اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد تاثیر شادوبن اکانت اینستاگرام را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید از شادوبن خارج شوید یا اگر محدود نشده‌اید، محدود نشوید!

شادوبن (shadowban) به زبان ساده؛ شادوبن مسدودکردن و بلاک کردن محتوای کاربرانی است که محتوایی بر خلاف قوانین اینستاگرام منتشر می‌کنند، به گونه‌ای که به کاربران نیز اطلاع‌رسانی نمی‌کند. اگر شما از طرف اینستاگرام شدوبن شده‌اید، محتوای شما برای کاربرانی که شما را فالو نکرده‌اند، از طریق سرچ هشتگ و یا اکسپلورر اینستاگرام نشان داده نمی‌شود. مدتی است که به دلایل مشخص استفاده از اپلیکیشن‌های تغییر آی‌پی (پروکسی‌ها) افزایش پیدا کرده است. پروکسی‎ها آی‌پی شما را تغییر می‌دهند و موبایل شما را به یک آی‌پی از کشور دیگری متصل می‌کنند. اینستاگرام روی این مورد بسیار حساس است! اگر شما روزانه با چندین آی‌پی مختف به اینستاگرام خود متصل شوید، اینستاگرام احتمال می‌دهد که حساب کاربری شما مشکل داشته باشد که یکی از مشکلات ربات‌های مختلف اینستاگرام هم همین مورد است. بنابراین هنگام استفاده از اینستاگرام پروکسی‌های خود را خاموش کنید و با آی‌پی اصلی خود وارد شوید تا توسط اینستاگرام بلاک یا شادوبن نشوید.

دلیل اینستاگرام هم منطقی است! کاربرانی وجود دارند که روزانه چندین بار پروکسی خود را تغییر می‌دهند و هر بار از یک کشور خاص متصل می‌شوند! مثلاً الان از با آی‌پی ایران متصل می‌شوند و پس از یک ساعت با آی‌پی آمریکا! این موارد غیرمنطقی است و از نظر اینستاگرام امری غیرقانونی در حال انجام است. شادوبن کردن صفحات به اینستاگرام کمک میکند برای اجرای قوانین خود اجبار ایجاد کند و افراد مجبور شوند به قوانین حاکم بر این سایت احترام بگذارند. برخی از حساب های کاربری در اینستاگرام برای افزایش فالوور در پیج خود اقدام به انجام کارهای غیرقانونی نظیر استفاده از ربات ها، استفاده از هشتگ های زیاد و غیر مرتبط به پست خود میکنند. از نظر اینستاگرام این صفحات نباید وجود داشته باشند و بهتر است کم کم از اینستاگرام حذف شوند تا افراد واقعی با مطالب واقعی و قانونی رشد کنند. در ابتدا اینستاگرام از این امکان خود به صورت واضح پرده برداری نکرده بود اما به دنبال شکایت افراد زیادی مبنی بر عدم نمایش پستهایشان در هشتگ‌های اینستاگرام اقدام به انتشار بیانیه ای در نهم اسفند ماه سال پیش نمود و از این امکان پرده برداشت! راحت ترین راه برای اینکه بدانید شادوبن شده اید این است که روی یکی از هشتگ های مطالبتان بزنید و در صفحه ای که باز میشود به دنبال پست خود بگردید! اگر پست خودتان را نمیبینید به احتمال زیاد شادوبن شده اید.  البته این روش برای هشتگ هایی که مطالب زیادی برای آن منتشر شده است بسیار خسته کننده و طولانی خواهد بود چون طول میکشد پست خود را پیدا کنید!  اگر مطلبتان را به تازگی ارسال کرده اید بهتر است پس از زدن روی هشتگ مطلبتان به قسمت recent در بالای صفحه ی تازه باز شده بروید!  همچنین میتوانید از چند کاربر (حدود ۵ کاربر) که صفحه ی شما را دنبال نمیکنند بخواهید این کار را برایتان انجام دهند و به شما اطلاع دهند که آیا پست شما را در آن هشتگ دیده اند یا نه؟!  اگر از این ۵ کاربر(که به دقت کار را انجام میدهند)، یک یا ۲ نفر پست شما را دیده اند به نظر میرسد در محدوده ی خطر در حال فعالیت هستید و توصیه میکنیم قوانین اینستاگرام را دوباره بخوانید و حتما آنها را رعایت کنید. فالو و آنفالو کردن های پی در پی،کامنت های تکراری و زیاد و موارد مشابه میتواند برای شما مخاطب جذب کند اما حقیقت این است که این مخاطبان به صورت بی هدف و فله ای به پیج شما اضافه شده اند و کمکی برای افرادی که به دنبال کیفیت هستند نمیکند. این اقدامات به احتمال زیاد شما را شادوبن خواهند کرد و از جذب مخاطبان واقعی و با کیفیت برای پیجتان جلوگیری میکنند.

عموماً شادوبن اینستاگرام محدودیتی است که تنها با گذر زمان رفع می‌شود و ترفند خاصی برای آن وجود ندارد. مشکلی که در شادوبن اینستاگرام دیده می‌شود این است که معمولاً زمان آزاد شدن صفحه مشخص نیست و تنها باید منتظر بمانید و به صفحه خود استراحت بدهید. با این حال روشی وجود دارد که کاربران معتقدند در هنگام شادوبن اینستاگرام به رفع آن کمک زیادی می‌کند.

رفع شادوبن اینستاگرام

۱- تبدیل صفحه تجاری به صفحه شخصی

بسیاری از کاربران معتقدند باتوجه به سیاست‌های فیسبوک پس از خرید اینستاگرام و همچنین ضعف الگوریتم‌های اینستاگرام در این بخش می‌توان با تبدیل صفحه تجاری اینستاگرام به صفحه عمومی، به رفع شادوبن اینستاگرام کمک زیادی کرد. برای این کار کافی است در صفحات تجاری وارد تنظیمات خود شوید و صفحه خود را از حالت تجاری خارج کنید. حساب کاربریتان را از حالت بیزینس به پرسونال تغییر دهید. این یک راه‌حل قطعی نیست. اما بعضی از اینستاگرامرها گزارش داده‌اند که با تغییر به پرسونال اکانت، مشکل آنها حل شده است. یک دلیلی پشت این داستان وجود دارد که ممکن است کارساز باشد؛ از زمانی که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شد، آنها سعی کرده‌اند تا از پلتفرم اینستاگرام  کسب درآمد کنند. و این کار را با محدود کردن دسترسی و تعامل حساب‌های بیزینسی و کسب‌وکار انجام می‌دهند و بدین وسیله از شما می‌خواهند تا برای تبلیغات، به اینستاگرام سفارش دهید. پس با تغییر اکانت بیزینسی به اکانت شخصی یا پرسونال اکانت، ممکن است از لیست شدوبن حذف شوید. برخی کاربران مدعی شده‌اند که با عدم فعالیت به مدت ۲-۳ روز ، اکانت آن‌ها از حالت شدوبن خارج شده است. اگر تصمیم دارید این کار را بکنید بهتر است این مدت هیچ گونه فعالیتی اعم از کامنت گذاشتن، پست گذاشتن و حتی لاگین شدن نداشته باشید. بعد از ۲-۳ روز استراحت و عدم فعالیت می‌توانید تعاملات خود را مثل قبل دوباره شروع کنید. اما با احتیاط، زیرا اینستاگرام نظاره‌گر اکانت شماست.

۲- خروج از حساب کاربری موجود در دستگاه‌های دیگر

یکی دیگر از راه‌کارهایی که گاهی به رفع شادوبن کمک می‌کند، خروج از دستگاه‌های فعال یا active sessions است. اگر به تنظیمات اینستاگرام مراجعه کنید و سپس بخش Authorized Apps را ببینید، تمام دستگاه‌های فعال را مشاهده خواهید کرد. با خروج از این دستگاه‌ها و سپس تغییر رمز حساب کاربری اینستاگرام خود می‌توانید شانس رفع شادوبن اینستاگرام را افزایش دهید.

البته باید توجه داشته باشید که دو روش بالا تضمینی نیست و تنها برای برخی از کاربران جواب داده است. در صورتی که با مشکل شادوبن اینستاگرام مواجه هستید، به راحتی می‌توانید ‌شانس خود را با استفاده از روش‌های بالا امتحان کنید.

از ربات ها استفاده نکنید!

باز هم پای ربات‌ها در میان است. برای اینکه شادوبن و دردسر‌های بعد از آن پیش نیاید، به شما توصیه می‌کنیم که برای بالا بردن فالوئر‌های خود، از ربات‌ها استفاده نکنید. معمولاً فعالیت ربات‌های فالوئر جمع کن، به این شکل است که به صفحه های تصادفی با اصطلاحاً رندوم سر می‌زنند و یک سری کامنت‌های تکراری، درج می‌کنند و از کاربران دیگر، می‌خواهند که اکانت را دنبال کنند، یا اینکه اکانت‌های زیادی را در ازای فالو بک، فالو می‌کنند و پس از اینکه تعداد فالوئر‌ها رشد کرد، آن کاربران را آنفالو می‌کنند. خوب است بدانید که الگوریتم‌های فعلی اینستاگرام خیلی هوشمندانه‌تر از گذشته عمل می‌کنند و مجموع فعالیت‌های اکانت‌ها را (مخصوصاً اکانت‌ها با فالوئر بالا) زیر نظر دارند بنابراین وقتی میزان فعالیت اکانت شما بالا باشد، از نظر اینستاگرام مشکوک خواهد بود و ممکن است جریمه یا شادوبن شوید. تعدادی از ربات‌ها هم وجود دارند که می‌توانند به صورت خودکار در اکانت شما، مطالبی را پست کنند. ممکن است شما بگویید اگر تعداد پست‌هایی که این ربات ها ایجاد می‌کنند، زیاد نباشد، اینستاگرام مشکوک نخواهد شد ولی واقعیت، خلاف این است زیرا اگر محلی که در تنظیمات خود مشخص کرده‌اید کشور ایران باشد، اینستاگرام انتظار دارد که شما با آی پی‌های ایران، فعالیت کنید حال آنکه اغلب ربات‌ها، از آی پی‌های مختلف به اینستاگرام متصل می‌شوند و این متفاوت بودن آی پی‌ها، از نظر اینستاگرام، جالب به نظر نمی‌رسد.  بر اساس همه این دلایل به شما توصیه می‌کنیم که از ربات‌ها برای فعالیت اینستاگرام، استفاده نکنید.

از هشتگ‌های نا‌مربوط یا ممنوعه استفاده نکنید!

یکی از راهکار‌هایی که می‌توانست باعث رشد تعداد فالوئر‌ها باشد استفاده از هشتگ‌ها بود. ممکن است پست‌هایی را در اینستاگرام ببینید که تعداد بی‌شماری هشتگ دارند که در برخی مواقع این هشتگ‌ها مربوط به محتوای پست نبودند و صرفاً به این دلیل که ترند شده بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از طرفی، اینستاگرام برای اینکه بتواند حجم عظیم محتوایی که تولید می‌شود را مدیریت کند، برخی از هشتگ‌ها را به صورت دائمی یا موقت، ممنوع می‌کند، و وقتی شما از این هشتگ ها استفاده کنید، هیچ نتیجه‌ای برای آن‌ها نمایش داده نخواهد شد. بسیاری از این هشتگ‌ها به نوعی با مسائل اخلاقی، مرتبط هستند و تعدادی دیگر ممکن است به دلایلی مانند استفاده بی شمار و نا به جا، ممنوع شده باشند. پس حتماً برای محتوای خود از هشتگ‌های مربوط استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هشتگ هایی که درج کرده‌اید ممنوعه نباشند.

در نهایت، شادوبن اینستاگرام محدودیتی است برای صفحاتی که قوانین اینستاگرام را رعایت نمی‌کنند بوجود آمده است!  بسیاری از صفحات هم معتقدند صفحه اینستاگرام با توجه به زیاد بودن رقیبان رشد زیادی نمی‌کند و باید روش‌های دیگری را امتحان کرد. بنابراین از روش‌هایی مانند فالو کردن و سپس آنفالو کردن یا استفاده از هشتگ‌های زیاد استفاده می‌کنند که خطر شادوبن برای آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

4 Comments

  1. سلام وقت بخیر
    من تمام این کارها رو انجام دادم
    ولی ۲۶ روز هست هنوز شادوبن هستم

  2. سلام خسته نباشین
    من نزدیک یک ماهه که پستام وارد اکسپلور نمیشه و فقط ده یا بیست بار وارد هشتگ میشه و لایک و ویو پستام به شدت پایین اومده حتی سه روز از پیج لوگ اوت کردم و هشتگ هامو کمتر زدم ولی تغییر نکرده
    چیکار کنم؟؟؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *