یکی از دغدغه های بسیار مهم کسب و کار ها هنگام راه اندازی، این است که دامنه چه تاثیری در سئو دارد! در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

تاثیر وجود کلمه‌ی کلیدی در زیردامنه

اگر قرار است فعالیت ‌های وب سایت خود را به چند بخش مجزا تقسیم کنید، قطعا می ‌دانید که لازم است تا از زیر دامنه یا همان ساب دامین (Sub Domain) بهره ببرید. برای این که زیر دامنه‌ های درستی داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمه‌ کلیدی مرتبط را در لینک مربوط به آن قرار دهید. برای مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی محصولات لوازم خانگی با نام abc.com ایجاد کرده ‌اید، برای آن که بخواهید مخاطب خود را به صفحه‌ مربوط به تلویزیون ارجاع دهید، لازم است تا از لینک abc.com/tv استفاده کنید. وجود کلمه‌ی کلیدی در زیر دامنه از جمله مواردی است که به سئوی وب سایت شما کمک خواهد کرد.

عمومی بودن اطلاعات Who.is چه اثری بر گوگل می ‌گذارد؟

who.is یک سایت ثبت مشخصات دامنه است که اطلاعات مربوط به یک دامنه را در اختیار افراد قرار می‌دهد. کافیست در سایت هو ایز نام دامنه را وارد کنید تا اطلاعات کاملی از یک دامین را بدست آورید. آدرس وبسایت های هویز متفاوت است. برای مثال who.is، whois.net و whois.com از نمونه وبسایت هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هو ایز(Who.is) اطلاعات زیادی از یک وب سایت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد اما شاید مهم‌ترین آن، مشاهده‌ی نام مالک دامنه باشد. در گذشته عمومی بودن نمایش اطلاعات Who is سایت ‌ها اهمیت چندانی برای گوگل نداشت اما امروزه، عمومی بودن اطلاعات موجود از یک سایت در Who.is می ‌تواند نقش پر رنگی در بهینه‌ سازی موفق سایت شما داشته باشد.

پس همواره سعی کنید تا اطلاعات به روز و درستی را از سایت خود در هو ایز به معرض نمایش بگذارید. اگر این اطلاعات مبهم یا غیرقابل نمایش باشند، گوگل یک امتیاز منفی به اعتبار سایت شما اعطا خواهد کرد.

دامنه ملی یا بین المللی؟

همان طور که پیش از این هم اشاره شد پسوند‌ های مختلفی برای ثبت هر دامنه وجود دارد که پسوند‌ های سه حرفی متعلق به دامین‌های بین‌ المللی و پسوند های دو حرفی به دامنه‌های مختص به یک کشور یا منطقه‌ی جغرافیایی خاص تعلق دارد. اما سوالی که پیش می‌آید این است: آیا استفاده از دامنه‌های .ir در سئوی سایت تاثیری دارد؟

پاسخ سوال دامنه ملی یا بین المللی؟

پاسخ این سوال هم مثبت است و هم منفی؛ بدون شک موتور های جستجو در مقابل کاربران ایرانی، ارزش بیشتری به دامنه‌ های ir. می‌دهند اما توجه داشته باشید که این مسئله تنها یکی از معیار های موجود برای بهینه‌ سازی سایت به حساب می ‌آید. به عبارتی دیگر، همواره مسائل فنی و محتواسازی از از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار هستند. از طرفی دیگر، برخی محدودیت ‌های سیاسی مانند تحریم‌های اقتصادی، ممکن است در آینده عملکرد دامنه‌های .ir را هم تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اگر برایتان تفاوتی ندارد همان دامنه‌ی com. را انتخاب کنید تا در آینده به مشکل خاصی نخورید. همواره به شما پیشنهاد می ‌کنیم که هنگام خریداری دامنه com. ، دامنه‌ی ir. آن را نیز خریداری کنید.

تاثیر نام دامنه بر سئو سایت را جدی بگیرید!

البته که انتظار نمی ‌رود تا برای انتخاب نام و ثبت دامنه تمام موارد بالا را رعایت کنید، اما تا حد امکان این نکات را برای کسب و کار آنلاین خود لحاظ کنید؛ همان طور که پیش از این هم اشاره شد، تغییر نام دامنه کار چندان درستی نیست و تبعات زیادی در پی دارد پس بهتر است از همان ابتدا، گام ‌های درستی را بردارید. بدون شک انتخاب دامین از مهم ترین گام های شروع یک کسب و کار آنلاین است. پیشنهاد می ‌کنیم تمامی عوامل موثر بر روی سئو به خصوص تاثیر نوع هاست بر روی سئو را نیز بررسی کنید تا بهترین رتبه را در صفحات جستجوی گوگل بدست آورید.

تاثیر دامنه ملی در سئو سایت

  • تاثیر دامنه ملی IR در سئو بر توسعه فعالیت وب سایت

در راستای تاثییر دامنه بر سئو بایستی گفت در صورتی‌که فعالیت آنلاین شما محدود به منطقه‌ای معین یا کشور محل سکونت شما است و برنامه‌ای برای توسعه آن به خارج از مرزهای کشوری ندارید، ثبت دامنه با پسوند ملی انتخاب مناسبی برای وب سایت شما خواهد بود. با این ‌کار، وب سایت شما بالاتر از سایر وب سایت‌های مشابه، در دسترس کاربرانی که نام شما را در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند، قرار خواهد گرفت. اما در صورت توسعه فعالیت وب سایت شما به خارج از مرزهای کشور، ریسک افت سئوی سایت را خواهید داشت.

  • تاثیر دامنه ملی IR در سئو و فعالیت در مناطق جغرافیایی مختلف

اگر بله، دو انتخاب پیش روی شما است. انتخاب اول، ثبت دامنه با پسوندهای عمومی مانند .com و .net و… که در این حالت، وب سایت شما فارغ از سایر عوامل موثر بر سئو، شانس مشابهی برای نمایش در موتورهای جست‌وجو برای کاربران مناطق مختلف را خواهد داشت. انتخاب دوم، ثبت چندین دامنه با پسوندهای ملی مربوط به حوزه کسب و کار شما، برای ارتقا وضعیت جست‌وجوی سایت برای کاربران منطقه‌ای شما است. با ثبت چند دامنه با پسوندهای ملی گوناگون، حجم بازدید از هریک از این وب سایت ها کم‌تر از یک وب سایت جامع خواهد بود. لذا با این اقدام ریسک افت سئو را خواهید داشت. بنابراین تنها زمانی ثبت چند دامنه ملی پیشنهاد می‌شود که زمان، انرژی و بودجه کافی برای ارتقای سئو هر سایت داشته باشید. این مورد را فراموش نکنید، سایتی که با دامنه ملی به کاربران معرفی می‌شود، در صورت استفاده از زبان متعلق به همان پسوند، وضعیت بهتری در مقایسه با سایتی ملی با زبان متفاوت دارد.

مزایای ثبت دامنه ملی برای بهبود سئو

  • دامنه ملی برای وب سایت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند، از نظر برندینگ و تبلیغ سایت، نقش مثبتی داشته و نقش مثبتی در بهبود سئو سایت دارد.
  • پیشنهاد وب سایت شما به کاربران محلی (کاربران ساکن در منطقه‌ای که از پسوند مربوط به آن استفاده کرده‌اید.) توسط موتورهای جست‌وجو، موجب رشد سئو سایت شما خواهد شد.
  • برای جست‌وجو با کلمات زبان محلی (مثلا جست‌وجو با استفاده از کلمات فارسی)، نمایش دامنه با پسوند مربوط به همان زبان، در الویت خواهد بود.
  • برای هدف‌گذاری‌های موتورهای جست‌وجو در بررسی نزدیک‌ترین وب سایت از لحاظ جغرافیایی، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تبلیغات هم می‌توانند با انتخاب مناسب نام دامنه شانس کلیک خوردن خود را افزایش دهند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که در شرایط مساوی، تبلیغاتی که نام دامنه آنها سازگاری بیشتری با کلیدواژه‌ها داشته باشند، بیشتر مورد توجه بازدید کنندگان قرار می‌گیرند.

حداقل، زمانی اینطور بوده است. در واقعی پژوهشی که به آن اشاره شد کمی قدیمی شده است – آنقدر قدیمی که ممکن است دیگر درست نباشد! البته نتایج این پژوهش هنوز هم ارزش دارد. نه به خاطر اعداد و آماری که گزارش کرده، بلکه به خاطر رفتاری که مشاهده کرده است. در آن زمان اینگونه برداشت می‌شده که:

ممکن است نام دامنه روی کیفیت محصولات شرکت تاثیر داشته باشد: بنابراین، نام دامین این توانایی را داشت که CTR و تعداد کلیک‌ها بر روی لینک سایت را افزایش دهد. گرچه استثناهایی هم وجود داشت: اگر شرکت رقیب کاملا شناخته شده بود، در این صورت به احتمال کمتری روی سایت شما کلیک می‌شد. اینکه در صفحه گوگل فضای کمی به تبلیغات اختصاص داده شده نیز ارزش نام دامنه را بالا می‌برد. چون کاربران معمولا به دنبال محصول و نه شرکت می‌گردند. بنابراین اگر نام دامنه حاوی نام محصول می‌شد احتمال کلیک خوردن روی آن افزایش پیدا می‌کرد. زیرا فضای زیادی برای توضیح در مورد نوع محصول در زیر لینک سایت وجود ندارد و بیشتر اطلاعات از نام دامین گرفته می‌شد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *