با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید و با هزینه‌های بسیار کم برندسازی کسب‌وکار خود را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از بازاریابی محتوایی، تحلیل رقابتی آن نسبت به کسب‌وکارهای مرتبط و رقیب است که به این صورت می‌توانید استراتژی‌های موثر و کاربردی را برای خود تدوین کنید.

محتوای بی‌کیفیت یا مرده، کمترین بازدید و کمترین نرخ تبدیل

در سایت‌ها همیشه محتوایی وجود دارد که بازدید کم و نرخ تبدیل بسیار پایین دارد. در واقع چنین محتوای باکیفیتی ندارند و به همین دلیل نمی‌تواند نظر کاربران را جلب کند! مهم‌ترین مسئله که در این مورد تاثیرگذار است، انتخاب نامناسب موضوع و سوژه برای تولید محتوا است که سبب می‌شود تا کاربران محتوای شما را بازدید نکرده و آن را مطالعه نکنند. چنین محتوایی بر روی کسب‌وکارهای شما تاثیر خاصی ندارد و نمی‌تواند بازدید یا نرخ تبدیل خوبی بگیرد. در واقع این مطالب در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند اما با توجه به اینکه موضوع آنها با محوریت کلی سایت یا اهداف شما متفاوت است، نمی‌تواند کاربران را ترغیب به خرید محصول یا خدمات شما کند. هر محتوایی که در سایت منتشر می‌شود، نیازمند نگه‌داری و بروزرسانی است تا بتواند نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد. اما محتوایی که برای شما سودآوری نداشته باشد و نتواند نرخ تبدیل خوبی بگیرد، محتوا بی‌کیفیت (به عبارت دیگر محتوای مُردۀ سایت) نامیده می‌شود.

فرض کنید مدیریت یک سایت در زمینه طراحی سایت دارید که در آن محتوایی در زمینه حسابداری قرار می‌دهید؛ ممکن است این محتوای شما در صفحه اول گوگل قرار گرفته و بازدید بسیار خوبی از آن دریافت کنید اما این مسئله باتوجه به تفاوت موضوع سایت شما و آن محتوا  نمی‌تواند کاربران شما را به مشتری تبدیل کند. در واقع محتوایی که در سایت قرار می‌دهید باید متناسب با موضوع کلی سایت باشد! اگر مدیریت یک کسب‌وکار در زمینه طراحی سایت یا دیجیتال مارکتینگ را بر عهده دارید، باید محتوای شما در زمینه طراحی سایت، تبلیغات اینترنتی، تولید محتوا و… باشد تا بتواند نرخ تبدیل خوبی برای شما فراهم کند.

محتوای بی‌کیفیت و مرده سایت به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • محتوای بی‌کیفیت مرتبط با موضوع سایت

محتوای بی‌کیفیت سایت اگر مرتبط با موضوع سایت باشد، مشکل از موضوع انتخاب شده نیست و تنها نیاز به بهینه‌سازی محتوا دارد. با توجه به اینکه محتوای بی‌کیفیت بازدید کمی دارد، احتمالا محتوای شما بهینه‌سازی نشده است و جایگاه خوبی در موتورهای جستجو ندارد. اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، طول محتوا و نوع نگارش آن است! در بهینه‌سازی محتوایی سایت باید برخی از فاکتورهای سئو نظیر متاتگ‌ها، طول محتوا، استفاده از تگ‌های H، انتخاب یک عنوان بهینه، رعایت کلمات کلیدی و… را در نظر بگیرید. مهم‌ترین بخش را کلمات کلیدی و عنوان تشکیل می‌دهند که برای داشتن یک محتوای بهینه باید میزان جستجوی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را تحقیق کنید تا بتوانید یک یا چند کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید.

در محتوای تولیدشده احتمال آنکه کلمات کلیدی بهینه در محتوا به کار گرفته نشده باشند زیاد است! با استفاده از ابزارهایی نظیر keywordtool.io یا گوگل‌ترند به دنبال بهینه‌ترین کلمات کلیدی بگردید؛ یافتن کلمات کلیدی بهینه و پرجستجو با استفاده از این دو ابزار به این صورت پیدا می‌شود که کلمات کلیدی مدنظر خودتان را در گوگل ترند یا keywordtool.io وارد می‌کنید و این سایت‌ها تعداد جستجو در بازه‌های زمانی مختلف را نمایش می‌دهد. در نهایت پرجستجوترین کلمه کلیدی بهترین انتخاب برای استفاده از آنها در موتورهای جستجو است. در مقاله خود باتوجه به طول مقاله باید کلمات کلیدی را با نسبت حداقل ۰٫۵ تا حداکثر ۱٫۵ استفاده کنید و مقاله شما به گونه‌ای باشد که کاربران پس از خواندن مقدمه جذب آن شوند و آن را تا آخر مقاله مطالعه کنند. اگر در سایت شما محتوای بی‌کیفیت اما مرتبط وجود دارد، محتوای خود را بروزرسانی کنید و سعی کنید با استفاده از روش‌های استاندارد سئو به رتبه‌های اول در نتایج جستجو منتقل کنید.

دسته دیگر محتوا در سایت، محتوای بی‌کیفیت و نامربوط است که این دسته از محتوا ممکن است بازدید کم یا زیادی داشته باشند. اگر بازدید کمی دارند، بهترین راه‌کار حذف چنین محتوایی از سایت است! زیرا این محتوا نه تنها نرخ تبدیل و بازدید خوبی ندارند، بلکه با توجه به کیفیت پایین آنها از نظر موتورهای جستجو یک امتیاز منفی برای شما خواهد بود. اگر محتوای شما بازدید خوبی دارد، آن را به صورت غیرمستقیم به محتوای باکیفیت و مرتبط به کسب‌وکار خود ارتباط دهید و لینک محتوای مرتبط خود را در صفحه محتوای غیرمرتبط قرار دهید تا کاربران با مطالعه صفحه مرتبط با کسب‌وکارتان به خرید محصول یا خدمات سایت شما ترغیب شوند.

استفاده از بازاریابی محتوا به معنای کاهش هزینه و ماندگاری بیشتر استفاده از آن در کسب‌وکار است! با استفاده از بازاریابی محتوا کاربران فعلی سایت را نگه دارید و کاربران جدید زیادی را جذب کنید. تاثیر تولید محتو از تبلیغات اینترنتی بیشتر است و زمان کمتری را از شما خواهد گرفت؛ در چندین مقاله به بررسی کامل موضوع تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار پرداختیم تا بتوانید محتوای کسب‌وکار خود را باتوجه به فعالیت رقیبان آنالیز کنید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *