چه به ارزهای دیجیتال علاقه داشته باشید یا نه، حتما نام بیتکوین را شنیده‌اید و از رکوردهای عجیب و غریب قیمتی آن آگاهی دارید. در دهه گذشته بیتکوین به همراه بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال رشد بسیار زیادی داشته‌اند و بعضی‌هایشان به قیمت‌های گزافی برای هر سکه رسیده‌اند.

اما بیتکوین دقیقا چیست و تفاوت آن با آلتکوین (altcoins) یا استیبل کوین (stablecoins) چه چیزهایی هستند؟ بیایید نگاهی به این ار‌زهای دیجیتال، شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان بندازیم.

بیتکوین چیست؟

بیتکوین مهم‌ترین و گران‌ترین ارز دیجیتال در دنیاست و مثل دیگر ارز‌های دیجیتال، در واقع واحدهای پولی غیر متمرکز دیجیتال به حساب می‌آید که اولین در نوع خودش است. این واحد پولی در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شده. هر چند خیلی‌ها عقیده دارند این نام به نوعی یک هویت مستعار برای پنهان کردن سازنده اصلی بیتکوین بوده.

یک سال بعد از این که بیتکوین ساخته شد، این واحد پولی که به اختصار BTC خوانده می‌شد، از 0.0008 دلار به 0.8 دلار رسید و سپس یک سال بعد به 26.90 دلار رسید. پیشرفت سریع بیتکوین عملا باعث به وجود آمدن ارز دیجیتال دیگری شد تا این که در سال 2015 ارزش آن به 300 دلار رسید و سپس از سال 2017 چند هزار دلار قیمت پیدا کرد.

بیتکوین بازاری سود ده (برای بعضی‌ها) بوده که عموما به خاطر غیر متمرکز بودن، پتانسیل بالای ارزهای دیجیتال و ترس از دست رفتن ارزش پول‌های سنتی در آن سرمایه گذاری می‌شود. البته ارز رمزپایه همیشه رو به رشد نبوده و همان طور که ده‌ها هزار دلار رشد داشته گاهی افت ناگهانی چند هزار دلاری را نیز تجربه کرده است.

آلتکوین چیست؟

آن‌هایی که در بازار ارز دیجیتال دست دارند عموما به هر ارز دیجیتالی که بیتکوین نباشد، آلتکوین می‌گویند. این مهم بیشتر به خاطر محبوبیت بالای بیتکوین است که دیگر بازارهای ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده. در این بین بوده‌اند ارزهای دیجیتال محبوبی که توانسته‌اند تا حدی موفقیت‌های بیتکوین را تکرار کنند.

در واقع خیلی‌ها که واژه‌ی آلت کوین را لغت به لغت ترجمه می‌کنند، آن را جایگزیی برای بیتکوین به حساب می‌آورند که با توجه به این که خیلی از ارزهای دیجیتال فعلی از ساختار کلی غیر متمرکز بیتکوین استفاده کرده تا ارزهای دیجیتال و بلاکچین خود را بسازند، خیلی هم پر بیراه نگفته‌اند.

در حال حاضر با ارزش‌ترین ارز دیجیتال آلتکوین اتریوم با حروف اختصاری ETH است که در سال 2015 ساخته شده است. سازنده اتریوم نیز ساختار غیر متمرکز ارز‌های دیجیتال را آینده‌ای برای معاملات مالی در دنیا می‌دانست. بیشترین رشد ارزش اتریوم در سال 2020 اتفاق افتاد و در حال حاضر معاملات بازار NFT نیز بیشتر به وسیله‌ی اتریوم انجام می‌شود.

در کنار ارزهای ارزشمندی همچون ریپل (Ripple)، پولکادوت (Polkadot) یا تزوس (Tezos) ، که روند بسیار خوبی را پیش گرفته‌اند، ارز‌های بی ارزش زیادی هم هستند که می‌آیند و می‌روند و بیشترشان تنها به خاطر کلاه‌برداری و گرفتن پول بی حساب از مردمی است که با بازارهای ارز دیجیتال آشنایی نداشته اما می‌خواهند در آن شرکت کنند. این ارز‌ها عموما با واژه‌ی “شِت کوین” شناخته می‌شوند که پشتوانه فنی درستی ندارند و ساختار آن‌ها نیز ارزشمند نیست تا در آینده‌ امیدی به آن‌ها باشد.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین در واقع همان ارز‌های معمول کشورهاست که در حال حاضر به صورت فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسم به خاطر بازارهای متوازن این گونه ارزها به آن‌ها داده شده که همچون بازار ارزهای دیجیتال، رشد و نزول شدیدی را تجربه نمی‌کنند.

البته این ارزها کاملا متمرکز بوده و به راحتی قابل ردیابی هستند در صورتی که ارزهای دیجیتال چون غیر متمرکزند، هیچ گاه نمی‌توانید، مبدا آن‌ها را رصد کنید.

این سه ارز در واقع یک ساختار کلی از بازارهای مالی دنیا را تشکیل می‌دهند و این روزها نیز بازارهای ارز دیجیتال رونق زیادی دارند. اما برای این که در این بازار سرمایه گذاری کنید، باید آگاهی زیادی نسبت به قیمت ارزها داشته باشید. این بازارها رشد شدید و نزول زیاد را در بازه‌های کوتاه مدت تجربه کرده و به هیچ وجه شبیه بازارهای سهام که رشد آرام یا نزول با شیب ملایم را به خود می‌بینند نیستند.

همچنین حتما باید مراقب باشید که در دام ارزهای بی‌ارزش نیفتید و تنها به خاطر داشتن یک سایت یا تبلیغات فلان کانال، به سراغ خرید ارزهایی با قیمت پایین اما بدون نام و نشان نروید و حتما قبل از خرید، به خوبی تحقیق نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *