تبلیغات روی وب نحوه‌ی به هم رسیدن خریداران و فروشندگان را دستخوش تحول کرده است: دفترچه‌های تبلیغاتی قدیمی حالا جای خود را به موتور‌های جستجوی نسبتاً اختصاصی، دایرکتوری‌های آنلاین، وبسایت‌های نقد و بررسی و شبکه‌های اجتماعی داده‌اند.

تمام این رسانه‌های دیجیتالی هر کجای دنیا در دسترس همه قرار دارند و بسیاری از آنها نیز برای عرضه‌ی کسب‌و‌کار شما به مخاطب محلی، ابزار‌های ویژه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهند.

در این مطلب قصد داریم شما را با اصول اولیه‌ی تبلیغات محلی کسب‌و‌کار آنلاین در دنیای دیجیتال آشنا کنیم. شرح خواهیم داد تبلیغات محلی چه اهمیتی دارد، سپس به شما خواهیم گفت کجا می‌توانید تبلیغات محلی خود را سفارش دهید و برای محدود کردن مخاطب این تبلیغات به یک محدوده‌ی خاص چه کار‌هایی می‌توانید انجام دهید.

چرا تبلیغات آنلاین ما باید محلی باشد؟

اول از همه باید به خاطر داشته باشید که اینترنت همه جا هست. این یعنی اگر یک دوچرخه‌فروشی در غرب تهران هستید، ساکنان سیدنی تا نیویورک نیز درست مثل مردم غرب تهران قادر خواهند بود شما را به صورت آنلاین پیدا کنند. اما با در نظر گرفتن اینکه احتمال مراجعه‌ی یک نفر از نیویورک به تهران و فروشگاه شما نزدیک به صفر است، شاید هدر دادن هزینه‌ی تبلیغات فروشگاه شما در غرب تهران برای نیویورکی‌ها یا مردم هر کجای دیگر دنیا کار عاقلانه‌ای نباشد.

همین موضوع است که تبلیغات محلی را متمایز می‌کند. این نوع تبلیغات به نمایش درآمدن آگهی شما را به کسانی محدود می‌کند که در محدوده‌ی شما هستند و به صورت بالقوه می‌توانند مشتری احتمالی شما باشند یا بشوند.

از کجا باید شروع کرد؟

تبلیغات محلی یا مبتنی بر موقعیت به صورت آنلاین از طریق کانال‌های متعددی انجام می‌شود اما موتور‌ جستجو، دایرکتوری‌های آنلاین، وبسایت‌های نقد و بررسی و شبکه‌های اجتماعی برای شروع انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند.

موتور‌های جستجو

شما می توانید روی موتور‌های جستجو برای به نمایش درآمدن آگهی‌هایتان برای کسانی که عبارت خاصی را جستجو می‌کنند پیشنهاد قیمت بدهید. تمام موتور‌های جستجوی بزرگ و معتبر به شما اجازه می‌دهند به نمایش درآمدن تبلیغات خود را به مردم یک محدوده یا منطقه‌ی جغرافیایی محدود کنید.

برای مثال، اگر برای یک کلمه‌ی کلیدی مثل «تعمیر دوچرخه» پیشنهاد قیمت داده‌اید، می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را تنها به کاربرانی محدود کنید که مثلاً در محدوده‌ی ۱۰ کیلومتری فروشگاه شما قرار دارند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و لینکدین نیز در کنار صفحات بیزینسی، امکان هدف قرار دادن مشتریان محلی در ازای پرداخت هزینه را برای کسب‌وکار‌ها فراهم می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از موقعیت جغرافیایی کاربران خود آگاهی یابند و درست مثل موتور‌های جستجو می‌توان مشخص کرد تبلیغات مورد نظر با پیامی مرتبط و کاملاً محلی، تنها برای کاربران محدوده‌ی خاصی به نمایش دربیایند.

دایرکتوری‌های آنلاین و وبسایت‌های نقد و بررسی

دایرکتوری‌های محلی و وبسایت‌های نقد و بررسی نیز فرصت‌های تبلیغاتی خوبی پیش پای علاقمندان قرار می‌دهند. علاوه بر ثبت اطلاعات در دایرکتوری‌ها به صورت رایگان، شما می‌توانید با اندکی هزینه‌ی بیشتر، تبلیغات خود را در جایگاهی با کیفیت مثل صفحه‌ی نتایج جستجو و یا حتی در کنار فهرست رقبایتان به نمایش دربیاورید.

ویژگی‌های منحصر به فرد تبلیغات محلی

در خصوص تبلیغات محلی اقدامات هوشمندانه‌ای نیز وجود دارد که در صورت نزدیک بودن مخاطب مورد نظر، می‌تواند بهترین فرصت برای استفاده از این موقعیت را برای شما فراهم کند. اول از همه اینکه پیام تبلیغاتی شما می‌تواند کاملاً برای کسی که به موقعیت فیزیکی فروشگاه شما نزدیک است طراحی شود.

بسیاری از کانال‌های تبلیغات محلی نیز ویژگی‌های منحصر به فردی ارائه می‌کنند. مثلاً شاید بتوانید ساعات فعالیت خود را در آنها به ثبت برسانید یا تبلیغات خود را فقط در زمان‌هایی ارائه دهید که فروشگاه باز است.

یا شاید بتوانید به کسانی که از گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌کنند امکان مسیریابی تا فروشگاه را ارائه داده و به آنها اجازه دهید با یک لمس با شماره‌ی شما تماس بگیرند یا تمام نقد‌های مربوط به شما را بخوانند.

جمع‌بندی

تبلیغات محلی می‌تواند به شما کمک کند مشتریانی که نزدیک کسب‌و‌کار شما هستند را پیدا کنید. برای اجرای این نوع تبلیغات گزینه‌های بسیار متعدد و متنوعی پیش روی شما خواهد بود.

چه از موتور‌های جستجو استفاده کنید، چه از شبکه‌های اجتماعی، دایرکتوری‌های آنلاین یا وبسایت‌های نقد و بررسی، محدود کردن بودجه‌ی تبلیغات به کسانی که در نزدیکی شما هستند و استفاده از ویژگی‌های خاص و فوق العاده‌ی تبلیغات محلی می‌تواند به رشد کسب‌و‌کار شما در محیط اطرافتان کمک شایانی کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *