دانشجویان زیادی وجود دارند که به دنبال راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند! در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر به افرادی که بدون وابستگی به کار کردن در شرکت، سازمان و یا کسب و کار دیگری، حرفه و تخصص خود را به صورت مستقل برای مجموعه‌ها و افراد انجام می‌دهد و در هر زمانی می توانند کارفرمای خود را تغییر دهند گفته می شود. یکی از مهم ترین مزایای فریلنسینگ این است که افراد می توانند با چندین شرکت یا کارفرما به صورت هم زمان کار کنند. فریلنسری گاهی یک شغل تمام وقت و گاهی پاره وقت است و در هر مکان و هر زمانی کار خود را انجام دهد. فریلنسرها توسط شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف یه دیگر افراد و شرکت ها معرفی می شوند و برخی از طریق شبکه های اجتماعی با هم ارتباط برقرار می کنند.

مزایای فریلنسینگ

فریلنسینگ مزایای زیادی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این افراد مدیر خودشان هستند، به صورت مستقل فعالیت می کنند، کسی نظارت مستقیم بر کار آن‌ها ندارد و در هر ساعتی می توانند کارهای خود را انجام دهند.
  • در هر مکانی که دوست داشته باشد می‌تواند کار خود را انجام دهد.
  • می‌تواند حجم مشخصی از کار و درآمد برای خود تعیین کند و در هر ماه با توجه به نیاز شخصی خود، پروژه قبول کند.
  • نیاز به رفت و آمد به محل کار ندارند اما می توانند در محیط دلخواه نظیر کافه یا محیط کار موقت کار کنند.
  • زمان انجام کار کاملاً مطابق با سلیقه آن ها است
  • عوامل مزاحم برای آن ها وجود ندارد
  • مرز کار و زندگی را خودش مشخص می کند
  • توانایی بروز خلاقیت دارند
  • اختیار کامل برای عمل و انجام پروژه دارند
  • تنوع کاری را خودشان مشخص می کنند

نحوه شروع کار به عنوان یک فریلنسر

  • برای اینکه کسی بتواند به عنوان یک فریلنسر کار کند، باید تخصص و مهارت های خاصی داشته باشید.
  • بعد از انتخاب مهارت و شغل خود باید از طریق سایت شخصی، سایت های پروژه و شبکه های اجتماعی نمونه کارهای خود را ارائه کند.
  • وب‌سایت‌هایی در زمینه فریلنسری وجود دارند که فرصت نمایش نمونه کارها و مهارت‌هایشان را در اختیار آن ها قرار می دهد تا کارفرمایان بتوانند آن‌ها را بر اساس نیازهای شرکت خود انتخاب کنند.
  • امکان برندسازی شخصی در شبکه های اجتماعی وجود دارد؛ مثلاً یک پروفایل لینکداین می‌تواند بسیار مفید باشد چون به عنوان یک رزومه آنلاین برای آن‌ها عمل می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که افراد متخصص و حرفه ای از لینکداین استفاده می‌کنند و دلیل آن ها این است که منبع خوبی برای پیدا کردن کارهای انجام شده توسط یک فریلنسر خواهد بود.
  • هر فریلنسر نیازمند یک شماره موبایل کاری است تا بتواند در اختیار کارفرما و شرکت های دیگر قرار دهد.
  • یک کارت ویزیت با طراحی مناسب کمک زیادی برای معرفی خود به سایر افراد می کند.
  • با مطالعه، افزایش تخصص و کشف مهارت‌های شخصی، هر کسی می‌تواند یک فریلنسر موفق باشد.
  • بررسی سایت های فریلنسینگ در ایران – بخش اول

فریلنسرها چگونه به موفقیت می‌رسند؟

شخصی که به عنوان یک فریلنسر فعالیت می‌کند، می‌تواند برای خود کار کند و در آن واحد چندین کارفرما داشته باشد. برای تبدیل شدن به یک فریلنسر حرفه ای، لازم است بازاریابی را هم بلد باشد تا بتواند با بازاریابی، پروژه‌های مختلفی جذب کند و انجام دهد. البته در ابتدا لازم است یک رزومه کامل از توانمندی‌ها و مهارت‌هایش آماده کند و بهتر است که نمونه‌های کاری و تجربه‌های کاری او نیز در این رزومه باشند.

  1. مهارت‌های خود را با کاری که انجام می‌دهند، تطابق دهند

فریلنسر باید به عناوین پروژه ها نگاه کند و ببیند که اجرای پروژه‌های کارفرمایان به چه مهارت‌هایی نیاز دارد. آن‌ها را در محیطی نوشته و با مهارت‌های خود بسنجد! معمولاً اپلیکیشن ها و سایت های کاریابی این امکان را برای شما فراهم می کنند.

  1. در نظر گرفتن بازار کار

دانشجویان مهارت های مختلفی دارند و ممکن است خیلی از کارهای موجود را بتواند انجام دهند، اما برای راه اندازی کسب و کار حتماً باید به بازار هدف توجه کنند. اگر تمایل به فریلنسر تمام وقت شدن هستید، باید کاری انتخاب کنید که افرادی زیادی به آن نیاز دارند و درآمد خوبی از آن داشته باشید. بنابراین پیش از شروع یک کسب و کار دانشجویی، باید تحقیقات کاملی در مورد بازار هدف را به صورت انجام دهید.

  1. داشتن برنامه ریزی کلی برای راه اندازی کسب و کار

داشتن یک برنامه جامع، اولین کاری است که باید در نظر داشته باشید! هر فریلنسر برای انجام کارهایش برنامه هایی در ذهنش دارد که اگر بخواهد آن را به صورت کامل اجرا کند، باید حتماً آن را روی کاغذ یا یک اپلیکیشن برنامه ریزی بنویسد. با مشخص کردن برنامه کاری بر روی کاغذ، می‌تواند زمانبندی‌ها، چالش‌ها و ابزار مورد نیاز و… را مشخص کرده و با خیال آسوده به سراغ پروژه‌‌اش برود. همچنین با کمک اپلیکیشن ها می توانید به صورت تیمی فعالیت کنید و وظایف هر شخص را به صورت آنلاین در اختیار آن ها قرار دهید! یکی از بهترین اپلیکیشن ها برای این کار، ترلو (Trello) است.

  1. داشتن برنامه ریزی روزانه مشخص

داشتن یک برنامه کلی خوب است اما تا زمانی که برنامه ریزی شما به بخش های کوچک تقسیم بندی نشود، بنابراین یک فریلنسر یا دانشجو برای موفقیت در شغل خود، لازم است برای انجام کارها زمان‌های مشخصی را از قبل در نظر بگیرد؛ از مهم ترین مواردی که باید در برنامه ریزی مشخص باشد این است که مثلاً اینکه چه روزهایی در هفته تصمیم دارد کار کند و چه ساعت‌هایی در روز! سپس بعد از تعیین زمان‌های خالی برای انجام کارهایش، می‌تواند پروژه خود را آغاز کند.

  1. تهیه ابزارهای لازم برای کار

برای هر کاری شما نیاز به وسایل اولیه دارید که معمولاً برای راه اندازی کسب و کار آنلاین، اولین چیز یک کامپیوتر و اینترنت مناسب است. مثلاً اگر شخصی بخواهد به عنوان یک نویسنده فعالیت خود را آغاز کند، در نتیجه به یک کامپیوتر و یک اینترنت خوب نیازمند است! یا اگر بخواهید در حوزه عکاسی فعالیت کنید، حتماً باید یک دوربین مناسب داشته باشید. در نهایت، به این نکته توجه داشته باشید که اگر قبل از فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز بخواهید کاری را شروع کنید، قطعاً به مشکل برخورد می کنید.

  1. برندسازی را فراموش نکنید!

یک فریلنسر کسی است که باید خودش پروژه بگیرد و در اصل خود را به عنوان یک کالا تصور کند که باید به فروش برسد! در واقع کسی برای شما تبلیغات انجام نمی دهد و باید خودتان به فکر باشید. البته ارتباط سازی می تواند کمک زیادی به پروژه گرفتن شما کند اما برای آن هم باید تبلیغ کنید. در این صورت باید چه کاری انجام دهید؟ نقاط قوت و برتری‌های خود نسبت به سایر افرادی که در حوزه شما فعالیت می کنند را مشخص کنید؛ این موارد می تواند به متمایز شدن شما کمک کند. عملکرد و کیفیت کارش بهتر است؟ سرعت عمل بالاتری دارد؟ از هر ویژگی بهتری که نسبت به دیگران دارد برای برندینگ خودش استفاده کند و آن‌ها را در رزومه، فضای مجازی و کارت ویزیتش مشخص کرده و روی این موارد بیشتر مانور دهد. این ویژگی‌ها و برتری‌های او، به عنوان برند شخصی‌اش شناخته می‌شوند.

  1. فرصت‌ها را در دست بگیرید!

هر چقدر تعداد و حجم پروژه هایی که افراد فریلنسر دریافت می کنند بیشتر باشد، افراد پیشرفت بیشتری هم در کار خود می کنند. گاهی اوقات افراد در ابتدای کار ممکن است قیمت کمتری بابت پروژه ها بگیرند و آن را در مدت زمان کوتاه تری تحویل بگیرند. معمولاً در سایت های انجام پروژه نظیر پونیشا این اتفاق زیاد دیده می شود. این‌کار می‌تواند کمک کند تا افراد بیشتری او را بشناسند و به کار کردن با او ترغیب شوند. حتی گاهی اوقات می توانید پروژه ای را که فکر می کنید کمک زیادی در پیشرفت و شناخت شما می کند، رایگان انجام دهید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *