در بحث سئو و بهینه‌سازی سایت به فاکتور مهم محتوا اشاره کردیم و گفتم محتوای سایت پادشاه سایت است؛ این موضوع به این معنی است که اگر سایت شما محتوای مناسبی نداشته باشد هرگز نخواهید توانست در موتورهای جستجو رتبه مناسبی دریافت کنید و در صورت رسیدن به رتبه‌های اول، پایداری رتبه نخواهید داشت. بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه وب را شامل می‌شود که باید یک استراتژی منظم و حرفه‌ای برای آن در نظر بگیرید و سایت خود را منظم بروزرسانی کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بازاریابی محتوا و اهمیت آن در بحث دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از مسائل بسیار مهم بخش بازاریابی را شامل می‌شود که شامل تولید محتوا، نگارش متن، ضبط صدا و تدوین ویدیو می‌شود. بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی است که با استفاده از محتوا به جذب مشتری بیشتر می‌پردازید و با استفاده از آن می‌توانید سود کسب‌وکار خود را افزایش دهید. تاریخچه تولید محتوا بسیار طولانی است و به سال‌های بسیار طولانی در گذشته برمی‌گردد. در روش تولید محتوا شرکت‌ها، کسب‌وکارها، سایت‌های کوچک‌ و بزرگ و… تاثیر زیادی دارد؛ از طرفی بسیاری از کاربران سایت برای بازدید از محتوای سایت شما از سایت بازدید می‌کنند و موتور جستجو نیز از طریق محتوا اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها می‌کنند.

انواع محتوای مورد استفاده در کسب‌وکارها

  • محتوای متنی: اولین و قدیمی‌ترین نوع محتوا که سایت‌ها اهمیت زیادی برای آن قائل هستند، محتوای متنی است که توسط مدیران و نویسندگان سایت‌ها، صاحبان صفحات در شبکه‌های اجتماعی و… نگارش می‌شود. این نوع محتوا در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های اپلیکیشن‌های ارتباطی و… کاربرد دارند. این نوع محتوا را می‌توان در ساده‌ترین راه‌های ارتباطی نظیر sms نیز مشاهده کرد که مدت زیادی است در میان کاربران مختلف رایج است.
  • محتوای تصویری: یکی دیگر از مهم‌ترین و برترین انواع محتوای مورد استفاده در سایت‌ها و صفحات اجتماعی مختلف استفاده می‌شود، محتوای تصویری است. محتوای تصویری شامل تصاویری است که در بخش‌های مختلفی استفاده می‌کنید. محتوای متنی مورد استفاده در سایت نیز باید به همراه تصاویر مرتبط با آن موضوع باشد تا تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان سایت بگذارد.
  • محتوای ویدیویی: یکی دیگر از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین محتواهای مورد استفاده در سایت، محتوای ویدیویی است. اگر در سایت‌های مختلفی نگاهی بیندازید قطعا بخشی از سایت را با عنوان ویدیوهای سایت مشاهده خواهید که که ممکن است در بین مطالب استفاده شده باشد. بسیاری از سایت‌های مطرح دنیا نظیر آپارات و یوتیوب نیز دارای رتبه‌های بسیار خوبی در رتبه‌بندی نتایج گوگل و الکسا هستند.
  • استفاده از ویدیو مارکتینگ برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی

امروزه شبکه‌های اجتماعی بسیار زیادی بوجود آمده‌اند که فعالان حوزه کسب‌وکار از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند. اینستاگرام به عنوان یک شبکه‌اجتماعی مرتبط با عکس و فیلم رتبه یک در دنیا محسوب می‌شود که استفاده از آن بدلیل حجم بالای کاربران می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

البته جالب است بدانید وجود چنین شبکه‌هایی نیز سبب شده است تا کاربران حرفه‌ای یا مبتدی اقدام به تولید محتوا کنند! بسیاری از کاربران مبتدی حتی نمی‌دانند کاری که در حال انجام آن هستند، تولید محتوا است! از دیگر شبکه‌های اجتماعی موثر از نظر جذب کاربران نیز می‌توان به گوگل‌پلاس، تلگرام، توییتر و… اشاره کرد. فیسبوک نیز به عنوان یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی علاوه بر کاربران، تاثیر به سزایی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت که در مقالات قبلی تحت عنوان سئو سایت به آن اشاره کرده‌ایم.

بهترین روش بازاریابی از طریق محتوا بستگی به کسب‌وکار شما دارد

استفاده از روش‌های بازاریابی مختلف بستگی به نوع کسب‌وکار شما و محیط کاری آن دارد! اگر قصد راه‌اندازی یک سایت برای کسب‌وکار خود را دارید، بهتر است از بازاریابی محتوایی استفاده کنید اما استفاده از سایر روش‌ها و تلفیق آنها با یکدیگر تاثیر بسیار زیادی بر روی پیشرفت کسب‌وکار آنلاین شما خواهد داشت. به طور مثال اگر محتوای متنی برای سایت خود تولید می‌کنید سعی کنید در میان متن‌های آنها از تصاویر و ویدیوها استفاده کنید. در محتوای سایت خود سعی کنید کیفیت بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید به رتبه‌های مناسبی در موتورهای جستجو نظیر گوگل برسید. البته قدرت شبکه‌های اجتماعی را حتی در کسب‌وکارهایی که بر پایه سایت راه‌اندازی می‌شوند را دست کم نگیرید و برای رشد کسب‌وکار خود حتما از آن استفاده کنید.

نکات و روش های بازاریابی محتوا

استفاده از هرگونه مفاهیم در حوزه وب نیازمند رعایت برخی قوانین و اصول است که در بازاریابی محتوایی نیز این موراد باید رعایت شود؛ در این بخش به برخی از اصول خواهیم پرداخت که باید آنها را در اصول بازاریابی خود رعایت کنید:

  • تولید محتوای اختصاصی و منحصر به فرد
  • تولید محتوایی که تاکنون در سایت‌های فارسی‌زبان (یا هم‌زبان) منتشر نشده باشد
  • بروزرسانی محتوای قدیمی سایت و بهبود آن
  • تولید منظم محتوا از نظر بازه زمانی
  • سعی در تولید محتوای طولانی و البته کاربری
  • استفاده از انواع روش‌های بازاریابی جهت افزایش، بهبود و پیشرفت در روند تولید محتوا و افزایش فروش محصولات سایت

برای تولید محتوای سایت خود می‌توانید یک تیم حرفه‌ای و متمرکز برای آن استخدام کنید تا بتوانید برای بهبود سایت خود یک روند صعودی منظم در کنار یک استراتژی قدرتمند داشته باشید.

نتیجه‌گیری: استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و در کل برای تمامی کسب‌وکارهایی که در فضای آنلاین راه‌اندازی می‌شوند بسیار مفید و موثر است. اگر مدیر یک سایت اینترنتی هستید، هرگز فراموش نکنید که تولید محتوای متنی اختصاصی مفید است و در کنار آن محتوای تصویری و ویدئویی می‌تواند برای سایت شما بسیار مفید باشد. درنهایت به این نکته توجه داشته باشید که بازاریابی محتوا بخشی از تبلیغات آنلاین است که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *