در مطلب قبل گفتیم که می‌توانید از طریق نوشتن تبلیغات قابل توجه، تیترهای جذاب و ارائه پیشنهادات ویژه ،تبلیغاتی متمایز و جذاب‌تر از رقبا داشته باشید. در مطلب حاضر در مورد اهمیت مرتبط بودن در کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو صحبت می‌کنیم. همچنین در مورد ساختار کمپین بازاریابی موتورهای جستجو و نحوه ایجاد این کمپین‌ها به گونه‌ای که به صورت مرتبط باشد صحبت خواهیم کرد. آیا آماده هستید تا یک گام به موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو نزدیک شوید؟ بسیار خب پس شروع کنیم.

مرتبط بودن به چه معناست؟

کلمه مرتبط بودن ممکن است کمی گمراه کننده یا پیچیده به نظر برسد اما اگر به عنوان فردی که از موتور جستجو استفاده می‌کند به آن نگاه کنید درکش ساده می‌شود. برای مثال بیایید عکاس عروسی را جستجو کنیم و برخی از تبلیغاتی که نمایش داده می‌شوند را بررسی کنیم. در این مثال با سه تبلیغ روبرو هستیم.

عنوان تبلیغ اول «عکاس عروسی» است که در ادامه اطلاعاتی در مورد قیمت و کلکسیون آن آمده است. این تبلیغ به شدت مرتبط است چرا که عنوان آن با جستجوی ما منطبق بوده و اطلاعات مفید دیگری نیز دارد.

Businessman pointing at On line Marketing word for On line business concept

عنوان تبلیغ دوم عکاسی غیررسمی عروسی است. این تبلیغ اطلاعاتی در مورد نوع بسته عکاسی عروسی که ارائه می‌شود فراهم می‌کند. تبلیغ نسبتا مرتبط است اما نسبت به تبلیغ قبلی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد چرا که عنوان آن دقیقا منعکس کننده عبارت جستجو نیست. موتورهای جستجو ممکن است کل این تبلیغ را کمتر مرتبط تشخیص بدهند.

عنوان سومین تبلیغ «عکس عروسی» است اما به نظر این تبلیغ مربوط به سایتی است که پوستر می‌فروشد. این تبلیغ با آن چه که به دنبالش هستیم مرتبط نیست.

در مورد مرتبط بودن، موتورهای جستجو اولین صفحه‌ای که بعد از کلیک بر روی یک تبلیغ به آن هدایت می‌شوید را در نظر می‌گیرند. نام این صفحه فرود (Landing Page) است. معنای آن برای شما چیست؟ همانطور که تبلیغ شما باید با کلماتی که فردی مورد جستجو قرار داده مرتبط باشد، لندینگ پیج شما نیز باید با تبلیغی که فردی بر روی آن کلیک می‌کند ارتباط داشته باشد. این امر منطقی به نظر می‌رسد.

مرتبط بودن برای موتورهای جستجو مهم است. بالاخره وظیفه آنها همین است که نتایج مربوط به عبارت جستجو را نشان دهند و این امر شامل پیدا کردن تبلیغات مرتبط نیز می‌شود. مرتبط بودن همچنین برای کسب و کارهایی که در موتورهای جستجو تبلیغ می‌کنند نیز بسیار مهم است.

برای شروع باید بگوییم که موتورهای جستجو به تبلیغات مرتبط از طریق قرار دادن آنها در جایگاه‌های بالاتر در صفحه نتایج پاداش می‌دهند. بعلاوه اگر تبلیغ شما نسبت به رقبا بسیار مرتبط‌‌تر باشد آن گاه ممکن است بتوانید با هزینه پایین‌تری، ترافیک بیشتری را به سمت خود جذب کنید. پس نتیجه می‌گیریم که توجه کردن به مسئله مرتبط بودن مهم است.

روش‌های ساختاردهی کمپین تبلیغات

حال بیایید روش‌هایی را بررسی کنیم که از طریق آن بتوان کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو را به گونه‌ای ساختار داد تا ارتباط بیشتری داشته باشند. برنامه بازاریابی مدیریت جستجو را به مانند یک درخت وارونه در نظر بگیرید. در بالای آن حساب شما قرار دارد که در سرویس‌های گوگل ادوردز (Google AdWords)، بینگ ادز  (Bing Ads)یا سایر موتورهای جستجو ایجاد می‌کنید. قبلا جوانب مختلف استفاده از تبلیغات گوگل یا Google Adwords را بررسی کردیم.

 

در زیرمجموعه این حساب، کمپین‌ها قرار دارند. هر کمپین به کنترل تصمیمات مهمی مانند بودجه روزانه، نواحی یا کشورهایی که تبلیغ در آنها نمایش داده می‌شود و شبکه‌های تبلیغاتی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید می‌پردازد. در درون هر کمپین شما چندین گروه تبلیغاتی ایجاد می‌کنید. اینها مجموعه‌ای از کلیدواژگان و تبلیغاتی هستند که با آنها تطابق دارند. اگر حساب خود را به این صورت سازماندهی کنید آن گاه مطمئن می‌شوید که تبلیغات شما با بیشترین ارتباط نمایش داده می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با مدیریت و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی مطالب زیر را مطالعه کنید.

حال مثال دیگری را در مورد عکاسی بررسی کنیم تا بحث مشخص‌تر شود. فرض کنید که شما یک عکاس هستید و در انواع مختلفی از عکاسی تخصص دارید. فرض کنیم که این حیطه‌ها عکاسی عروسی، کودکان و پرتره خانوادگی باشد. هر کدام از این تخصص‌ها شامل محصولات مختلفی است بنابراین تصمیم می‌گیرید تا اینها را در کمپین‌هایی جداگانه تقسیم کنید.

قدم بعد این است که در درون هر کمپین، گروه تبلیغاتی برای هر محصول ایجاد کنید. برای مثال در کمپین عکاسی عروسی شما می‌توانید گروه‌های تبلیغاتی برای عکاسی عقد، عکس عروس، عکس عروسی غیررسمی و غیره درست کنید.

در گروه عکاسی کودکان می‌توانید کلیدواژه‌هایی که احتمالا برای جستجو مورد استفاده هستند را اضافه کنید. برای مثال کلیدواژه‌هایی مثل عکاسی کودکان یا عکس نوزاد. حال می‌توانید تبلیغی را بنویسید که با این کلیدواژه‌ها مرتبط است مثل: «عکاسی کودک»، «ما عکس‌های زیبا از نوزادان می‌گیریم» یا «قیمت مقرون به صرفه، همین حالا رزرو کنید!».اگر فردی با کلیدواژه عکاسی کودک جستجو کرده باشد، این تبلیغ مرتبط خواهد بود. در بازاریابی موتورهای جستجو کیدواژه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند پس  بهتر است بدانیم چه چیزی باعث می‌شود یک کلیدواژه دریک وب‌سایت مناسب باشد .

جمع‌بندی

مهم نیست که کسب و کار آنلاین شما در چه حوزه‌ای است، کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو شما باید ساختار منسجم و مطالعه شده‌ای داشته باشد. با تقسیم‌بندی محصولات و خدمات در کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغی جداگانه می‌توانید تبلیغاتی را نشان دهید که به مشتریان کمک کنند تا چیزی را که دقیقا به دنبالش هستند پیدا کنند که این یک مسئله برد-برد برای همه است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *