک بهتر است موضوع، فرض کنید شما در حال خرید یک محصول از اینترنت هستید و چندین فروشگاه اینترنتی هم آن را دارند. یکی از آن ها دیجی کالا است که سابقه چندین ساله دارد و برندش در میان کاربران بسیار جا افتاده است. احتمال آن که شما از دیجی کالا خرید کنید بسیار بالا است؛ زیرا برندسازی بسیار قوی در میان کاربران دارد و انتخاب بسیاری از آن ها است.

جالب است بدانید که برندسازی روی سئو تاثیرگذار است و می تواند به بهبود سئوی سایت شما کمک زیادی کند. در واقع شما با کمک گوگل ادوردز می توانید نام برند خود را جلوی چشمان کاربران قرار دهید و همین مسئله باعث می شود که به مرور زمان، کاربران شما را بشناسند. در این صورت نه تنها از طریق گوگل ادوردز، بلکه از طریق سئو هم برای شما ترافیک ایجاد می شود. پس از مدتی که سایت شما به رتبه های خوبی در گوگل برسد، کاربران با دیدن نام سایت یاد شما می افتند. در این صورت وارد سایت خواهند شد و از محتوا و خدمات شما استفاده می کنند. بنابراین سرویس گوگل ادوردز باعث برندسازی می شود و در نهایت به رشد ترافیک سایت شما کمک خواهد کرد.

2. بهبود انگیزه کسب و کار برای رشد سئو

با اجرای یک کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز شما به رتبه اول گوگل دست پیدا می کنید و این مسئله به معنای جذب ترافیک بسیار زیادی از سمت کاربران است. اگر گزارش های مربوط به کمپین خود را مشاهده کنید، متوجه می شوید که گوگل پتانسیل بسیار بالایی در افزایش ترافیک هدفمند برای سایت دارد. این گزارش ها به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعات بسیار خوبی در مورد کمپین خود کسب کنید و کمپین های بعدی خود را تا حدودی بهینه سازی کنید. از مهم ترین اطلاعاتی که می توانید در گزارش ها به آن دسترسی داشته باشید، میزان استفاده کاربران از حوزه کاری شما ست. در واقع می توانید متوجه شوید که میزان جستجوی کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاری شما چقدر بوده است و همین مسئله یک انگیزه بسیار قوی خواهد بود تا سئوی سایت خود را رشد دهید.

گوگل ادوردز ابزاری است تا با کمک آن ببینید کاربران چقدر در حوزه کاری شما جستجو می کنند! این مسئله انگیزه ای برای سئو است تا روی آن تمرکز کنید. یک مسئله مهم در سئو وجود دارد که نباید فراموش شود! سئو در برخی کلمات کلیدی پر رقیب بسیار زمان بر خواهد بود و ممکن است بیش از 1 سال طول بکشد. حتی در شرایط بسیار سخت هم نباید آن را رها کنید و قید سئو را بزنید. البته این موضوع مربوط به برخی کلمات کلیدی است! برخی کلمات کلیدی در کمتر از 2 ماه به صفحه اول گوگل می رسند و به افزایش فروش محصولات و خدمات شما کمک زیادی می کند.

3. کمپین های گوگل ادوردز با افزایش نرخ تبدیل همراه هستند

نرخ کلیک برای هر کسب و کاری مهم است و راه های مختلفی برای افزایش آن وجود دارد! گوگل ادروزد یکی از این راه ها است که می تواند نرخ کلیک شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. هر چقدر نرخ کلیک بیشتر باشد، به این معنی است که کمپین شما بهینه تر است. در واقع نشان می دهد که کاربرانی که به آن نیاز دارند، به خوبی متقاعد و درگیر شده اند. هر چقدر هم که نرخ کلیک بالاتر باشد، نشان دهنده بهینه تر بودن کمپین تبلیغاتی است. البته برای آن که به بالاترین نرخ کلیک دست پیدا کنید، باید فاکتورهای مختلفی را رعایت کنید.

چک کردن گزارش ها هنگام اجرای کمپین گوگل ادروزد به شما کمک می کند تا اگر نرخ کلیک کم است، آن را در همان لحظه بهبود ببخشید و بهینه سازی کنید. با ایجاد تغییرات می توانید این کار را به راحتی انجام دهید و نتایج بسیار خوبی بگیرید. برای آن که بتوانید بهترین کمپین ها را ایجاد کنید، پیشنهاد می کنیم از افراد یا تیم های متخصص در این حوزه استفاده کنید تا بتوانید کمپین بهینه ای راه اندازی کنید. همچنین 3 نکته مهم برای ایجاد نرخ کلیک بالا وجود دارد که عبارتند از:

  • عنوان جذاب و بهینه استفاده کنید!

استفاده از عنوان جذاب و بهینه به شما کمک می کند تا بتوانید نرخ کلیک کمپین های خود را افزایش دهید! در واقع با کمک عنوان مناسب شما نظر کاربران و مخاطبان هدف کسب و کار شما جلب می شود و آن ها هم وارد سایت شما شوند. انتخاب یک عنوان جذاب و بهینه باعث می شود تا کاربران نظرشان جلب شود، نیازشان را بگویند و در نهایت با کسب و کار شما تعامل برقرار کنند. در نهایت، کاربر را متقاعد می کند که کسب و کارتان می تواند بهترین نتایج را برای شما ایجاد کند. پس همیشه سعی کنید از عنوان های مناسب انتخاب کنید تا نتایج بسیار خوبی حاصل شود.

  • احساس نیاز کاربران را درک و تحریک کنید!

احساس کاربر همه چیز است و می تواند باعث شود تا کاربر راحت تر تصمیم بگیرد! برای آن که نرخ کلیک خود را بهبود ببخشید، باید بتوانید احساس کاربران را تحریک کنید. در واقع اگر بتوانید نیاز کاربر را به خوبی بشناسید، می توانید کاربر را در مورد محصول خود تحریک کنید. مثلاً می توانید به آن ها بگویید که اگر از محصول شما استفاده نکنند، ضررهای زیادی در آن لحظه یا به صورت کلی در زندگی خود می بینند. البته یکی از موضوعاتی که وجود دارد، این است که محدودیت تعداد کاراکترهای عنوان پیش روی شما است و باید خیلی خلاقیت به خرج دهید که بتوانید در تعداد کمی از کلمات همه این موارد را جای دهید. برگ برنده هر کمپین تبلیغاتی خلاقیت است و اگر از آن استفاده کنید، به احتمال زیاد موفق خواهید شد.

  • کمپین خود را مدام بهینه سازی کنید!

بهینه سازی کمپین تبلیغاتی اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند نرخ کلیک کمپین را تا حد زیادی افزایش دهد. باید همیشه کمپین خود را آنالیز کنید و همیشه در حال بهینه سازی آن باشید. زیرا فعال بودن کمپین به معنای از بین رفتن بودجه شما است که اگر بازدهی نداشته باشد، این اتفاق دو چندان می شود و سرمایه از دست رفته قابل بازگردانی نیست.

4.  سئوی محلی را با گوگل ادرودز بهبود ببخشید!

گاهی اوقات کسب و کارها محصول یا خدماتی ارائه می کنند که نمی توانند آن را به همه افراد دنیا یا کشور ارائه کنند. به همین دلیل، باید در یک منطقه جغرافیایی خاص فعالیت کنند. مثلاً ممکن است شما تعمیرکار ماشین باشید. در این صورت تنها در همان شهر و محل زندگی خود می توانید خدمات ارائه کنید. برای مثال اگر اصفهان هستید، نمی توانید برای تعمیر وسایل افرادی که ساکن تهران هستند اقدام کنید. در چنین شرایطی سئوی محلی به دردتان می خورد. سئوی محلی به شما کمک می کند تا افراد یک منطقه خاص از محصول / خدمات شما استفاده کنند و در واقع، خدمات خود را به ساکنان همان منطقه ارائه کنید.

در گوگل ادوردز شما این امکان را دارید که تبلیغات خود را تنها به کاربران یک منطقه خاص نمایش دهید که قرار است از محصول / خدمات شما استفاده کنند. در واقع در کمپین های گوگل ادوردز شما می توانید مشخص کنید که تبلیغ شما به چه افرادی نمایش دهند. مثلاً می توانید مشخص کنید که تبلیغ شما تنها به افرادی که ساکن شهر خودتان هستند، تبلیغ شما را ببینند. همچنین اگر داده های محلی در اختیار دارید، می توانید از آن ها استفاده کنید تا در کنار گوگل ادوردز از روش های تبلیغات محلی دیگری هم استفاده کنید. در پایان، می توانید اطلاعات افرادی که سود زیادی به شما رسانده اند را مشاهده کنید و در کمپین های بعدی، چنین افرادی را هدف تبلیغات خود قرار دهید.

5. بک لینک سایت های اول گوگل را استخراج کنید!

گوگل ادرودز را می توان یک سئوی موفق دانست که تا زمان شارژ داشتن حساب شما، در بالاترین نتایج قرار دارید اما پس از پایان شارژ حساب دیگر نمایش داده نمی شود. در واقع تنها تا زمانی که هزینه پرداخت می کنید، کمپین شما فعال است و در رتبه اول گوگل قرار دهید. به محض این که شارژ کمپین شما تمام شود، رتبه اول گوگل را از دست می دهید و در این صورت باید هزینه پرداخت کنید یا قید آن را بزنید. سایت هایی هم وجود دارند که رتبه اول گوگل هستند و البته هزینه های مربوط به کمپین تبلیغاتی را پرداخت نمی کنند. البته هزینه های دیگری نظیر لینک سازی و تولید محتوا پرداخت می کنند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چطور سایت خود را در رتبه های اول گوگل نمایش دهیم؟

بک لینک یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای رسیدن به صفحه اول گوگل است و باید آن را در نظر داشته باشید! اگر بک لینک های قوی برای سایت خود بسازید، می توانید به صفحه اول گوگل برسید اما اگر بک لینک رقیبان قوی تر باشد، این کار سخت خواهد بود. حال برای آن که بدانید بک لینک درستی برای سایت خود ایجاد می کنید، بهتر است لیست بک لینک سایت هایی که رتبه اول گوگل هستند را پیدا کنید و لینک سایت خود را در آن قرار دهید. با این کار به راحتی می توانید در بحث رقابت سئو مشارکت کنید و بهترین نتایج را بگیرید. البته حواستان باشد که بک لینک هایی بسازید که دائمی باشد! دلیل اهمیت این موضوع هم این است که حذف شدن آن ها تاثیر بسیار منفی در روند سئوی سایت شما خواهد داشت.

6.  استفاده از گوگل ادوردز به جای سئو تا زمان رسیده به صفحه اول گوگل

گوگل ادوردز شما را در صفحه اول نمایش می دهد اما به ازای دریافت هزینه! البته شما را به لینک اول گوگل می رساند. در حالی که سئو فرآیند مشکلی است و ممکن است رسیدن به صفحه اول در برخی کلمات کلیدی بسیار هزینه بر و زمان بر باشد، اما گوگل ادوردز با هزینه کم شما را به صفحه اول گوگل می رساند و می توانید مخاطبان هدف خود را به راحتی جذب کنید. از مهم ترین استراتژی های تبلیغاتی است که تا زمان نتیجه دادن سئو، روی گوگل ادوردز هم تمرکز کنید. تا زمانی رسیدن سایت به صفحه اول گوگل، از گوگل ادوردز هم استفاده کنید تا همچنان در صفحه اول گوگل قرار داشته باشید.

کسب و کارهای زیادی وجود دارند که سئوی سایت آن ها عالی است اما باز هم از گوگل ادوردز استفاده می کنند. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد! مثلاً ممکن است در بسیاری از کلمات کلیدی اول باشند اما در کلمات کلیدی دیگری اول نباشند. در این صورت از گوگل ادوردز استفاده می کنند تا بتوانند بهترین نتایج را بگیرند. شما هم اگر روی سئو کار می کنید اما هنوز به صفحه اول گوگل نرسیده اید، کمپین فعالی داشته باشید و از گوگل ادوردز به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. مزیت جالب گوگل ادوردز، این است که می توانید با هر بودجه ای کمپین ایجاد کنید.

نتیجه گیری

از بهترین سرویس هایی که در اختیار کسب و کارهای آنلاین قرار دارد، گوگل ادوردز است! با کمک گوگل ادروزد به راحتی می توانید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، آن هم با کلمات کلیدی دلخواه خود. این مسئله بسیار جذاب است؛ زیرا با پرداخت هزینه و بدون هیچ زحمتی به صفحه اول گوگل می رسید. اما این مسئله دائمی نیست و اگر شارژ حساب شما تمام شود، دیگر صفحه اول گوگل نخواهید بود. در حالی که بسیاری از کسب و کارها علاقه دارند که در صفحه اول گوگل باقی بمانند که در این صورت باید روی سئو تمرکز کنند. گوگل ادوردز به صورت مستقیم روی سئو تاثیر ندارد اما تاثیرات غیرمستقیم زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل مهم ترین تاثیراتی که گوگل ادوردز روی سئو سایت دارد پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *