در دنیا کاربران زیادی وجود دارند که به صورت جدی بازی‌ ها را دنبال می‌کنند و هر روز که بازی جدیدی رونمایی  می‌ شود، به عنوان اولین فردی که قصد تهیه آن بازی را دارند اقدام می کنند. افراد برای آن که بتوانند بازی ها را به خوبی اجرا کنند، نیازمند یک سیستم یا لپ تاپ مخصوص بازی هستند تا سخت افزار آن پاسخگوی نیازشان باشد. لپ تاپ مخصوص بازی نسبت به سایر لپ تاپ ها از سخت افزار قدرتمندتری بهره مند است و همین مسئله باعث می شود تا گیمرها بدون مشکل بازی کنند. دلیل استفاده از سخت افزار قدرتمند در لپ تاپ گیمینگ، این است که بازی ها نیاز به پرازنده و گرافیک بسیار بالایی دارند تا بتوانند به خوبی اجرا شوند. اگر قصد خرید لپ تاپ مخصوص بازی را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی ویژگی های لازم برای لپ تاپ گیم و همچنین چند پیشنهاد عالی در پایان مقاله بپردازیم.

لپ تاپ مخصوص بازی چیست؟

هنگامی که کاربر قصد خرید لپ تاپ دارد، اولین سوالی که از او پرسیده می شود این است که هدف او از خرید لپ تاپ چیست و قرار است چه کاری را انجام دهد. یکی از پاسخ هایی که ممکن است بشنوید، این است که قرار است از لپ تاپ برای اجرای بازی استفاده شود اما چه نوع بازی؟ بازی های سنگین معمولاً نیاز به سخت افزار بالایی دارند و اگر می خواهید گیمینگ را به صورت حرفه ای و تخصصی دنبال کنید، قطعاً نیاز به لپ تاپ گیمینگ حرفه ای خواهید داشت. دلیل آن هم این است که بازی های حرفه ای و سنگین روی سیستم معمولی اجرا نمی شوند و اگر اجرا شوند، با سرعت بسیار پایین است که حوصله کاربر را سر می برد.

بنابراین لپ تاپ های گیم به لپ تاپ هایی گفته می شود که از سخت افزار بسیار قدرتمند تشکیل شده است و به راحتی می توانید هر نوع بازی را روی آن اجرا کنید! جالب است بدانید که با توجه به سخت افزار قدرتمند استفاده شده در لپ تاپ مخصوص بازی، قیمت آن هم بسیار بالا است و باید بودجه مناسبی داشته باشید. درحال حاضر با کمتر از 25 میلیون تومان نمی توانید لپ تاپ مخصوص بازی پیدا کنید؛ در حالی که با این بودجه می توانید یک لپ تاپ مهندسی قدرتمند پیدا کنید. بنابراین اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ را دارید، نیاز به بودجه زیادی خواهید داشت تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید!

مشخصات اصلی لپ تاپ گیمینگ چیست؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که لپ تاپ گیمینگ چه مشخصاتی دارد! حقیقت این است که تقریباً همه لپ تاپ های گیمینگ مشخصات خاص خود را دارند و هر شرکت سعی کرده تا با به کارگیری مشخصات عالی، یک دستگاه عالی برای کاربران تولید کند. با این حال، تقریباً تمام لپ تاپ های گیمینگ چند ویژگی مشترک دارند که برخی از آن ها مزیت و برخی دیگر معایب آن هستند. در این بخش می خواهیم به بررسی ویژگی های مشترک تمام لپ تاپ های گیمینگ بپردازیم تا راحت تر بتوانید بین لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر گیمینگ انتخاب کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

  • طراحی شده با پردازنده‌های قوی

اولین ویژگی مشترک بین تمام لپ تاپ های گیمینگ پردازنده های قوی آن است! اگر کمی در جریان بازی های روز دنیا باشید، حتماً می دانید که چنین بازی هایی نیاز به قدرت پردازش بسیار بالایی دارند؛ دلیل آن هم این است که با کیفیت گرافیکی بسیار بالا و همچنین جزئیات زیادی طراحی می شوند که بدون پردازنده قوی نمی توان آن را اجرا کرد. بنابراین تمام لپ تاپ های بازی دنیا به پردازنده قوی مجهز هستند تا بتوانید بازی های مختلف را با بهترین کیفیت اجرا کنید. البته شرکت های مختلف در زمینه تولید پرازنده لپ تاپ فعالیت می کنند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و البته روز به روز در حال پیشرفت هستند!

  • مجهز به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند

یکی دیگر از ویژگی های مشترک بین لپ تاپ های گیمینگ، حافظه گرافیکی و پردازش گرافیک بسیار قدرتمند آن است! در واقع لپ تاپ های گیمینگ برای اجرای بازی های با گرافیک بالا طراحی می شوند و برای آن که بتواند بازی های سنگین را اجرا کند، نیازمند کارت گرافیک قدرتمند هستند. یکی از مسائلی که باید هنگام خرید لپ تاپ دقت کنید، پردازنده گرافیکی آن است! زیرا گرافیک لپ تاپ عوض نمی شود و اگر پردازش گرافیکی آن ضعیف باشد، باید یک لپ تاپ دیگر خریداری کنید. بنابراین هنگام خرید لپ تاپ باید ببینید که دقیقاً انتظار شما چیست و قرار است چه بازی هایی را اجرا کنید، سپس اقدام به خرید کنید. حتی اگر مشکل بودجه ندارید، چند مدل بالاتر از حد نیاز خود بردارید؛ زیرا تکنولوژی بازی ها روز به روز در حال پیشرفت است و ممکن است و انتخاب چند مدل بالاتر به شما کمک می کند تا در چند سال آینده با مشکل روبرو نشوید.

  • استفاده از حافظه SSD در کنار حافظه HDD

اگر در حوزه تکنولوژی لپ تاپ فعالیت داشته باشید، حتماً تا کنون مزایای حافظه SSD به گوشتان خورده است! حافظه اس اس دی به شما کمک می کند تا اطلاعات روی حافظه را خیلی سریع تر به بخش پردازش لپ تاپ برسانید و سرعت اجرای آن بسیار بالا باشد. در حالی که حافظه اچ دی دی سرعت خیلی بالایی ندارد و اجرای بازی روی آن ممکن است به کندی انجام شود! اگر هدف شما این است که سرعت پردازش و اجرای لپ تاپ خود را افزایش دهید، به شما پیشنهاد می کنیم از لپ تاپی که حافظه اس اس دی دارد استفاده کنید.

البته این نوع حافظه گران است و ممکن است بودجه شما کافی نباشد؛ در این صورت از لپ تاپ هایی استفاده کنید که حافظه اس اس دی و اچ دی دی را کنار هم داشته باشد. بازی های خود را روی اس اس دی اجرا کنید تا با مشکل سرعت و اجرا مواجه نشوید.

  • رزولوشن بالای نمایشگر و نمایش دقیق رنگ‌ها

لپ تاپ گیمینگ معمولاً با نمایشگرهای قدرتمند تولید می شود تا بتواند تمام جزئیات بازی ها را به خوبی به کاربر ارائه کند! در واقع کاربر هزینه سنگینی می دهد تا بتوانید بازی ها را با کیفیت اجرا کند و همین مسئله باعث می شود تا لپ تاپ گیمینگ، نیازمند نمایشگر قدرتمند باشد. نمایشگر لپ تاپ گیمینگ با رزولوشن بالا طراحی و تولید می شود و رنگ ها را به صورت دقیق نمایش می دهد. البته در برخی برندها ممکن است صفحه نمایشگر خیلی قوی نباشد که معمولاً زمانی این اتفاق می افتد که بودجه شما زیاد نباشد! اگر مشکل بودجه ندارید، از لپ تاپ گیمینگ حرفه ای استفاده کنید تا نمایشگر با کیفیت در اختیار داشته باشید.

  • طراحی بزرگ به دلیل وجود سیستم خنک کننده

اگر به لپ تاپ های مخصوص بازی توجه کرده باشید، معمولاً طراحی بسیار زمخت و بزرگی دارند! دلیل آن هم این است که لپ تاپ گیمینگ با دمای بالا کار می کند و نیازمند سیستم خنک کننده قدرتمند است تا عمر دستگاه پایین نیاید. این سیستم خنک کننده قدرتمند حجم زیادی دارد و نمی توان آن را در لپ تاپ های با حجم کم طراحی کرد. بنابراین همین مسئله منجر به بزرگ بودن لپ تاپ گیمینگ می شود تا عمر آن کاهش پیدا نکند. پس اگر به دنبال خرید لپ تاپ گیمینگ هستید، حتماً باید در نظر داشته باشید که طراحی آن ها ضخیم است و به دنبال لپ تاپ گیمینگ با ضخامت کم نباشید! زیرا حتی اگر پیدا کنید، از سیستم خنک کننده قوی استفاده نشده است و این مسئله باعث کاهش عمر مفید لپ تاپ شما می شود.

  • نورپردازی RGB در طراحی لپ تاپ

یکی از ویژگی های مشترک در بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ، نورپردازی آن است! نورپردازی RGB بخش جدانشدنی از لپ تاپ های گیمینگ است که تجربه کاربر در استفاده از لپ تاپ را تا حد زیادی بهبود می بخشد. در واقع وجود چنین نورپردازی در لپ تاپ به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین تجربه را هنگام کار با آن تجربه کنید. معمولاً در لپ تاپ گیمینگ این نور قابل تنظیم است و می توانید هر رنگی که دوست داشتید را پیاده سازی کنید. از طرف دیگر، اگر به آن نیاز نداشتید، می توانید آن را خاموش کنید و لپ تاپ خود را به صورت ساده استفاده کنید.

  • عمر کوتاه باتری لپ تاپ گیمینگ

همان طور که گفتیم، لپ تاپ گیمینگ دارای قدرت پردازش بسیار بالایی است و این پردازش نیازمند منبع تغذیه قدرتمند است! در واقع لپ تاپ گیمینگ برای پردازش بازی ها نیازمند قدرت باتری زیاد است تا بتواند به خوبی آن را پردازش کند. همین مسئله باعث می شود تا روی باتری لپ تاپ فشار زیادی باشد و پس از مدتی که از آن استفاده می کنید، خراب شود.

بنابراین در بسیاری از لپ تاپ های بازی ممکن است عمر مفید به یک سال هم نرسد و پس از آن نیاز به تعویض آن داشته باشید! البته اگر از لپ تاپی استفاده می کنید که باتری آن جدا می شود، می توانید به صورت مستقیم از برق استفاده کنید تا باتری شما با مشکل مواجه نشود.

  • وزن زیاد و امکان حمل سخت

لپ تاپ گیمینگ به دلیل طراحی محکم و زمختی که دارد، وزن زیادی هم دارد! گاهی اوقات کاربران تنها به فکر قدرتمند بودن لپ تاپ هستند و فراموش می کنند که لپ تاپ بازی سنگین است. در واقع چنین افرادی می گویند که یک لپ تاپ قدرتمند خریداری کنیم تا اگر روزی نیاز به اجرای بازی یا نرم افزار سنگین داشتیم، با مشکل مواجه نشویم! در حالی که چنین افرادی وزن بالای لپ تاپ گیمینگ را که منجر به سخت شدن امکان حمل می شود، فراموش می کنند. پس اگر می خواهید بازی کنید از لپ تاپ گیمینگ استفاده کنید؛ در غیر این صورت به سراغ لپ تاپ های سبک تر و با امکان حمل ساده تر بروید تا با مشکل مواجه نشوید.

ویژگی هایی که در این بخش بررسی کردیم، همگی ویژگی های مشترک لپ تاپ های گیمینگ هستند! البته گاهی اوقات پیش می آید که یک لپ تاپ گیمینگ یک یا چند مورد از ویژگی های بالا را نداشته باشد اما با توجه به مشخصات مشترک اکثر آن ها، ویژگی های بالا هم در میان آن ها مشترک است. هنگام خرید لپ تاپ بازی حتماً توجه داشته باشید که انتخاب خوبی متناسب با نیاز خود خریداری کنید. در بخش بعدی به بررسی چند پیشنهاد عالی برای خرید لپ تاپ بازی به ترتیب هزینه می پردازیم تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

بهترین انتخاب برای خرید لپ تاپ گیمینگ کدام است؟

اگر به دنبال خرید لپ تاپ مناسب بازی هستید، انتخاب های زیادی پیش روی شما است که هر یک از آن ها ویژگی خاص خود را دارد! اولین چیزی که هنگام خرید لپ تاپ باید در نظر داشته باشید، بودجه است. ابتدا باید بودجه خود را مشخص کنید، سپس انتخاب های خود را متناسب با آن بودجه ببینید و گزینه ایده آل را انتخاب کنید! در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از بهترین لپ تاپ های بازی که به ترتیب قیمت مرتب شده اند، می پردازیم تا ببینید کدام یک از آنها برای شما مناسب خواهد بود. پیشنهادات خرید لپ تاپ عبارتند از:

  1. لنوو آیدیاپد گیمینگ 3

اولین لپ تاپی که قصد پیشنهاد آن برای خرید را داریم، لنوو آیدیاپد گیمینگ 3 است! لنوو در حقیقت از نظر محبوبیت نقش گوشی های شیائومی در بازار موبایل را دارد که دستگاه های ارزشمند با هزینه کمتر وارد بازار می کند. در حال حاضر لنوو آیدیاپد گیمینگ 3 جزء اقتصادی ترین لپ تاپ های حوزه گیمینگ است که با کانفیگ های سخت افزاری مختلفی ارائه شده است. شما در حال حاضر با قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، می‌توانید مدلی از آن را با پردازنده نسل دهم Core i5 در کنار ۱۶ گیگابایت رم، حافظه‌ای هیبریدی و کارت گرافیک GeForce GTX 1650 با چهار گیگابایت حافظه اختصاصی تهیه کنید. وجود نمایشگر 15 اینچی از دیگر مزایای این لپ تاپ مخصوص بازی است که با فناوری IPS و دقت Full HD ادغام شده است! همچنین کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه آبی‌رنگ از دیگر ویژگی های آن است که در کنار بدنه مشکی یا سرمه‌ای‌رنگ آن،‌ ترکیبی چشم‌نواز و کاربر پسند خواهد بود. از دیگر مشخصات این لپ تاپ حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت حافظه رم 16 گیگ
  • ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی NVIDIA
  • اندازه صفحه نمایش15.6  اینچ
  • طبقه‌بندی مخصوص بازی، کاربری مالتی‌مدیا، کاربری عمومی
  • سری پردازنده Core i7
  • نوع حافظه RAM DDR4
  • دقت صفحه نمایش Full HD| 1920 x1080
  • صفحه نمایش مات
  • صفحه نمایش لمسی
  • بدون سیستم‌عامل (نیازمند نصب سیستم عامل)
  • پورت اچ دی ام ای

البته باز هم لازم به ذکر است که این لپ تاپ با کانفیگ های مختلفی ارائه شده است که می توانید متناسب با نیاز خود یک کانفیگ سخت افزاری متناسب با نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

  1. ایسوس TUF FX505

اگر به دنبال یک لپ تاپ اقتصادی جذاب هستید و نمی خواهید هزینه زیادی بابت خرید لپ تاپ گیم بپردازید، شاید ایسوس TUF FX505 گزینه مناسبی باشد! اگر در حوزه لپ تاپ فعال باشید، حتماً با پیشوند TUF آشنا هستید؛ در برند ایسوس این پیشوند نشان دهنده لپ تاپ گیمینگ در رده اقتصادی است که ارزش بسیار زیادی دارد. البته موضوع به‌صرفه ‌بودن در مورد قیمت دلاری آن صحیح باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که در ایران باید نزدیک به ۲۵ میلیون تومان برای خرید این لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی هزینه پرداخت کنید. از نظر مشخصات فنی، تایوانی‌ها کارت گرافیک GeForce GTX 1650 با چهار گیگابایت حافظه گرافیکی مجزا را برای سری TUF FX505 در نظر گرفته ‌اند که با پردازنده نسل سوم رایزن 7 و نمایشگری ۱۵ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز همراهی می ‌شود؛ البته با توجه به قدرت محدود کارت گرافیک، ۱۲۰ هرتز بودن نمایشگر آن به‌ویژه در مورد بازی‌های سنگین، مزیت خاصی محسوب نمی‌ شود. صرف ‌نظر از بحث سخت ‌افزار، طراحی ایسوس FX505 با نور پردازی زرد و نارنجی که نماد برند TUF است، این موارد ویژگی هایی است که برای گیمر ها چشم نواز است و نظر آن ها را جلب می کند. از دیگر مشخصات این لپ تا حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت حافظ رم 8 گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخل :یک ترابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی NVIDIA
  • اندازه صفحه نمایش 15.6 اینچ
  • طبقه‌بند :مخصوص بازی، کاربری مالتی‌مدیا، کاربری عمومی
  • سری پردازندهRyzen 7
  • نوع حافظه رم DDR4
  • دقت صفحه نمایش Full HD| 1920 x1080
  • صفحه نمایش مات دارد
  • صفحه نمایش لمسی ندارد
  • بدون سیستم‌عامل (نیازمند نصب سیستم عامل)
  • پورت اچ دی ام ای

این لپ تاپ هم مانند لپ تاپ قبلی با کانفیگ های مختلفی ارائه شده است که می توانید متناسب با نیاز خود یک کانفیگ سخت افزاری متناسب با نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

  1. اچ‌پی پاویلیون گیمینگ 16

یکی از دلایل محبوبیت لپ تاپ های اچ پی در بازار، لپ تاپ های مدل Omen آن است که طرفداران زیادی در میان کاربران گیم پیدا کرد! البته Omen تنها لپ تاپ گیمینگ این برند محبوب نیست، بلکه این برند برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه زیاد برای خرید لپ تاپ گیمینگ را ندارند، لپ تاپ های سری پاویلیون گیمینگ را طراحی و تولید کرده است. این مدل لپ تاپ در دسته لپ تاپ اقتصادی حوزه گیمینگ قرار دارد و در حال حاضر با قیمت حدود 30 میلیون تومان عرضه می شود. شما می‌توانید مدلی از سری پاویلیون گیمینگ 16 را با کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti نسخه Max-Q، پردازنده‌ی نسل دهم Core i5 و نمایشگری ۱۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز تهیه کنید. چنین سخت‌افزار و نرخ نوسازی زیادی در نمایشگر پاویلیون گیمینگ 16 تا برخی بازی‌های سبک مثل فیفا 21 و Overwatch را به روان‌ترین شکل ممکن تجربه کنید. از دیگر امکانات جذاب دستگاه می‌توانیم به کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه رنگی و بلندگوهای استریو ساخت شرکت B&O اشاره کنیم؛ البته یکی از معایبی که این سری از لپ تاپ ها دارد، وزن و ضخامت زیاد آن است که باید با آن کنار بیایید. از دیگر مشخصات این لپ تاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت حافظه رم 8 گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی 512 گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی NVIDIA
  • اندازه صفحه نمایش1 اینچ
  • طبقه‌بند :مخصوص بازی، کاربری مالتی‌مدیا، کاربری عمومی
  • سری پردازنده Core i5
  • نوع حافظه رم DDR4
  • دقت صفحه نمایش Full HD| 1920 x1080
  • صفحه نمایش مات دارد
  • صفحه نمایش لمسی ندارد
  • سیستم عامل Microsoft Windows 10
  • پورت اچ دی ام ای

این لپ تاپ برای افرادی که بودجه زیادی برای خرید لپ تاپ گیمینگ ندارند بسیار مناسب است و می توانید از آن استفاده کنید.

  1. لنوو لیجن 5

اگر لپ تاپ های قبلی نتوانسته اند شما را راضی کند و بودجه بیشتری دارید، شاید بهتر است به سراغ لپ تاپ های قدرتمندتر بروید تا بتواند نظر شما را جلب کند! یکی از لپ تاپ های قدرتمند و پر فروش در ایران که طرفداران زیادی دارد، لنوو لیجن 5 است. این لپ تاپ هم مثل دیگر لپ‌تاپ‌های لنوو، قدرت پردازشی زیادی را با هزینه‌ای معقول در اختیار شما کاربرانی که به بازی علاقه دارید، قرار می دهد. البته این قیمت هم با توجه به قیمت ارز در بازار ایران، خیلی پایین نیست اما به نسبت سایر لپ تاپ ها تقریباً اقتصادی محسوب می شود. با این قیمت می‌توانید مدلی هیجان‌انگیز با پردازنده نسل چهارم رایزن 7، مقدار زیادی رم و حافظه داخلی و کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti تهیه کنید. در نظر داشته باشید که لپ‌تاپ لنوو از مدل استاندارد GTX 1660 Ti استفاده می‌کند که در مقایسه با مدل Max-Q چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سرعت بیشتری دارد. از دیگر مشخصات این لپ تاپ حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت حافظه رم 16
  • ظرفیت حافظه داخلی: یک ترابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی NVIDIA
  • اندازه صفحه نمایش 15.6 اینچ
  • طبقه‌بندی کاربری صنعتی، کاربری مالتی‌مدیا، کاربری عمومی
  • سری پردازنده Ryzen 7
  • نوع حافظه رم DDR4
  • دقت صفحه نمایش Full HD| 1920 x1080
  • صفحه نمایش مات دارد
  • صفحه نمایش لمسی ندارد
  • بدون سیستم‌عامل (نیازمند نصب سیستم عامل)
  • پورت اچ دی ام ای

بنابراین این لپ تاپ هم به توجه به ویژگی هایی که دارد گزینه مناسبی است و می توانید آن را به عنوان یک گزینه عالی در زمینه لپ تاپ های گیم انتخاب و خریداری کنید.

  1. ایسوس زفیروس G14

تا کنون نام لپ تاپ های سری زفیروس به گوشتان خورده است؟ اصلاً نیازی نیست که شما در دنیا بازی حرفه ای باشید، بلکه لپ تاپ های گیم سری زفیروس به قدری محبوب هستند که بسیاری از کاربران از آن صحبت می کنند. زفیروس G14 یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار جذاب و لوکس است که فقط ۱٫۷ کیلوگرم وزن و کمتر از دو سانتی‌متر ضخامت دارد. قیمت این لپ تاپ مخصوص بازی در ایران نزدیک به 30 میلیون تومان است که با توجه به پردازنده قدرتمند آن که رایزن 7 مدل 4800HS است، ارزش زیادی برای خرید دارد. از طرف دیگر وجود حافظه SSD و کارت گرافیک GeForce GTX 1650 قدرت آن را چندین برابر کرده است. درست است که از نظر قدرت پردازش گرافیکی، فاصله نسبتا زیادی با دو مدل قبلی دارد، ولی در عوض بدنه‌ای باریک و سبک و امکاناتی جذاب مثل نمایشگری با رنگ‌های دقیق، سیستم صوتی پیشرفته با پشتیبانی از دالبی اتموس، حافظه SSD فوق سریع و از همه مهم‌تر فناوری AniMe Matrix را در اختیارتان قرار می‌دهد که مورد آخر، قاب پشت نمایشگر را به نمایشگری شبکه‌ای تبدیل می‌کند و می‌تواند تصاویری متحرک را روی قاب نشان دهد. بنابراین این لپ تاپ می‌تواند گزینه بسیار عالی و مناسبی برای شما باشد که با استفاده از آن وارد دنیای بازی شوید و از دنیای بازی های حرفه ای لذت ببرید. از دیگر مشخصات این لپ تاپ حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پردازنده مرکزی بسیار پرقدرت 8 هسته‌ای AMD Ryzen 9 4900HS
  • پردازنده گرافیکی قدرتمند NVIDIA GeForce RTX 2060 با حافظه اختصاصی 6 گیگابایت
  • حافظه RAM دو کاناله با ظرفیت 16 گیگابایت 3200 مگاهرتز با قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت
  • حافظه داخلی پرسرعت 1TB PCIe NVMe SSD همراه با قابلیت ارتقا
  • صفحه نمایش 14 اینچی IPS ضد انعکاس و مات با وضوح تصویر بالا
  • کیبورد گیمینگ خوش‌تایپ، دارای پورت‌های رایج ورودی و خروجی
  • مدل برند نیو، دارای یک سال گارانتی رسمی بین‌المللی شرکت ایسوس
  • دارای Windows 10 اورجینال، مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا

این موارد تنها بخشی از ویژگی های این لپ تاپ حرفه ای هستند! بنابراین این لپ تاپ گیمینگ می تواند یکی از انتخاب های شما برای خرید لپ تاپ مخصوص بازی باشد.

  1. ایسوس TUF Dash F15

اگر برای خرید لپ تاپ کمی قیمت بیشتری در نظر بگیرید و آن را تا سقف 40 تومن افزایش دهد، انتخاب های بهتری خواهید داشت! یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید داشته باشید، لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 است. در حال حاضر در بازار ایران می‌توانید مدلی از TUF Dash F15 را با پردازنده نسل یازدهم Core i7 در کنار کارت گرافیک GeForce RTX 3060 با قیمتی حدود 40 میلیون تومان تهیه کنید. با چنین سخت‌افزار قدرتمندی، حتی بازی‌های سنگینی مثل Crysis Remastered یا Red Dead Redemption 2 را می‌توانید با حداکثر تنظیمات گرافیکی و رزولوشن Full HD اجرا کنید. بازی‌های سبک‌تری مثل Doom Eternal یا The Witcher 3 حتی با رزولوشن 4K هم قابل بازی هستند. از دیگر امکانات TUF Dash F15 می‌توانیم به نمایشگر ۱۴۴ هرتز، استاندارد نظامی مقاومت بدنه در مقابل لرزش، شوک، ضربه و دما و همچنین کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه آبی اشاره کنیم. بنابراین این لپ تاپ یک گزینه قدرتمند است که می توانید با بودجه 40 میلیون تومانی خود تهیه کنید! از دیگر ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پردازنده مرکزی قدرتمند نسل یازدهم Intel Core i7-11370H
  • پردازنده گرافیکی قدرتمند NVIDIA GeForce RTX 3060 با حافظه اختصاصی 6 گیگابایت
  • حافظه RAM دو کاناله با ظرفیت 16 گیگابایت و قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت
  • حافظه داخلی پرسرعت با ظرفیت 512GB گیگابایت از نوع PCIe NVMe SSD
  • صفحه نمایش 15.6 اینچی بدون حاشیه IPS ضد انعکاس و مات با وضوح تصویر Full HD 144Hz
  • مدل برند نیو، دارای گارانتی یک ساله بین‌المللی رسمی شرکت ایسوس
  • شناخته‌شده به عنوان یکی از برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی دنیا
  • دارای ویندوز 10 اورجینال، مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا

بنابراین این لپ تاپ گزینه مناسبی است که با بودجه نسبتاً متوسط، می توانید آن را خریداری کنید و از بازی کردن با آن لذت ببرید.

  1. ایسر پردتور هلیوس 300

یکی دیگر از لپ تاپ های گیمینگ که احتمالاً نام آن به گوشتان خورده است یا حتی یکی از انتخاب های شما خواهد بود، لپ تاپ سری پردتور برند ایسرا ست! این مدل از لپ تاپ های سری ایسر به قدری محبوب و حرفه ای هستند که نظر بسیاری از گیمرها را به خوبی جلب کرده اند. دلیل محبوبیت این سری از لپ تاپ ها، امکانات جذاب و قابلیت های ویژه آن است که توانسته به یکی از انتخاب های اصلی کاربران تبدیل شود! پرداتور هلیوس 300 که در حال حاضر حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد، از کارت گرافیک GeForce RTX 2060 بهره می‌برد؛ بنابراین با اینکه از TUF Dash F15 ضعیف‌تر است، ولی قیمت کمتر و امکانات زیادش، خرید آن را توجیه می‌کند. برای نمونه، لپ‌تاپ ایسر از سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که جلوی افت فاحش کارایی سخت‌افزار را می‌گیرد. به‌علاوه، کلید توربو برای افزایش سرعت دستگاه در صورت نیاز و قابلیت تنظیم رنگ نور پس‌زمینه برای همه کلیدها به صورت تگی از دیگر ویژگی های آن است! ویژگی های دیگر این لپ تاپ گیمینگ که آن را ارزشمند کرده است، عبارتند از:

  • پردازنده مرکزی قدرتمند 6 هسته‌ای نسل دهم Intel i7-10750H
  • پردازنده گرافیکی قدرتمند GeForce RTX™ 2060 با 6 گیگابایت حافظه GDDR6
  • حافظه RAM با ظرفیت 16 گیگابایت و قابلیت ارتقا
  • حافظه داخلی بسیار پرسرعت 512GB PCIe NVMe همراه با قابلیت اضافه کردن حافظه 2.5 اینچی
  • صفحه نمایش باکیفیت بدون لبه 15.6 اینچ IPS ضد انعکاس و مات 144 هرتز
  • کیفیت ساخت بالا، طراحی شکیل همراه با کیبوردی RGB بسیار خوش‌تایپ
  • مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا، دارای ویندوز 10 اورجینال, دارای کیف (اسلیو) همراه ایسر
  • مدل برند نیو، دارای یک سال گارانتی رسمی بین‌المللی شرکت ایسر

اگر قصد خرید این لپ تاپ خوش ساخت و حرفه ای را دارید، ما هم آن را پیشنهاد می کنیم! این لپ تاپ در کنار سخت افزار قدرتمند، وسایل دیگری نظیر کیف و ویندوز 10 اورجینال هم دارد که خرید آن را ارزشمند کرده است.

  1. ایسوس زفیروس G14

این لپ تاپ را در بالاتر با کانفیگ دیگری بررسی کردیم اما این مدل، بالاتر از مدل قبلی است که کانفیگ بسیار قدرتمندتری دارد! اگر به دنبال یک لپ تاپ مخصوص بازی با وزن کم و قیمت حدود 40 میلیون تومان هستید، این لپ تاپ گزینه مناسبی است! در این بازه قیمتی نیاز نیست که حتماً به کارت گرافیک GeForce GTX 1650 بسنده کنید و می‌توانید مدلی با کارت گرافیک GeForce RTX 2060 و پردازنده قدرتمند رایزن 9 مدل 4900HS را بخرید. از نظر قدرت پردازشی، زفیروس G14 در سطح پردتور ایسر قرار می‌گیرد، اما انتخاب آن کاملاً بستگی به نیاز و حتی سلیقه شما دارد تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. این مدل لپ تاپ دارای بدنه سبک و باریک است که ویژگی های دیگری نظیر باتری کارامدتر، نمایشگری باکیفیت‌تر و فناوری AniMe Matrix را دارد، ولی از طرف دیگر، پردتور هلیوس 300 ارزان‌تر است، سیستم خنک‌کننده بهتری دارد و می‌توانید نور پس‌زمینه کیبورد آن را به هر شکل دلخواهی شخصی‌سازی کنید. در نظر داشته باشید که هر دو لپ‌تاپ می‌توانند اکثر بازی‌های روز را با رزولوشن Full HD و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کنند؛ البته در بازی‌های سنگین باید تنظیمات گرافیکی را کمی کاهش دهید. از دیگر ویژگی های این لپ تاپ حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پردازنده مرکزی بسیار پرقدرت 8 هسته‌ای AMD Ryzen 9 4900HS
  • پردازنده گرافیکی قدرتمند NVIDIA GeForce RTX 2060 با حافظه اختصاصی 4 گیگابایت
  • حافظه RAM دو کاناله با ظرفیت 8 گیگابایت 3200 مگاهرتز با قابلیت ارتقا تا 40 گیگابایت
  • حافظه داخلی پرسرعت 512GB PCIe NVMe SSD همراه با قابلیت ارتقا
  • صفحه نمایش 14 اینچی IPS ضد انعکاس و مات با وضوح تصویر بالا
  • کیبورد گیمینگ خوش‌تایپ، دارای پورت‌های رایج ورودی و خروجی
  • مدل برند نیو، دارای یک سال گارانتی رسمی بین‌المللی شرکت ایسوس
  • دارای Windows 10 اورجینال، مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا

این ویژگی ها باعث شده تا این لپ تاپ به یکی از لپ تاپ های قدرتمند حوزه بازی تبدیل شود و طرفداران زیادی داشته باشد.

  1. ایسوس TUF Dash F15

اگر به دنبال یک لپ تاپ حرفه ای هستید که از کارت گرافیک های RTX 3000 بهره مند باشد، لپ تاپ TUF Dash F15 از برند ایسوس گزینه بسیار مناسبی است. اگر محدودیت هزینه ندارید و می خواهید تا 60 میلیون تومان هزینه کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از این لپ تاپ حرفه ای است. البته اکنون در مورد مدلی صحبت می‌کنیم که از پردازنده نسل یازدهم Core i7 در کنار کارت گرافیک GeForce RTX 3070 و یک ترابایت حافظه SSD بهره می‌برد. بعید است که چنین سخت‌افزار قدرتمندی برایتان کافی نباشد؛ چراکه RTX 3070 می‌تواند بازی پرطرفداری مثل Doom Eternal را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و نرخ ۱۵۰ فریم بر ثانیه اجرا کند و با توجه به نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگر، می‌توانیم نتیجه بگیریم که اکثر بازی‌های روز به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شوند؛ البته باید بدانید که توجه اصلی ایسوس در TUF Dash F15 قدرت سخت‌افزاری است! اما در آن خبری از جذابیت های نمایشگر 4K و امکان شخصی سازی نور کیبورد وجود ندارد که برای بسیاری از افراد مسئله مهمی نیست! از دیگر ویژگی های این لپ تاپ حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پردازنده مرکزی قدرتمند نسل یازدهم Intel Core i7-11370H
  • پردازنده گرافیکی قدرتمند NVIDIA GeForce RTX 3070 با حافظه اختصاصی 6 گیگابایت
  • حافظه RAM دو کاناله با ظرفیت 16 گیگابایت و قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت
  • حافظه داخلی پرسرعت با ظرفیت 512GB گیگابایت از نوع PCIe NVMe SSD
  • صفحه نمایش 15.6 اینچی بدون حاشیه IPS ضد انعکاس و مات با وضوح تصویر Full HD 144Hz
  • مدل برند نیو، دارای گارانتی یک ساله بین‌المللی رسمی شرکت ایسوس
  • شناخته‌شده به عنوان یکی از برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی دنیا
  • دارای ویندوز 10 اورجینال، مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا

همین موارد باعث شده تا این لپ تاپ به یکی محبوبت ترین لپ تاپ های گیمینگ در ایران تبدیل شود.

  1. ریزر بلید 15 مدل Advanced

آخرین لپ تاپی که قرار است معرفی کنیم، قیمتی حدود 80 میلیون تومان دارد و به درد کسانی می خورد که با محدودیت بودجه روبرو نیستند! این لپ تاپ کاربردی از برند ریزر است که یکی از برندهای پیشرو در زمینه دستگاه های گیمینگ است. در واقع ریزر Blade 15 مدل Advanced یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار ایران به‌شمار می‌آید که می‌توانید آن را با پردازنده نسل دهم Core i7 و کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Super با قیمتی بیش از ۸۰ میلیون تومان تهیه کنید؛ مبلغی که پرداخت آن احتمالا فقط برای تعداد انگشت‌شماری از گیمرهای ایرانی امکان‌پذیر خواهد بود. با چنین سخت‌افزاری خیالتان از اجرای همه بازی‌ها حتی عنوان‌های خیلی سنگینی مثل Cyberpunk 2077 هم راحت است؛ البته اگر می‌خواهید از رزولوشن استاندارد نمایشگر، یعنی 4K لذت ببرید باید تنظیمات گرافیکی را در چنین بازی‌های سنگینی کاهش دهید. از دیگر مشخصات Blade 15 Advanced می‌توانیم به کیبورد عالی با قابلیت شخصی‌سازی نور پس‌زمینه تک‌تک کلیدها، درگاه‌های فراوان، کیفیت ساخت عالی و نمایشگری با رنگ های لایو و بسیار دقیق اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این لپ تاپ بازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای نسل دهم Intel Core i7-10875H
  • پردازنده گرافیکی NVIDIA® GeForce RTX™ 2080 SUPER™ with Max-Q (8GB GDDR6 VRAM)
  • حافظه RAM با ظرفیت 16 گیگابایت دوکاناله
  • حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت 1TB SSD (M.2 NVMe)
  • صفحه‌نمایش 15 اینچی دقیق و بسیار باکیفیت 15.6″ Full HD 300Hz 100% sRGB
  • کیبورد زیبای Razer Chroma با قابلیت بکلیت RGB برای هرکلید
  • دارای پورت Thunerbolt 3 پرسرعت جهت اتصال سخت‌افزار خارجی (کارت گرافیک اکسترنال دسکتاپ)
  • کیفیت ساخت عالی، باریک و کم‌وزن، دارای ویندوز 10 ارجینال
  • مدل تولید شده برای ایالات متحده آمریکا

بنابراین اگر محدودیت بودجه ندارید، این لپ تاپ گزینه بسیار مناسبی است و ما آن را پیشنهاد می کنیم.

چند سوال مهم کاربران!

اگر قصد خرید لپ تاپ حوزه گیمینگ را داشته باشید، با توجه به این که قرار است هزینه زیادی پرداخت کنید ممکن است سوالاتی برای شما پیش بیاید. 3 سوال مهم برای کاربرانی که قصد خرید لپ تاپ حوزه گیمینگ را دارند پیش می آید که عبارتند از:

  • برای بازی بهتر است از لپ تاپ استفاده کنیم یا کامپیوتر رومیزی؟

اولین سوالی که برای کاربران پیش می آید، این است که برای بازی کردن لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر رومیزی؟ این سوال به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. لپ تاپ قابل حمل است و در هر جایی می توانید آن را حمل کنید، در صورتی که کامپیوتر قابل حمل نیست و نمی توانید در هر جایی از آن استفاده کنید و باید در یک محیط ثابت باشد. از طرفی، کامپیوتر رومیزی در مقایسه با لپ تاپ هم قیمت قدرت بیشتری به شما ارائه می دهد و به راحتی می توانید آن را ارتقا دهید! در حالی که لپ تاپ قدرت کمتری می دهد و ارتقاء تمام سخت افزار آن به راحتی امکان پذیر نیست. مثلاً شما نمی توانید گرافیک آن را ارتقا دهید و اگر قصد ارتقا گرافیک را دارید، باید لپ تاپ خود را عوض کنید.

  • بزرگ ترین مشکل لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ تاپ های گیمینگ هم مشکلات خاص خود را دارند اما برجسته‌ ترین مشکلی که برای لپ تاپ گیمینگ می توان در نظر گرفت، این است که بدنه آن بیش از حد داغ می کند. با وجود آن که لپ تاپ های گیمینگ به سیستم خنک کننده مجهز هستند، اما دمای آن بالا است و باز هم بدنه داغ می کند. همچنین سیستم خنک کننده آن صدای زیادی دارد و گاهی اوقات لرزش آن ممکن است حوصله شما را سر ببرد. البته در حال حاضر لپ تاپ ها طراحی بهتری دارند و این مشکلات کمتر به چشم می آیند اما باز هم شما این مشکلات را مشاهده می کنید. یکی دیگر از مشکلات لپ تاپ های بازی این است که پردازش قدرتمندی دارند و برای استفاده از حداکثر سرعت باید از برق مستقیم یا همان آداپتور برق به جای باتری استفاده کنید. مشکل دیگر لپ تاپ، این است که قابل ارتقا نیست و دست شما در ارتقاء بسیار بسته است؛ در واقع شما فقط می توانید حافظه و رم آن را ارتقاء دهید و بخش های دیگر قابل ارتقاء نیستند.

  • آیا قدرت لپ تاپ های گیم یکی هستند؟

قطعاً خیر! شما هر چقدر بیشتر هزینه پرداخت کنید لپ تاپ گیمینگ بهتری خریداری می کنید و نمی توان یک لپ تاپ 20 میلیون تومانی را با یک لپ تاپ 80 میلیون تومان یکی دانست. اما نباید نا امید شوید! زیرا لپ تاپ های اقتصادی حوزه گیمینگ هم می تواند نیاز شما را برطرف کند و باید خیالتان از خرید آن راحت باشد.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله به بررسی لپ تاپ گیمینگ و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم! همچنین 10 پیشنهاد عالی برای خرید لپ تاپ گیمینگ را هم بررسی کردیم تا بتوانید انتخاب بهتری را با توجه به بودجه ای که دارید انتخاب کنید. اگر سوالی در مورد این مقاله یا خرید لپ تاپ گیمینگ دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *