یکی از سرویس های مورد استفاده کاربران در سراسر دنیا، کوتاه کننده لینک است. با استفاده از این سرویس می توانید لینک های خود را کوتاه کنید و آمار کلیک روی آن را داشته باشید. شاید شما هم در سال های مختلفی یک لینک کوتاه دیده باشید که کمی برای شما عجیب باشد اما در واقع چنین سایت هایی می خواهند لینک کوتاه در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید راحت تر آن را به خاطر بسپارید. در این مقاله قصد داریم برترین کوتاه کننده های لینک را به شما معرفی کنیم تا اگر به آن نیاز داشتید، استفاده کنید.

کوتاه کننده لینک چیست؟

کوتاه کننده لینک یک ابزار بسیار کاربردی برای اشتراک گذاری لینک های مفید و شخص در دنیای اینترنت و شبکه های  اجتماعی است. این لینک ها معمولاً ترکیبی از حروف و اعداد هستند. برای این کار کافی است لینک خودتان را به سرویس های کوتاه کننده لینک بدهید و آن ها شکل کوتاه شده لینک را به شما تحویل می ‌دهند. این ابزار سرویس آنلاینی است که به آن آدرس بلند صفحه وبسایت داده می‌شود و آن را به یک URL با کاراکترهای کمتر تبدیل می‌کند؛ به عبارت دیگر لینک را کوتاه می ‌کند. مزیت لینک کوتاه این است که فضای کمتری را در مقایسه با URL بلند اشغال می ‌کند و راحت تر می توان آن را به خاطر سپرد.

استفاده از کوتاه کننده لینک چه مزایایی دارد؟

استفاده از کاراکترهای کمتر در هنگام به کار بردن متن در مکانی که محدودیت در تعداد کاراکترها وجود دارد، مهم است؛  ارائه لینک به وبسایت ‌های دیگر می ‌تواند یک منبع فوق ‌العاده مفیدی برای به اشتراک‌گذاری محتوا با دوستان، همکاران، و یا مخاطب بازاریابی باشد. همچنین کوتاه کردن لینک به دلیل راحتی در اشتراک‌گذاری آن، می‌ تواند تأثیر مثبت در سئو داشته باشد.

به صورت کلی می توان مزایای کوتاه کردن لینک را موارد زیر دانست:

  • استفاده از لینک کوتاه شده در ایمیل: بسیاری از ایمیل ‌ها حاوی لینک‌ های طولانی هستند که خواندن آن ها مشکل است. داشتن URL طولانی نا مناسب است! هدف ایمیل کوتاه بودن است و این که بتواند پیام را به روشنی بیان کند؛ بنابراین لینک را می ‌توان با کوتاه کردن زیبا تر و ساده‌تر کرد.
  • استفاده از لینک‌های کوتاه شده برای بازاریابی آفلاین: یک نمونه عالی استفاده از لینک‌ های کوتاه شده در بازاریابی آفلاین است. لینک ‌های کوتاه به راحتی به خاطر سپرده می ‌شوند و فضای کمتری را می ‌گیرند.
  • کاربرد در رسانه‌های اجتماعی: باید از لینک ‌های کوتاه شده در پست‌ های خود استفاده کنید. هنگامی که از یک لینک کوتاه استفاده می‌ کنید، فضای بیشتری برای نوشتن جزییات سرویسی که در حال ارائه آن هستید، دارید.
  • استفاده از آدرس انتخابی: شما هنگام کوتاه کردن لینک ها به صورت اختیاری می توانید آدرس لینک تولید شده را خودتان انتخاب کنید. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا آدرسی مرتبط با موضوع لینک انتخاب کنید.
  • لینک کوتاه بدون تاریخ انقضا: این لینک ها دائمی هستند و در نتیجه کاربران بدون نگرانی از منقضی شدن لینک ها می توانند لینک های خود را کوتاه کرده و برای همیشه از آن ها استفاده کنند.
  • تاثیر در سئو: لینک های کوتاه دارای تاثیر مثبت در سئو هستند؛ زیرا به اشتراک گذاری آن ها بسیار راحت تر از لینک های طولانی است.
  • استفاده در بازاریابی پیامکی: همه ما به خوبی می دانیم که پیامک ها تنها تعداد محدودی کاراکتر را قبول می کنند و اگر تعداد آن ها از حد مشخص بیشتر شود، به جای یک پیام، هزینه دو پیام محاسبه می شود. برای کسب و کارها صرفه جویی در هزینه ها اهمیت زیادی دارد و اگر نتوانند آن را مدیریت کنند، این روش با وجود آن که سود زیادی برای کسب و کار ها ایجاد می کند، باعث ضرر می شود. گاهی اوقات لینک ها طولانی هستند که هزینه ارسال پیامک را افزایش می دهند. با استفاده از کوتاه کننده لینک می توانید لینک طولانی خود را کوتاه و در هزینه ارسال پیامک صرفه جویی کنید.
  • چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟ – بخش اول

لینک کوتاه در کجا کاربرد دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که لینک کوتاه در چه جا هایی استفاده می شود، برخی از کاربرد های لینک کوتاه عبارتند از:

کوتاه کردن لینک های خیلی طولانی

لینک های خیلی طولانی برای خیلی ها ناخوشایند است. به همین دلیل اولین مورد استفاده از کوتاه کننده های لینک همین کوتاه کردن لینک های خیلی طولانی است. خیلی جاها نمی توان لینک خیلی طولانی ارسال کرد و مجبور هستیم لینک را کوتاه تر کنیم.

کوتاه کردن لینک در شبکه های اجتماعی

کوتاه کردن لینک در بعضی از شبکه های اجتماعی مثل توییتر واقعا واجب است. چون در توییتر با محدودیت کلمه مواجه می شویم و مجور هستیم برای اینکه تعداد کلماتی که می خواهیم استفاده کنیم را الکی هدر ندهیم از لینک کوتاه شده خود استفاده کنیم. همچنین از لینک های کوتاه شده در بیو اینستاگرام هم خیلی استفاده می شود. به دلیل کوچک بودن صفحه موبایل ها بهتر است از کوتاه کننده لینک در پیج اینستاگرام استفاده شود. البته فقط به این خاطر نیست و مزایای زیاد دیگری هم دارد.

کوتاه کردن لینک برای لینک های فارسی

بعضی وقت ها هم از کوتاه کننده لینک برای کوتاه کردن لینک هایی که دارای آدرس های فارسی هستند استفاده می شود. خیلی وقت ها زمانی که قصد دارید آدرس صفحه ای که فارسی است را برای کسی ارسال کنید یا این که آن را در سایتی قرار دهید ممکن است با آدرسی خیلی طولانی تر از آدرس فعلی مواجه شوید.

کوتاه کردن لینک برای آنالیز کلیک ها

یکی از عمده دلایلی که دیجیتال مارکترها را وادار می کند تا از کوتاه کننده های لینک استفاده کنند پیگیری کلیک ها و مطلع شدن از اینکه روی لینک مورد نظرشان چند نفر تا الان کلیک کرده اند. در بعضی از موارد نمی توان فهمید روی لینک شما چند بار کلیک شده است. بعضی وقت ها شاید سیستم آمارگیری در اختیار نداشته باشید در این صورت مجبور هستید از کوتاه کننده لینک ها استفاده کنید تا بفهمید چند نفر روی لینک شما کلیک کرده اند. مثل لینک هایی که در کانال تلگرام خود قرار می دهید. شاید بهترین راه برای اینکه بفهمید روی لینک مورد نظر شما چند نفر کلیک کرده اند استفاده از کوتاه کننده لینک باشد. اطلاع از آمار کلیک در لینک های استفاده شده در بیو اینستاگرام هم صدق می کند.

کوتاه کردن لینک برای عدم نمایش لینک واقعی

گاهی اوقات شاید مجبور باشیم لینک واقعی مورد نظر را به کاربر نشان ندهیم. در لینک های ارجاعی این مورد زیاد استفاده می شود. به عنوان مثال برای زیر مجموعه گرفتن لینک ارجاعی به شما داده می شود. هنگامی که لینک مورد نظر خود را با استفاده از کوتاه کننده لینک کوتاه و غیر مستقیم کنید هیچ کس قادر نیست بفهمد روی لینک شما کلیک کرده است. چون مستقیما وارد صفحه اصلی سایت مورد نظر می شود. در لینک های همکاری در فروش بسیار زیاد این مورد به چشم می خورد. چون خیلی ها دوست ندارند کاربرانشان از این موضوع مطلع شوند که مثلا برای خرید فلان محصول روی لینک آن ها کلیک کرده اند.

کوتاه کردن لینک برای غیر مستقیم کردن لینک

خیلی وقت ها هم شاید دلتان نخواهد به سایتی لینک مستقیم بدهید. به همین دلیل از کوتاه کننده لینک استفاده می کنید. ممکن است هم لینک صفحه مورد نظر طولانی باشد و هم اینکه به هر دلیلی حاضر نباشید به سایت مورد نظر لینک بدهید در این شرایط می توانید از کوتاه کننده لینک استفاده کنید. البته برای لینک ندادن به سایت مورد نظر می توانید لینک را نوفالو کنید ولی به هر حال بعضی ها به هیچ وجه دوست ندارند به سایت مورد نظر لینک دهند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *