محتوای هر سایت مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد و کاربران هر سایتی برای محتوای سایت از آن بازدید می‌کنند. موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز تنها به محتوای سایت اهمیت می‌دهند و رفتار کاربران در مرحله‌های بعدی قرار می‌گیرد! محتوای هر سایت به اجزای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها محتوای متنی است که در گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز بیشترین اهمیت را دارند. در مرحله بعدی محتوای تصویری، ویدئویی و… هستند که برای کاربران و سپس موتورهای جستجو مهم هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع محتوای تصویری و بصری برای سایت‌ها بپردازیم و کاربرد آن را برای شما تشریح کنیم.

استفاده حداکثری از عناصر گرافیکی

استفاده از عناصر گرافیکی فواید زیادی در افزایش محبوبیت اینفوگرافیک‌های شما خواهد داشت! اولین مزیت این است که هرچه متن شما کمتر باشد و عناصر گرافیکی را جایگزین آن کرده باشید، کاربران راحت‌تر آن متن را می‌خوانند؛ در واقع در سال‌های اخیر حوصله کاربران سایت کم شده است و بیشتر به دنبال محتوای کم‌حجم اما مفید هستند. فرض کنید بخواهید درصدهای مربوط به یک مسئه را نشان دهید!

در اینصورت اگر بخواهید تمامی آنها را با متن بنویسید کمی برای کاربران خسته‌کننده است و بهترین راه‌کار استفاده از نمودارهای دایره‌ای و نوشتن عدد مربوط درصد هر یک از آنها بر روی نمودار است. از طرف دیگر هرچه متن‌های یک اینفوگرافیک حجم کمتری داشته باشند، آن طرح در نگاه اول نظر بازدیدکنندگان سایت را جلب می‌کند. البته توجه داشته باشید که استفاده حداکثری از عناصر گرافیکی به این معنا نیست که تمامی بخش‌های اینفوگرافیک را از آنها پر کنید! در واقع منظور ما این است که به جای متن‌ها تا جایی که می‌توانید از عناصر گرافیکی استفاده کنید و البته عناصر گرافیکی شما نیز باید به گونه‌ای باشد که در عین سادگی، زیبایی را نیز به ارمغان بیاورد.

پرهیز از کوتاه یا بلند بودن متن‌های اینفوگرافیک

در مقالات قبلی به بررسی اهمیت اینفوگرافیک‌ها پرداختیم و گفتیم مهم‌ترین عامل محبوبیت اینفوگرافیک‌ها در میان کاربران خلاصه و مفید بودن آنها است. اینفوگرافیک‌های بلند بدلیل آن‌که بیش از حد به مسائل می‌پردازند، در نقش مقاله هستند و اگر کاربر بخواهد آن را بخواند، قطعا مقالات کامل‌تر بیشتر به سودش است! بنابراین سعی کنید اینفوگرافیک‌های شما خلاصه‌شده باشد تا کاربران بتوانند آن را مطالعه کنند. البته خلاصه بودن آنها باید به گونه‌ای باشد که کاربران شما با مشکل مواجه نشوند و به راحتی بتوانند محتوای کلی را درک کنند. در کل اینفوگرافیک شما نباید کوتاه یا بلند باشد و باید به اندازه‌ای که کاربر محتوای شما را درک کند، توضیحات لازم را ارائه دهید.

عدم استفاده از تبلیغ محصول یا خدمات کسب‌وکار خود

طراحی و تولید اینفوگرافیک‌ها تنها باید هدف آموزشی و ارتقا سطح فعالیتی شما داشته باشد و نباید جنبه تبلیغاتی به خود بگیرد! اگر در اینفوگرافیک‌های خود محصولات یا خدمات خود را به عنوان راه‌کار به کاربران خود معرفی می‌کنید، باید بگوییم که اینفوگرافیک شما یک محتوای موفق نیست! در واقع شما باید به گونه‌ای اینفوگرافیک‌ها را طراحی کنید که اگر کاربران دیگر خواستند آن را انتشار دهند، به راحتی بتوانند اینکار را انجام دهند؛ وجود تبلیغات یا معرفی سرویس‌های خود تنها جنبه تبلیغاتی به خود می‌گیرد که نه تنها کاربران از آن استفاده نمی‌کنند، بلکه شانس اشتراک‌گذاری آن توسط کاربران را از دست می‌دهید! اگر قصد تبلیغات محصولات خود را دارید، راه‌های دیگری برای آن وجود دارد که بنرهای تبلیغاتی از مهم‌ترین آنها هستند اما استفاده از اینفوگرافیک برای تبلیغات محصول یا خدمات شما مناسب نیست.

درج لوگوی کسب‌وکار در بخشی از اینفوگرافیک

اینفوگرافیک شما باید به گونه‌ای منتشر شود که تولیدکننده و طراح آن مشخص باشد! استفاده از لوگوی کسب‌وکار شما در بخشی از اینفوگرافیک سبب می‌شود تا هرکه محتوای اینفوگرافیک شما را خواند، متوجه شود که اینفوگرافیک از طرف مجموعه شما منتشر شده است! این کار با تبلیغات و معرفی محصولات در محتوای اصلی اینفوگرافیک کاملا متفاوت است و بیشتر جنبه مالکیت دارد.

جنبه تبلیغاتی هرگاه به اینفوگرافیک یا برخی دیگر از تصاویر گرافیکی راه یابد، سبب از بین رفتن اعتماد کاربران می‌شود و در نهایت ممکن است به شکست کسب‌وکار شما یا از بین رفتن اعتماد در میان رقیبان خود شود. بهترین راه‌کار طراحی یک لوگوی زیبا و کوچک برای درج در بخشی از اینفوگرافیک به منزله‌ی امضا یا همان کپی‌رایت طرح است که اگر کاربران دیگر که می‌خواهند آن را منتشر کنند، لوگوی شما را حذف کنند به راحتی قابل پیگیری است و می‌توانید از قوانین کپی‌رایت استفاه کنید.

اشاره به منابع داده‌ها و آمار

اگر در طراحی اینفوگرافیک خود از منابع، آمار یا نمودارهای خاصی استفاده کرده‌اید، حتما منابع آن را نیز در بخشی از اینفوگرافیک (مثلا پایین‌ترین بخش آن) درج کنید! اینکار نه تنها احترام به قوانین کپی‌رایت است، بلکه سبب می‌شود تا کاربران راحت‌تر به شما اعتماد کنند؛ از طرفی در صورت نیاز می‌توانند صحت اطلاعات را بررسی کنند.

استفاده از اسکرین‌شات برای محتوای آموزشی

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که امروزه در دست کاربران مختلف قرار دارد و بخشی از زندگی‌ آنها را تشکیل می‌دهند، استفاده از موبایل و تبلت است! این ابزار به کاربران کمک می‌کنند تا بتوانند در هر مکان و زمانی به راحتی بخشی از مهم‌ترین کارهای روزمره خود را انجام دهند. یکی از ایده‌هایی که برای آموزش در سایت‌های مختلف وجود دارد، آموزش ابزارهای و اپلیکیشن‌های موبایلی است که در حوزه تخصصی خود از آنها استفاده می‌کنید. یکی از قابلیت‌های موبایل‌ها این است که شما به راحتی می‌توانید از هر بخشی از موبایل خود اسکرین‌شات تهیه کنید. این اسکرین‌شات‌ها تصاویری هستند که از صفحه خاصی از گوشی تهیه شده و می‌توانند یک محتوای آموزشی بسیار قوی و موثر باشند.

اگر قصد دارید آموزش برنامه‌ای خاص که مرتبط با حوزه تخصصی شما است را در سایت خود قرار دهید، بهترین کار تهیه اسکرین‌شات از بخش‌های مختلف سایت است تا به راحتی بتوانید به کاربران آموزش دهید. همچنین با درج توضیحات در زیر هر اسکرین‌شات به صورت متن برای ارائه توضیحات بهتر و کامل‌تر ضروری است. از طرفی می‌توانید توضیحات را با سایز کوچک فونت در همان تصویر اسکرین‌شات درج کنید و این‌گونه به راحتی کاربران را از هدف خود آگاه سازید. استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف برای درج متن دلخواه خود یکی از راه‌های ساده و سریع است که با استفاده از آن می‌توانید توضیحات لازم را به کاربران خود ارائه کنید. در واقع اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در زمانی کوتاه تغییرات موردنظر خود را در تصویر اسکرین‌شات درج کنید. از طرف دیگر در سیستم عامل ویندوز یا سیستم‌عامل‌های دیگر شما نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ را در اختیار دارید که اجازه هرگونه تغییراتی را به شما می‌دهد.

استفاده از اسلایدرهای وب

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌هایی که حاوی محتوای بصری در وب است، بخش اسلایدر هر سایتی است! این بخش به شما این امکان را می‌دهد که رویدادها و اخبار مهم سایت خود را در دید کاربران قرار دهید. اگر در سایت خود قصد دارید تا اطلاعات مهم را در قالب محتوای بصری در اختیار کاربران قرار دهید و اطلاعات شما طولانی نیست، می‌توانید از اسلایدها استفاده کنید. اسلایدها محلی برای نمایش عنوان‌های مهم هستند و جایگاه زیادی برای درج اطلاعات جامع و کامل ندارند! در واقع اگر شما می‌خواهید توضیحات مفصلی درباره یک خبر یا رویداد بدهید، باید در اسلاید تنها عنوان و یک خط خلاصه از آن قرار دهید و سپس آن را به صفحه مربوطه لینک کنید؛ در این‌صورت اگر کابران بخواهند آن را مطالعه کنند به راحتی می‌توانند وارد آن صفحه شوند و از اطلاعات آن به صورت کامل آگاهی یابند.

شباهت اسلایدهای وب با اسلایدهای جلسات

در گذشته یک روش معمول برای ارائه اطلاعات استفاده از اسلایدهای مختلف بود که معمولا در قالب پاورپوینت تهیه می‌شد. اما آیا شباهت اسمی اسلایدهای وب با اسلایدهای پاورپوینت دلیلی بر شباهت عملکرد آنها نیز هست؟ در جواب این سوال می‌توانید بگوییم اسلایدهای وب در واقع نقش اسلایدهای جلسات را دارند اما تفاوت عمده آنها این است که در اسلایدهای وب شما نمی‌توانید اطلاعات کاملی در اختیار کاربران قرار دهید اما در پاورپوینت شما می‌توانید به راحتی اطلاعات لازم و طولانی خود را درج کنید؛ البته اگر بخواهیم استاندارد آن را رعایت کنید فقط باید عنوان‌ها اصلی به همراه تصاویر را قرار دهید و توضیحات مربوط به آن را به صورت شفاهی توضیح دهید. در اسلایدهای وب نیز شما با چنین وضعیتی روبرو هستید!

تفاوت اسلایدهای وب با اینفوگرافیک‌ها در این است که شما در اینفوگرافیک‌ها ابعاد بزرگ‌ترین برای ارائه توضیحات را در دسترس دارید اما در اسلایدهای وب شما باید نهایت دقت و خلاقیت را بکار ببرید! در واقع شما هنگام طراحی اسلایدهای وب ابعاد بسیار کوچک‌ترین نسبت به اینفوگرافیک‌ها در اختیار دارید که باید سعی کنید که در همین ابعاد کوچک‌ اجزای مناسبی را استفاده کنید. انتخاب فونت‌ها، رنگ‌بندی‌ها، رعایت فاصله و آیکن‌ها مورد استفاده در مرحله اول مهم‌ترین موارد هستند که می‌تواند نظر کاربران را جلب کند. در مرحله بعدی انتخاب عنوان‌ها و توضیحات مناسب است که می‌تواند کاربران را ترغیب به کلیک بر روی آن اسلایدر کند.

استفاده از محتوای بصری در کنار محتوای متنی سایت سبب افزایش راندمان یک سایت و افزایش یادگیری کاربران می‌شود. در این مقاله به بررسی چند مورد از محتوای بصری پرداختیم که با استفاده از آن قادر به افزایش محبوبیت سایت خود در میان کاربران خواهید بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *