به عنوان فردی که روی کره زمین زندگی می کنیم، اگر به هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد توجه کنیم متوجه می شویم که هر چیزی عمر خود را دارد و پس از مدتی از بلا استفاده می شود. در واقع هر چیزی جایی به وجود آمده است و در جای دیگری هم از بین می رود. حال اگر همین دیدگاه را نسبت به دنیای دیجیتال و به طور اختصاصی به محتوای دیجیتال داشته باشیم، متوجه می شویم که در دنیای دیجیتال هم این اتفاق می افتد. نام این مسئله در دنیای محتوای دیجیتال، چرخه محتوا است. در واقع هر محتوا مدت زمان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و چرخه محتوا شامل زمانی است که یک محتوا تولید می شود تا زمانی که آن محتوا از بین می رود. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل چرخه محتوا، استراتژی تاثیرگذار بر آن، طولانی کردن آن و هر چیزی که باید در مورد آن بدانید، می پردازیم.

چرخه محتوا چیست و از چه مواردی تشکیل شده است؟

در مقدمه این مقاله به بررسی ساده چرخه محتوا پرداختیم و احتمالاً با مفهوم آن آشنا شده اید. در واقع چرخه محتوا زمانی است که محتوای تولید شده، مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ مسئله دیگری که اهمیت دارد این است که احتمالاً این محتوا در بازه های زمانی خاصی به نقطه اوج و توجه خود رسیده و پس از آن بلااستفاده شده و از بین رفته است.

مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی چرخه عمر محتوا کدام هستند؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و ساده پاسخ دهیم، پاسخ این سوال زمان است! یک تولیدکننده موفق کسی است که این مورد را به خوبی می داند و می داند که در هر زمان چه موضوعی ترند می شود و جریان پیدا می کند. تولید محتوا درباره مسائل روز به کسب و کارها کمک می کند تا تعداد مخاطبان شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اما زمان چگونه به تدریج باعث محبوبیت کمتر و در نهایت حذف محتوا خواهد شد؟ فرض کنید یک فستیوال جهانی بسیار بزرگ در حال برگزاری است و تنها یک بار در هر 5 سال برگزار می شود! در زمان های نزدیک به این مسابقه، قطعاً افرادی زیادی آن را جستجو می کنند و پس از به پایان رسیدن فستیوال، تا 5 سال بعدی کسی آن را جستجو نمی کند. همین مسئله باعث می شود تا آمار جستجو در آن زمان افزایش پیدا کند و پس از آن حتی نزدیک به صفر برسد. در واقع در چرخه محتوای آن، به تدریج محتوا در حال افول است تا زمانی که به طور کامل محتوا حذف شود. البته گاهی اوقات محتوای شما همیشه سبز است که در هر زمانی توسط کاربران جستجو می شود!

چرخه محتوا در چند مرحله انجام می شود؟

در بخش قبلی به شما کاربران گفتیم که چرخه محتوا مراحل مختلفی دارد که از تولید تا حذف آن را شامل می شود! در این بخش می خواهیم به صورت کامل مراحل مختلف آن را بررسی کنیم تا راحت تر بتوانید چرخه محتوای کسب و کار خود را شناسایی کنید:

  1. مرحله پیش تولید محتوا

تحقیق در مورد یک موضوع اولین کاری است که برای تولید یک محتوای کاربردی انجام می دهید! بدون شک، تحقیق کردن به شما کمک می کند تا اطلاعات لازم را به دست آورده و سپس آن را به محتوا تبدیل کنید. به اولین مرحله از چرخه عمر محتوا که شامل تحقیق راجع به موضوع مورد نظر است، مرحله پیش تولید گفته می‌ شود. در این مرحله علاوه بر تحقیق کافی راجع به موضوع مورد نظر، باید به سلیقه جامعه هدف خود نیز توجه کنید. شما باید جامعه هدف خود را تشخیص داده و ببینید که آیا موضوعی که انتخاب کرده‌­اید برای او جذاب است یا خیر؟ زیرا حتی اگر محتوای شما بسیار عالی نیز باشد اما موضوع آن برای مخاطبان شما جذابیتی نداشته باشد، به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید! در این مرحله ابتدا باید هدف و استراتژی مناسب خود را تعیین کنید و بر اساس آن محتوای خود را طی مراحل بعدی تولید کنید.

  1. تولید محتوا

پس از تحقیق کامل در مورد موضوعی که قصد تولید محتوا برای آن را دارید، هدف خود را مشخص کردید، انتخاب بهترین استراتژی و ایده اکنون زمان آن می رسد که اقدام به تولید محتوای موردنظر خود کنید. استفاده از ایده های جذاب به شما کمک می کند تا بتوانید یک محتوای کاربردی، جذاب و ارزشمند تولید کنید.

  1. انتشار محتوا در سایت یا شبکه های اجتماعی

شاید این مرحله از چرخه را با نام گردش کار بشناسید! در این مرحله در ابتدا شما مرور نهایی روی محتوای خود خواهید داشت تا ایراداتی که دارد را به طور کامل برطرف کنید. بعد از آن زمان انتشار محتوا بر روی سایت و حتی صفحه اجتماعی خود است. انتشار محتوا تازه نقطه شروع کار است. شما باید بعد از انتشار محتوا با کاربران خود تعامل داشته تا از نظرات و فیدبک آن ها راجع به محتوا مطلع شوید. با در نظر گرفتن این بازخوردها در صورتی که محتوای شما نیاز به ویرایش و به روز رسانی داشته باشد، زمان آن می رسد که محتوای خود را تغییر دهید و بهترین محتوا را در به آن ها ارائه کنید.

  1. پروموت محتوا

گاهی اوقات شما محتوای ترند ایجاد می کنید اما بازدید خوبی نمی گیرد! دلیل آن پروموت نشدن محتوا است . در این مرحله از چرخه تولید محتوا شما باید به دنبال ترویج محتوای تولید شده باشید. چگونه؟ روش های مختلفی برای آن وجود دارد:

  • محتوای مورد نظرتان را در شبکه ‌های اجتماعی مانند تلگرام و یا اینستاگرام تبلیغ کنید.
  • می ‌توانید در سایت‌ های پربازدیدی مانند یوتیوب محتوای خود را تبلیغ و معرفی کنید.
  • از ریپورتاژ آگهی استفاده کنید.
  • با استفاده از ایمیل مارکتینگ و یا استفاده از پیامک مخاطبان خود را به دیدن محتوا تشویق کنید.
  • از فیلم‌­های تبلیغاتی کوتاه چند دقیقه‌ ای و یا پادکست­‌های تبلیغاتی استفاده کنید.

با این کارها می توانید محتوای خود را پروموت کرده و بازدید خوبی برای آن کسب کنید.

  1. آپدیت محتوا

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این مرحله بپردازیم، لازم است بدانید محتوایی همیشه سبز است که از کیفیت بالایی برخوردار باشد! در واقع محتوای زنده، محتوایی است که در هر زمان برای مخاطبان خود جذاب و مفید است. برای آن که محتوای شما نیز بتواند در این گروه از محتواهای با کیفیت قرار گیرد، باید همواره به دنبال به روز رسانی آن باشید. این روزها ابزارهای مختلفی برای سنجش عملکرد محتوا و سایت در اختیار شما قرار دارد که شاید بهترین آن گوگل آنالیتیکس باشد! با استفاده از این ابزار می­‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی راجع به محتوای خود به دست آورید. در واقع این ابزار به شما کمک می کند تا ببینید محتوای شما چقدر مفید بوده است! مهم ترین اطلاعاتی که می توانید از این ابزار بدست بیاورید عبارتند از:

  • می ‌توانید ببینید میزان بازدید از سایت و محتوای مورد نظرتان چقدر بوده است؟
  • کاربران به طور میانگین چه زمانی در سایت شما بوده‌­اند.
  • آمار ارجاعات از سایت­‌های دیگر و شبکه‌­های اجتماعی را ببینید.
  • نرخ تبدیل داده را به دست آورید.
  • تعداد صفحات بازدید شده را مشاهده کنید.
  • با اطلاعات کاربران خود مانند سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره آشنا شوید.

با کمک این اطلاعات هر وقت بازدید شما کم شد، می توانید محتوای خود را بروزرسانی کرده و همیشه سبز نگه دارید. با توجه به این اطلاعات شما باید به طور مداوم به دنبال به روز رسانی مطالب سایت خود باشید و هیچ محتوایی را بعد از انتشار به حال خود رها نکنید! بنابراین تمام این موارد جزء بروزرسانی محتوا محسوب می شوند و باید حتماً در نظر داشته باشید.

  1. حذف محتوا

این مرحله از چرخه عمر محتوا برای همه محتواها وجود ندارد! به عنوان مثال فرض کنی شما یک محتوای خوب راجع به چند ماسک خانگی تولید کرده اید! خواندن این محتوا به همان اندازه که امروز جذاب و کاربردی است می تواند چند ماه و چند سال آینده نیز باشد. حذف و یا آرشیو کردن محتوا بیشتر برای محتواهایی صورت می گیرد که وابسته به زمان بوده و ماهیت خبری دارند. به عنوان مثال خبری که تنها برای یک سال خاص مثل سال 95 است دیگر ارزشی ندارد و بهتر است اطلاعات آن را با توجه به سال کنونی بروزرسانی کنید یا کلاً آرشیو / حذف کنید.

بخش مهم چرخه محتوا کدام است؟

در بخش قبلی با مراحل چرخه عمر محتوا آشنا شدیم و اکنون زمان آن رسیده که با مهم ترین بخش آن آشنا شوید! شاید بیان این مساله که کدام مرحله در مقایسه با مراحل دیگر مهم‌ تر است، مسئله ساده ای نباشد؛ دلیل آن هم این است که تمامی مراحل ذکر شده برای موفقیت محتوا و سایت شما ضروری هستند. هر گونه کوتاهی و اشتباه در هر کدام از مراحل می‌ تواند تلاش‌­های شما را هدر داده و در نهایت نتوانید به هدف خود برسید! با این وجود شاید بتوان مرحله پروموت و آپدیت محتوا را مهم ترین بخش دانست؛زیرا این دو باعث می شوند تا نیازی به حذف محتوا نداشته باشید و محتوای شما همیشه ترافیک جذب کند. تصور کنید که شما یک محتواهایی کم بازدید را وارد سایت خود کرده‌­اید که روز به روز امتیاز شما را از نظر سئو پایین می‌آورد. اگر بعد از انتشار هر محتوا به دنبال بررسی و تحلیل آن نباشید، ممکن است جایگاه فعلی محتوای خود را از دست داده و ترافیک بسیار زیادی را هم دیگر نداشته باشید.

با کمک ابزارهایی که در حال حاضر در اختیار وبمستران قرار دارند، به راحتی می تواید ببینید که محتوای شما در چه وضعیتی است و آیا می تواند به موفقیت سایت شما کمک کند یا خیر! مثلاً می توانید فاکتورهای سئو را برای محتوای خود بررسی کنید و فیدبک کاربران را برای بروزرسانی محتوا در نظر بگیرید. اگر لازم است، مسیر خود را تغییر دهید و محتوای خود را بروزرسانی کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید و محتوای شما همیشه سبز باقی بماند.

چرا چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مهم است؟

یکی از تفکرات رایجی که وجود دارد و اشتباه است، این است که راه موفقیت در سئو و موتورهای جستجو اضافه کردن محتوای جدید به سایت است! همین مسئله باعث می شود تا بروزرسانی محتوای قدیمی را فراموش کنند! در حالی که به همان اندازه که انتشار محتوای جدید بر سئوی سایت موثر است، به روز رسانی محتوا و پست قبلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این مساله نشان دهنده اهمیت چرخه عمر محتوا است؛ بنابراین باید به بروزرسانی محتوای اهمیت ویژه ای بدهید. همچنین یکی از فاکتورهای مهم سنجش سئو توسط گوگل، به روزرسانی محتواهای قبلی است. زیرا با این کار گوگل متوجه می‌شود که سایت و مطالب شما هدفمند است و به نیازهای کاربران توجه ویژه دارد. به روز رسانی محتواهای قدیمی می‌­تواند منجر به پیوندهای بیشتر، رتبه بندی بهتر در نتایج جست و جو و در نهایت افزایش ترافیک کسب و کار اینترنتی شما می شود.

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی موفق، با استفاده از طولانی کردن چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مطالب توانسته‌اند گوی سبقت را از رقیبان خود بربایند. برای مثال روزنامه واشنگتون پست، روزانه بیش از 1200 مطلب و محتوا بر سایت خود بارگزاری می ‌کند، این در حالی است که تنها 500 مقاله جدید در هر روز در تحریریه آن نوشته می‌ شود! مقالات دیگر، مقالاتی هستند که از محتواهای قبلی به روزرسانی شده‌ اند.

چگونه با بروزرسانی محتوا، به طولانی کردن چرخه عمر محتوا کمک کنیم؟

تکنیک هایی وجود دارند که با استفاده از آن می توانید مقالات خود را بروزرسانی کرده و طول چرخه محتوا را افزایش دهید. باید توجه داشته باشید که شما باید سعی کنید که درباره هر کلمه کلیدی بیش از 2 مقاله جدید در سایت خود بارگذارری نکنید! دلیل آن هم این است که تصور کنید که شما بدون به روز رسانی یا حذف کردن مقالات قبلی خود راجع به یک کلمه کلیدی چند محتوای دیگر نیز نوشته ‌اید. حتی اگر جایگاه شما از نظر سئو بالا باشد، شما انگار برای بالا آمدن مقاله با خودتان رقابت می‌ کنید! این مساله گوگل را گیج کرده و باعث کاهش رتبه شما از نظر سئو خواهد شد. بنابراین بهتر است با استفاده از تکنیک‌ های زیر به دنبال افزایش چرخه عمر محتوا و به روز رسانی آن باشید.  در این بخش می خواهیم به مهم ترین این تکنیک های بروزرسانی محتوا بپردازیم.

  • تغییر کلمه کلیدی مقاله

در صورتی که محتوای شما یک مقاله خوب و با کیفیت باشد، قطعا در آن علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از کلمات کلیدی کمکی نیز استفاده شده است. شما برای به روز رسانی و افزایش چرخه عمر محتوا می‌ توانید از تکنیک تغییر کلمه کلیدی استفاده کنید. یعنی با توجه به نیازهای روز کاربران و جست و جوی کلمات کلیدی پر طرفدار، کلمه کلیدی محتوای خود را تغییر دهید.

  • افزودن محتوای جدید به محتوای قبلی

تکنیک دیگر برای افزایش چرخه عمر محتوا اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا است. در صورتی که می ‌دانید محتوای شما هنوز جذاب و کاربر پسند است اما مدتی است که بازدید از آن کم تر شده است. می‌­توانید با اضافه کردن بخش‌ های جدید به محتوا آن را به روز رسانی کرده و مجددا به صدر نتایج جست و جو برگردید.

  • استفاده صحیح از بک لینک داخلی و خارجی

روش دیگر برای بروز رسانی مقاله و افزایش چرخه عمر محتوا استفاده از لینک سازی‌های داخلی و خارجی برای مقالات است. می‌­توانید بخش­‌های کوچکی به مقالات خود اضافه کرده و آن­ها را به محتواهای جدیدی که در سایت خود منتشر کرده‌­اید لینک دهید. این کار هم بازدید از محتوای قدیمی و هم جدید را بالا می‌­برد.

خوب تا این جای کار با تعریف چرخه عمر محتوا، مراحل و اهمیت و تکنیک­‌های افزایش طول آن آشنا شدیم. در مرحله آخر می­‌خواهیم بدانیم از چه استراتژی برای حذف یا به روز رسانی محتواهای موجود در سایت استفاده کنیم؟

کسب و کارها با استفاده از ابزارهای تحلیل و بررسی می توانند هر روز محتوای جذاب تری در اختیار کاربران قرار دهند و محتوایی که دیگر به درد کاربران نمی خورد را حذف کنند! وجود مقالات بی ارزش و قدیمی در سایت تنها باعث کند شدن سرعت سایت شده و هیچ بازدید جدیدی برای شما نخواهد داشت. بنابراین می‌ توانید این محتواها را حذف کنید. در موارد دیگر شما با در نظر گرفتن موضوع و نتایج تحلیل­‌های خود باید تصمیم بگیرید کدام محتوا را آرشیو و کدام را به روز رسانی کنید. این کار به کمک استراتژی مناسب امکان پذیر است و به راحتی می توانید چرخه عمر محتوای خود را افزایش داده و این مسئله روی سئو سایت شما تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

جمع‌بندی

چرخه محتوا یکی از مهم ترین مسائلی است که بخش محتوای کسب و کارها باید برای آن ارزش زیادی قائل باشند! چرخه عمر محتوا از زمانی که شما اقدام به تولید محتوا می‌ کنید شروع شده و تا زمان حذف ادامه خواهد داشت. این چرخه دارای مراحل مختلفی است که هر کدام اهمیت و کاربرد ویژه خود را دارد. از نظر سئو افزایش چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مقالات به اندازه تولید محتوای جدید مهم و تاثیرگذار است. شما با استفاده از تکنیک های بررسی شده در این مقاله به بررسی می توانید چرخه محتوای خود را طولانی کنید و بهترین نتیجه را برای سایت خود ایجاد کنید! اگر سوالی در مورد این مقاله یا چرخه عمر محتوا دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *