در چند سال اخیر بلاک‌چین سر و صدای زیادی در دنیای دیجیتال به راه انداخته است. هر فردی با اطلاعاتی کم و بیش سعی دارد در این زمینه فعالیت کند. یکی از اصلی‌ترین مفاهیم برای درک این سیستم، شناخت توکن، انواع و کاربرد آن است. در زبانی ساده توکن‌ها به شکل یک دارایی در بلاکچین محسوب می‌شوند که بر پایه خصوصیات و ویژگی‌های آنها دسته‌بندی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

برای معرفی استاندارهایی که برای انواع توکن‌ها در نظر گرفته شده، بهتر است ابتدا با اتریوم آشنا شوید. قدرت اتریوم در اجرای قراردادهای هوشمند باعث شده که بیشتر توکن‌ها روی بلاکچین اتریوم طراحی و اجرا شوند. این استانداردها از سال ۲۰۱۷ تا به امروز به سازندگان اجازه داده که عملکرد خود را ارائه دهند.

استاندارد  ERC20‌ توکن‌های قابل ‌مبادله

اولین استانداردی که در سیستم اتریوم ثبت شد، استاندارد ERC20 بود. بیشتر توکن‌هایی که براساس این استاندارد تولید می‌شوند، در فرایندهای عرضه اولیه کوین ICO کاربرد دارند. برخی از این توکن‌ها در دسته رمزارزهایی قرار دارند که از محبوبیت زیادی برخوردارند. توکن ERC20 را قرارداد هوشمندی مدیریت می‌کند که فهرستی از فرایندهای جزئی را دربر می‌گیرد.

استاندارد توکن ERC-20 اتریوم یک طرح برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض است که با شبکه گسترده تر اتریوم سازگار است. اتریوم یا اتر یک ارز رمزنگاری شده است که امکان ایجاد انواع برنامه‌ها، از جمله توکن‌ها را فراهم می‌کند که برخلاف بیشتر برنامه‌های سنتی، برای انجام عملیات نیازی به خدمات واسطه‌ای ندارند. استاندارد ERC-20 تقریبا در هر گوشه‌ای از اکوسیستم رمزنگاری نفوذ کرده است. تعداد زیادی از این توکن‌ها، مانند استیبل کوین و سرویس اوراکل Chainlink ، در واقع همان توکن‌های ERC-20  هستند.

توکن ERC-20 سه ویژگی مهم دارد.

  1. توکن تعویض پذیر است. به این معنی که کد آن مشابه با توکن‌های دیگر بوده و می‌توان آنها را از طریق سابقه‌ تراکنش‌ها، شناسایی و تفکیک کرد.
  2. قابلیت انتقال بالایی دارد و می‌توان آنها را سریع از یک آدرس به آدرس دیگری فرستاد.
  3. عرضه‌ ثباتی دارند. با این مفهوم که همیشه تعداد مشخصی از آنها ایجاد می‌شود تا توسعه‌دهندگان نتوانند توکن بیشتری صادر کنند.

استاندارد  ERC721 توکن‌های غیرقابل‌ معامله

استاندارد ERC721 یک نوع استاندارد مثل یک الگو یا قالب است که سایر توسعه‌دهندگان موافقت کرده‌اند از آن پیروی کنند. این توسعه‌دهندگان از استانداردهای یکسانی پیروی می‌کنند چرا که نوشتن کد را آسان تر، قابل پیش‌بینی‌تر و قابل استفاده مجدد می‌کند. اما پیروی از استاندارد ERC721 به معنای سازگاری با طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها از جمله مبادلات، پوشه‌ها و کیف پول است.

ERC721 یک استاندارد توکن در Ethereum for Non-Fungible Tokens (NFT) است. Fungible به معنی تعویض و معاوضه است بنابراین چیزی مانند بیت کوین قابل تعویض است زیرا هر بیت کوینی می تواند جایگزین بیت کوین دیگری شود. از طرف دیگر ، هر NFT کاملاً منحصر به فرد است. یک NFT نمی تواند جایگزین دیگری شود. همچنین به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم نمی‌شوند و شما می‌توانید مالک تمام آن شوید.

استاندارد ERC721 نیز روی بستر اتریوم ایجاد شد و با بازی Cryptokitties به شهرت رسید. در واقع، توکن‌های ERC721 بر پایه ERC20 ساخته شدند. این توکن‌های غیرقابل ‌معامله دارایی دیجیتالی با مشخصات منحصر‌ به ‌فردی هستند که نام و ویژگی‌های خاص خود را د ارند.

استاندارد  ERC1411 توکن‌های بهادار

توکن‌های بهادار بر اساس ERC20 توسعه یافته‌اند. در واقع آنها دارایی‌های واقعی هستند که با قوانین مالی هم‌خوانی دارند. این نوع توکن دارایی‌های سنتی مثل سهام، اوراق قرضه، وام یا سند مالکیت به صورت دیجیتال است. تفاوت توکن ERC1411 با ERC20 این است که نمی‌توانند آزادانه انتقال‌ داده شوند و می‌بایست توسط واسطه‌ای انتقال دارایی‌های دیجیتالی را تأیید یا رد کند. ویژگی اصلی توکن های ERC721 این است که هر کدام خاص هستند. هنگامی که یک توکن ERC721 ایجاد می شود ، یک و تنها یکی از این توکن ها وجود دارد. این نشانه های غیرقابل قوه NFT ایده و کاربرد دارایی های منحصر به فرد را در اتریوم گسترش داده است.

شما می‌توانید توکن‌های ERC721 خود را ایجاد کنید یا از NFT در برنامه‌های کاربردی مانند CryptoKitties ، Decentraland  و GodsUnchained  استفاده کنید. در حال حاضر، توکن‌های ERC721 عمدتا به عنوان کلکسیونی استفاده می‌شوند و این ایده وجود دارد که هر NFT به مرور گران‌تر یا مطلوب‌تر شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *