اگر کسب و کاری داشته باشید، حتماً می دانید که روش های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. در هر کسب و کاری برخی از روش ها بیشترین تاثیرگذاری را دارند و برخی دیگر کمتر. این موضوع که باید از کدام روش های بازاریابی استفاده کنید، کاملاً بستگی به نوع کسب و کارتان دارد و باید ببینید که کدام یک از آن ها بیشترین تاثیر را دارد. یکی از روش های بازاریابی که در کسب و کارها وجود دارد و تاثیر خوبی دارد، بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ است. با استفاده از این روش بازاریابی شما به راحتی می توانید محصول یا خدمات خود را به فروش برسانید.

اگر شما هم قصد استفاده از پرفورمنس مارکتینگ را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

یکی از مهم ترین روش های بازاریابی که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می کنند و نتیجه خوبی هم می گیرند، بازاریابی عملگرا است. در این روش بازاریابی یک مزیت مهم وجود دارد و آن هم صرفه جویی در هزینه ها است! دلیل آن هم این است که شما تنها به ازای دستاوردها هزینه پرداخت می کنید و مانند بسیاری از روش های بازاریابی دیگر، نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهید داشت. به عنوان مثال اگر شما در حال تبلیغ هستید، زمانی هزینه آن را پرداخت می کنید که کاربر وارد سایت شده باشد. مانند استفاده از کمپین های تبلیغات گوگل.

پرفورمنس مارکتینگ در واقع نوعی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است و همین مسئله باعث می شود که پس از رسیدن به اهداف خود هزینه کنید. یکی از مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها با آن روبرو هستند، این است که باید بابت کاری که هنوز نتیجه نداده است هزینه پرداخت کنند و این موضوع می تواند تاثیر زیادی روی عدم موفقیت کسب و کارها داشته باشد. پس نباید فراموش کنید که پرفورمنس مارکتینگ می تواند منجر به رشد حداکثری کسب و کارتان شود. البته لازم به ذکر است که مانند هر روش بازاریابی دیگر، اصول خاص خودش را دارد و در صورت رعایت بهترین نتایج را خواهد گذاشت.

جالب است بدانید که پرفورمنس مارکتینگ یک ویژگی مهم دارد و آن هم نرخ موفقیت بسیار بالای آن است. چرا که کمپین های مربوط به آن کاملاً هدفمند برگزار می شود و نتایج به دست آمده دقیقاً همان نتایجی هستند که نیاز دارید. این نوع بازاریابی، یک معامله برد برد برای صاحبان برند و همچنین شرکت های بازاریابی دیجیتال است. این روش بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه بسیار زیادی ایجاد می کند و همین موضوع باعث می شود تا خیالتان بابت کمپین هایی که اجرا می کنید، راحت باشد. از این روش بازاریابی در مسائل مختلفی نظیر برندسازی، فروش و… استفاده می شود.

مزایای استفاده از پرفورمنس مارکتینگ

اکنون که با مفهوم پرفورمنس مارکتینگ آشنا شدید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که این روش بازاریابی چه مزایایی دارد. در واقع کسب و کارها هنگامی که تصمیم به استفاده از یک روش بازاریابی می کنند، به مزایای آن فکر می کنند تا ببیند که آیا واقعا ارزش استفاده دارد یا نه. ما هم در این بخش از مقاله تصمیم گرفته ایم به بررسی کامل پرفورمنس مارکتینگ بپردازیم تا کسب و کارها یا برندها راحت تر در مورد استفاده از آن تصمیم بگیرند. مهم ترین مزایای استفاده از پرفورمنس مارکتینگ عبارتند از:

  • تحلیل آسان و ردیابی داده‌ها

یکی از مهم ترین مزایای پرفورمنس مارکتینگ این است که شما به راحتی می توانید داده های به دست آمده را تحلیل و ردیابی کنید. در واقع پرفورمنس مارکتینگ با کلیک، بازدید، سرنخ و فروش گره خورده است و تمرکز هر کسب و کار روی این موارد است. حال اگر این معیارها که به راحتی قابل ردیابی و تحلیل هستند را تحلیل نکنید ممکن است کمپین شما موفق نباشد. این در حالی است که پرفورمنس مارکتینگ کاملاً قابل اندازه گیری است و هر گونه مشکلی که در مورد آن وجود داشته باشد، به راحتی قابل پیگیری و رفع خواهد بود. 

در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارد که شما به راحتی می توانید ردیابی و تحلیل داده ها را انجام دهید. بسیاری از این ابزارها به سادگی اطلاعات را به صورت زنده در اختیار شما قرار می دهند و شما می توانید از داده های به دست آمده متناسب با هدف خود خروجی بگیرید. جالب است بدانید که در بسیاری از کسب و کارها، افرادی حضور دارند که فقط داده ها را تحلیل می کنند. چرا که چنین افرادی می دانند که تحلیل داده ها مهم ترین مسئله است و اگر این تحلیل به درستی انجام نشود، کمپین شما نمی تواند موفقیت های زیادی را پشت سر بگذارد.

  • بازاریابی مبتنی بر بازگشت سرمایه

یکی دیگر از مهم ترین مزایای پرفورمنس مارکتینگ این است که این نوع بازاریابی مبتنی بر بازگشت سرمایه است. در واقع تمام استراتژی هایی که برای این روش بازاریابی صورت می گیرد، بر اساس بازگشت سرمایه است. چرا که هر اقدامی که در این روش بازاریابی انجام می شود، بر این اساس پایه گذاری شده است که پس از به نتیجه رسیدن هزینه آن پرداخت شود. کسب و کارها هم بسیار خوشحال هستند از این موضوع که ابتدا به نتیجه برسند و سپس هزینه آن را پرداخت کنند! در این صورت هزینه اضافی پرداخت نمی شود و همه چیز به راحتی با پرفورمنس مارکتینگ قابل پیاده سازی است.

این روش بازاریابی با توجه به این که مبتنی بر بازگشت سرمایه است، ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر استراتژی های بازاریابی دارد. همچنین نتایجی که به دست می آید، کاملاً بر اساس بودجه شما است. شما می توانید مشخص کنید که بودجه شما چقدر باشد و هر روز چقدر از بودجه هزینه شود. در نهایت تمام این موارد به شما کمک می کند تا بتوانید جلوی پرداخت های اضافی را بگیرید. همچنین هر جایی از کمپین شما که دچار ضعف است که را به بهترین شکل ممکن بهینه سازی کنید تا نتایج خوبی به دست بیاید.

  • متنوع سازی جریان های درآمدی

پرفورمنس مارکتینگ یک رویکرد بسیار عالی در بازاریابی است که در آن کانال های مختلف بازاریابی نقش دارند. یک کانال بازاریابی اگر با مشکل مواجه شود و کار نکند، به سرعت می توانید کانال دیگری را جایگزین آن کنید. در واقع جایگزین کردن یک کانال بازاریابی به جای یک کانال دیگر اصلاً کار سختی نیست! چرا که شما به ازای نتایج حاصل شده هزینه پرداخت می کنید و هزینه هیچ چیزی را از قبل پرداخت نکرده اید. پس اگر یک کانال بازاریابی نتیجه ندهد، جای نگرانی نیست و به راحتی می توانید آن را جایگزین کنید.

برخی از کانال های بازاریابی وجود دارند که به دلیل آن که هزینه را همان ابتدا پرداخت می کنید، دیگر قابل جایگزین کردن نیستند. در بهترین حالت امکان بهینه سازی آن وجود دارد و برخی مواقع حتی چنین امکانی هم وجود ندارد. پس باید حواستان به این موضوع باشد که پرفورمنس مارکتینگ کمک زیادی به بازاریابی و جلوگیری از هدر رفت بودجه می کند. البته همیشه هم مشکل از کانال بازاریابی نیست، گاهی اوقات هم مشکل از انتخاب نادرست شما است. مثلاً ممکن است شما انتظار بالایی از فروش یک کانال داشته باشید و این در حالی است که ممکن است آن کانال بازاریابی نتواند انتظار شما را برطرف کند.

  • جذب مخاطبان جدید

یکی دیگر از مزایای پرفورمنس مارکتینگ این است که به شما امکان جذب مخاطبان جدید را می دهد. در یک کسب و کار تعداد مشتریان هم اهمیت زیادی دارد و یکی از روش های افزایش درآمد کسب و کار این است که مشتریان جدیدی به کسب و کار خود اضافه کنید. پرفورمنس مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که به راحتی مخاطبان بیشتر و متنوعی جذب کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. برای مثال فرض کنید شما می خواهید از روش همکاری در فروش برای بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید! در این صورت چه اتفاقی می افتد؟

در چنین شرایطی شما در حال استفاده از پرفورمنس مارکتینگ هستید. همکاری در فروش هم لینک های سایت شما است که در سایت های مختلفی منتشر می شود و همین موضوع به شما کمک می کند تا بیشتر دیده شوید. هر چقدر تنوع انتشار لینک های همکاری در فروش شما بیشتر باشد، به راحتی می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. پس پرفورمنس مارکتینگ کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کارتان و همچنین افزایش مشتریان کسب و کارتان خواهد کرد. در حال حاضر هم افزونه ها و پلاگین های مختلفی وجود دارد که به راحتی می توانید همکاری در فروش را مدیریت کنید و فروش کسب و کارتان را تا چندین برابر افزایش دهید.

  • پرداخت هزینه به ازای نتایج

روش های بازاریابی زیادی وجود دارد اما واقعیت این است که بسیاری از روش های بازاریابی در همان ابتدا هزینه نمایش تبلیغات شما را دریافت می کنند. مثلاً اگر قرار باشد شما به روش سنتی بنری را در سایت نمایش دهید، در همان ابتدا هزینه آن را پرداخت می کنید. اما در پرفورمنس مارکتینگ این موضوع کاملاً متفاوت است! شما به ازای نتایجی که دریافت می کنید، هزینه آن را می پردازید. این یعنی این که حتی یک ریال هم اضافه تر پرداخت نمی کنید. البته این موضوع که چقدر بازگشت سرمایه داشته باشید، بستگی به آن روشی دارد که می خواهید از آن استفاده کنید.

در برخی روش ها بازگشت سرمایه به راحتی امکان پذیر است و در برخی دیگر کمی سخت تر است. پس اگر می خواهید جلوی هدر رفتن پول خود را بگیرید، پرفورمنس مارکتینگ کمک زیادی به شما می کند. البته که فراموش نکنید مدیریت هزینه ها در کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها حاضرند از پرفورمنس مارکتینگ استفاده کنند. حتی برخی کسب و کارها از نیروی متخصص در این زمینه استفاده می کنند تا به راحتی بتوانند جلوی هر گونه هدر رفت هزینه را بگیرند و بهترین نتایج برای آن برند حاصل شود.

  • گسترش برند

یکی از مهم ترین مزایای پرفورمنس مارکتینگ گسترش برند است! شما در پرفورمنس مارکتینگ به کانال های بازاریابی مختلفی دسترسی دارد و به راحتی می توانید برند خود را گسترش دهید. گسترش برند کار سختی نیست اما نیازمند دانش و تخصص است تا به درستی انجام شود. پیشنهاد می کنیم اگر قصد گسترش برند را دارید، حتماً از پرفورمنس مارکتینگ استفاده کنید. البته به کمک یک متخصص که همه چیز در بهترین شرایط ممکن جلو برود. با کمک پرفورمنس مارکتینگ به راحتی می توانید سهم زیادی از بازار را بگیرید! البته که این موضوع در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد و باید برای رسیدن به چنین جایگاهی صبور باشید.

هر چقدر مخاطبانی که جذب می کنید هدفمند تر باشد، گسترش برند هم راحت تر است. با توجه به این که در پرفورمنس مارکتینگ ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار دارد، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و بهترین نتایج را بگیرید.

پرفورمنس مارکتینگ چه کاربردهایی دارد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در مورد پرفورمنس مارکتینگ می شود، این است که چه کاربردهایی دارد. از این روش بازاریابی در بخش های مختلفی استفاده می شود و کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از مهم ترین کاربردهای بازاریابی عملگرا بپردازیم تا ببینید که چطور می تواند به رشد کسب و کارتان در جنبه های مختلف کمک کند:

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از مهم ترین کاربردهای پرفورمنس مارکتینگ این است که می توانید بازاریابی شبکه های اجتماعی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. امروزه شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی برای کسب و کارها دارند و می توانید با کمک آن، رشد حداکثری را تجربه کنید. البته نباید فراموش کرد که پیدا کردن مخاطبان هدف در شبکه های اجتماعی ضروری است و البته این کار اصلاً کار سختی نیست. چرا که مخاطبان هدف هر کسب و کاری در شبکه های اجتماعی حضور دارند و به راحتی می توانید آن ها را پیدا کنید.

از پرفورمنس مارکتینگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی به منظور نمایش محتوا، برندسازی، افزایش آگاهی و بالا بردن ترافیک ورودی سایت استفاده می شود. همچنین بهترین راه های سنجش تعامل هم سرنخ، لایک، اشتراک گذاری ها و… هستند.

  • محتوای تبلیغاتی

یکی از مهم ترین کاربردهای پرفورمنس مارکتینگ استفاده از محتوا تبلیغاتی است! این نوع بازاریابی معمولاً توسط سایت هایی دیده می شود که محتوا محور هستند. سایت هایی وجود دارند که روزانه محتوا منتشر می کنند و به واسطه محتوا، کاربران زیادی از آن ها بازدید می کنند. در چنین سایت هایی می توانید بنرهای تبلیغاتی را مشاهده کنید که گاهی اوقات بخشی از پرفورمنس مارکتینگ است. همچنین اینفلوئنسرها هم ممکن است محتوای تبلیغاتی شما را به ازای دریافت هزینه منتشر کنند که باز هم بخشی از بازاریابی عملگرا است.

این نوع محتوا معمولاً موفقیت های زیادی کسب می کنند! چرا که سایت های بزرگ، اینفلوئنسرها و سفیران برند می توانند تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان داشته باشند و در نهایت به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کنند. بنابراین اگر شما برند یا کسب و کاری دارید، محتوای تبلیغاتی می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند و در نهایت منجر به رشدتان شود.

  • تبلیغات همسان

تا به حال در مورد تبلیغات همسان چیزی شنیده اید یا آن را اجرا کرده اید؟ تبلیغات همسان در واقع نوعی تبلیغ است که توسط کاربران احساس نمی شود که تبلیغات است. در واقع این محتوا به نحوی منتشر می شود که کاربر حس کند نوعی پیشنهاد دریافت می کند اما در حقیقت اهداف تجاری پشت آن است. در حال حاضر شرکت های بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارند که از این روش تبلیغاتی به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند تا یک برند را به جایگاه های بسیار خوبی برسانند.

همچنین ابزارهایی وجود دارند که شما می توانید تنها با یک بار ایجاد کمپین، تبلیغات همسان خود را در هزاران سایت نمایش دهید و بهترین نتیجه را از آن بگیرید. در این روش تبلیغاتی شما می توانید از روش های مختلف پرداخت استفاده کنید که از مهم ترین آن ها می توان به پرداخت به ازای کلیک یا پرداخت به ازای نمایش اشاره کرد.

  • بازاریابی موتورهای جستجو

در مورد سئو چیزی می دانید؟ همه ما به خوبی می دانیم که کاربران هنگامی که چیزی در موتورهای جستجو، جستجو می کنند به آن اعتماد دارند. در واقع اعتقاد کاربران این است که هر چیزی که موتورهای جستجو نشان می دهد، واقعیت دارد. مثلاً اگر یک سایت بالاتر از سایت دیگری است، بر اساس فاکتورهای مختلفی رتبه بندی شده است و محتوای آن صفحه کاملاً قابل اعتماد است. همین موضوع اعتماد به موتورهای جستجو باعث شده تا بخشی به نام بازاریابی موتورهای جستجو به وجود بیاید.

در واقع بازاریابی موتورهای جستجو همان کمپین های کلیکی گوگل هستند که به صورت هدفمند انجام می شود. در این روش هم کاربران کمتر حس می کنند که تبلیغات است؛ با وجود آن که گوگل نتایج تبلیغاتی را از نتایج ارگانیک کاملاً جدا کرده است. تفاوت این روش با سئو این است که تنها تا زمانی که بابت کمپین خود هزینه می کنید، نمایش داده می شود و پس از آن نیاز به شارژ مجدد دارد تا نمایش داده شود.

  • افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی دیگر از روش های پرفورمنس مارکتینگ است. در این روش بازاریابی هم شما زمانی هزینه پرداخت می کنید که مشتری از طرف کاربران دیگر آمده و خرید کرده باشد. در چنین شرایطی شما بخشی از هزینه را به کاربر پرداخت می کنید و در واقع هم برای شما و هم برای کسی که برایتان مشتری فرستاده است سود دارد. پس این روش بازاریابی هم بخش مهمی از پرفورمنس مارکتینگ است و اگر به درستی اجرا شود، سود بسیار خوبی برای شما خواهد داشت.

جالب است بدانید بسیاری از سایت ها درآمدشان از همین طریق است! محصولات یا خدمات دیگر کسب و کارها را معرفی می کنند و به ازای هر خریدی که از سمت آن ها صورت می گیرد، هزینه ای دریافت می کنند. حتی جالب است بدانید که برخی از آن ها درآمدهای بسیار خوبی دارند و این موضوع نشان می دهند که بازار همکاری در فروش بسیار داغ است.

نکاتی که در بازاریابی عملگرا باید رعایت کنید!

اگر قصد اجرای کمپین های پرفورمنس مارکتینگ را دارید، یکی از مسائلی که باید رعایت کنید نکات آن است. در واقع اگر شما نکات پرفورمنس مارکتینگ را به خوبی رعایت کنید، کمپین های شما بهترین نتایج را دریافت می کنند. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین نکاتی که برای اجرای بازاریابی عملگرا باید رعایت کنید، خواهیم پرداخت:

  • آزمایش و بهینه سازی را فراموش نکنید!

یکی از مهم ترین مسائلی که در کمپین های بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد، آزمایش و بهینه سازی آن است. در واقع این روش به شما کمک می کند تا بتوانید جلوی هر گونه هزینه اضافی را بگیرید. گاهی اوقات کمپین ها به دلیل بهینه نبودن در حال هدر دادن بودجه شما هستند و خودتان متوجه نیستید. حتی اگر متوجه شوید هم ممکن است اهمیت ندهید! در چنین شرایطی نتایجی که حاصل می شود ممکن است نتایجی باشد که بودجه بسیار کمتری هم حاصل می شود.

بنابراین بهینه سازی کمپین های بازاریابی مسئله بسیار مهمی است. در همان ابتدا باید حواستان به این موضوع باشد! مثلاً می توانید از آزمایش های A/B استفاده کنید و ببینید که عملکرد کدام یک بهتر است. سپس از همان مورد استفاده کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. برخی کسب و کارها برای آزمایش و بهینه سازی کمپین های خود افراد متخصصی را جذب می کنند تا جلوی هزینه های اضافی را بگیرد.

  • از یک آژانس تبلیغاتی معتبر استفاده کنید!

یکی از مهم ترین مسائلی که در اجرای کمپین های بازاریابی عملگرا باید حواستان باشد، این است که از آژانس معتبر استفاده کنید. گاهی اوقات آژانس هایی وجود دارند که نتایج جعلی در اختیار شما قرار می دهند. تا جایی که نتایج بر روی سایت این آژانس ها بسیار عالی است اما دستاوردی در سایت شما ندارد. این موضوع نشان می دهد که نتایج دستکاری شده اند و واقعی نیستند. آژانس های مختلفی هم وجود دارند که دست به چنین کارهایی می زنند و باید حواستان کاملاً به این موضوع باشد.

برای شناخت بهترین آژانس ها می تواند تحقیق کنید و حتی می توانید خودتان با بودجه بسیار کم آزمایش کنید. آژانس های معتبر دست به چنین کاری نمی زنند، زیرا می دانند که اعتبارشان زیر سوال می رود و در نهایت برندسازی منفی برای آن ها شکل می گیرد! دقیقاً همان اتفاقی که هیچ برندی دوست ندارد برایش اتفاق بیفتد.

  • ارزیابی تجربه کاربری سایت را فراموش نکنید!

تجربه کاربری سایت بحث بسیار مهمی است و اگر بهینه نباشد، کاربرانی که وارد سایت شما می شوند به سرعت آن را ترک می کنند! چرا که سایت شما نمی تواند پاسخ نیاز آن ها را بدهد یا کاربر باید چالش های زیادی را تحمل کند تا بتواند به چیزی که نیاز دارد دست پیدا کند. بنابراین اگر به دنبال پرفورمنس مارکتینگ هستید، باید حتماً به تجربه کاربری سایت خود توجه کنید. همچنین دقت داشته باشید که تجربه کاربری سایت با کمک ابزارهای مختلفی قابل تست است و اگر ایرادی داشته باشد، به راحتی می توانید آن ایراد را پیدا کنید و جلوی آن را بگیرید.

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که برخی کسب و کارها دچار می شوند، این است که گاهی سایت های بسیار زیبایی طراحی می کنند اما کارایی آن سایت زیاد نیست! در واقع تجربه کاربری آن سایت اصلاً بهینه نیست و کاربر را به چالش های مختلفی روبرو می کند. در چنین شرایطی باید حتماً تجربه کاربری سایت را بررسی کنید و آن را در وضعیت مناسبی قرار دهید.

  • تمرکز روی صفحه فرود عالی را فراموش نکنید!

برای آن که بتوانید کاربران را وارد سایت خود کنید، بهتر است از یک صفحه فرود استفاده کنید! به خصوص که اگر شما از پرفورمنس مارکتینگ استفاده می کنید، باید حتماً حواستان به داشتن یک صفحه فرود عالی باشد. صفحه فرود جایی است که کاربران پس از دیدن کمپین های تبلیغاتی یا بازاریابی شما روی آن کلیک می کنند و وارد صفحه فرود می شوند. در صفحه فرود شما اطلاعات مفیدی باید وجود داشته باشد تا کاربر بتواند از آن استفاده کند. مثلاً اگر پیشنهادی که به کاربر می دهید، شفاف و واضح نباشد، کاربر نمی تواند راحت تصمیم بگیرد.

هر چیزی که فکر می کنید برای کاربران ارزشمند است و می تواند روی تصمیم گیری آن ها برای خرید تاثیر مثبت داشته باشد، جایگاه ویژه ای در صفحه فرود دارد. همچنین ایرادات این صفحه هم باید گرفته شود! مثلاً بسیاری از کاربران از طریق موبایل از صفحه فرود شما بازدید می کنند و اگر این صفحه دارای مشکل باشد، کاربران به راحتی نمی توانند از آن بازدید کنند. پس حواستان به صفحه فرود و بهینه بودن آن باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *