چند سالی است که بازار سئو بسیار داغ است و کسب و کارهای زیادی وجود دارند که می خواهند از طریق گوگل ترافیک جذب کنند. به همین دلیل است که شرکت های مختلفی به وجود آمده اند که خدمات سئو ارائه می دهند اما واقعیت این است که خدماتی که از آن ها دریافت می کنید، همیشه خدمات واقعی نیست. گاهی اوقات کسب و کارها با نام سئو تضمینی سایتی با رتبه مناسب به شما تحویل می دهند اما پس از مدتی، خبری از نتیجه ای که کسب کرده اید نخواهد بود.

سئو تضمینی چیست؟ در واقع چنین کسب و کارهایی فقط شعار سئو تضمینی می دهند، اما واقعیت چیز دیگری است. در این مقاله می خواهیم به بررسی سئو تضمینی بپردازیم تا ببینید که چنین چیزی اصلاً واقعیت دارد یا نه.

سئو تضمینی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده و بدون پرداختن به چیزی سئو تضمینی را معنی کنیم، باید بگوییم که سئو تضمینی دروغی بیش نیست. در واقع سئو تضمینی تنها شعاری تبلیغاتی است که توسط شرکت های زیادی گفته می شود اما واقعیت ندارد. در واقع سئو میدان رقابتی سنگین با دیگر سایت ها است! چطور می توان نتیجه یک مسابقه را که صدها شرکت کننده حرفه ای و قدرتمند در آن حضور دارند را پیش از آن که اصلاً مسابقه برگزار شده باشد تضمین داد؟ بنابراین سئو تضمینی چیزی نیست که واقعیت داشته باشد! در واقع سئو تضمینی تنها شعار است و نباید به آن اعتماد کنید. حتی اگر شرکت مورد نظر یک شرکت بزرگ باشد، باز هم در حال دروغ گفتن به شما است که نباید باور کنید.

جالب است بدانید که برخی شرکت ها حتی فقط صفحه اول گوگل را هم تضمین نمی کنند، بلکه لینک اول را تضمین می کنند. در حالی که سایت هایی وجود دارند که ده ها سال سابقه فعالیت داشته اند. پس چطور ممکن است یک شبه بتوان جایگاه آن ها را کسب کرد و آن ها را از صفحه اول گوگل دور کرد؟ چنین چیزی اصلاً امکان پذیر نیست و اگر هم باشد، مدت زمان زیادی وقت لازم است. پس اگر قصد دارید سایت خود را برای سئو برون سپاری کنید، فراموش نکنید که سئو تضمینی دروغی بیش نیست و نباید هزینه خود را بابت چنین چیزی به سطل زباله بیندازید.

چرا سئو تضمینی چیزی بیشتر از یک دروغ نیست؟

اگر به دنبال فاکتورهای سئو بروید، متوجه می شوید که هزاران فاکتور وجود دارد. انجام هزاران فاکتور به سادگی گفتن آن نیست و هر کدام زمان زیادی نیاز دارد. از محتوا گرفته تا لینک سازی های قدرتمندی که بتواند به رشد کسب و کارتان کمک کند. پس سئو تنها سر و هم کردن کلمات کلیدی مرتبط نیست که با کمک آن بتوانید به صفحه اول یا لینک اول گوگل راه پیدا کنید. این در حالی است که حتی سایت هایی با چند سال سابقه هم با یک آپدیت گوگل دچار تغییرات فراوانی می شوند و ممکن است از نتایج برتر حذف شوند. با این وجود چرا برخی افراد می گویند که سئو تضمینی برای شما انجام می دهند؟

هدفشان تنها تبلیغات و گرفتن پروژه شما است. خیلی وقت ها چنین افرادی اول به گرفتن پروژه فکر می کنند و سپس به این که می توانند انجام بدهند یا نه. اگر هم بتوانند در مدت زمان کوتاه به نتیجه ای که تضمین کرده اند برسانند، تنها با روش های سئو کلاه سیاه است. اگر هم از سئو کلاه سیاه استفاده شده باشد، گوگل خیلی زود متوجه می شود و در نهایت سایت شما را جریمه می کند. در چنین شرایط شاید چند روز یا حتی چند ماه بالا باشید اما پس از آن سایت شما جریمه می شود. در این صورت هزینه زیادی بابت سئو پرداخت کرده اید اما سایت شما پس از مدتی از نتایج اول گوگل حذف می شود. پس سئو تضمینی را باور نکنید و حاضر نشوید که بابت آن هزینه های زیادی پرداخت کنید.

سئو قابل تضمین نیست، چون:

اگر هم به دنبال سئو سایت خود هستید، سعی کنید شرکت های معتبری را پیدا کنید. اگر به شما از سئو تضمینی چیزی گفتند، فقط فرار کنید. چرا که واقعاً سئو قابل تضمین نیست و نمی توان تصمیم قطعی برای آن گرفت. حتی نمی توان زمان مشخصی برای رسیدن به صفحه اول گوگل مشخص کرد. تنها چیزی که در سئو اهمیت زیادی دارد، این است که روز به روز پیشرفت سایت خود را ببینید! البته گاهی اوقات ممکن است پسرفت داشته باشید که طبیعی است. به چند دلیل سئو قابل تضمین نیست که در این بخش به بررسی آن می پردازیم:

  • گوگل گفته به سئو تضمینی اعتماد نکنید!

بسیاری از ما سئو را برای رسیدن به رتبه های اول گوگل انجام می دهیم؛ پس چه سخنی از صحبت های گوگل بالاتر؟ قطعاً هیچ چیز نمی تواند از چیزی که گوگل صراحتاً اعلام کرده است مطمئن تر باشد. مسئله حائز اهمیت این است که گوگل با هیچ شرکت یا سایتی که خدمات سئو ارائه می دهد در ارتباط نیست. به همین دلیل است که گوگل واقعیت را به شما می گوید و بازاریابی نمی کند! پس اگر گوگل گفته است که برای سئو هیچ تضمینی وجود ندارد، واقعاً وجود ندارد.

با این صحبت شما به راحتی می توانید شرکت هایی که وعده سئو تضمینی می دهند را از لیست انتخاب های خود حذف کنید. جالب است بدانید که گاهی اوقات شرکت های بزرگ هم تضمین می دهند اما چنین شرکت هایی هم تنها هدفشان بازاریابی است. اگر به صفحه اول نرسید، هزاران دلیل برای شما می آورند.

  • سئو تضمینی وعده تو خالی است!

اگر چه اصطلاح و شعار سئو تضمینی واقعاً وسوسه انگیز است اما دروغ است. هنگامی که قصد انتخاب شرکت سئو را دارید، اگر یک شرکت از سئو تضمینی صحبت کند و دیگری از این که هیچ تضمینی برای رسیدن به صفحه اول در مدت زمان کوتاه صحبت نکند، قطعاً شرکت اول وسوسه انگیز تر خواهد بود. اما تنها هدفی که چنین شرکتی دارد این است که پروژه را تحویل بگیرد. حتی ممکن است یک کلمه کلیدی سخت را در مدت زمان کوتاهی برای شما بالا بیاورد اما واقعیت این است که اگر رقابت سنگین است، رسیدن به صفحه اول گوگل اصلاً کار ساده ای نیست. پس قطعاً از روش های کلاه سیاه استفاده کرده است.

سئو یک پروسه طولانی مدت است و هیچ شرکت معتبری از بازه زمانی کوتاه مدت برای شما صحبت نمی کند. تنها شرکت هایی از سئو تضمینی در بازه زمانی کوتاه صحبت می کنند که می خواهند پروژه را بگیرند اما شاید شما را به آن نقطه نرسانند.

  • صفحه اول گوگل، هدف نهایی نیست!

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر بگیرید، این است که آیا رسیدن به صفحه اول گوگل هدف نهایی است؟ قطعاً خیر. هدف هر کسب و کاری از این که در صفحه اول گوگل قرار بگیرد این است که در نهایت محصول یا خدمات خود را بفروشد. همچنین این موضوع که کدام کلمه کلیدی شما را به هدفتان می رساند، اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات شرکت ها شما را با کلمات کلیدی خاصی به صفحه اول می رسانند اما این کلمات، در نهایت نمی توانند هدف شما را محقق کنند. پس همیشه صفحه اول گوگل شدن هدف نیست، بلکه باید ببینید که اگر به صفحه اول گوگل رسیدید، نتایجی که انتظار داشتید محقق شده است یا نه.

گاهی اوقات شما صفحه اول گوگل را به دست می آورید اما افرادی که از طریق آن وارد سایت شما می شوند، بدون تعلل سایت را ترک می کنند. چرا که هدف صفحه شما با هدف کلمه کلیدی جستجو شده متفاوت است. پس فراموش نکنید که هدف نهایی صفحه اول شدن گوگل نیست!

  • کبوتر گوگل دشمنی رای سئو تضمینی است!

الگوریتم کبوتر گوگل را می شناسید، واقعیت این است که الگوریتم کبوتر گوگل آمده است که تا نزدیک ترین کسب و کار به هر فرد را نشان دهد. بنابراین نتایج جستجو بر اساس موقعیت مکانی کاربران متفاوت است. پس اصلاً سئو تضمینی معنای خاصی ندارد؛ چرا که کبوتر گوگل دشمن سئو تضمینی است و نتایج جستجوی گوگل همیشه تغییر می کنند. البته این موضوع برای کسب و کارهایی معنی پیدا می کند که محلی هستند و در یک محل خاص خدمات ارائه می کنند. هر چند که سئو محلی در ایران هنوز خیلی به موفقیت نرسیده است و هنوز جای کار دارد.

پس اگر کسی با شما از سئو تضمینی صحبت کرد، در مورد الگوریتم کبوتر بپرسید. شاید باورش کمی عجیب باشد اما برخی سئوکاران حتی با این الگوریتم گوگل آشنا نیستند. پس چطور می توانند خدماتی ارائه کنند که در گوگل به رتبه اول برسید؟ قطعاً این کار نشدنی است و نباید اعتماد کرد.

چگونه یک شرکت مناسب برای سئو پیدا کنیم؟

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید سایت خود را سئو کنید و به دنبال یک گزینه مناسب می گردید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که از چه شرکت هایی استفاده کنید! اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، این است که قید شرکت هایی که از سئو تضمینی صحبت می کنند را بزنید. چرا که هیچ فردی دوست ندارد پول خود را بابت خدماتی که نمی توان هیچ تضمینی در مورد آن داد اما افرادی این کار را می کنند، دور بریزد. سئو ارزش زیادی برای سرمایه گذاری دارد، اما نه به هر قیمتی. در این بخش از مقاله به بررسی چند نکته مهم می پردازیم که در انتخاب شرکت مناسب برای دریافت خدمات سئو به شما کمک زیادی می کند:

  • مقایسه شرکت های سئو با هم

یکی از مهم ترین کارهایی که برای انتخاب شرکت مناسب سئو می توانید انجام دهید، این است که چند شرکت را با هم مقایسه کنید. شرکت های مختلفی در زمینه سئو وجود دارند که البته هر کدام راه کار خاص خودشان را دارند. برخی از این راه کارها قانونی هستند و برخی دیگر غیر قانونی. برای انتخاب شرکت مناسب ابتدا باید لیستی از شرکت هایی که ممکن است برای انجام خدمات سئو انتخاب کنید را در اختیار داشته باشید. سپس با مقایسه این شرکت ها ببینید که کدام یک خدمات بهتری انجام می دهند و می تواند بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار دهد. مقایسه شرکت ها خیلی مسائل را برای شما روشن می کند و در نهایت به شما کمک می کند تا انتخاب خوبی داشته باشید.

در مقایسه شرکت ها با هم نه تنها خدمات آن ها، بلکه باید نتایج حاصل شده را هم ببینید. جالب است که گاهی اوقات شرکت ها به دلیل حفظ حریم خصوصی کسب و کارها، از ارائه نتایج حاصل شده خودداری می کنند. این موضوع واقعیت دارد و باید حریم خصوصی شرکت ها حفظ شود. اما آیا نباید یک نمونه کار و نتایج را در اختیار شما قرار دهند؟ قطعاً این طور است. حتی اگر نتایج حاصل شده مربوط به سایت خودشان باشد، باز هم ارزش دارد. شما می توانید بر اساس نتایجی که یک شرکت در اختیار شما قرار می دهد، انتخاب کنید که قرار است وظیفه سئو سایت خود را برعهده آن ها قرار دهید یا خیر. حتی ممکن است بخواهید هزینه ها را با هم مقایسه کنید که اصلاً ایرادی ندارد. ممکن است یک شرکت هزینه چند برابری از شما دریافت کند که این موضوع اصلاً درست نیست. بنابراین همه چیز را مقایسه کنید و فکر نکنید که هزینه بیشتر به معنای رشد بیشتر است.

  • بررسی خدمات شرکت سئو

یکی از مهم ترین نکاتی که برای انتخاب شرکت سئو باید در نظر بگیرد، این است که شرکت سئو خدمات مختلفی به شما ارائه می کند. از تولید محتوا گرفته تا لینک سازی یا هر چیز دیگری که سایت شما برای رسیدن به رتبه های بهتر نیاز دارد. پس در قدم های اول باید ببینید که شرکت سئو چه خدماتی به شما ارائه می کند و این خدمات چقدر در رتبه گرفتن سایت شما موثر هستند. همچنین باید در مورد نمونه کارهایی که یک شرکت در مورد خدمات ارائه شده در اختیار شما قرار می دهد، تحقیق کنید. گاهی اوقات شرکت خدمات ارائه شده به یک شرکت را معرفی می کند اما آن خدمات یا انجام نشده است، یا این که اگر انجام شده نتوانسته موفق واقع شود.

برای بررسی خدمات یک شرکت سئو، می توانید وارد سایت آن ها شوید و ببینید که چه خدمات مناسبی ارائه می کنند. گاهی اوقات هم شرکت ها در قالب بسته های سئو این کار را انجام می دهند که باز هم باید به دقت بررسی کنید و ببینید که خدمات درج شده در هر بسته چگونه است. البته گاهی اوقات هم کاتالوگ سئو در اختیار شما قرار می گیرد که همه چیز به صورت کامل برای شما معرفی شده است. پس فراموش نکنید که خدمات سئو مهم ترین بخش هر کسب و کاری است که به شما سئو ارائه می کند و باید حتماً جدی گرفته شود.

  • بررسی شعارهای شرکت سئو

همیشه که شعار وسوسه انگیز نباید سئو تضمینی باشد! گاهی اوقات شعارها متفاوت هستند اما همان معنی کلاه برداری را دارند. البته کلاه برداری به این معنی نه که پول شما را برداشته و دیگر پاسخ ندهند. بلکه خدمات از آن ها دریافت می کنید اما خدماتی که دریافت می کنید، خدماتی هستند که کاملاً غیرقانونی و کلاه سیاه هستند. خدمات کلاه سیاه اصلاً ارزشی ندارند که بخواهید بابت آن هزینه کنید. چرا که پس از مدتی سایت از همان جایگاه اولی هم که هست، جایگاه بدتری کسب می کند. پس بررسی شعارهای سئو یکی از کارهایی است که به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

البته نباید فراموش کنید که گاهی شعارها فقط مربوط به سئو نیستند؛ مثلاً شعارهایی نظیر یک شبه پولدار شدن ممکن است در سئو هم مطرح شود. اما همه ما به خوبی می دانیم که هر جا صحبت از یک شبه پولدار شدن باشد، باید از آن جا فرار کرد. برخی شرکت های سئو هم چنین شعاری می دهند و هدفشان این است که فقط نظر شما را جلب کنند و پروژه را بگیرند. در چنین شرکت هایی باید یک کار انجام داد! آن هم این که قید همکاری با آن ها را زد و آن ها را از لیست شرکت هایی که قرار است از بین آن ها یک شرکت معتبر سئو انتخاب کرد، حذف کرد.

  • بررسی گزارش های دریافتی از شرکت سئو

گاهی اوقات باید از شرکت هایی که در زمینه سئو فعالیت می کنند، توضیح بخواهید! در واقع سئو یک فرآیند طولانی مدت است و این طور نیست که تنها یک یا چند ماه با آن ها فعالیت داشته باشید. ممکن است فعالیت شما یک سال تا چند سال طول بکشد؛ این موضوع بستگی به این دارد که شما در آینده سئوکار استخدام کنید یا این که چقدر طول بکشد تا به نتایج مورد نظر خود برسید. پس هنگامی که شما در حال همکاری با یک شرکت سئو هستید، به این معنی است که در حال استخدام آن شرکت برای طولانی مدت هستید. پس باید حتماً توضیحات و گزارش های لازم را بخواهید.

در ابتدای شروع همکاری، اولین چیزی که باید شرکت سئو در اختیار شما قرار دهد، پروپزال پروژه است. در واقع همه چیز باید مورد بررسی قرار بگیرد و گزارش های اولیه سایت در در اختیارتان قرار بگیرد. در واقع شرکت سئو باید حتماً آنالیز اولیه سایت را برای شما بررسی کند تا ببینید که سایت چقدر جای کار دارد. سپس چشم اندازی به شما ارائه کند که هدف چیست و قرار است چه کارهایی برای سایت شما انجام شود. ممکن است برنامه انجام خدمات هم در اختیار شما قرار بگیرد! پس در همان ابتدا باید گزارش های اولیه را دریافت کنید که گاهی اوقات هم این گزارش ها با هزینه کم و پیش از قرارداد در اختیار شما قرار می گیرد.

  • اطمینان حاصل کردن از رشد طبیعی سایت پس از انتخاب شرکت سئو

پس از آن که شرکت سئو را انتخاب کنید، یکی از مسائلی که حتماً باید دقت کنید این است که از رشد طبیعی سایت خود مطمئن شوید! تعارف که نداریم، گاهی اوقات شرکت ها دست به کارهایی می زنند که منجر به رشد غیرطبیعی می شود. البته هیچ شرکتی نمی تواند با گوگل تبانی کند اما کارهایی انجام می دهند که گوگل فکر کند این سایت بسیار قوی کار کرده است. در حالی که پس از مدتی گوگل متوجه می شود که چه کلاهی سرش رفته است و رتبه آن سایت را تا حد زیادی کاهش می دهد. حتی سایت هایی هستند که جریمه بسیار سنگینی می شوند و همین موضوع باعث می شود تا دیگر نتوانند به جایگاه اولیه خود برگردند.

پس از خدماتی از یک شرکت سئو دریافت می کنید، حتماً مطمئن شوید که جایگاه سایت شما با صورت طبیعی رشد کرده است. برای این کار کافی است محتوا و بک لینک هایی که دریافت می کنید را در قدم اول چک کنید. اگر بک لینک ها به صورت اجاره ای هستند، همکاری با آن شرکت را هر چه سریع تر تمام کنید. چرا که بک لینک اجاره ای به معنای سئو کلاه سیاه است و نباید به آن اعتماد کنید. سعی کنید سئو واقعی را جایگزین سئو تضمینی کنید! چرا که یکی از کارهایی که شرکت های سئو تضمینی انجام می دهند، همین موضوع لینک سازی های انبوه اجاره ای است که پس از پرداخت نکردن هزینه آن، رتبه سایت کاملاً کاهش پیدا می کند.

نتیجه گیری

سئو تضمینی شاید عنوان بسیا جذابی باشد اما هنگامی که در آن عمیق شوید، متوجه می شوید که سئو تضمینی دروغی بیش نیست! شاید هم چنین شرکت هایی که از این دسته شعارها می دهند بتوانند سئو سایت شما را بهبود ببخشند و حتی به صفحه اول برسانند، اما این موضوع را بدانید که تصادفی است. در واقع هیچ شرکتی نمی تواند تضمین بدهد که سئو شما را تضمینی انجام می دهد و شما را به صفحه یک گوگل می رساند. همین موضوع باعث می شود تا بتوانید شرکت هایی که معتبر نیستند را پیدا کنید. چرا که هیچ شرکت معتبری حاضر نیست بابت چیزی که اصلاً تضمینی بابت آن نمی تواند داد، اعتبار خودش را زیر سوال ببرد و تضمین کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *