در مطلب قبل گفتیم برای یافتن محتوای پرجستجو دربازه زمانی مشخص (مثلاً یک ماه گذشته) ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار دارند. در در این مطلب ابزارهایی برای یافتن کلمات کلیدی موثر را معرفی می‌کنیم.

برخی از ابزارها عبارتند از:

ابزار Google Trends

این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعداد بازدید یک یا چند کلمه کلیدی را در یک موقعیت جغرافیایی و در بازه زمانی مشخص تعیین کنید. همچنین نمودارهایی برای مقایسه جستجوی چند کلمه کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. برای استفاده از این ابزار، ابتدا وارد سایت Google Trends شوید. در این بخش با چند فیلد روبرو می‌شوید که در هریک باید چند کلمه کلیدی درج کنید! حداکثر می‌توانید ۵ کلمه کلید را در این بخش وارد کنید و منتظر نتیجه گوگل باشید.

نمودارهای بالا مقایسه میان کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوی آن در بازه زمانی مشخص شده است؛ همچنین در این بخش می‌توانید موقعیت جغرافیایی خود نظیر کشور ایران یا حتی موقعیت کوچک‌تر، نظیر شهر تهران را انتخاب کنید.

این ابزار در زمینه یافتن کلمات کلیدی محتوای اصلی سایت هم کمک زیادی به شما کمک می‌کند! مثلاً اگر بین دو یا چند کلمه کلیدی و تعداد جستجوی آن‌ها شک دارید، کافی است کلمات کلیدی موردنظر را در این بخش وارد کنید و ببینید در بازه زمانی مشخص (پیشنهاد ما ۳ ماه اخیر است!) چه تعداد جستجو انجام شده است. کلمه کلیدی که بیشتری جستجو را داشته باشد، شانس شما را برای گرفتن ترافیک بیشتر افزایش می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید که برخی از کلمات کلیدی در بازه‌های زمانی مختلف تعداد جستجوی متفاوتی دارند؛ مثلاً یک کلمه کلیدی ممکن است در سه ماه گذشته ۳ میلیون جستجو و کلمه کلیدی رقیب ۱ میلیون جستجو داشته باشد اما در ۳ ماه آینده تعداد جستجوی کلمه کلیدی دوم به ۲ میلیون و تعداد جستجوی کلمه کلیدی اول به ۱ میلیون جستجو تغییر کند. بنابراین کلمه کلیدی که در ۶ ماه قبل تحقیق کرده‌اید، برای تولید محتوای امروز مناسب نیست و باید دوباره تحقیق کنید. البته این موضوع به معنی این نیست که نیاز به تغییر کلمات کلیدی محتوای گذشته است! هنگامی که شما با یک کلمه کلیدی اصلی در گوگل رتبه خوبی بگیرید، کلمات کلیدی جدید نیز بر اساس الگوریتم‌های گوگل برای آن صفحه لحاظ خواهند شد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی تمام افراد در سراسر دنیا شده‌اند و این مسئله تا جایی پیش رفته که بسیاری از افراد ساعت‌ها در آن وقت می‌گذرانند! اما شبکه‌های اجتماعی تنها برای سرگرمی و وقت گذارندن نیست و بسیاری از کسب‌وکارها از آن در جهت افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. به دوستان و آشنایان خود نگاهی بیندازید؟ روزانه با چند نفر از آن‌ها برای گذراندن وقت، هماهنگی کارها، هماهنگ مسافرت یا حتی تبادل اطلاعات در ارتباط هستید؟ قطعاً تعداد زیادی از افراد که شاید بیش از ۹۰ درصد دوستان ما را تشکیل بدهند! این روزها تمام افراد جوان، اکثر افراد میان‌سال و بیش از نیمی افراد کهن‌سال از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند! در واقع در این روزها تمامی افراد حداقل در یک یا دو شبکه اجتماعی عضو هستند. ساده‌ترین آن تلگرام است؛ اگر به آمار کاربران تلگرام در ایران نگاهی بیندازیم، شاید به درصد بالای ۷۰ برای استفاده‌کنندگان برسیم که بسیار خیره‌کننده است. حال فرض کنید بتوانید محصول خود به جای تبلیغ در بازار سنتی در فضای آنلاین تبلیغ کنید! احتمالاً مخاطبان شما از حدود هزار نفر به بیش از ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کنند که این موضوع به نوع کسب‌وکار و موضوع آن بستگی دارد. همین مسائل سبب استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد! زیرا با این روش با هزینه‌های بسیار کمتر می‌توانید به جامعه آماری بالایی دست پیدا کنید و محصول یا خدمات خود را به آن‌ها نمایش دهید؛ منتظر چی هستید؟ اگر مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین را برعهده دارید که می‌خواهید محصول یا خدمات خود را در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی استفاده کنیم؟

مهم‌ترین دلیل برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در امر بازاریابی اینترنتی، جامعه مخاطبان است! اکنون که تعداد زیادی از کاربران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بهترین فرصت است تا بتوانید مشتریان خود را پیدا کنید. پرسونای مشتری مسئله‌ای است که در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است و در مقاله بعدی به بررسی کامل آن می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به جای رشد و توسعه کسب‌وکارتان، باعث ورشکستگی شما شود! این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که نتواند به درستی بازاریابی محصولات خود را انجام دهید؛ مثلاً اگر بخواهید لوازم آرایشی خود را در یک صفحه که تمام کاربران آن را جنسیت مرد تشکیل می‌دهند تبلیغ کنید، قطعاً علاوه بر وقت و هزینه‌های تبلیغات، نمی‌توانید بازدهی خوبی بگیرید! تا جایی که هزینه تبلیغات شما از میزان فروش محصول بیشتر است. بنابراین اگر می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید، باید ابتدای نیاز خود را بشناسید و سپس پرسونای مشتری را مشخص کنید.

اکنون زمان آن رسیده که در صفحه‌هایی که پرسونای مشتری شما وجود دارند تبلیغات کنید و منتظر افزایش فروش چندین برابری خود باشید. در این امر محتوا، تبلیغات، بودجه، مخاطبان و نوع کسب‌وکار اهمیت زیادی دارند! مثلاً بودجه تبلیغات شما محدود است، باید از روش‌های تبلیغاتی با بودجه‌های کمتر استفاده کنید که البته به معنای فروش کمتر نیست! اما گاهی نیاز است تا در صفحاتی با مخاطبان کمتر تبلیغات کنید که شاید بازدهی کمتری داشته باشد. البته تعداد فالوورهای یک صفحه به معنای بازدهی بیشتر نیست؛ زیرا در مرحله اول باید آن صفحه تعامل بالایی داشته باشد و در مرحله بعد، باید پرسونای موردنظر شما را تشکیل دهد. اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک، توییتر و… از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند که در ایران اینستاگرام برای سوشال مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. در مقالات بعدی به بررسی انواع شبکه‌های اجتماعی و تاثیر هر یک از آن‌ها روی کسب‌وکار اینترنتی خواهیم پرداخت تا بتوانید متناسب با نوع کسب‌وکار خود، یکی از روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انتخاب و بر روی آن تمرکز کنید. همچنین لازم است بدانید در سوشال مارکتینگ محتوا و تصاویر اهمیت بسیار زیادی دارند

امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول و آخر کسب‌وکارهای آنلاین است! آن‌ها می‌خواهند به کمک دیجیتال مارکتینگ مخاطبان و در نهایت فروش خود را افزایش دهند. کسب‌وکارهای زیادی برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات موفق، ارائه اطلاعات مفید به کاربر، معرفی محصول، تبلیغ‌نویسی خدمات و… از یک تیم دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند به رشد و توسعه کسب‌وکار خود کمک کنند. اگر شما هم مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید، این مقاله و مقالات بعدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخوانید تا با اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *