هر کسب و کاری شیوه کسب درآمد خود را دارد و هر کدام هم استراتژی مختص به خودشان را به کار می گیرند. اکثر کسب و کارها از سئو برای رشد خود استفاده می کنند. برخی کسب و کارها هم از همکاری در فروش برای کسب درآمد استفاده می کنند اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ادغام سئو و همکاری در فروش می تواند بسیار ارزشمند باشد؟ شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد اما استراتژی هایی وجود دارد که اگر آن ها را در افیلیت مارکتینگ رعایت کنید، در نهایت به رشد سئو کسب و کارتان کمک زیادی می کند. البته این موضوع یک طرفه نیست! بلکه سئو هم در نهایت به افیلیت مارکتینگ کمک می کند تا بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی استراتژی ادغام سئو و افیلیت مارکتینگ بپردازیم تا ببینید که چطور می توان در یک کسب و کار، هر دوی آن ها را به بهترین شکل ممکن جلو برد.

استراتژی افیلیت مارکتینگ

با افیلیت مارکتینگ آشنا هستید؟ افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روش های بسیار جذاب و نوین در کسب درآمد اینترنتی است. هر کسب و کار محصول یا خدماتی برای ارائه دارد و یکی از شیوه هایی که برای افزایش فروش خود به کار می برد، همکاری در فروش است. همکاری در فروش به این معنی است که کاربران دیگر در فروش محصول و خدمات به کسب و کارها کمک کنند. اما این مسئله چه سودی برای کاربران دارد؟ سود کاربران همان درصد یا پورسانتی است که به ازای هر فروش دریافت می کند. حال فرض کنید یک کاربر روزانه صدها محصول را برای یک کسب و کار به فروش برساند. در این صورت درآمد بسیار خوبی خواهد داشت و می تواند روز به روز پیشرفت کند.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در همکاری در فروش وجود دارد، این است که محصول یا خدمات را شما انجام نمی دهید. در واقع تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مشتریان را به سراغ سایت کسب و کار بفرستید. پس از آن که محصول توسط کاربران خریداری شد، شما پورسانت خود را دریافت می کنید. با هیچ چیز دیگری کار ندارید و این یعنی همکاری در فروش یک روش کسب درآمد بسیار عالی است. در حال حاضر بسیاری از افراد در دنیا وجود دارند که به همین شیوه کسب درآمد می کنند و توانسته اند درآمدهای چند صد هزار دلاری کسب کنند. در ایران هم سیستم هایی برای این کار وجود دارد و افراد وجود دارند که درآمدهای خوبی از آن داشته اند.

استراتژی سئو در کسب و کار

با سئو آشنا هستید؟ سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. اگر بخواهیم خیلی ساده تر این مفهوم را معرفی کنیم، یعنی رسیدن صفحات سایت به رتبه های اول گوگل. کسب و کارهای زیادی از سئو استفاده می کنند و دلیل آن هم این است که سئو مخاطبان کاملاً هدفمند به شما می دهد. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می کند، هدف جستجو کاملاً از روی کلمه کلیدی معلوم است. در واقع کاربر به خوبی می داند که هدفش چیست و با استفاده از کلمات کلیدی مختلف آن را از گوگل می خواهد. گوگل هم صفحات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد که البته محتوای آن نزدیک ترین محتوا به چیزی است که کاربر به آن نیاز دارد و آن را می خواهد. بنابراین استراتژی سئو برای کسب و کارها بسیار مهم است و شما می توانید از این استراتژی برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید.

استراتژی سئو نه تنها به رشد کسب و کارتان کمک می کند، بلکه می تواند شما را به اهدافی که دارید نزدیک تر کند. در واقع این روش بازاریابی، شما را در رسیدن به اهداف مختلفی کمک می کند و می تواند نقش بسیار مهمی فراهم کردن اهداف دیگر بازاریابی شما داشته باشد. پس همیشه استراتژی سئو را جدی بگیرید و برای آن برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید. حتی در افیلیت مارکتینگ هم شما می توانید با کمک سئو درآمد بسیار خوبی داشته باشید. مثلاً به جای آن که بخواهید محصول و خدمات دیگران را در شبکه های اجتماعی معرفی کنید، می توانید در سایت معرفی کنید و صفحه آن را به رتبه های اول گوگل برسانید.

ادغام استراتژی سئو و همکاری در فروش

پیش از آن که بخواهیم به بررسی مفهوم ادغام این دو بازاریابی با هم بپردازیم، بهتر است ابتدا یک مسئله ساده را بررسی کنیم. بر هیچ کاربری پوشیده نیست که افیلیت مارکتینگ چقدر می تواند به درآمدزایی شما کمک کند. در واقع یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که بسیاری از کاربران روی آن تمرکز ویژه کرده اند و البته کسب و کارها هم سود زیادی از آن می برند. البته لازم است بدانید که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که می خواهند از این شیوه بازاریابی استفاده کنند، اما موفق نمی شوند.

دلیل شکست کسب و کارها در افیلیت مارکتینگ این است که از قدرت سئو و ادغام آن با همکاری در فروش اطلاع ندارند. در واقع این روش بازاریابی وابسته به روش های دیگر است و باید بتوانید به نحوی آن را نشان دهید. اگر محتوای خوبی در زمینه معرفی یک محصول دارید و در نهایت می خواهید آن را به مشتریان خود معرفی کنید، سئو راه کار مناسبی است. چرا که دقیقاً مخاطبان هدف را جذب می کند و به راحتی می توانید مشتریان را در این راستا جذب کنید. اما اگر روی سئو تمرکز نکنید، یک منبع مهم برای جذب ترافیک هدفمند را از دست می دهید و در نهایت نمی توانید همکاری در فروش موفقی را تجربه کنید.

اکنون که با اهمیت سئو و افیلیت مارکتینگ آشنا شدید، زمان آن می رسد که ارتباط تنگاتنگ میان این دو را بررسی کنیم. روش های زیادی برای بهینه سازی و سئو سایت وجود دارد اما یکی از آن ها تولید محتوا است. تولید محتوایی که حول محصول یا خدمات همکاری در فروش شکل می گیرد، می تواند یک محتوای ارزشمند باشد. همان محتوایی که کاربر به آن نیاز دارد و آن را در گوگل جستجو می کند. اکنون که شما این محتوا را دارید، چرا برای رسیدن آن به رتبه های اول گوگل سعی نمی کنید؟ این موضوع می تواند یک منبع عالی برای جذب ترافیک هدفمند باشد.

بر اساس آمار، حدود 53 درصد از کاربران پیش از آن که بخواهند محصولی خرید کنند حتماً آن را در گوگل جستجو می کنند. جستجوی آن ها به دو منظور است! منظور اول این است که نقد و بررسی آن را ببینند و همچنین بررسی کنند که مشخصات آن محصول می تواند پاسخگوی نیاز یا مشکل آن ها باشد یا نه. منظور دوم هم این است که قیمت فروشگاه های مختلف را با هم مقایسه کنند تا ببینند که کدام فروشگاه بهترین قیمت را ارائه می کند. در نهایت اگر همه چیز به خوبی پیش برود، محصول را خریداری می کنند. محتوای افیلیت مارکتینگ شما می تواند شامل نقد و بررسی آن محصول و در نهایت لینک خرید آن در فروشگاه موردنظرتان باشد. این ساده ترین تعریف از ادغام همکاری در فروش و سئو است!

سئو برای فعالیت های افیلیت مارکتینگ ضروری است!

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که حیات افیلیت مارکتینگ بسیاری از ما به سئو بر می گردد؟ دلایل مختلفی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

  • سئو نشان می دهد که محتوای شما مرتبط با جستجو کاربر و ارزشمند است.
  • سئو به شما کمک می کند تا یک رسانه معتبر برای ایجاد اعتماد مشتری و افزایش تبدیل باشید.
  • سئو به دیده و خوانده شدن محتوای شما کمک می کند و باعث ایجاد اقدامات مثبت کاربران می شود.
  • محتوای شما در گوگل بیشتر دیده می شود و کاربران بیشتری وارد سایت می شوند.
  • بازگشت سرمایه را تا حد زیادی افزایش می دهد.

بنابراین سئو نقش بسیار مهمی در افیلیت مارکتینگ دارد و پیشنهاد می کنیم حتماً از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. همچنین برای آن استراتژی کوتاه، متوسط و دراز مدت داشته باشید! چرا که سئو یک فعالیت همیشگی است و نمی توانید به راحتی از آن دست بکشید.

چگونه سئو و افیلیت مارکتینگ را با هم جلو ببریم؟

اکنون که با این دو استراتژی به خوبی آشنا شدید، زمان آن می رسد تا راه کارهایی برای ترکیب این دو استراتژی را بررسی کنیم. راه کارهای مختلفی برای آن وجود دارد اما ما چند مورد از بهترین آن ها را برای شما بررسی می کنیم تا به راحتی بتوانید نتیجه خوبی از آن بگیرید.

  • انتخاب کلمه کلیدی مناسب در محتوای افیلیت مارکتینگ

پیش از آن که بخواهید هر اقدامی انجام دهید، باید کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید. دلیل آن که تحقیق کلمه کلیدی مناسب اهمیت زیادی دارد، این است که کاربر دقیقاً همان کلمه کلیدی یا مترادف های آن را جستجو می کند. کاربر از جستجوی کلمه کلیدی خاص در گوگل هدفی دارد که ممکن است این هدف نقد و بررسی یا خرید باشد. در هر صورت بسیار مهم است که شما کلمه کلیدی مختلف را داشته باشید و بر اساس کاری که می خواهید انجام دهید، آن را دسته بندی کنید. سپس از کلمه کلیدی مناسب در محتوای خود استفاده کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

تحقیق کلمات کلیدی نه تنها به شما کمک می کند تا بدانید که کاربران دقیقاً چه چیزی جستجو می کنند، بلکه گاهی اوقات هم به شما ایده های بسیار خوبی می دهد. یکی از روش های پیدا کردن ایده برای تولید محتوا همین است. گاهی اوقات کاربران سوالاتی از شما دارند که واقعاً شاید فکر نمی کنید که چنین سوالاتی از شما بپرسند. پس شروع به تولید محتوا حول آن سوالات می کنید تا کاربر پاسخ آن سوال را از طریق جستجو و سپس وارد سایت شما شدن پیدا کند. اگر با کمبود محتوا روبرو شدید، حتماً به دنبال تحقیق کلمات کلیدی باشید تا ببینید که چه ایده هایی پیدا می کند.

برای آن که بتوانید شانس خود را در رسیدن به رتبه های اول بیشتر کنید، چند نکته مهم وجود دارد که بهتر است آن ها را رعایت کنید:

  • از کلمات کلیدی کوتاه استفاده کنید؛ این کلمات کلیدی در واقع کلمه کلیدی منحصر به یک موضوع هستند.
  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید؛ این کلمات برای پیدا کردن یک محتوای دقیق و اختصاصی در مورد یک موضوع استفاده می شود.
  • از عبارات کلیدی استفاده کنید؛ عبارات کلیدی در واقع مفهومی طولانی هستند که ممکن کاربر در رابطه با یک موضوع جستجو کند.

با ایجاد گروه های کلمات کلیدی شما به راحتی می توانید محتوای ارزشمندی ایجاد کنید که نه تنها به افیلیت مارکتینگ کمک بسیار زیادی می کند، بلکه می تواند شما را با سئو به صفحه اول گوگل برساند. فراموش نکنید که ابزارهایی برای این کار وجود دارند که همه چیز را در کمتر از یک دقیقه در اختیار شما قرار می دهد. البته برخی از این ابزارها پولی هستند اما اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهند بر اساس دیتای گوگل و بسیار دقیق است. با کمک این ابزارها به راحتی می توانید موفقیت محتوای خود را تا حد زیادی افزایش دهید و بهترین نتیجه را بگیرید.

  • تولید محتوا بر اساس ارزش مورد نیاز کاربران

یکی از مهم ترین مسائلی که در افیلیت مارکتینگ اهمیت زیادی دارد، محتوا است. البته محتوا بخش مهمی از سئو را هم شامل می شود. یکی از چیزهایی که در تولید محتوا برای این دو باید در نظر داشته باشید، این است که محتوای شما باید بتواند ارزشی برای مخاطبان ارائه کند. اگر محتوای شما ارزشی نداشته باشد، در نهایت نمی توانید همکاری در فروش را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در سئو هم دقیقاً همین مسئله وجود دارد. ارزشمند بودن محتوا باعث می شود تا کاربران رفتار خوبی با محتوای شما داشته باشند و رفتار خوب کاربران باعث رشد سئو می شود.

مهم ترین ارزشی که می توانید به کاربران ارائه کنید، این است که بتوانید محتوایی تولید کنید که با هدف جستجو تطابق کامل داشته باشد. در واقع باید بتوانید محتوایی تولید کنید که دقیقاً همان چیزی باشد که هدف کاربران است. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی خاص را جستجو می کند، معمولاً هدف جستجو مشخص است. حال اگر محتوای شما بتواند این هدف جستجو را پوشش دهد، در واقع محتوای شما ارزشمند است. در غیر این صورت هم نمی تواند ارزشی برای کاربران داشته باشد و اگر ارزش نداشته باشد، کمی به سئوی شما نخواهد کرد.

اگر محتوای شما نتواند آن چیزی که وعده داده است را محقق کند، موتورهای جستجو رتبه خوبی به شما نمی دهند. اگر هم این اتفاق بیفتد که دیگر نمی توانید از آن محتوا از طریق گوگل ترافیک جذب کنید. در نهایت همه چیز شکست می خورد و حتی نمی توانید افیلیت مارکتینگ را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. پس حتماً حواستان به ارزشمند بودن محتوا باشد تا از رخ دادن چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، از این نوع محتواها استفاده کنید تا ارزش خوبی به کاربران ارائه کنید:

  • اجرای کمپین های ایمیل مارکتینگ با کمک محصولات و پیوندهای وابسته
  • استفاده از محتوای آموزشی در رابطه با محصول یا خدمات مورد نظر کاربران
  • نقد و بررسی دقیق محصول
  • ایجاد محتوای مربوط به نکات، ایده ها و مسائلی که مربوط به آن محصول هستند.
  • انتشار فیلم های جذاب و ارزشمند از محصول یا خدمات
  • ایجاد صفحات فرود به همراه اطلاعات مفید در مورد محصولات

هر زاویه از محصول را که در نظر بگیرید، مهم ترین چیزی که باید رعایت کنید این است که ارزش خاصی به کاربران ارائه کنید. در واقع ارائه ارزش پس از دیده شدن محتوا، در مرحله دوم فروش قرار دارد. اگر این مرحله را به خوبی رد کنید، وارد مرحله بعدی می شوید و این یعنی یک قدم به فروش محصول نزدیک تر شده اید. محتوای شما باید کاربران را ترغیب به تعامل کند و هدف واقعی داشته باشد! این مسئله باعث می شود تا درآمد خوبی کسب کنید و همچنین بتوانید در گوگل رتبه های بسیار خوبی بگیرید.

  • بهینه سازی محتوای افیلیت مارکتینگ

یکی دیگر از مسائلی که در سئو اهمیت زیادی دارد، بهینه سازی محتوا است. البته اگر محتوا مربوط به افیلیت مارکتینگ است، بهینه سازی در این بخش هم اهمیت بسیار زیادی دارد. این موضوع را از دو دیدگاه می توان برسی کرد:

اولین دیدگاه از نظر افیلیت مارکتینگ است که بهینه سازی محتوای آن بسیار مهم است. دلیل آن هم این است که کاربران وارد صفحه مربوط به آن محتوا می شوند و احتمالاً آن را می خوانند. اگر کاربر هنگام خواندن محتوا احساس که دقیقاً همان چیزی را ارائه کرده اید که به آن نیاز دارد، آن محتوا برای او ارزشمند است. اما اگر احساس کند که محتوا ارزشی ندارد، صفحه سایت شما را بسته و به سراغ سایت دیگری می رود یا اصلاً آن را رها می کند. بهینه سازی محتوا به شما کمک می کند تا یک محتوای ارزشمند ارائه کنید و بتوانید افیلیت مارکتینگ را به خوبی انجام دهید.

دومین دیدگاه از نظر سئو است! معمولاً محتوایی که بهینه سازی شده باشد برای گوگل هم ارزش زیادی دارد. دلیل آن هم این است که در مراحل بهینه سازی محتوای افیلیت مارکتینگ، فاکتورهای سئو محتوا هم در نظر گرفته می شود. چرا که قرار است در میدان رقابت سئو ظاهر شوید و محتوای خود را به رتبه های اول گوگل برسانید. پس بهینه سازی محتوا برای سئو هم ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد و شما می توانید با اهمیت دادن به آن با یک تیر دو نشان بزنید! هم سئو عالی و هم افیلیت مارکتینگ موفق.

با رعایت چند نکته ساده می توانید به بهینه سازی محتوای خود کمک زیادی کنید:

  • از کلمات کلیدی کوتاه، بلند و عبارات کلیدی به صورت مستقیم در بخش های مختلف محتوای خود استفاده کنید.
  • از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید به عنوان ایده محتوا استفاده کنید و در آن کلمات کلیدی مناسب به کار ببرید.
  • از تگ های h در بخش های مختلف مقاله استفاده کنید تا محتوای شما استانداردهای سئو را داشته باشد.
  • از ساختار مناسب برای ارائه محتوای خود استفاده کنید و قالب بندی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
  • از ارائه اطلاعاتی غیر واقعی با هدف تجاری و خرید کاربر خودداری کنید و تنها اطلاعاتی به کاربران بدهید که واقعی و صادقانه باشند.
  • محتوای خود را کاملاً ساده و روان ارائه کنید و ارائه محتوایی که در آن پیچیدگی های مختلف وجود دارد خودداری کنید.

با رعایت این موارد شما می توانید ادعا کنید که یک محتوای بهینه دارید و کاربران به راحتی می توانند از محتوایی که ارائه کرده اید استفاده کنند.

  • تمرکز بر روی لینک سازی

لینک سازی یکی از مسائلی است که اهمیت بسیار زیادی در ادغام سئو و افیلیت مارکتینگ دارد! اجازه بدهید ساده تر این موضوع را بیان کنیم؛ واقعیت این است که با رقابت های سنگینی که در حال حاضر بر روی کلمات کلیدی مختلف دارد، سئو بدون لینک سازی امکان پذیر نیست. در واقع لینک سازی و به خصوص لینک سازی خارجی، به بخش مهمی از سئو تبدیل شده است که اگر روی آن تمرکز ویژه نداشته باشید، نمی توانید به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید. مهم ترین مسئله در ادغام سئو و افیلیت مارکتینگ این است که بتوانید محتوای خود را به صفحه اول گوگل و البته رتبه های اول برسانید. این مسئله باعث می شود تا بتوانید به صورت هدفمند کاربر جذب کنید و در نهایت کاربران را تبدیل کنید.

هر چقدر لینک سازی شما قوی تر باشد، قدرت سئو سایت هم بیشتر می شود. هر چقدر هم قدرت سئو سایت بیشتر شود، رتبه های اول بیشتری خواهید داشت. هر چقدر رتبه های صفحات سایت شما بهتر باشد، ترافیک هدفمند بیشتری دریافت می کنید. چرا که کاربران با جستجوی کلمات کلیدی خاصی که استفاده کرده اید و هدف شما است، وارد سایت شما می شوند. همه این مسائل به شما کمک می کند تا بتوانید در نهایت افیلیت مارکتینگ موفق داشته باشید. پس در کنار تولید محتوا سعی کنید لینک سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا بهترین نتایج را بگیرید.

چند روش برای لینک سازی وجود دارد که عبارتند از:

  • در وبلاگ ها و سایت ها، پست مهمان منتشر کنید و لینک خود را قرار دهید.
  • از روش تبادل محتوا به همراه لینک های سایت خود در آن محتوا استفاده کنید.
  • از شریک تجاری خود بخواهید که لینک سایت شما را در بخشی از سایت خود قرار دهد؛ معمولاً بخش هایی که در تمام صفحات هستند مانند فوتر سایت، ارزش بیشتر دارند.

با این موارد می توانید بک لینک های بسیار قوی و ارزشمندی دریافت کنید و در نهایت رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.

  • پیگیری، اندازه گیری و گزارش گیری

تا مرحله قبل تقریباً تمام کارهایی که برای ادغام افیلیت مارکتینگ و سئو باید انجام می دادید را به خوبی انجام دادید. از این پس زمان پیگیری، اندازه گیری و گزارش گیری می رسد. در واقع شما باید تمام فعالیت هایی که در مراحل قبل انجام داده اید را در این مرحله پیگیری کنید. قطعاً اشتباهاتی وجود دارد که در این مرحله مشخص می شود و شما باید آن را رفع و گاهی هم جبران کنید. اگر محتوای شما ایراد دارد، آن را رفع کنید. اگر لینک سازی شما مشکل دارد، با لینک سازی های جدید جلوی تاثیر منفی آن را بگیرید. سعی کنید هر از گاهی یک گزارش هم تهیه کنید که همه چیز در آن باشد. مثلاً گزارش ماهانه برای خودتان تهیه کنید که البته این وظیفه بر عهده تیم بازاریابی و سئو است.

پیگیری شما باید بر اساس داده هایی باشد که در اختیار دارید! در واقع باید با کمک داده ها ببینید که کجای راه را درست رفته اید و کجای راه را اشتباه طی کرده اید. پس از همان ابتدا به فکر این باشید که داده ها به نحوی باشند که به راحتی بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید چرا که اگر داده ها دقیق نباشد، پیگیری و اندازه گیری شما هم دقیق نخواهد بود. اگر آن ها دقیق نباشند، گزارش گیری شما با مشکل مواجه خواهد بود. در نهایت شما نمی توانید نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و با مشکل روبرو می شوید. پس سعی کنید داده ها را به طور دقیق در اختیار داشته باشید تا گزارش نهایی شما هم کامل باشد. گاهی اوقات همین داده ها و گزارش ها جلوی مشکلات اساسی را می گیرد و از رخ دادن یک فاجعه بزرگ جلوگیری می کند.

با کمک افیلیت مارکتینگ، سئو خود را بهبود ببخشید و بالعکس!

اگر افیلیت مارکتینگ و سئو به خوبی در کنار هم اجرا شوند، تاثیرات بسیار خوبی روی فروش و درآمد شما خواهد داشت. نه تنها درآمد مستقیم شما افزایش پیدا می کند، بلکه قدرت سئو کلی سایت هم بیشتر می شود و از این طریق می توانید صفحات دیگر سایت را به رتبه های اول گوگل برسانید. این یعنی افزایش تعامل و همچنین درآمد حاصل از روش های دیگر. افیلیت مارکتینگ و سئو نقطه تلاقی بسیار خوبی دارند و شما می توانید از این مسئله تجارت خود را گسترش دهید. شاید ابتدای مسیر کمی سختی و دشواری برای شما وجود داشته باشد، اما شک نکنید که ادامه مسیر همه چیز برایتان روشن است و فعالیت شما می تواند بسیار ارزشمند باشد و شما را به درآمدهای بالا برساند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *