همه ما به خوبی می دانیم که دنیای دیجیتال روز به روز در حال تغییر و گسترش است! یکی از مسائلی که جدیدا نظر کاربران را جلب کرده است،  دنیای متاورس است. دنیایی که تا چند سال آینده ممکن است دنیا را فرا بگیرد و اگر از الان به فکر نباشید، ممکن است در آن زمان شکست بخورید. اگر شکست هم نخورید، ممکن است چند سال عقب بیفتید! پس بهترین کار این است که از همین الان به فکر آن باشید تا اگر واقعاً متاورس دنیا را گرفت، موفق شوید و تازه به دنبال شغلی برای انجام دادن نباشید. از همین الان شغل هایی برای دیجیتال مارکترها وجود دارد که می توانند در دنیای متاورس شروع به فعالیت کنند. اگر شما هم دیجیتال مارکتر هستید، ممکن است بخواهید با این شغل ها آشنا شوید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل پیدا کردن شغل در دنیای متاورس بپردازیم و چند مورد از مهم ترین موقعیت های شغلی برای دیجیتال مارکترها را بررسی کنید. شغل های متاورس جذاب و ارزشمند هستند و اگر می خواهید در این حوزه شروع به فعالیت کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

مسئله شغل در دنیای متاورس

متاورس دنیای عجیبی است و هنوز نمی توان به صورت قطعی در مورد آن نظر داد. با وجود آن که چنین دنیایی هنوز تکامل پیدا نکرده است، اما از همین الان کاربران به فکر خرید در آن هستند. همین الان می توانید در دنیای متاورس زمین خریداری کنید تا اگر بعدها متاورس به واقعیت پیوست، بتوانید از آن استفاده کنید. البته باز هم می گوییم که همه چیز در مورد پروژه متاورس قطعی نیست و هر چیزی که هم که الان می شنوید، تنها مسائلی هستند که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد. البته با توجه به اینکه شرکت بزرگی نظیر متا پشت این قضیه است، بعید هم نیست که در آینده ای نزدیک متاورس همه دنیا را فرا بگیرد.

یکی از مسائلی که در دنیای متاورس اهمیت پیدا می کند، مسئله شغل است. اگر قرار باشد این شبکه گسترش پیدا کند، قطعاً شغل های متاورس هم به وجود می آیند حتی همین الان هم چندین موقعیت شغلی در آن وجود دارد، آن هم با حقوق های بالا. بنابراین متاورس را می توان یک تغییر قابل توجه دانست که در حال به وجود آمدن است و نمی توان آن را نادیده گرفت. اگر آینده نگر باشید، می توانید یک شغل در دنیای متاورس از همین الان ایجاد کنید تا اگر به واقعیت پیوست، با مشکل روبرو نشوید. در واقع آینده نگران دوست ندارند که شکست بخورند یا چند سال عقب بیفتند، به همین دلیل باید از الان به فکرش باشید.

چرا باید پیدا کردن شغل در متاورس را جدی بگیرید؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم، ابتدا لازم است بگوییم هنگامی که مفاهیم جدید به وجود می آیند باید آینده نگر باشید. اگر در دنیای دیجیتال کنونی تغییراتی به وجود بیاید که با آن همراه نشوید، چند سال عقب خواهید ماند. به عنوان دیجیتال مارکتر که در دنیای دیجیتال فعالیت دارید، قطعاً دوست ندارید چند سال از دنیای دیجیتال عقب باشید و پس از آن که تغییرات اعمال شد، تازه به فکر پیدا کردن شغل باشید. اما چرا لازم است که پیدا کردن شغل را در متاورس جدی بگیریم؟ چند دلیل مهم و اصلی وجود دارد که بررسی می کنیم:

اولین دلیلی که لازم است آن را بررسی کنیم، این است کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال 2024 ارزش بازار متاورس به حدود 800 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم برای یک تکنولوژی نوپا رقم بسیار بزرگی است که اگر به واقعیت بپیوندد، ممکن است زندگی همه ما کاربران تغییر کنید. از طرف دیگر، نباید در مقابل پذیرش فناوری های جدید جبهه بگیرید، بلکه بهتر است منطقی تر به این جریان نگاه کنید. تا حدی باید این موضوع را در گوشه ذهن خود داشته باشید که اگر اتفاقی در دنیای دیجیتال رخ دهد، چه کاری باید انجام دهید که یکی از مهم ترین آن ها شغل است.

حال برای آن که درک بهتری از دنیای متاورس داشته باشید، شاید بهتر باشد نگاهی به گیمیفیکیشن، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ای که در حال حاضر وجود دارد بیندازید. همین الان هم دنیای متاورس تا حد زیادی قابل پیش بینی است! چرا که همه ما تا به حال یک بار هم که شده دنیای 3 بعدی را به کمک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تجربه کرده ایم. متاورس هم قرار است به چنین دنیایی تبدیل شود. موثرترین راه برای برنده شدن در عصر تغییرات جدید این است که به همراه موج های آن حرکت کنید و با نسل جدید هم مسیر شوید.

از چند سال پیش تا الان بازی های ویدیویی زیادی به وجود آمده اند که مسئله دنیای متاورس را برای ما تداعی کنند. البته منظور ما این نیست که بازی هایی نظیر فورت نایت به این دلیل به وجود آمده اند که بخشی از متاورس باشند. بلکه منظور ما این است  که ما یک ذهنیت کلی راجع به متاورس داریم و اگر به واقعیت بپیوندد، مسئله عجیبی برای ما نخواهد بود. حتی در حال حاضر فروشگاه های اینترنتی هم با کمک آواتار به شما کمک می کنند تا قبل از خرید لباس ببینید که آن لباس برای شما مناسب است یا خیر. مسائل مختلفی وجود دارند که دنیای متاورس را برای ما تداعی می کنند و مسئله اصلی ما در این مقاله، شغل های دیجیتال برای متاورس است.

در دنیای متاورس کدام شغل های دیجیتال وجود خواهند داشت؟

تا اینجای مقاله سعی کردیم ذهن شما را برای پذیرش متاورس آماده کنیم! چرا که اگر نتوانید مسئله متاورس را به خوبی قبول کنید، از نظر شما پیدا کردن شغل در چنین دنیایی عجیب و حتی مسخره است. بنابراین پیش از آن که به دنبال شغلی در دنیای متاورس باشید، ابتدا بهتر است ذهن خود را برای پذیرش چنین واقعیتی آماده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. باور این مسئله برای همه ما سخت است که روزی قرار است متاورس بخشی از دنیای واقعیت را در اختیار خود در بیاورد اما به هر حال، باید نیم نگاهی به آن داشته باشید. 3 مورد از مهم ترین شغل های دیجیتال که در دنیای متاورس می توانید به آن مشغول شوید، عبارتند از:

  1. مدیر اکوسیستم متاورس

پروژه متاورس یک پروژه بسیار بزرگ است و بر هیچکس پوشیده نیست که چه سرمایه گذاری بزرگی رو آن صورت گرفته است! افراد بزرگی نظیر مارک زاکربرگ سرمایه های بسیار بزرگی در اختیار این پروژه قرار داده اند تا به موفقیت نزدیک شود. در واقع این کار، یک کار شجاعانه است که نیازمند یک پارچه شدن برخی پلتفرم هاست. همین موضوع باعث شده تا پلتفرم های مختلف فیسبوک تحت عنوان شرکت Meta قرار بگیرند تا در راستای این پروژه حرکت کنند. یکی از شغل های متاورس که ارزش و اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، مدیر اکوسیستم متاورس است.

در حال حاضر طراحان تجربه کاربری و کمپین های بازاریابی یا حتی مدیران پروژه که دانش فنی کافی دارند، می توانند خود را برای موقعیت شغلی مدیر اکوسیستم متاورس معرفی کنند. همچنین این افراد می توانند ابزارها، مفاهیم و منابع خود را به آن متصل کنند تا در ساده ترین حالت ممکن و البته امن ترین حالت، پروژه متاورس جلو برود. این شاخه از متاورس احتمالاً شامل مجموعه ای از نقش ها می شود که شامل موارد زیر است:

  • توسعه دهنده متاورس
  • معماری متاورس
  • هنرمند طراحی سه بعدی یا متخصص طراحی آن

پس اگر به این فکر هستید که به عنوان مدیر اکوسیستم متاورس فعالیت کنید، نباید فراموش کنید که این شغل متاورس شامل موارد دیگری هم است. جالب است بدانید حقوقی که برای این شغل در نظر گرفته شده است، حقوق مناسبی است. اگر در این موقعیت شغلی مشغول به کار شوید، در کانادا 88 هزار دلار به صورت سالانه دریافت می کنید.  پس اگر به این موقعیت شغلی متاورس علاقه دارید، می توانید اطلاعات کامل تر را از طریق منبع آن دریافت کنید و در نهایت درخواست خود را برای شروع فعالیت در آن ارسال کنید. البته این شغل در کنار جذابیت هایی که دارد، چالش های مختلفی هم دارد که باید در مورد آن ها هم فکر کنید.

  1. داستان سرای دنیای متاورس

دنیای متاورس به بازاریابی محتوا نیاز دارد و یکی از بخش های مهمی که در بازاریابی محتوا نیاز است، داستان سرایی است. در واقع این دنیا برای آن که شکل بگیرد، نیازمند داستان و روایت های الهام بخش است تا بتواند کاربران را در مورد دنیایی که از قبل وجود نداشته، قانع کند. بنابراین یکی از موقعیت های شغلی بسیار جذابی که در متاورس وجود دارد، داستان سرایی است. اگر در دنیای کنونی یک داستان سرای حرفه ای هستید و می توانید داستان های جذابی بنویسید، شاید بتوانید شانس خود را برای حضور در دنیای متاورس امتحان کنید، شاید موفق شدید.

بهترین بازی‌ های متاورس و پروژه های NFT در سال 2022

البته داستان سرایی در دنیای متاورس با داستان سرایی در دنیای بیرون متفاوت است! چرا که در متاورس شما نیاز به قلمروی واقعیت توسعه یافته یا XR دارید؛ این قلمرو شامل واقعیت افزونه، واقعیت مجازی، داستان سرایی و موارد دیگر است. البته دنیای غریبی نیست و شما با آن آشنا هستید. به خصوص که اگر شما طرفدار بازی های موبایل هستید و در موبایل خود با چالش های آن روبرو شده اید. مسائل دیگری نظیر سفر در زمان و روایت های آن هم در دنیای متاورس وجود دارد. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، متاورس مجموعه ای از محصولات مجازی هستند که اهمیت بسیار زیادی دارند.

البته نکته ای که باید در نظر بگیرید، این است که متاورس دنیای پیشرفته ای است. در حالی که بازی های موبایلی محدود هستند و نمی توانید ابعاد گسترده ای را در آن تجربه کنید. با کمک داستان سرایی می توانید به گسترش دنیای متاورس کمک زیادی کنید و از طریق بازاریابی درست یک دنیای جذاب دیگر شکل دهید. پس اگر به داستان سرایی علاقه دارید، می توانید درخواست خود را ارسال کنید و شانس فعالیت در شغل های متاورس را بررسی کنید. میانگین حقوقی که برای این موقعیت شغلی متاورس در کانادا مشخص شده است، 48 تا 75 هزار دلار در سال است.

  1. مدیر جامعه متاورس

با مفهوم مدیر جامعه در موقعیت های شغلی آشنا هستید؟ در واقع وظیفه چنین موقعیتی این است که یک گفتگوی منطقی بین برند و مصرف کننده ایجاد کند. یکی از شغل هایی که در دنیای متاورس وجود دارد، مدیر جامعه متاورس است. در واقع شما باید یک گفتگوی سازنده بین برند و مصرف کننده ایجاد کنید و در نهایت بتوانید دیدگاه های تازه ای که بتواند منجر به نوآوری و فناوری شود را کشف کنید. مدیران بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز در پلتفرم های مختلفی به دنبال همین موضوع هستند و در این شرایط به شما کمک زیادی می کنند.

متاورس در واقع تلاش می کند تا نقاط تماس گسترده ای برای پوشش کشف های بعدی پیدا کند و برای این کار، به مدیر جامعه متاورس و همکاری با بخش شبکه های اجتماعی نیاز است. جالب است بدانید که مدیران انجمن با ایجاد یک پروفایل در دنیای مجازی ، در کنار گیمرها قرار می گیرند و حتی بازی می کنند. این مسئله باعث می شود تا دیدگاه های تازه ای پیدا کنند و بتوانند دنیای متاورس را گسترش دهند. حقوق این شغل متاورس در کانادا 58 هزار دلار در سال است که رقم مناسبی است. اگر حس می کنید که به درد این موقعیت شغلی می خورید، می توانید شرایط آن را بررسی کرده و درخواست خود را برای متاورس ارسال کنید تا شانس خود را برای حضور در آن امتحان کنید.

این 3 موقعیت از دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند که طرفداران زیادی دارند و البته به درد دنیای متاورس هم می خورد. البته هر چقدر دنیای متاورس جلوتر می رود، موقعیت های شغلی دیجیتال بیشتری باز می شود که شانس بقیه افراد هم برای ورود به آن به وجود بیاید. اما مسئله مهمی که وجود دارد، این است که همه شغل های متاورس مربوط به دیجیتال هستند و نمی توانید به عنوان فردی که شغل فیزیکی دارید، انتظار داشته باشید که روزی در پروژه متاورس حضور پیدا کنید. شما می توانید درخواست خود را برای شغل هایی که بررسی کردیم، برای متاورس ارسال کنید تا شانس خود را امتحان کرده باشید.

چگونه می توانیم در دنیای متاورس به دنبال شغل باشیم؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که چگونه می توان در دنیای متاورس به دنبال شغل بود. اولین چیزی که برای پیدا کردن شغل در دنیای متاورس به آن نیاز دارید، این است که بتوانید مهارت های خود را متناسب با متاورس جلو ببرید و یک جایگاه عالی پیدا کنید. همچنین برای پیشرفت در دنیای دیجیتال جدید، باید همیشه به دنبال یافتن تخصص هایی باشید که می تواند شما را به یک فرد موفق و حرفه ای تبدیل کند. تا زمانی که مهارت های لازم را نداشته باشید، حتی اگر شغل موردنظر را پیدا کنید هم نمی توانید در آن موفق شوید.

بنابراین اولین چیزی که برای پیدا کردن شغل در دنیای متاورس به آن نیاز دارید، همگام شدن با آخرین اخباری است که از این تکنولوژی به دست می آید. شما باید مفاهیم و محتوای صنایع برتر در این حوزه را بررسی کنید و ببینید که چطور می توانید با این دنیای جدید ارتباط برقرار کنید. در حال حاضر برندهای مطرحی در دنیا وجود دارند که در این زمینه تلاش و تحقیق می کنند! کافی است بتوانید منابع خوبی از چنین برندهایی پیدا کنید و با کمک ابزارها، پلتفرم ها و حتی بازی هایی که برای آن وجود دارد، ارتباط خوبی با این دنیای جدید و البته جذاب برقرار کنید.

اگر بتوانید در دنیای متاورس فعالیت کنید و کمی هم در آن غرق شوید، به راحتی می توانید با این دنیای جذاب و البته پیچیده آشنا شوید. در واقع پیدا کردن شغل برای کسی که در این دنیای جذاب غرق شده است نسبت به کسی که هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارد بسیار راحت تر است. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم با پلتفرم ها و بازی هایی که شما را با این دنیای جذاب آشنا می کند، بیشتر سر و کار داشته باشید. در چنین شرایطی شما می توانید اطلاعات بسیار خوبی در مورد موقعیت های شغلی و مسائل دیگر به دست آورید و برای آن درخواست کنید.

شغل های متاورس نیازی به تجربه کاری ندارند!

دنیای متاورس کاملاً جدید است و طبیعی است که هیچ فردی در آن فعالیت خاصی نداشته است! بنابراین یکی از ویژگی های این دنیای جدید این است که با منظره ای جدید روبرو هستید که در آن همه افراد یکنواخت هستند. در واقع فرقی بین یک فرد عادی و یک مدیر برند بزرگ وجود ندارد و همه چیزهایی که در اختیار شما است، یکی هستند. بنابراین شغل هایی که در آن وجود دارند هم کاملاً جدید هستند و نیاز به تجربه شغلی ندارند. البته شما باید مهارت و تخصص های لازم را داشته باشید اما با توجه به این که کسی فعالیتی نداشته است، نیاز به تجربه کاری ندارید.

NFT چیست و چرا این روزها همه از آن صحبت می‌کنند؟

بنابراین هنگامی که شما برای شغل متاورس درخواست می کنید، کافی است مشخصات و توضیحات را به دقت بررسی کنید و درخواست خود را ارسال کنید. در این صورت دیگر نیازی به ارسال نمونه کار نیست و کافی است شرایط خواسته شده را داشته باشید. همچنین هر تجربه مرتبطی که بتوانید به دست بیاورید، می تواند شانس شما را برای پذیرش درخواست افزایش دهد. پس اگر می خواهید یک نقش پرسود و با ارزش داشته باشید، کافی است تجربه مرتبط کسب کنید و موقعیت های شغلی موجود را بررسی کنید تا اگر به درد آن می خورید، درخواست خود را ارسال کنید.

شغل های متاورس به صورت فریلنسری و دورکاری

در دنیای کنون فریلنسرها بخش بزرگی از جامعه کاری را تشکیل می دهند و نمی توان اهمیت وجود آن ها را پنهان کرد. جالب است بدانید که در دنیای متاورس هم اکثر کارها به صورت دورکاری و فریلنسری انجام می شود. به عبارت ساده تر، نیازی به حضور شما به صورت فیزیکی نیست و می توانید کارها را به صورت ریموت انجام دهید. بنابراین اگر به دنبال نقش های مبتنی بر متاورس هستید، شاید بهتر باشد به این موضوع دقت کنید. شما باید فردی باشید که بتوانید به صورت ریموت کار کنید و اگر تا کنون همیشه به صورت فیزیکی کار کرده اید، ممکن است شغل های متاورس برای شما مناسب نباشند. مگر آن که بتوانید خودتان را با این شرایط وفق دهید.

با توجه به این که شغل های متاورس به صورت دورکاری هستند، باید ببینید که کدام نقش های موردنظر تقاضا برای شما مناسب است. سپس می توانید با بهینه سازی پروفایل حرفه ای و تجاری خود، وقت بگذارید و شغل مناسب خود را انتخاب کنید. سپس می توانید برای آن شغل درخواست ارسال کنید و در نهایت، در یکی از حوزه هایی که علاقه دارید، شروع به فعالیت کنید. چند مورد از شغل های متاورس که به صورت دورکاری می توانید انجام دهید را در این قسمت مطرح کرده ایم:

  • مدیر بازاریابی متاورس
  • مدیر بازاریابی NFT و بازی ها
  • استراتژی کسب و کار متاورس
  • مدیریت استراتژی کمپین های متاورس

هر چقدر مهارت های شما بیشتر باشد، می توانید جایگاه بیشتری در شغل های متاورس به دست بیاورید. پس فراموش نکنید که در دنیای متاورس شغل های دیجیتال زیادی وجود دارد و کافی است به دنبال آن باشید. اگر واقعاً به این حوزه علاقه دارید و می خواهید از دنیای دیجیتال عقب نمانید، می توانید شرایط شغل های متاورس را بررسی کنید تا ببینید که بدرد کدام یک از آن ها می خورید. سپس برای آن شغل درخواست ارسال کنید.

با فعالیت در شغل های متاورس، از تغییرات دیجیتال عقب نمانید!

یکی از نگرانی هایی که در بسیاری از افراد وجود دارد، این است که اگر دنیای دیجیتال جایگزین دنیای واقعی شود یا حداقل بخشی از آن را فرا بگیرد، افراد شغل خود را از دست خواهند داد. در دنیای متاورس شغل های دیجیتال مختلفی ایجاد شده است که شما با کمک آن ها می توانید با تغییرات همگام شوید و حرکت کنید. البته نباید فراموش کنید که دست پیدا کردن به شغل های متاورس مهارت های خاص خود را نیاز دارد و نمی توان بدون مهارت وارد آن شد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *