به‌طور طبیعی شما که کسب و کار آنلاین دارید و با الفبای کاربردپذیری وبسایت خود برای مشتریانتان آشنا شدید و روش‌هایی که کاربران را به راحتی به محتوای مورد نظر خود در روی سایت می‌رساند را شناختید و فهمیدید که می‌توانید با طراحی سایت به شکلی مناسب بازدیدکننده‌ی سایت را به سادگی راهنمایی کنید که کار دلخواه را روی سایت انجام دهد. حالا می‌توانید با مطالب جدید تواناتر کسب و کار آنلاین خود را توسعه دهید.

اهمیت تاثیر اولین برخورد بر کسی پوشیده نیست و نکته‌ی آن نیز اینجاست که فرصت آن تنها یک بار دست می‌دهد. این امر در دنیای آنلاین نیز صدق می‌کند. مطلب پیش رو به شما کمک می‌کند در طراحی وبسایت خود از اشتباهات رایجی که می‌توانند مخاطبان شما را در همان برخورد اول از آن دور کنند پرهیز کنید.

پس از مطالعه‌ی این بخش یاد خواهید گرفت چه‌کار کنید تا صفحاتتان سریع باز شوند، سایت‌تان روی موبایل درست دیده شود، دسترسی‌پذیری عمومی خوبی داشته باشد و محتوای آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

سرعت

اول از همه به سرعت نیاز دارید. کاربران اینترنت صبرشان زیاد نیست و اگر باز شدن صفحات سایت شما بیش از اندازه طول بکشد، دیدن آن را فراموش و سایت را ترک خواهند کرد.

برای آنکه سرعت سایت شما بالا برود تمهیدات فنی متعددی می‌توان اندیشید؛ چه خودتان کار طراحی و ساخت سایت را به کمک وردپرس انجام می‌دهید و چه به شرکت‌های معتبر طراحی سایت . استفاده از فناوری‌های درست و راه‌حل‌های هوشمندانه‌ی میزبانی، از جمله‌ی این تمهیدات به شمار می‌روند. اما چند راه‌حل ساده و دم دستی‌تر نیز وجود دارند.

اگر روی صفحات خود تصویر دارید، تا جایی که امکان دارد کوچک‌ترین‌ها را انتخاب کنید. استفاده از فایل‌های بزرگ و با رزلوشن بالا به عنوان تصویر بندانگشتی (thumbnail) را کنار بگذارید.

نرم‌افزار‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند سایز و حجم تصاویر را کوچک کنند. این کار سهم به‌سزایی در بالا رفتن سرعت لود صفحات سایت شما خواهد داشت.

سادگی

طراحی سایت خود را ساده کنید. به طور کلی، هرچه چیز‌هایی که مرورگر کاربر برای باز کردن سایت باید دانلود و مجدداً استفاده کند را محدود کنید، سرعت باز شدن سایت شما افزایش خواهد یافت.

اگر از تصویر پس‌زمینه استفاده می‌کنید، همان را برای تعداد صفحات بیشتری به کار بگیرید. از هر کسی که وظیفه‌ی طراحی و ساخت وبسایت شما را بر عهده دارد بخواهید در استفاده از کد‌ها‌ و اسکریپت‌ها بهینه عمل کند.

برای امتحان کردن اوضاع لود صفحات وبسایت خود آن را با اینترنت دیتا (و نه وای فای) روی موبایل باز و سرعت لود شدن آن را ارزیابی کنید.

 

 

سازگاری با موبایل

قدم بعدی آن است که از کاربردپذیری صحیح و راحتی استفاده از وبسایت خود روی موبایل اطمینان حاصل کنید. کاری که اگر با وردپرس سایتتان را طراحی کرده باشید، می‌توانید با ایجاد قالب موبایل در وردپرس با افزونه WPtouch به‌سادگی انجام دهید.

باید این‌را در نظر داشته باشید که روز به روز بر تعداد کسانی که برای وب‌گردی، گوشی هوشمند را به عنوان انتخاب اول خود برمی‌گزینند افزوده می‌شود و اگر استفاد از سایت شما روی این دستگاه‌ها دشوار باشد به احتمال زیاد بخش بزرگی از مشتریان بالقوه‌ی خود را از دست خواهید داد.

ساده‌ترین راه برای آنکه وبسایت شما سازگاری خوبی با دستگاه‌های موبایل داشته باشد آن است که از ابتدا با استفاده از رویکرد‌هایی نظیر طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو یک سایت آن را سازگار با موبایل طراحی کنید .

این نوع طراحی به صورت خودکار نوع نمایشگری که برای دیدن وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد را شناسایی و سایت را متناسب با آن به نمایش درمی‌آورد؛ مثلاً اگر متن و تصویر در صفحه وجود داشته باشد آن را به صورت عمودی مرتب می‌کند تا در نمایشگر موبایل به صورت عمودی بهتر دیده شود.

اگر می‌خواهید سازگاری طراحی وبسایت خود با دستگاه‌های موبایل را تست کنید می‌توانید از ابزاری که گوگل مختص این کار درست کرده استفاده کنید.

ویژگی‌هایی مثل سوایپ یا تپ کردن که مختص نمایشگر‌های لمسی هستند را فراموش نکنید. مطمئن شوید اجزای وبسایت شما به این نوع درونداد (input) واکنش درستی نشان می‌دهند. استفاده از آیکن‌های آشنا برای عموم و شفاف‌سازی و سازمان‌دهی درست محتوا به بازدیدکنندگان کمک می‌کند روی نمایشگر‌های کوچک‌تر نیز آنچه می‌خواهند را به راحتی پیدا کنند.

قدم بعدی آن است که پیدا کردن آدرس و تماس شماره تلفن خود را برای بازدیدکننده راحت کنید. بسیاری از موبایل‌های امروزی به سیستم‌های موقعیت‌یاب GPS و ناوبری مجهز هستند که می‌توانند به بازدیدکنندگان در پیدا کردن موقعیت فیزیکی شما کمک کنند. لازم به توضیح نیست که وقتی کسی از طریق موبایل از سایت شما بازدید می‌کند تماس گرفتن با شما نیز باید به راحت‌ترین شکل ممکن باشد.

سازگاری با مرورگر‌ها و پلتفرم‌های مختلف

این نکته را نیز نباید فراموش کنید که وبسایت شما با مرورگر‌های مختلفی از جمله کروم یا فایرفاکس و پلتفرم‌های متفاوتی مثل ویندوز یا مک دیده خواهد شد. بنابراین بهتر است سایت خود را روی هر چند دستگاهی که می‌توانید امتحان کنید؛ از دستگاه‌های موبایل گرفته تا تبلت و لپ‌تاپ. اگر سایت شما روی هر یک از آنها درست دیده نشود یا نمایش آن به دانلود افزونه منوط شود ممکن است بخشی از بازدیدکنندگان خود را بلافاصله از دست بدهید.

 

حرف پایانی

در انتها، فراموش نکنید که وبسایت شما فقط برای فروش محصول یا خدمات نیست، بلکه قرار است مشکلی را نیز حل کند.

تصور کنید در جایگاه یک بازدیدکننده از وبسایت دیدن می‌کنید. از خودتان بپرسید علت اینکه اینجا هستم چیست؟ قصد دارم چه کاری انجام دهم؟ چه مشکلی را می خواهم حل کنم؟

برای مثال، اگر یک نانوایی فانتزی دارید که کیک‌های اختصاصی تولید می‌کند، بازدیدکننده‌ی سایت شما احتمالاً به دنبال چنین محصولی است.

می‌توانید در مورد سبک تزئین منحصر به فرد خود و چیز‌هایی که در تولید از آنها الهام می‌گیرید صحبت کنید اما در نظر داشته باشید آنچه مشتریان دیگر درباره‌ی شما گفته‌اند به همراه تصاویر نمونه‌کار‌های مشتریان واقعی می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد.

مواردی که ذکر شد در صورت عدم توجه کافی می‌توانند اشتباهات رایجی باشند که در بسیاری از وبسایت‌ها دیده می‌شوند و عملکرد سایت را تضعیف می‌کنند. برای اجتناب از این اشتباهات، از سرعت مناسب لود شدن صفحات و ظاهر و عملکرد مناسب آنها فارغ از اینکه با چه مرورگر یا پلتفرمی باز شده‌اند، اطمینان حاصل کنید.

هنگام تولید محتوای خود همواره مخاطب و نیاز‌هایش را به خاطر داشته باشید. پاسخگویی به نیاز‌های آنها همان چیزی است که با بیشترین احتمال آنها را به سمت تبدیل شدن به مشتری شما هدایت خواهد کرد.مشتری شما با جست‌وجو به شما می‌رسد بنابراین پیش از هرکار بهتر است الفبای عملکرد موتور‌های جستجو برای کسب‌و‌کار‌ آنلاین را بدانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *