متاسفانه مقوله بازی کردن بر روی پردازنده‌های M1 مک، خیلی استاندارد نیست. البته دستگاه‌های مک هیچ وقت برای بازی طراحی نشده اند با این حال می‌شود چند عنوان خوب و جذاب را روی آن‌ها انجام داد. در مورد پردازنده‌های M1 اما اوضاع کاملا متفاوت است و هنوز خیلی‌ها در مورد عملکرد بازی‌ها روی این چیپ جدید، چیزی نمی‌دانند.

بازی کردن روی پردازنده‌های M1 مک

همانطور که گفتیم، هیچ گاه مک دستگاه‌های مخصوص بازی نساخته و مسلما بازی‌خورها نیز به سمت دستگاه‌های تولید اپل نمی‌روند. یکی از دلایل اصلی آن نیز نبود امکان شخصی سازی قطعات و همچنین کارت گرافیک‌های ضعیف بوده و در نهایت باید ساختار سیستم عامل مک را نیز به این قضیه اضافه کنید که با پلت‌فرم‌های محبوب ارائه بازی همچون ویندوز، تفاوت اساسی دارد. حتی خیلی از افرادی که لپ تاپ مک می‌خرند، برای اجرای بازی‌ها مجبور به نصب ویندوز می‌شوند.

پشتیبانی فروشگاه‌های ارائه بازی را نیز می‌توان با یک مثال شرح داد. استیم در حال حاضر 7 هزار بازی برای سیستم عامل مک دارد در صورتی که همین فروشگاه، 20 هزار بازی برای ویندوز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. علاوه بر این، کیفیت بازی‌ها نیز داستان دیگری‌ست که خیلی از بازی‌های بزرگ، نسخه مک ندارند.

همانطور که گفتیم، راه حل این موضوع Boot Camp و نصب ویندوز است، اما هنوز دیگر مشکلات مک نیز به قوت خود باقی هستند و این مورد عملا با ورود M1 نیز تفاوتی ایجاد نکرده است. اگر هم شما به وسیله‌ی برنامه‌هایی همچون Parallels سعی بر نصب بازی‌ها بر روی پردازنده M1 کنید، باز هم عملکرد آن‌ها با اجرا به صورت محلی کاملا متفاوت خواهد بود. همچنین، هنوز هم برای بسیاری از مدل‌های مک که از پردازنده جدید بهره می‌برند نیز، کارت گرافیک قوی ارائه نشده و بدون کارت گرافیک قدرتمند، خبری از بازی‌های بزرگ نیست. اما اگر اهل بازی‌های مستقل هستید، می‌توانید به این روش بازی‌ها را اجرا کنید و از آن‌ها لذت هم ببرید.

آشنایی با پردازنده‌های M1

پردازنده M1 از معماری جدیدی بهره می‌برد که اپل برای مک مورد استفاده قرار داده است و در این معماری تازه، بسیاری از برنامه‌ها که اجرای نرم‌افزارهای ویندوز و لینوکس را بر روی مک به عهده داشتند، بهتر عمل می‌کنند.

البته دلایل زیادی برای ارائه M1 از طرف مک وجود داشت که اولین آن، انحصاری‌تر کردن محصول خود بوده و کم کردن هزینه‌های مربوط به ساخت لپ تاپ و دستگاه‌های مک که با توجه به عملکرد خوب M1، گویا موفقیت آمیز نیز بوده است. اگر نگران برنامه‌ها و بازی‌هایی هستید که بر اساس پردازنده‌های اینتل درست شده‌اند نیز این نگرانی بی‌مورد است، چون به صورت پیش فرض در این گونه موارد، سیستم عامل مک از بستری به نام Rosetta استفاده کرده تا اجرای برنامه‌ها را به عهده بگیرد.

بازی‌هایی که می‌توانید بر روی دستگاه‌های مک با پردازنده M1 انجام دهید

خوشبختانه بخش اعظمی از بازی‌هایی که قبلا برای مک عرضه شده‌اند، هنوز روی M1 اجرا می‌شوند و بعید است که در این زمینه به مشکل بر بخورید. با این حال بعضی از بازی‌ها که برای پردازنده‌های اینتل نوشته شده‌اند، ممکن است، عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند.

از طرف دیگر تعداد بازی‌هایی که برنامه‌های شبیه ساز ویندوز امکان اجرای آن را روی مک با پردازنده M1 دارند را نیز در زیر برایتان نقل می‌کنیم: (این آمار بر اسا اطلاعات Apple Gaming Wiki) است

  • Rosetta 2: 305 عنوان
  • CrossOver Windows: 125
  • Parallels Windows: 214

در مجموع شما عناوین خوبی از جمله بازی‌های کلاسیک و بازی‌های روز را در اختیار خواهید داشت، اما هنوز این آمار و عناوین، برای بازی‌خورها کافی نخواهد بود اما برای کاربران معمولی که می‌خواهند بازی کنند، خیلی عالی محسوب می‌شود.

آینده‌ای روشن برای بازی بر روی M1

با توجه به پیشرفت‌ برنامه‌هایی همچون Parallels و همچنین بازی‌هایی که این روزها در کنار ویندوز برای مک نیز ارائه می‌شود، آینده‌ای روشن برای محصولات اپل در این زمینه نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد، کم کم دارد به محصولی برای بازی تبدیل می‌شود. خوشخبتانه تعداد لپتاپ‌هایی که اپل همراه با کارت گرافیک اختصاصی ارائه می‌کند، روز به روز بیشتر می‌شود. با این حال هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود، پیشنهاد کنیم برای انجام بازی، یک لپتاپ یا PC ویندوزی تهیه کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *