اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش سیستم مدیریت هاستینگ whmcs را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این سیستم، مشتریان کسب‌وکار خود را مدیریت کنید .

whm چه امکاناتی دارد؟

تا اینجا متوجه شدید که WHM چیست اکنون باید بدانید که مهم ترین امکانات WHM چیست

باید ذکر کنیم که WHM مجموعه‌ای از ابزارها برای انجام امور زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • ایجاد، حذف و تعلیق (suspend) حساب‌های cPanel
  • نظارت و مدیریت سایت ها و رمزهای عبور
  • بررسی اطلاعات سرور و وضعیت آن
  • داشتن صفحه پیش فرض هنگام ایجاد یک حساب جدید

تفاوت WHM و cPanel چیست؟

WHM پنل مدیران میزبانی وب است و اجازه می دهد ارائه دهنده میزبانی حساب های مشتریان خود را مدیریت کنند. cPanel پنل مدیریت سایت است که کاربران نهایی و صاحبان وب سایت‌ها حساب شخصی خاص خود را دارند و می‌توانند تنظیمات مرتبط با سایت خود را کنترل کنند.

مرحله اول) افزودن سرور Cpanel به WHMCS

برای این منظور این مراحل را دنبال کنید: در مدیریت WHMCS به مسیر Setup > Products/Services > Products/Services > Servers بروید. بر روی Add New Server کلیک کنید. موارد ذیل را به ترتیب و با دقت تکمیل کنید:

  • Name: نام سرور
  • IP Address: آی پی سرور
  • Primary Nameserver : DNS اصلی
  • Secondary Nameserver : DNS ثانویه
  • Type : نوع سرور Cpanel انتخاب شود
  • Username : نام کاربری نمایندگی WHM
  • Password : رمز عبور نمایندگی
  • Access Hash : این گزینه یک مورد امنیتی قوی است که می توانید همراه با نام کاربری از آن نیز استفاده نمایید. برای استفاده از Access Hash در پنل WHM نمایندگی خود به مسیر Cluster/Remote Access > Setup Remote Access Key بروید. کد مورد نظر را Copy و در فیلد بخش Add Server ان را Paste کنید.
  • Secure: پیشنهاد می شود حالت امن SSL را فعال نمایید
  • Port: پورت پیشفرض به صورت خودکار نمایان است مگر سرور شما بر روی پورت دیگری کانفیگ شده باشد که باید گزینه ی Override with Custom Port را تیک بزنید. سایر موارد همگی اختیاری بوده و الزامی به تکمیل آن ها وجود ندارد. در آخر بر روی Save Changes کلیک کنید.

مرحله ی دوم) ایجاد و تنظیم پکیج سرویس ها در WHM:

بدین منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد پنل WHM نمایندگی هاست خود شوید.
  • سپس به مسیر Packages > Add a Package بروید.

در این قسمت مهم ترین نکنه نام پکیج یا Package Name می باشد که می بایست همین نام را دقیقا در هنگام ساخت پکیج ها در WHMCS نیز وارد کنید. سایر موارد را به صورت دلخواه تنظیم نموده و پکیج را ADD کنید.

مرحله سوم) ایجاد و تنظیم پکیج سرویس ها در WHMCS:

در مدیریت WHMCS به مسیر Setup > Products/Services > Products/Services بروید. بر روی Create a New Product کلیک کنید.

تنظیمات عمومی و قیمت را به صورت نرمال وارد نمایید و زمانیکه به تنظیمات مربوط به Module Setting رسیدید، باید در قسمت Module Name گزینه ی Cpanel را انتخاب کنید.

همچنین به این منظور که تمامی سفارشات برای سرور افزوده شده به صورت اتوماتیک ایجاد شود نیز می‌توانید گزینه Automatically setup the product as soon as the first payment is received را انتخاب کنید و در غیر این صورت گزینه Automatically setup the product when you manually accept a pending order را جهت تایید دستی ادمین و سپس ساخت اکانت انتخاب کنید.

لازم است در سه مرحله تنظیمات مورد نیاز را اعمال کنید:

توجه داشته باشید حتما در قسمت WHM Package Name نام پکیجی که در WHM ایجاد نمودید را دقیقا وارد کنید. سپس تنظیمات را ذخیره کنید تا پکیج جدید افزوده شود. هم اکنون می‌توانید جهت تست بر روی لینک ورود به سی پنل کلیک نمایید، در صورتیکه با موفقیت وارد شدید نیز می توانید به صورت تستی یک سفارش ثبت کنید و به صورت دستی سرویس را Create کنید. در صورتیکه بدون نیاز به ورود به WHM سرویس با موفقیت ایجاد شد، تنظیمات شما همگی صحیح بوده و کار به اتمام رسیده است. در غیر این صورت مراحل فوق را مجدد و با دقت بیشتر تکرار کنید.

چند نکته مهم

کنترل پنل روی سیستم عامل نصب می شود و تمامی کارهایی که ما باید از روش های سخت تر، مثل خط فرمان انجام دهیم را در محیط گرافیکی امکان پذیر می سازد. یکی از این کنترل پنل ها cPanel / WHM نام دارد. این کنترل پنل حتی امکان ساخت بی نهایت کاربر روی سرور را دارد که هر کاربر می تواند از میزان منابعی که در اختیارش قرار داده شده است، برای راه اندازی سایت خود استفاده نماید. اگر شما یک هاست سی پنل خریداری کنید، در اصل در حال استفاده از منابعی هستید که مدیر سرور با همین کنترل پنل در اختیار شما گذاشته است.

از طرف دیگر مدیر سرور که در اصل cPanel / WHM را روی سیستم عامل لینوکس نصب کرده است، به راحتی می‌تواند از طریق یک محیط، روی همه چیز کنترل داشته باشد و تمامی کاربران را نظاره گر باشد. درست است که مدیر سرور حتی از طریق ورود به محیط خود خط فرمان لینوکس و وارد کردن دستورات قادر است اعمال مورد نظر خود را انجام دهد، اما WHM با محیطی که درون مرورگر باز می کند، به سادگی امکان انجام همان کارها را در محیطی بسیار کاربرپسند فراهم می کند. پس سادگی در کنار امکانات پیشرفته تر دلیل استفاده از کنترل پنل cPanel / WHM روی سرور لینوکس است.

امکانات پیشرفتۀ cPanel / WHM

اصولاً cPanel / WHM خود یک مدیر برای سرور است. این مدیر به صورت خودکار روی تمامی سرویس ها و منابع سرور نظارت می کند. اگر یکی از این منابع و نرم افزارهای سرور با مشکل مواجه شود، در کنار گزارش به مدیر سرور، ابتدا سعی در برطرف کردن مشکل به صورت خودکار طبق دستورالعمل های از پیش تعیین شده می‌کند. اگر جواب نگرفت، هشدارهای متوالی به مدیر سرور می فرستد که فرد وارد عمل شده و مشکل را برطرف کند.

پس این کنترل پنل تنها یک نرم افزار ساده نیست. در اصل مجموعه ای از نرم افزارها برای سرور است که سعی می کند بیشتر کارها را خودکارسازی کند. cPanel / WHM از پیشرفته ترین کنترل پنل ها برای سرورهای وب است که خیلی از مدیران سرور ترجیح می دهند که از آن استفاده کنند.

cPanel یا WHM

کنترل پنلی که در بالا به آن اشاره شد، از نظر کاربری به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک دسته افراد که شامل مدیر سرور هم می‌شوند، از محیط WHM استفاده می‌کنند و کاربران خود را مدیریت می‌کنند. یک محیط دیگری هم به نام cPanel وجود دارد که در اصل همان محیطی است که کاربر نهایی برای استفاده از منابع در اختیار قرار گرفته اش، می تواند از آن استفاده نماید. پس در اصل cPanel و WHM یک نرم افزار است. ولی بسته به اینکه کدام گروه از افراد بالا وارد این کنترل پنل می شوند، نامش فرق می کند. یعنی مدیر اصلی و نمایندگان فروش با محیط WHM سروکار دارند. ولی کاربر نهایی که قصد استفاده از امکاناتش را دارد با cPanel کار می‌کند.

این کنترل پنل رایگان نیست و برای استفاده از آن باید هزینه اش را پرداخت کنید. هزینۀ آن با توجه به کیفیتی که دارد تقریباً زیاد است. اما یکی از راهکارهای کاهش هزینۀ مدیریت سرور این است که از لایسنس اشتراکی استفاده گردد. این لایسنس ها قیمت بسیار پایین تری نسبت به لایسنس اصلی دارند و کیفیت دقیقاً مشابه دارند.

نتیجه‌گیری

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی کامل whmcs بپردازیم که اگر نیاز به راه‌اندازی هاستینگ یا بخش مدیریت کاربران داشتید، به راحتی می‌توانید از این آموزش‌ها استفاده کنید. اگر در مورد این سیستم مدیریت کاربران سوالی دارید، حتماً از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ شما را بدهیم و مشکل شما را رفع کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *