امروزه افراد زیادی در هنگام رانندگی یا اوقات فراغت خود پادکست گوش می کنند! در چند سال اخیر رشد پادکست بسیار زیاد بوده است و افراد زیادی طرفدار پر و پا قرص پادکست ها هستند. کسب و کارها هم این موضوع را به خوبی درک کرده اند و برای بازاریابی خود پادکست تولید می کنند. پادکست تنها محتوایی است که کاربران در هر شرایطی می توانند گوش کنند! حتی زمانی که در حال انجام کارهای دیگر هستند. چرا که نیاز به تمرکز زیاد ندارد و حتی بدون آن که بخواهید به عکس یا ویدیویی نگاه کنید می توانید اطلاعات بسیار خوبی دریافت کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی ایجاد تولید پادکست موفق بپردازیم و ببینیم که برای این کار به چه تجهیزاتی نیاز است.

پادکست چیست و چه کمکی به کسب و کارتان می کند؟

پادکست یکی از انواع محتوا است که با صوت سر و کار دارد! در واقع پادکست محتوایی است که به صورت صوتی ارائه می شود و هیچ نیازی به ویدیو یا تصویر ندارد. همین مسئله باعث شده تا کاربران بتوانند در هر شرایطی به پادکست گوش کنند؛ چه در هنگام ورزش و چه در هنگام کار کردن. تنها چیزی که لازم است یک گوشی موبایل است تا بتوانید پادکست مورد علاقه خود را پلی کنید و اطلاعات خوبی از آن دریافت کنید. در حال حاضر پادکست های بسیار محبوب و خوبی در ایران وجود دارد و توانسته مخاطبان بسیار زیادی را جذب کند.

مهم ترین مزیت پادکست برای کسب و کارها این است که فرهنگ سازی آن انجام شده است و تنها کافی است پادکست هایی با موضوعات جذاب و مرتبط با کسب و کارتان تولید کنید. در پادکست نیاز به تبلیغات مستقیم نیست! همین که محتوای پادکست جذاب باشد و بتواند نظر کاربر را جلب کند، باعث می شود تا کاربر خودش به سمت کسب و کارتان بیاید و در مورد آن تحقیق کند. از طرف دیگر، اپلیکیشن های مختلفی هم به وجود آمده است که میزبان پادکست های مختلفی هستند و بیش از 1 میلیون پادکست را میزبانی می کند. بنابراین پادکست فرصت خوبی است تا بتوانید کسب و کارتان را بازاریابی کنید.

ساخت پادکست را از کجا شروع کنیم؟

پیش از آن که بخواهید هر کاری انجام دهید، باید ببینید که مراحل ساخت پادکست کدام هستند. در واقع باید ببینید که برای ساخت پادکست موفق ابتدا باید چه چیزهایی را برای خودتان مشخص کنید! این مرحله اهمیت زیادی دارد. تا جایی که پادکست های زیادی به وجود آمدند اما نتوانستند در مارکت باقی بمانند و شکست خوردند. اگر نمی خواهید با چنین مشکلی روبرو شوید، چند مسئله مهم وجود دارد که باید به آن ها پاسخ دهید تا ببینید که چطور می توانید یک پادکست موفق برای خود راه اندازی کنید. در این بخش از مقاله به بررسی این موارد می پردازیم:

  • موضوع مورد علاقه خود را مشخص کنید

اولین چیزی که در مورد ساخت پادکست باید از خودتان بپرسید، این است که به چه چیزی علاقه دارید! به این فکر نکنید که مخاطبان کدام پادکست زیاد هستند؛ چرا که اگر نتوانید پادکست خوبی تولید کنید، هر چقدر هم که مخاطبان هدف شما زیاد باشند کسی به شما گوش نمی دهد. از طرف دیگر، اگر پادکست هایی با موضوع مورد علاقه خود را تولید کنید، مخاطبان هدف به سراغ شما می آیند و می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. در حال حاضر پادکست هایی با موضوعات عجیب وجود دارند که طرفداران زیادی پیدا کرده اند؛ شاید شما هم یکی از آن ها باشید.

  • مخاطبان پادکست خود را مشخص کنید

پس از آن که موضوع پادکست خود را پیدا کردید، زمان آن می رسد که ببینید مخاطبان پادکست شما چه کسانی هستند. در واقع مخاطبان پادکست کسانی هستند که به آن گوش می دهند! چه کسانی حاضر هستند که به موضوع پادکست شما گوش بدهند؟ شما باید لیستی از مخاطبان هدف خود پیدا کنید تا وارد مرحله بعدی شوید. اگر بتوانید مخاطبان هدف خود را دقیق تر شناسایی کنید، می توانید نیاز و سوالات مهم آن ها را پاسخ دهید. این مسئله برای کسانی که به پادکست علاقه دارند اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند منجر به رشد انفجاری شما شود.

  • دغدغه و سوالات ذهن مخاطبان خود را پیدا کنید

اکنون که مخاطبان هدف خود را پیدا کرده اید، زمان آن می رسد که به دنبال سوالات و دغدغه های آن ها باشید. برخی از دغدغه های هر دسته از مخاطبان هدف مشخص است و برخی دیگر را باید سوال کنید. در حال حاضر پلتفرم ها به شما امکانات خوبی می دهند و شما می توانید با کاربران خود در تعامل باشید! بسیاری از کسانی که پادکست تولید می کنند، یک صفحه اینستاگرام هم دارند که در آن با کاربران تعامل برقرار کنند. شما هم می توانید یک صفحه اینستاگرام داشته باشید و در مورد دغدغه مخاطبان هدف خود سوال بپرسید. سپس در پادکست خود به دغدغه و سوالات ذهن مخاطبان پاسخ دهید و این مسئله می تواند محبوبیت شما را بیشتر کند.

  • نقطه برتری و تمایز پادکست خود را مشخص کنید

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن پاسخ دهید، این است که پادکست شما قرار است کدام برتری ها و تمایز را نسبت به پادکست های دیگر داشته باشد! اگر قرار باشد مانند پادکست های دیگر باشید و از آن ها تقلید کنید، نمی توانید رشد کنید. چرا که کاربران همان پادکست های قبلی را گوش می دهند و نیازی ندارند که یک پادکست جدید مشابه با همان را دنبال کنند. مگر آن که موضوعات، صدا، هیجان و مواردی نظیر آن در پادکست نقطه قوت و تمایز شما باشد. در این صورت است که کاربران شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند و شما می توانید رشد سریع تری داشته باشید.

مراحل ایجاد یک پادکست موفق کدام هستند؟

اگر به دنبال ایجاد پادکستی هستید که موفقیت آن تضمینی باشد، باید مراحلی را طی کنید. در واقع پادکست هم مانند هر چیز دیگر مراحل خاص خود را دارد که اگر طی کنید، شانس شما برای موفقیت زیاد است. در حالی که اگر بدون هیچ برنامه ای پادکست تولید کنید، احتمال آن که شکست بخورید وجود دارد. هیچ کسی دوست ندارد کلی زحمت بکشد و پادکست تولید کند، سپس شاهد شکست آن باشد و قطعاً شما هم دوست ندارید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مراحل تولید یک پادکست موفق بپردازیم تا ببینید که فرآیند تولید آن چگونه است:

  • تعیین استراتژی بلند مدت محتوا

شاید در نگاه اول تولید پادکست کار ساده ای باشد اما مسئله این است که تولید پادکست یک استراتژی بلند مدت است! دلیل آن هم این است که شما قرار نیست که تنها یک قسمت از پادکست را منتشر کنید، بلکه قرار است سری پادکست هایی را تحت نام پادکست خود انتشار دهید. همین مسئله باعث می شود تا برای تولید پادکست نیاز به استراتژی بلند مدت داشته باشید. داشتن استراتژی بلند مدت به شما کمک می کند تا بدانید قرار است در آینده چه چیزی منتشر کنید و مخاطب را هم می توانید آگاه کنید.

نداشتن استراتژی شما را دلسرد می کند و باعث می شود تا پس از مدتی، نظم شما به هم بخورد و مخاطب هم خسته شود. در نهایت باعث می شود تا به پادکست شما گوش ندهد و هنگامی که مخاطبان به پادکست شما گوش ندهند، شما هم ادامه نخواهید داد. بنابراین استراتژی بلند مدت برای محتوای خود داشته باشید تا بتوانید به صورت منظم کار کنید.

  • شروع ضبط پادکست

مرحله بعدی برای تولید پادکست، شروع به ضبط ان است. شاید بتوان مهم ترین مرحله را ضبط پادکست دانست؛ چرا که مراحل بعدی هم کاملاً به این مرحله بستگی دارد و اگر بتوانید این مرحله را با بالاترین کیفیت ضبط کنید، خیلی راحت می توانید مراحل بعدی را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. در واقع اگر محتوای شما با صدایی که کیفیت بالایی دارد ضبط شود، پس از آن می توانید به راحتی آن را ویرایش و تدوین کنید. برای این کار نیاز به تجهیزات مناسب دارید که البته برای ابتدای کار پیشنهاد نمی کنیم! چرا که شما مطمئن نیستید که پادکست شما جواب می دهد. پس از مدتی اگر حس کردید که مخاطبان شما در حال افزایش هستند، می توانید تجهیزات کامل برای ضبط پادکست بگیرید.

در شروع ضبط پادکست صدای شما هم اهمیت زیادی دارد! کمی در مورد گرم کردن صدا و آمادگی آن مطالعه داشته باشید و ببینید که چطور می توانید پیش از شروع پادکست صدای خود را گرم کنید. این کار به افزایش کیفیت و رسا بودن صحبت های شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

  • ویرایش پادکست

مرحله بعدی تولید پادکست ویرایش آن است. ویرایش پادکست مرحله بسیار مهمی است که باید برای آن اهمیت و ارزش زیادی قائل باشید. هنگامی که شما ضبط صدا انجام می دهید، پادکست شما خام است و باید پخته شود. با کمک ویرایش پادکست یا همان صدای خام می توانید آن را به یک پادکست جذاب تبدیل کنید. در ویرایش پادکست می توانید بخشی از پادکست را حفظ کنید، موزیک به آن اضافه کنید یا کارهای دیگری انجام دهید؛ مثلاً افکت صوتی روی آن قرار دهید. یکی از دیگر از مسائلی که در ویرایش پادکست اهمیت زیادی دارد، حذف نویزها و صداهای اضافه است. این کار باعث می شود تا بتوانید فایل خام خود را به یک فایل باکیفیت تبدیل کنید. پس از آن می توانید یک مقدمه جداگانه برای پادکست خود ضبط کنید؛ مقدمه می تواند تیتراز اول به همراه موضوع پادکست باشد. همچنین در مقدمه می توانید اطلاعاتی در مورد پادکست ارائه کنید؛ این که قسمت چندم است، چه کسی مهمان شما است و هر چیز دیگری که نیاز دارید.

در مرحله ویرایش فایل خام پادکست کاملاً آماده می شود و می توانید از آن خروجی بگیرید. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا یک پادکست مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد، ویرایش آن است. هر چقدر ویرایش حرفه ای تر باشد، نظر مخاطبان بیشتری جلب می شود.

  • انتخاب سرویس میزبانی برای پخش پادکست

قدم بعدی برای تولید یک پادکست موفق انتخاب پلتفرم مناسب برای انتشار پادکست است! در حال حاضر پلتفرم های مختلفی در دنیا وجود دارد که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. از مهم ترین پلتفرم هایی که در دنیا حرف اول را می زند، کست باکس (castbox) است که میزبان بسیار خوبی برای پادکست های تولید شده توسط افراد مختلف است. در این پلتفرم شما می توانید به صورت رایگان پادکست خود را انتشار دهید و کاربران هم می توانند به بهترین شکل ممکن آن را گوش کنند. همچنین می توانند نظر خود را در بخش نظرات درج کنند و از فید بک های آن ها استفاده کنید.

یکی دیگر از مسائلی که بهتر است رعایت کنید، این است که از چندین سرویس میزبان استفاده کنید. این کار باعث می شود تا اگر یک سرویس برای مدت کوتاهی از دسترس خارج شد، بتوانید به راحتی آن را از پلتفرم های دیگر گوش کنید. یکی دیگر از مسائلی که باعث می شود تا استفاده از چند پلتفرم مختلف به شما کمک کند، این است که اگر کاربری از یک پلتفرم استفاده می کند، بتواند در همان پلتفرم پادکست شما را گوش کند و برای گوش دادنش مجبور نباشد که به سراغ پلتفرم دیگری برود.

  • تبلیغ کردن پادکست

پس از آن که پادکست خود را منتشر کردید، زمان آن رسیده است تا کاربران به آن گوش کنند. برای آن که بتوانید پادکست خود را به گوش کاربران زیادی برسانید، نیاز به تبلیغات دارید. در واقع تبلیغات کمک می کند تا بتوانید مخاطبان بسیار زیادی جذب کنید و راهی که قرار است در چند سال طی کنید را تنها در عرض چند روز طی کنید. البته تبلیغات کاملاً بستگی به بودجه شما دارد و شما می توانید هر چقدر که بودجه دارید تبلیغ کنید. مهم ترین چیز در تبلیغ این است که بتوانید در فضایی تبلیغ کنید که در آن مخاطبان هدف وجود دارند.

بهترین مخاطبان هدف برای شما کسانی هستند که اولاً به موضوع پادکست شما علاقه دارند و شانس شنیده شدن پادکست شما توسط آن ها زیاد است. دوماً این که این افراد به پادکست علاقه داشته باشند و به آن گوش کنند. این دو ویژگی را در کنار هم قرار دهید و ببینید که مخاطبان هدف شما در کدام پلتفرم حضور دارند. با این کار به راحتی می توانید یک تبلیغات عالی و پربازده داشته باشید و بهترین نتیجه را بگیرید.

برای تولید پادکست کدام تجهیزات لازم است؟

اکنون که مفهوم تولید پادکست موفق و مراحلی که باید طی کنید آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینید کدام تجهیزات می تواند به شما کمک کند تا یک پادکست باکیفیت داشته باشید. از همان ابتدای کار لازم نیست تمام این امکانات را تهیه کنید و با همان امکاناتی که در اختیار دارید هم می توانید پادکست ضبط کنید. مثلاً با موبایل خود می توانید بهترین پادکست ها را ضبط کنید و نیازی به تهیه میکروفون نیست. اما پس از مدتی که دیدید مخاطبان شما در حال رشد هستند و متوجه شدید که شانس زیادی برای موفقیت دارید، بهتر است تجهیزاتی که در این بخش بررسی می کنیم را خریداری کنید:

میکروفن مناسب برای ضبط صدا

اولین چیزی که برای تولید یک پادکست به آن نیاز دارید، میکروفن است. در واقع شما برای ضبط پادکست میکروفن نیاز دارید تا بتوانید صدای خود را ضبط کنید. کافی است یک میکروفن مناسب تهیه کنید و آن را جلوی خود گذاشته و شروع به ضبط محتوای خود کنید. در حال حاضر میکروفن های مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک از آن ها امکانات و قابلیت های خاص خود را دارند. انتخاب میکروفن بستگی به سطح شما و نوع پادکستی که نیاز دارید خواهد داشت. میکروفن خوب باید امکان تنظیم صدا داشته باشد و الگوی قطبی را هم دارا باشد. همچنین یک میکروفن مناسب باید فیلترهای نرم کننده صدا داشته باشد تا فرکانس صداهای بالا و پایین را تنظیم کند.

از مهم ترین میکروفن هایی که در بازار وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • میکروفن USB

اولین میکروفنی که شما می توانید تهیه کنید، میکروفن های USB هستند. این نوع میکروفن کیفیت متوسطی دارد و برای افرادی که به دنبال ضبط پادکست مبتدی هستند گزینه بسیار مناسبی است. با استفاده از آن دیگر نیازی به تجهیزات پیچیده ندارید! کافی است یک نرم افزار ضبط صدا روی کامپیوتر خود نصب کنید و با اتصال usb به سیستم خود، شروع به ضبط پادکست کنید. این میکروفن تنها برای کسانی مناسب است که می خواهند برای ضبط پادکست خود به تنهایی این کار را انجام دهند و اگر قصد ضبط پادکست چند نفره را دارید، گزینه مناسبی نیست.

  • میکروفن کاندنسر

یکی دیگر از انواع میکروفن هایی که وجود دارد و می توانید برای ضبط پادکست از آن استفاده کنید، میکروفن کاندنسر است. این نوع میکروفن برای افراد حرفه ای مناسب است که زمان طولانی را مشغول به ساخت پادکست هستند.البته لازم به ذکر است که این نوع میکروفن نیاز به منبع تغذیه دارد و برای تهیه تمام تجهیزات لازم آن باید هزینه بالایی پرداخت کنید. همچنین از این میکروفن نمی توانید در هر محیطی استفاده کنید و تنها برای استفاده در استدیوهای حرفه ای ضبط و ساخت پادکست مناسب و کاربردی است. ساختار آن هم نسبت به انواع دیگر میکروفن ها شکننده تر است.

  • میکروفن XLR

یکی دیگر از میکروفون هایی که برای افراد مبتدی مناسب است، میکروفن XLR است. این میکروفن هم به درد افرادی می خورد که مدتی مشغول به ساخت پادکست بوده اند اما خیلی حرفه ای نیستند. برای استفاده از آن کافی است به لپ تاپ یا موبایل نیاز به رابط دارید. بدون رابط مخصوص نمی توانید عملیات تنظیم و پردازش صدا را به خوبی انجام دهید. حساسیت این میکروفون بسیار بالا است و جزئیات را به خوبی ضبط می کند. بنابراین اگر می خواهید میکروفنی تهیه کنید که با کمک آن بتوانید صدا را با جزئیات بسیار خوبی ضبط کنید، این میکروفن گزینه بسیار خوبی برای شما است.

  • میکروفن دستی

یکی دیگر از میکروفن هایی که برای ضبط پادکست مصاحبه مناسب است، میکروفن دستی است. با استفاده از این میکروفن به راحتی می توانید چند نفری پادکست ضبط کنید و صحبت کنید. امکان ضبط صدا به صورت 360 درجه از مهم ترین ویژگی های آن است که می توانید در حین ساخت پادکست از آن استفاده کنید.

  • میکروفن داینامیک

اگر از افرادی هستید که همیشه در سفر به سر می برید و نمی خواهید از تولید پادکست عقب بمانید، میکروفن داینامیک گزینه بسیار خوبی است. با استفاده از این میکروفن به راحتی می توانید در هر محیطی که نیاز دارید به ضبط پادکست بپردازید و بهترین نتیجه را بگیرید. قیمت آن نسبت به امکاناتی که دارد بسیار عالی است. برای استفاده از این نوع میکروفن نیاز به منبع تغذیه نخواهید داشت و می توانید بدون آن هم از این میکروفن حرفه ای استفاده کنید.

پایه میکروفون

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای تولید پادکست به آن نیاز دارید، پایه میکروفون است. پایه میکروفن یکی از ابزارهایی است که برای نگه داری میکروفون مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام تهیه پایه میکروفن اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که با میکروفن شما سازگار باشد؛ در واقع باید بتوانید میکروفن خود را روی آن پیاده سازی کنید. پس از آن باید ببینید که میکروفن شما چقدر منعطف است تا بتوانید در هر جایی که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. تنظیم ارتفاع دیگر مواردی است که باید هنگام خرید پایه میکروفن به آن دقت کنید. در واقع شما باید بتوانید پایه میکروفن را تنظیم کنید تا بتوانید بهترین حالت آن را استفاده کنید.

وزن قابل تحمل توسط پایه میکروفن هم اهمیت بسیار زیادی دارد و باید پایه را انتخاب کنید که تحمل وزن بیش از 1 کیلوگرم را داشته باشد. دلیل این موضوع این است که اگر بعداً میکروفن حرفه ای تر تهیه کردید، دیگر نخواهید پایه دیگری خریداری کنید. این مسائل به شما کمک می کند تا بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. وجود گیره در پایه میکروفن ضروری است تا بتوانید میکروفن خود را روی آن نگه داری کنید.

هدفون مناسب

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای تولید پادکست به آن نیاز دارید، هدفون مناسب است. هر چقدر هدفون شما مناسب تر باشد، می توانید پادکست های حرفه ای تری تولید کنید. اما دلیل آن چیست؟ در پادکست صداهایی وجود دارد که ممکن است با اسپیکر کامپیوتر به گوش شما نرسد اما در برخی هدفون ها به گوش برسد. شما با خرید یک هدفون حرفه ای می توانید این موارد را به خوبی بررسی کنید تا پادکست شما با بالاترین کیفیت به گوش کاربران برسد. هدفون های مدل های مختلفی دارند که هر یک از آن ها ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. دو مورد از مهم ترین هدفون هایی که می توانید خریداری کنید عبارتند از:

  • هدفون های On Ear

اولین نوع هدفونی که وجود دارد و می توانید آن را خریداری کنید، مدل اور ایر است. این مدل از هدفون ها سبک و قابل همل هستند و قدرت شنیداری با کمک آن هم بسیار بالا می رود. این هدفون ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. هنگامی که شما این هدفون را بر روی گوش خود قرار دهید، احتمال شنیدن صدای اطراف وجود دارد اما به قدری نیست که شما را اذیت کند. این هدفون برای ایجاد پادکست های یک نفره مناسب است که دیگر نیازی به شنیدن صدای دیگری نخواهید داشت و می خواهید به تنهایی محتوای موردنظر خود را ضبط کنید.

  • هدفون های Over Ear

دومین نوع هدفون هایی که می توانید تهیه کنید، از نوع Over Ear است. این نوع هدف به نام هدفون های محیطی شناخته می شود و برای ساخت پادکست های مختلف بسیار کاربردی و مفید است. با استفاده از این هدفون می توانید کیفیت صدای خوبی دریافت کنید و ببینید که جزئیات پادکست چگونه است. این نوع هدفون به راحتی روی گوش شما قرار می گیرد و می توانید صدا را به بهترین شکل ممکن بشنوید. مهم ترین ویژگی این نوع هدف کیفیت صدای بسیار خوب و عالی آن است که در تولید پادکست به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

هدفون های زیادی وجود دارد که در انواع مختلف تولید می شوند! شما می توانید یکی از انواع هدفون های On Ear یا Over Ear را برای تولید پادکست خریداری و استفاده کنید.

ضبط کننده صدا

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که برای تولید پادکست به آن نیاز دارید، ضبط کننده صدا است. این دستگاه تنها برای ضبط کردن صدا کاربرد دارد و با توجه به نوع پادکست خود باید ببینید که کدام نوع برای شما مناسب است. برخی رکوردرهای کوچک و ساده هستند و می توانید در هر محیطی از آن استفاده کنید. برخی دیگر استدیویی هستند و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می دهند. هنگام خرید رکوردر باید توجه داشته باشید که با میکروفن شما کاملاً سازگار باشد. چرا که قرار است میکروفن به آن متصل شود تا عملیات ضبط صدا صورت بگیرد و انجام شود.

یکی از مسائلی که هنگام خرید رکوردر صدا باید در نظر بگیرید، عمر باتری آن است. برخی از آن ها بیش از 10 ساعت امکان ضبط صدا به شما می دهند و برخی دیگر کمتر. این موضوع که کدام باتری برای شما مناسب است، بستگی به این موضوع دارد که در هفته چند پادکست ضبط می کنید. البته پیشنهاد می کنیم که همیشه یک باتری یدکی همراه خود داشته باشید. چرا که ممکن است باتری را یادتان برود شارژ کنید یا در محلی قرار بگیرید که امکان شارژ باتری وجود نداشته باشد. در این صورت با خیالی آسوده می توانید از باتری یدکی استفاده کنید و دچار مشکل نشوید.

بهترین ابزارهای ساخت و ویرایش پادکست

پس از آن که تجهیزات لازم برای ساخت پادکست را تهیه کردید، باید با کمک ابزارهایی که وجود دارد پادکست را ویرایش کنید. ابزارهای کامپیوتر مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن می توانید پادکست های حرفه ای بسازید. این پادکست ها امکان ویرایش و اضافه کردن موزیک به پادکست را می دهد. کار با آن ها هم بسیار ساده است و در کمتر از یک ساعت می توانید کاملاً به آن مسلط شوید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی بهترین ابزارهای ساخت و ویرایش پادکست بپردازیم تا بتوانید بهترین پادکست ها را برای مخاطبان خود تولید کنید:

  • نرم افزار Audacity

اولین نرم افزاری که قصد معرفی آن را داریم و می توانید با کمک آن پادکست حرفه ای بسازید، نرم افزار Audacity است. جالب است بدانید که این نرم افزار یکی از محبوب ترین نرم افزارهای ادیت محتوای صوتی در دنیا محسوب می شود و کاربران زیادی با کمک آن پادکست های بسیار حرفه ای می سازند. کار کردن با این نرم افزار به لطف رابط کاربری و ظاهر بسیار ساده ای که دارد، آسان است. در این نرم افزار می توانید انواع فرمت های صوتی را اضافه کنید و پس از ویرایش، آن را با فرمت دلخواه خود خروجی بگیرید. این نرم افزار امکان خروجی گرفتن با بالاترین کیفیت را به شما می دهد.

  • نرم افزار Sound Forge

یکی دیگر از نرم افزارهایی که برای ویرایش پادکست وجود دارد و می توانید به راحتی از آن استفاده کنید، نرم افزار Sound Forge است. این نرم افزار نه تنها امکان ویرایش و بازبینی پادکست را می دهد، بلکه شما می توانید برای ضبط پادکست هم از آن استفاده کنید. در واقع همه چیز برای تولید یک پادکست حرفه ای در این نرم افزار وجود دارد و در اختیارتان قرار گرفته است. امکان حذف نویز، پشتیبانی از انواع فرمت های صوتی، استفاده از افکت های صوتی و… همگی از چیزهایی هستند که در آن وجود دارند و به شما کمک می کند تا یک پادکست حرفه ای ایجاد کنید.

  • نرم افزار GarageBand

اگر از جمله افرادی هستید که از لپ تاپ یا کامپیوترهای اپل با سیستم عامل مک استفاده می کنید، این نرم افزار برای شما مناسب است. با استفاده از GarageBand شما می توانید به یکی از بزرگ ترین کتابخانه های ملودی در دنیا دسترسی داشته باشید. با کمک آن می توانید پادکست خود را ویرایش و شخصی سازی کنید و با هر فرمتی که نیاز دارید خروجی بگیرید. مهم ترین مزایای استفاده از این نرم افزار این است که امکان ویرایش و شخصی سازی کامل برای شما وجود دارد و این مسئله به شما کمک می کند تا پادکست از حالت یکنواختی و خسته کننده بودن خارج شود.

  • نرم افزار Pro Tools

یکی دیگر از نرم افزارهای بسیار جامع و کاملی که برای تولید پادکست وجود دارد، نرم افزار Pro Tools است. این نرم افزار مورد توجه بسیاری از افرادی که به تولید پادکست می پردازند، قرار گرفته است و شما هم می توانید برای تولید انواع پادکست ها از آن استفاده کنید. البته کار کردن با آن کار ساده ای نیست و رابط کاربری پیچیده ای دارد. بنابراین اگر مبتدی هستید، شاید کار کردن با آن برای شما اذیت کننده باشد و بهتر است به سراغ گزینه های دیگر بروید. از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار می توان به فضای ابری آن اشاره کرد که امکان ذخیره سازی پادکست در آن وجود خواهد داشت.

  • نرم افزار Sony ACID Xpress

یکی دیگر از نرم افزارهایی که رابط کاربری بسیار ساده ای دارد و شما می توانید با کمک آن پادکست خود را تولید کنید، نرم افزار Sony ACID Xpress است. با استفاده از این نرم افزار به راحتی می توانید به تمام چیزهایی که برای تولید پادکست به آن نیاز دارید دسترسی داشته باشید. این نرم افزار کاملاً رایگان است و به درد افراد مبتدی می خورد. البته منظور ما این نیست که برای تولید پادکست حرفه ای مناسب نیست، بلکه منظور ما این است که با توجه به راحت بودن پنل کاربری آن تمام افراد به راحتی می توانند با کمک آن پادکست مورد علاقه خود را بسازند.

نرم افزارهای موبایل برای ساخت پادکست گرافیکی

گاهی اوقات افراد پادکست را برای انتشار در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام می سازند که در این صورت باید ظاهری گرافیکی داشته باشد. اگر قصد تولید چنین پادکست هایی با موبایل را دارید، می توانید از اپلیکیشن های موبایلی که در ادامه به بررسی کامل آن ها می پردازیم، استفاده کنید. این نرم افزارها بسیار ساده هستند و در کمتر از چند دقیقه می توانید پادکست موردنظر خود را ایجاد کنید. 3 مورد از بهترین نرم افزارهای موبایل برای ساخت پادکست گرافیکی عبارتند از:

  • نرم افزار گوشی Inshot

یکی از بهترین نرم افزارهای موبایل که با استفاده از آن می توانید پادکست گرافیکی تولید کنید، اینشات است. با استفاده از این اپلیکیشن به راحتی می توانید پادکستی برای اینستاگرام تولید و تدوین کنید. البته ساخت پادکست برای اینستاگرام کمی با حالت استاندارد فاصله دارد! مثلاً شما باید پادکست را در حداکثر 10 دقیقه جمع و جور کنید و نمی توانید مانند پلتفرم های انتشار پادکست هر چقدر که دوست داشتید گپ بزنید. همچنین شما می توانید در این اپلیکیشن از افکت های موجود در اینشات استفاده کنید تا پادکست شما جذاب تر و بهتر شود.

  • نرم افزار Kinemaster

یکی از قوی ترین و بهترین اپلیکیشن های موبایل که برای ساخت پادکست اینستاگرام در اختیار شما قرار دارد، اپلیکیشن Kinemaster است. این اپلیکیشن تمام آن چیزی که برای ایجاد پادکست برای انتشار در اینستاگرام نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین شما می توانید از این اپلیکیشن به صورت رایگان استفاده کنید اما تنها مسئله ای که وجود دارد این است که ممکن است تبلیغات درون برنامه ای مشاهده کنید. بنابراین اگر قصد استفاده یکی از بهترین اپلیکیشن های تولید پادکست اینستاگرام را دارید، این اپلیکیشن کمک زیادی به شما می کند.

  • نرم افزار VivaVideo

ویوا ویدیو یکی از معروف ترین اپلیکیشن های موبایل است که با استفاده از آن می توانید ویدیوهای مختلف بسازید. یکی از کاربردهای این اپلیکیشن این است که شما بتوانید پادکست های اینستاگرامی تولید کنید. ویدیوهایی که با حالت جذابی در حال جلو رفتن هستند و پادکست هم در حال پخش شدن است. استفاده از این اپلیکیشن کار سختی نیست و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. از مهم ترین امکاناتی که به آن نیاز دارید و در این اپلیکیشن وجود دارد، می توان به برش دادن صدا اشاره کرد. همچنین شما می توانید افکت های صوتی روی آن قرار دهید تا پادکست شما جذاب تر شود. این موارد در تولید یک پادکست جذاب برای اینستاگرام کمک زیادی به شما می کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تولید پادکست و هر چیزی که لازم است در این زمینه بدانید پرداختیم. از مراحل تولید پادکست گرفته تا تجهیزاتی که برای تولید پادکست موفق به آن نیاز خواهید داشت. در ابتدای مسیر کافی است فقط شروع کنید تا پس از مدتی تمام تجهیزات را کم کم تهیه کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *