در فضای بازاریابی روش های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها در جایگاه خاص خودش استفاده می شود. گاهی اوقات هم از چند روش بازاریابی به صورت هم زمان استفاده می شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. آیا تا به حال در مورد استفاده جامع از تعداد زیادی روش بازاریابی فکر کرده اید؟ بازاریابی 360 درجه دقیقاً همان چیزی است که به آن فکر می کنید. در واقع بازاریابی 360 درجه به شما کمک می کند تا بتوانید بازاریابی جامعی انجام دهید. البته این روش بازاریابی فقط در مواقع خاصی استفاده می شود؛ چرا که هزینه آن برای استفاده مداوم بسیار بالا است و نباید همیشه مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم بازاریابی 360 درجه بپردازیم تا ببینید که این روش بازاریابی چیست و چگونه می تواند به کسب و کارتان کمک کند.

بازاریابی 360 درجه چیست؟

بازاریابی 360 درجه همان طور که از نامش پیداست به این معنی است که بازاریابی در بخش های مختلفی انجام می شود. در واقع یک روش بازاریابی جامع است که با استفاده از آن می توانید در کانال های مختلفی بازاریابی خود را انجام دهید. حتی شاید چند باری با آن روبرو شده باشید اما ندانید که این روش بازاریابی، همان بازاریابی 360 درجه است. برای مثال فرض کنید در خیابان در حال قدم زدن هستید که یک بیلبورد تبلیغاتی را مشاهده می کنید. سپس هنگامی که به خانه می رسید، متوجه می شوید که تلویزیون هم در حال پخش همان تبلیغ است. احتمالاً چند کانال دیگر نظیر وب سایت، شبکه های اجتماعی و… هم وجود دارد که آن برند در حال استفاده از آن برای نمایش تبلیغات است.

بنابراین این روش همان بازاریابی 360 درجه است که در مواقع به خصوصی کمک زیادی به برندها می کند. معمولاً هم برندهای بزرگ که بودجه زیادی برای این کار دارند، از چنین روشی استفاده می کنند و برندهای کوچک با توجه به محدودیت منابع و بودجه ترجیح می دهند که از روش های محدودتری استفاده کنند. پس به صورت کلی بازاریابی 360 درجه به معنای استفاده جامع از تعداد زیادی کانال بازاریابی است.

چرا بازاریابی 360 درجه اهمیت زیادی دارد؟

اکنون که با مفهوم بازاریابی 360 درجه آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینید چرا این روش بازاریابی اهمیت زیادی دارد. همه ما تا کنون بازاریابی 360 درجه برندهای زیادی را دیده ایم؛ هر چند که شاید اسم این روش بازاریابی را نمی دانستیم اما متوجه شده ایم که به صورت جامع در حال بازاریابی هستند. این مسئله باعث می شود تا شرکت ها بتوانند از تمام پتانسیل بازاریابی خود برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده کنند و بهترین نتایج را بگیرند. البته نباید فراموش کنید که برخی موارد نظیر بودجه حتماً باید مشخص شود تا در نهایت منجر به شکست نشود. البته در بخش های بعدی به بررسی کامل فاکتورهایی که باید در نظر داشته باشید می پردازیم.

برای درک بهتر این روش بازاریابی، فرض کنید شما در شبکه های اجتماعی در حال گشت و گذار هستید که ناگهان تبلیغات مربوط به یک کلاه را مشاهده می کنید. از آن خوشتان می آید و به سراغ آن تبلیغ می روید تا ببینید که چطور می توانید آن را سفارش دهید. در نهایت به سایت آن برند منتقل می شوید و سفارش خود را ثبت می کنید. پس از چند ساعت شما یک ایمیل مبنی بر کد تخفیف از همان فروشگاه برای خریدهای بعدی دریافت می کنید که ممکن است ترغیب شوید باز هم خرید کنید. این دقیقاً همان بازاریابی 360 درجه است که روش های مختلفی را برای جذب مشتریان و افزایش فروش به کار گرفته است.

مهم ترین بخش های کمپین بازاریابی 360 درجه کدام هستند؟

اگر قصد استفاده از کمپین جامع یا بازاریابی 360 درجه را دارید، باید مواردی که به آن نیاز دارید را به خوبی بشناسید. یک کمپین 360 درجه از بخش های زیر تشکیل می شود که می تواند همه یا چند مورد از آن ها باشد:

  • داشتن یک وبسایت مناسب

اولین چیزی که برای اجرای کمپین 360 درجه به آن نیاز دارید، یک سایت است. سایت در واقع ویترینی از کسب و کار آنلاین است که اگر وبسایت شما مناسب باشد، بخش مهمی از راه را رفته اید. دلیل آن هم این است که تمام روش های بازاریابی در نهایت باعث می شود تا کاربر وارد سایت شود و پروفایل خود را در آن ایجاد کند. سپس محصول یا خدماتی که به آن نیاز دارد را تهیه کند و این یعنی سود دهی برای کسب و کار شما. اگر یک سایت سریع و حرفه ای باشد، کاربران ترغیب می شوند که در آن پروفایل ایجاد کنند. در غیر این صورت ممکن است قید عضویت در سایت شما را بزنند.

در حال حاضر اکثر کاربران از موبایل استفاده می کنند و همین موضوع باعث شده تا بخش مهمی از ترافیک سایت های شما از طریق موبایل باشد. شما می توانید یک صفحه لندینگ ایجاد کنید و در آن شماره موبایل یا ایمیل کاربران را دریافت کنید. سپس از این موارد در روش های دیگر بازاریابی استفاده کنید و کمپین 360 درجه خود را به بهترین و کامل ترین شکل ممکن اجرا کنید. فرقی هم نمی کند که شما یک کسب و کار بزرگ هستید یا کوچک! در هر صورت داشتن یک سایت برای شما ضروری است.

  • داشتن استراتژی موثر سئو

در مورد سئو چیزی می دانید؟ سئو به این معنی است که سایت شما در گوگل چه جایگاهی دارد! رتبه اول، دوم یا سوم. یا حتی ممکن است در صفحه اول حضور نداشته باشید و در صفحه دم باشید. در هر صورت سئو مسئله مهمی است و یک منبع بسیار عالی و رایگان برای جذب ترافیک است. به همین دلیل است پیشنهاد می کنیم استراتژی موثری برای سئو داشته باشید تا در بازه زمانی مناسبی بتوانید رتبه های اول گوگل را کسب کنید. مخاطبانی که از طریق گوگل وارد سایت شما می شوند، مخاطبان هدف شما هستند. دلیل آن هم این است کلمات کلیدی را جستجو کرده اند که مربوط به کسب و کارتان است و اگر بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، می توانید فروش بسیار عالی را رقم بزنید.

استراتژی سئو هم شامل بخش های مختلفی می شود اما به طور کلی مسیری است که شما باید طی کنید. تولید محتوا هم بخش مهمی از کسب و کارتان است که روی سئو هم تاثیر زیادی دارد. کاربران زیادی با جستجوی کلمات کلیدی مربوط به محتوای شما وارد سایت می شوند و البته خرید هم انجام می دهند. پس استفاده از استراتژی سئو را فراموش نکنید و حتماً به صورت بلند مدت روی آن کار کنید.

  • تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

در مورد تبلیغات پرداخت به ازای کلیک چیزی می دانید؟ اگر بخواهیم خیلی ساده بررسی کنیم باید بگوییم شما تنها هزینه مربوط به کلیک های صورت گرفته را پرداخت می کنید. البته به همین سادگی هم نیست و داستان های زیادی دارد! مثلاً شما برای آن که بتوانید مخاطبان هدف خود را به سایت هدایت کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید نسبت به زمانی که تنها می خواهید مخاطبان معمولی جذب کنید. همه چیز در سیستم های PPC قابل تنظیم و شخصی سازی است تا در نهایت بتوانید مخاطبان هدفی را جذب کنید که واقعاً به رشد کسب و کارتان کمک می کنند.

هدفمند بودن تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید به خوبی روی آن تمرکز کنید، می توانید فروش بسیار خوبی را برای کسب و کارتان رقم بزنید. برخی کلمات کلیدی که می خواهید روی آن تبلیغ بروید، ممکن است رقیبان زیادی داشته باشد و هزینه آن کمی بیشتر از سایر حوزه ها باشد. اما در هر صورت کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید رشد کنید! در حال حاضر بهترین سیستم تبلیغات PPC گوگل ادوردز است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می کنند.

  • بازاریابی ایمیلی

یکی دیگر از بخش هایی که در بازاریابی 360 درجه اهمیت بسیار زیادی دارد، بازاریابی ایمیل است. دلیل آن هم این است که شما در مراحل مختلفی ایمیلی کاربران را دریافت می کنید و به راحتی می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. در حال حاضر سیستم های مختلفی برای ایمیل مارکتینگ وجود دارد که برخی شرط ها را برای آن تعیین می کنید تا به صورت خودکار ایمیل ارسال کند. شما می توانید به صورت منظم محتوای جذاب و ارزشمندی برای کاربران ارسال کنید. البته قابلیت ارسال ایمیل به صورت هدفمند هم وجود دارد که کمک زیادی به شما می کند تا کسب و کارتان را گسترش دهید.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی افراد دارد و همیشه از آن استفاده می کنند. همین مسئله باعث شده تا کسب و کارهای زیادی هم به فکر ارتباط با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی باشند. جالب است بدانید که با توجه به زیاد بودن تعداد کاربران شبکه های اجتماعی، مخاطبان هدف هر نوع کسب و کاری هم در آن حضور دارند و شما می توانید مخاطبان هدف مربوط به کسب و کارتان را جذب کنید. البته نباید فراموش کنید که رقابت در شبکه های اجتماعی میان کسب و کارهای مختلف زیاد است و باید استراتژی قدرتمندی داشته باشید.

شبکه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیری از بازاریابی جامع یا 360 درجه است. چرا که میزان بازخورد کاربران در آن بسیار بالا است و معمولاً کمپین های بسیار موفقی در آن شکل می گیرد. شما هم می توانید استراتژی مناسبی داشته باشید و در بازاریابی جامع خود از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

  • بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یک بازاریابی نوین و ارزشمند است که می تواند ارزش بسیار زیادی برای برند شما خلق کند. اگر بازاریابی محتوایی در بستر مناسب شکل بگیرد، می تواند عالی باشد. مثلاً اگر شما برای سایت خود بخش وبلاگ راه اندازی کرده اید، می توانید محتوای ارزشمند و مرتبط با کسب و کارتان در آن منتشر کنید. در این صورت نه تنها شانس دیده شدن مستقیم آن محتوا وجود دارد، بلکه با کمی سئو کردن می توانید آن را به رتبه های اول گوگل برسانید و در نهایت ترافیک هدفمند از طریق گوگل جذب کنید. در واقع گاهی اوقات به صورت ناخودآگاه در حال اجرای بازاریابی 360 درجه هستید.

  • بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری همان طور که از نامش پیداست، نوعی بازاریابی است که به صورت حضوری انجام می شود. این نوع بازاریابی می تواند در دفتر یا فروشگاه حضوری شما باشد که در آن به مشتریان کمک می کنید. در نگاه اول شاید این نوع بازاریابی خیلی ارتباطی به بازاریابی دیجیتال نداشته باشد اما نمی توان نقش آن را مهم ندانست. برای مثال اگر شما در حال جذب مشتری در فروشگاه حضوری خود هستید، بازاریابی حضوری هم اهمیت زیادی پیدا می کند. چرا که شما باید با کمک بازاریابی حضوری مشتریان حضوری خود را ترغیب به خرید کنید.

  • روابط عمومی

روابط عمومی هم بخش جدایی ناپذیر و بسیار مهمی در بازاریابی جامع محسوب می شود. دلیل آن هم این است که بازاریابی بر پایه ارتباطات می چرخد و روابط عمومی نقش بسیار مهمی در ارتباطات دارد. اگر ارتباط خوبی برقرار نکنید، کمپین شما موفق نخواهد بود و نمی توانید محصولات یا خدمات خود را به خوبی بفروشید. پس حتماً روی این موضوع تمرکز کنید و اگر لازم است، کارمندان خود را برای یادگیری آن به دوره های آموزشی ارزشمند بفرستید. چرا که این موضوع ارزش بسیار زیادی دارد و به صورت مستقیم هم روی ارزش کسب و کارتان تاثیرگذار است. چرا که بخش مهمی از هر کسب و کاری، منابع انسانی آن هستند و باید ارتباط برقرار کردن به شکل درست و تاثیرگذار را یاد داشته باشند.

  • بازاریابی محیطی و سنتی

یکی دیگر از مواردی که در بازاریابی 360 درجه اهمیت زیادی دارد، بازاریابی محیطی و سنتی است. اگر شما بتوانید بازاریابی سنتی و محیطی را به شکل مناسب انجام دهید می تواند در کنار روش های بازاریابی عملکرد خوبی نشان دهد. مثلاً تابلوهای تبلیغاتی، بروشور، تراکت، رادیو، تلویزیون و… همگی از آن دسته روش های بازاریابی هستند که کمک زیادی به شما می کند. پس بازاریابی محیطی و سنتی را در بازاریابی 360 درجه فراموش نکنید.

روش های دیگری هم ممکن است در بازاریابی 360 به کار بیاید اما واقعیت این است که در حال حاضر این روش هایی که بررسی کردیم، مهم ترین روش هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال اگر شما روش دیگری هم مدنظر دارید، می توانید به شکل درست در کمپین 360 درجه خود به کار ببرید و از آن نهایت بهره را ببرید.

در بازاریابی 360 درجه این اصول را رعایت کنید!

اگر قصد اجرای بازاریابی 360 درجه را داشته باشید، ابتدا باید چند اصول مهم که در آن باید حتماً رعایت شود را در نظر بگیرید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 6 اصل مهم در بازاریابی 360 درجه بپردازیم تا با رعایت آن بتوانید شانس موفقیت خود را تا حد زیادی افزایش دهید:

  • یکپارچگی و ثبات

یکی از مهم ترین اصولی که باید در بازاریابی جامع رعایت کنید، ثبات و یکپارچگی است. در واقع تمام روش هایی که در کمپین خود استفاده کرده اید باید مکمل یکدیگر باشند و همگی هدف مشخصی را دنبال کنند. کمپین های مختلف نباید به گونه ای باشد که هر یک راه خودشان را برود و یکپارچگی میان آن ها وجود نداشته باشد. البته تا حدی که یکپارچگی از بین نرود، ایجاد تغییر و تمایز ایرادی ندارد اما اگر هدف دیگری دنبال شود، این موضوع اشتباه است. بنابراین شما باید سعی کنید پیام مشترکی داشته باشید که تمام کمپین های شما آن را دنبال کنند.

  • رهبری درست در بخش تولید

یکی دیگر از مسائلی که در بازاریابی 360 درجه وجود دارد، این است که شما بتوانید چالش برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این مسئله با رهبری درست در بخش تولید امکان پذیر است. در واقع هنگامی که کمپین های خود را ایجاد می کنید، باید به دنبال این باشید که در مکان و زمان مناسب بتوانید پیام درستی را به کاربران انتقال دهید. حتی باید در مورد روش انتقال پیام هم خوب فکر کنید تا مشکلی برای شما وجود نداشته باشد و بتوانید بهترین نتیجه را از کمپین جامع خود بگیرید.

  • واکنش درست در برابر مشتریان

در حال حاضر امکانات بسیار زیادی در اختیار کسب و کارها و همچنین افراد وجود دارد. در واقع راه های دستیابی به مشتریان بسیار ساده شده است و شما می توانید از طریق موبایل مشتریان با آن ها در ارتباط باشید. هر یک از این کانال ها اصول خود را دارند و مهم ترین تکنیکی که باید به کار بگیرید، تکنیک های مربوط به واکنش درست در برابر مشتریان است. محتوایی که برای کاربران ارسال می کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید بتوانید محتوای مناسبی تهیه کنید. در هر روش (ایمیل، پیامک یا موارد دیگر) بهتر است اصول را رعایت کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

  • ترغیب و تبدیل مشتریان

یکی از مهم ترین اصولی که در کمپین 360 درجه وجود دارد، این است که بتوانید مشتریان خود را کاملاً زیر نظر بگیرید. این کار به کمک داده ها و همچنین شناخت شما از مخاطبان هدف امکان پذیر است. انگیزه، چالش ها و هر چیز دیگری را که فکر می کنید به آن نیاز دارید را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت می توانید نیازها و خواسته های مشتریان را از طریق کانال های مناسب برآورده کنید. این کار باعث می شود تا مشتری بداند که شما شناخت خوبی از او دارید، پس محصول یا خدمات شما هم کمک زیادی به آن ها می کند. همین مسئله باعث می شود تا کاربران ترغیب به خرید شوند.

  • خوشحال سازی مشتریان

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که بسیاری از کسب و کارها می کنند این است که پس فروش محصول یا خدمات به مشتریان، آن ها را رها می کنند. در حالی که راضی کردن مشتریان از فروش به آن ها اهمیت بسیار بیشتری دارد. اگر مشتری شما محصول یا خدمات را خریداری کند و سپس او را رها کنید، در این صورت حس می کند که تنها به فکر منفعت خود هستید و نه منفعت مشتری. بنابراین سعی کنید همیشه کاری کنید که کسب و کارتان برای کاربران ارزش زیادی داشته باشد و بتوانید شرایط خوبی را رقم بزنید.

  • نزدیک بودن افکار در برنامه ها

در بازاریابی 360 درجه باید بتوانید افکار نزدیک به هم را پیاده سازی کنید! مثلاً می توانید در هر کمپین جداگانه ارزش خاصی را دنبال کنید که در تمام کمپین ها حس شود. مشتریان شما انتظار دارند که ارزش خوبی از شما دریافت کنند و اگر تمام کانال های بازاریابی شما یک مسئله مشخص را دنبال کنند باعث می شود تا کاربران ترغیب شوند. این مسئله می تواند باعث شود تا کاربران در قیف فروش مراحل بیشتری را طی کنند و در نهایت تعداد مشتریان شما افزایش پیدا می کند.

بهترین زمان برای استفاده از بازاریابی 360 درجه

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد بازاریابی 360 درجه باید در نظر داشته باشید، این است که همیشه جواب نمی دهد! البته نه که جواب ندهد، اما با توجه به این که هزینه زیادی نیاز دارد ممکن است به صرفه نباشد و با چند کانال بازاریابی بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید. به همین دلیل است که بازاریابی 360 درجه تنها برای برخی مواقع خاص بهتر است استفاده شود تا بهترین نتیجه را بگیرید. در این بخش به بررسی 5 مورد از مواقعی که بازاریابی 360 درجه به شما کمک می کند خواهیم پرداخت:

  • ری‌ برندینگ

برخی برندها به جایی می رسند که احساس می کنند ری برندینگ می تواند به نفع آن ها باشد! ری برندینگ یعنی این که یک برند با نام برند جدیدی فعالیت کند و شاید هم خدمات خود را گسترش دهد. ری برندینگ مانند دارویی است که اگر به درستی داده شود، به رشد بسیار سریع و زیاد کسب و کارها کمک زیادی می کند. اما چیزی که نیاز دارد، این است که بتوانید به کاربران بگویید این همان برند قبلی است تا مطلع شوند. بازاریابی 360 درجه با توجه به این که روش های گسترده ای را استفاده می کند، به رشد برندها کمک بسیار زیادی می کند.

  • زمان یا رویداد خاص

یکی دیگر از مواقعی که می توانید از این روش بازاریابی استفاده کنید، استفاده در زمان یا رویداد خاص است. فرض کنید شما می خواهید در یک رویداد خاص فروش خوبی را تجربه کنید. مثلاً برای عید نوروز که بسیاری از برندها به دنبال استفاده از بازاریابی 360 درجه هستند تا از تمام پتانسیل خود برای فروش استفاده کنند. شاید هم خودتان بخواهید یک رویداد بزرگ برگزار کنید و دوست داشته باشید که افراد زیادی در آن حضور داشته باشند. در چنین شرایطی با کمک بازاریابی 360 درجه به راحتی می توانید آن را معرفی کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

  • افزایش آگاهی از برند یک برند نوپا

گاهی اوقات یک برند به تازگی شروع کرده است اما پشتوانه و منابع مالی بسیار خوبی در اختیار دارد! مثلاً ممکن است این برند زیرمجموعه یک برند دیگر باشد. در چنین شرایطی نیاز دارد تا افراد زیادی آن را بشناسند که روش های معمول بازاریابی پاسخ نمی دهد. اما اگر بتوانید از بازاریابی جامع استفاده کنید، از تمام کانال ها و پتانسیل ها برای رشد کسب و کارتان یا همان برند نوپا استفاده می کنید و در نهایت هم بهترین نتیجه را می گیرید. فراموش نکنید که بازاریابی 360 درجه کمک زیادی به یک برند نوپا می کند اما نیاز به منابع بسیار زیادی دارد.

  • ارائه خدمات یا محصولات جدید

گاهی اوقات کسب و کارها خدمات یا محصول جدیدی را معرفی می کنند و می خواهند که مشتریان زیادی جذب کنند. در چنین شرایطی تمام کانال هایی که احتمال جذب مشتری برای آن فراهم است، زیر نظر گرفته می شود و برای آن یک کمپین بازاریابی اجرا می شود. با کمک استفاده از روش های مختلفی در استراتژی بازاریابی شما به راحتی می توانید خدمات یا محصولات خود را که جدیداً ارائه کرده اید، بفروشید. البته حواستان باشد که زیرساخت های شما نظیر تیم فنی و پشتیبانی کامل باشد! چرا که بازاریابی جامع مشتریان زیادی به سمت شما می آورد و باید ببینید که پتانسیل پاسخگویی به آن را دارید یا نه.

  • احیا سازی محصولی با عملکرد ضعیف

تا به حال برای شما پیش آمده است که محصول یا خدماتی را ارائه کنید اما متوجه شوید که تعداد افراد کمی از آن استفاده می کنند؟ در چنین شرایطی ممکن است مشکل از محصول نباشد و تنها بازاریابی شما ایراد داشته باشد. حتی گاهی اوقات هزینه های زیادی برای تولید آن محصول شده است اما در نهایت فروش ندارد. از کمپین بازاریابی 360 درجه به راحتی می توانید به احیاسازی محصول خود که عملکرد ضعیفی داشته است، استفاده کنید. فراموش نکنید که این روش بازاریابی به رونق کسب و کارها در تمام جهات کمک می کند و این مسئله هم یکی از آن ها است.

نکات مهم در بازاریابی 360 درجه

اگر قصد اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه را دارید، چند نکته مهم وجود دارد که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم. با رعایت این نکات می توانید به موفقیت کمپین خود کمک زیادی کنید:

  • پیام منسجم داشته باشید

اولین چیزی که در اجرای طراحی کمپین 360 درجه باید در نظر داشته باشید، این است که شما باید پیام هماهنگ و منسجم داشته باشید. درست است که شما از کانال های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغ استفاده می کنید اما نباید پیام هر کانال متفاوت باشد. در واقع شما باید یک پیام مشترک را به کاربران بدهید تا متوجه شوند که همه این تبلیغ ها مربوط به برند شما است.

البته در هر شبکه اجتماعی می توانید با همان لحن مناسب آن شبکه پیام خود را ارسال کنید اما در نهایت باید پیامی که به افراد منتقل می کنید یکسان باشد. همچنین مخاطبان هدف هر کانال را درنظر بگیرید که ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارند و عملکرد آن ها فرق می کند. با این حال حواستان باشد که پیامی که منتقل می کنید یکسان باشد و مخاطب را به بی راهه نکشد.

  • از داده ها برای جهت گیری استفاده کنید

داده ها بسیار مهم هستند و هر چقدر کمپین شما بر اساس داده های واقعی باشد، کمک بیشتری به رشد کسب و کارتان می کند. داده ها حاصل از رفتار افراد، کاربران و مشتریان شما هستند و در واقع، واقعی هستند. همین مسئله می تواند به شما کمک کند تا جهت گیری مناسبی برای کسب و کارتان داشته باشید و در نهایت بتوانید آن کمپین را به موفقیت برسانید. 

برای مثال یکی از ساده ترین کمک هایی که داده ها به شما می کند، این است که ببینید از کدام کانال فروش بیشتری داشته اید. در نهایت بودجه ای که به این کانال اختصاص می دهید بیشتر از بودجه ای است که به کانال های دیگر اختصاص می دهید. همین مسئله باعث می شود تا میزان موفقیت کمپین بازاریابی شما بیشتر شود و بتواند در رشد شما تاثیر چشمگیری داشته باشد.

  • مدت زمان کمپین خود را مدیریت کنید

هر چقدر یک کمپین طولانی تر باشد، هزینه آن هم بیشتر است. در واقع کمپینی که تنها یک هفته طول کشیده است احتمالاً کمتر از کمپینی که یک ماه طول کشیده است هزینه داشته است. بنابراین شما در همان ابتدا باید مدت زمان کمپین خود را مدیریت کنید! اگر زمان کمپین شما مدیریت نشود، هزینه های آن سنگین تر می شود. حتی زحماتی که باید بابت آن بکشید هم بیشتر می شود. در برخی مواقع بهتر است کمپین کوتاه (در حد یک هفته) باشد اما از تمام توان خود برای بازاریابی 360 درجه استفاده کنید.

البته گاهی اوقات اهداف برخی کسب و کارها به نحوی است که ترجیح می دهند کمپین آن ها در مدت زمان بیشتری نمایش داده شود! مثلاً ممکن است محدودیت برای کمپین در نظر بگیرند که اگر در روز به تعداد مشخصی از کلیک رسید، جلوی آن گرفته شود و فردای آن روز نمایش داده شود. یا حتی ممکن است بخواهید کمپین خود را در ساعت مشخصی نمایش دهید.

با بازاریابی 360 درجه، یک قدم به موفقیت نزدیک شوید!

بازاریابی 360 درجه به معنی استفاده از تمام کانال های بازاریابی است! چیزی که آرزوی هر کسب و کاری است و می تواند چند قدم شما را به موفقیت نزدیک تر کند. اما همه چیز به همین سادگی که به نظر می رسد نیست؛ بلکه شما باید بودجه و زیرساخت لازم را داشته باشید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم تا ببینید که بازاریابی جامع یا 360 درجه دقیقاً چیست.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *