اگر بر روی سیستم شخصی‌تان مقدار زیادی اطلاعات دارید، استفاده از حافظه USB می‌تواند خطرات بالقوه‌ای همچون آلودگی به نرم‌افزارهای مخربی همچون انواع تروجان‌ها، keyloggers، ransomware را به همراه داشته باشد. برای مبارزه با چنین شرایطی بهتر است درگاه یا پورت USB را به طور کامل غیرفعال کنید. ما در این مقاله به نحوه غیرفعال کردن دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB در سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس خواهیم پرداخت.

مسدود کردن ذخیره‌سازی USB مزایا و معایب

اگر همیشه نگران سرایت نرم‌افزارهای مخرب از درگاه USB به کامپیوتر هستید، پس بهتر است پشتیبانی USB را به طور کامل در سیستم‌تان خاموش کنید، اما این می‌تواند برای شما مشکلاتی هم به همراه داشته باشد. بدیهی است که بعد از آن شما قادر نخواهید بود از اتصال USB استفاده نمایید. البته اگر از کاربر سیستم ذخیره‌سازی ابری باشید به مشکل چندانی برنخواهید خورد. با این همه شما نیاز به ابزاری دارید که بتوانید به طور منظم اطلاعات را بین دو کامپیوتر جا به جا کنید و وقتی دسترسی به آن امکان‌پذیر نباشد به مشکل برخواهید خورد. بنابراین بد نیست ابزاری مانند Resilio Sync را برای ایجاد یک اشتراک مجازی بین رایانه‌ها در نظر بگیرید.

بیایید در ادامه نگاهی به نحوه غیرفعال کردن ذخیره‌سازی USB در ویندوز، مک و لینوکس بیندازیم.

نحوه غیرفعال کردن ذخیره USB در ویندوز

مسدود کردن اتصالات USB در ویندوز بسیار ساده بوده و گزینه‌های زیادی برای این کار در ویندوز ۱۰ خانگی وجود دارد.

۱- ویرایش دستی ریجستری

با فشار دادن Win + R شروع کنید، سپس regedit را وارد کنید.

پیام کنترل حساب کاربری را تایید کنید و سپس از HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesUSBSTOR بروید. در این قسمت، یا دوبار کنید و یا با کلیک راست Modify را انتخاب کرده و value را ویرایش نمایید.

برای غیرفعال کردن USB، باید value را روی ۴ بگذارید و در صورت فعال‌سازی مجدد آن را روی ۳ تنظیم کنید و سپس روی OK کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای تغییر در رجیستری سیستم هستید، ابتدا بایستی یک نسخه پشتیبان از رجیستری ایجاد کنید تا در صورت بروز مشکل یا اشتباه در تغییرات بتوانید تنظیمات را به حالت اول برگردانید.

۲- یک اسکریپت رجیستری ایجاد کنید

همچنین می‌توانید نسخه متنی همین کار را به وسیله ایجاد دو فایل نوت پد انجام دهید.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesUSBSTOR]

"Start"=dword:00000004

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesUSBSTOREnum]

"Count"=dword:00000000

"NextInstance"=dword:00000000

فایل را به عنوان disableusb.reg ذخیره کنید تا اطمینان حاصل شود که فرمت فایل .TXT با .REG جایگزین شده است، در غیر این صورت کار شما با شکست روبرو خواهد شد. بعد مجددا این کار را با ذخیره enableusb.reg انجام دهید.

فایل دوم را به صورت زیر ویرایش کنید:

“Start”=dword:00000004

” Start”=dword:00000003 تغییر به:

هنگام انجام کار فایل را ذخیره کنید. حالا، هر زمان که نیاز به غیر فعال کردن حافظه USB دارید، disableusb.reg را اجرا کنید. با این حال، روش مذکور در مورد دستگاه‌هایی که از قبل به سیستم متصل شده بودند بی اثر بوده مگر این که جایگزین شده باشند. اگر نیاز به ذخیره مجدد USB داشتید، از enableusb.reg استفاده کرده و فایل‌های جداسازی شده را به راحتی دوباره در حافظه ذخیره کنید. همچنین می‌توانید مانع دیگران شوید تا از enableusb.reg بر روی سیستم‌تان استفاده نکنند. فقط حساب کاربری مدیر می‌تواند فایل را اجرا کند، پس تا زمانی که نمایه خود را به اشتراک نگذاشتید و یا صفحه‌کلید قفل است، خطری شما را تهدید نمی‌کند.

۳- از ویرایشگر Policy استفاده کنید

برای بازکردن ویرایشگر Group Policy در ابتدا باید Win + R را فشار دهید وgpedit.msc  را وارد کنید. سپس از مسیر Administrative Templates > System > Removable Storage Access بروید. چندین مورد در سمت راست درج شده‌ است که دسترسی‌های سیستم‌تان را کنترل می‌کنند، در میان آن‌ها سه مورد را باید فعال کنید:

Removable Disks: Deny execute access

Removable Disks: Deny read access

Removable Disks: Deny write access

برای فعال‌سازی هر کدام باید روی آن‌ها دوبار کلیک کرده و گزینه Enabled را انتخاب کنید. برای تایید تنظیمات‌تان بر روی OK کلیک کنید. حالا هر زمانی که بخواهید یک دستگاه ذخیره‌سازی USB را وصل کنید و یا بخواهید آن را باز کنید پیامی مبنی بر عدم دسترسی ظاهر خواهد شد. برای از بین بردن این حالت سه گزینه بالا را تغییر دهید تا هر کدام‌شان یک به یک غیرفعال شوند.

نحوه محدود کردن دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB در Mac

برای محدود کردن ذخیره‌سازی USB در سیستم عامل مک ، باید Utilities > Terminal را باز کرده و driver را خالی کنید.

kextunload /System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/

سپس /System/Library/Extensions را باز کرده و اسم IOUSBMassStorageClass.kext را تغییر دهید و یا به جای امنی منتقل کنید. یک تغییر کامل ممکن است فرمت KEXT. را تغییر داده و در نهایت به جستجوی راحت آن منجر شود هنگامی که بخواهید دوباره دسترسی USB را فعال کنید.

هنگامی که کارتان تمام شد به Terminal برگردید و کد زیر را وارد نمایید:

sudo touch /System/Library/Extensions

بدین ترتیب فایل‌های کش حذف خواهند شد و آن‌ها را مجددا بدون تغییر نام خواهد ساخت. در حال حاضر دستگاه‌های ذخیره‌ساز USB بعد از اتصال در دسترس نخواهند بود. با این وجود دیگر دستگاه‌های USB باید بدون مشکل کار کنند.

نحوه مسدود کردن دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB در لینوکس

آیا می‌خواهید اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB را در سیستم عامل لینوکس مسدود کنید؟ برای این کار ابتدا ترمینال را باز کرده و با استفاده از فرمان move، درایور USB را پنهان کنید:

sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/usb/storage/usb-storage.ko /home/user1

حالا اگر یک دستگاه ذخیره‌ساز USB به کامپیوتر وصل کنید کار نخواهد کرد و به طور کلی در دسترس نخواهد بود. البته توجه داشته باشید که در صورت بروز رسانی ممکن است تنظیمات شما لغو شود.

بهترین روش: کنترل دسترسی USB

در حالی که ذخیره‌سازی USB و فلش‌های قابل حمل مشکلاتی را به وجود می‌آورند، اما راه حل کوچکی برای آن‌ها وجود دارد. شما می‌توانید با گذاشتن رمز بر روی USB و یا فلش قابل حمل‌تان از سرقت اطلاعات ( نه حذف و پاک شدن آن) جلوگیری کنید.

تنها راه واقعا مفید در این زمینه کنترل دسترسی USB است. به این ترتیب در منزل مطمئن هستید کسی بدون اجازه و یا دانش کافی به سیستم شما دسترسی نداشته و وقتی از آن استفاده نمی‌کنید قفل خواهد بود. در محل کار هم محدود کردن دسترسی کاربران یک خط و مشی فناوری هوشمندانه به نظر می‌رسد که این ممکن است به معنی لغو دسترسی به درایو USB هم باشد.

Join the Conversation

9 Comments

  1. مطلب خوبی بود ، کاش روش باز کردن یو اس بی هم میگفتید تو دانشگاه بدجوری با این مساله مشکل دارم :))

  2. با سلام
    خیلی ممنون از مطلب مفیدتون.
    لطفا نحوه غیرفعال کردن خروجی های ‏USB‏ برای شارژ نکردن گوشی موبایل را هم بگید.
    ممنون

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *