اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

قالب پیش‌فرض شامل قالب‌هایی می‌شود که از قبل به صورت استاندارد آماده‌سازی شدند و به صورت رایگان در اختیار وبلاگ‌نویس قرار می‌گیرند. اگر فرد از سیستم وبلاگدهی استفاده کند، می‌تواند از قالب پیش‌فرض آنها استفاده کند. در وردپرس نیز چند قالب به صورت پیش فرض قرار داده شده تا کاربر با توجه به سلیقه خود، یک یا چند مورد از آنها را برای وبلاگ انتخاب کند. قالب‌های پیش فرض از لحاظ هزینه برای وبلاگ‌نویس بهتر هستند و هزینه‌ای به او تحمیل نمی‌کند، اما تکراری بودن آنها، ممکن است باعث ایجاد چالش عدم جذابیت‌شان شود.

درباره محیط ‌زیست می‌نویسید؟ از آنجایی که سبز رنگ نمادین طبیعت است می‌توانید هنگام طراحی و انتخاب رنگ پس‌زمینه بلاگتان آن را در ذهن داشته باشید. اگر از قبل وبسایتی داشتید و حالا در حال نوشتن اولین پست بلاگ خود هستید، مهم است که ظاهر و محتوای بلاگتان با وبسایت موجود همخوانی داشته باشد. دو مورد مهمی که در رابطه با همخوانی وب‌سایت و وبلاگ باید رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

  • لوگو: لوگو می‌تواند نام برند یا لوگوی تجاریتان باشد یا نمادی که به مخاطبانتان یادآوری کند چه کسی محتوای وبلاگ را منتشر می‌کند. وبلاگ‌ نویسی به افزایش آگاهی از برند کمک شایانی می‌کند اما اینکه تا چه اندازه می‌خواهید از وبلاگ برای برندسازی استفاده کنید به خود شما بستگی دارد.
  • صفحه «درباره ما»: احتمالا در وبسایتتان صفحه «درباره» دارید که در آن خود یا کسب‌وکارتان را توصیف کرده‌اید. برای وبلاگتان نیز یک بخش “درباره ما” در نظر بگیرید و سعی کنید به نوعی مکمل “درباره ما” وب‌سایتتان باشد.

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که افراد تازه کار مطرح می‌کنند، نحوه ثبت دامنه وبلاگ و نحوه کسب اطمینان از عدم تکراری بودن آن است. در این مورد شرکت‌های مختلفی در زمینه ثبت دامنه فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید از آنها کمک بگیرید. با توجه به اینکه خرید دامنه در قالب‌های مختلف نیاز به مهارت بالایی دارند و پرداخت آن در قالب دلار انجام می‌گیرد، توصیه ما این است که ثبت دامنه خود را به یکی از این شرکت‌ها واگذار کنید. نکته دیگر اینکه این شرکت‌ها برای حصول اطمینان از عدم تکراری بودن دامنه وبلاگ، امکاناتی را در اختیار شما می‌گذارد.

به عنوان مثال، شما با جستجوی ثبت دامنه وبلاگ در گوگل به چندین نتیجه خواهید رسید که با کلیک بر روی هر کدام از آنها، یک ابزار در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید تکراری بودن دامنه خود را بررسی کنید. هزینه ثبت دامنه به قالب‌های مختلف آنها بستگی دارد. از آنجایی که در سیستم‌های اینترنتی تفاوتی بین آدرس وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها وجود ندارد،  انتخاب قسمت انتهایی دامنه به سلیقه کاربر و اصول حاکم بر آنها بستگی دارد. به عنوان مثال:

  • بررسی روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی وب و اهمیت آن
  • دامنه COM: این دامنه یک دامنه بین‌المللی تجاری است که از واژه commercial به معنی تجاری برگرفته شده و معمولاً در سایتهای تجاری و وبلاگ‌ها به کار گرفته می‌شود.
  • دامنه IR: این دامنه مخصوص کشور ایران است و تنها در کشور ایران کاربرد دارد. البته هر کشور دیگری نیز دامنه مربوط به خود را دارد که در مورد انگلستان از UK و در مورد فرانسه از FA استفاده می‌شود.
  • دامنه Info: این دامنه از کلمه انگلیسی Informal برگرفته شده است که نشان دهنده اطلاعاتی بودن سایت مورد نظر است و ممکن است در زمینه ارائه مقاله و کارهای علمی فعالیت داشته باشد.
  • دامنه net: اسم این دامنه از کلمه انگلیسی Network گرفته شده است و برای وب سایت‌های شبکه‌ای و و سایت‌هایی که در حوزه مخابرات فعالیت دارند مناسب است.
  • دامنه org: این دامنه می‌تواند معیاری برای نشان دادن فعالیت سایت در حوزه‌های سازمانی باشد و اسم آن به صورت مخفف کلمه Organization است. البته این دامنه در مورد برخی از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز به کار گرفته می‌شود.

دو نکته مهم در انتخاب دامنه برای وبلاگ وجود دارد که رعایت هر کدام از آنها می‌توانند مسیر شما را راحت‌تر کند. در حالت اول باید به خاطر داشته باشید که برخی از وب‌سایت‌ها به عنوان وب‌سایت وبلاگدهی فعالیت می‌کنند و زمینه استفاده رایگان شما از دامنه را فراهم می‌کند که در بندهای بعدی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

مورد دوم اینکه گاهی در بررسی‌های خود متوجه می‌شوید که دامنه مورد نظر شما قبلاً ثبت شده است. در این حالت مجبور خواهید بود که یک دامنه جدید برای وبسایت خود در نظر بگیریم. البته نیازی نیست که حساسیت بالایی به خرج دهید و حتی می‌توانید از خدمات ترجمه یا از معادل آنها استفاده کنید.

در مرحله قبل احتمالاً یک اسم مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کرده‌اید و حتی دامنه آن را نیز ثبت کرده‌اید. در این مرحله باید یک فضای میزبانی وب یا هاست برای وبلاگ خود انتخاب کنید تا بتوانید اطلاعات خود را بر روی آن بارگذاری کنید. بارگذاری محتوا در بستر اینترنت نیاز به یک فضای مشخص دارد که این فضا با استفاده از هاست فراهم می‌شود. شرکت‌های ایرانی و خارجی متعددی در زمینه ارائه هاستینگ فعالیت دارند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای وبلاگ نویسی شما مناسب باشد. تأثیر هاست در یک وب سایت یا یک وبلاگ بسیار مهم است و می‌توانند موارد زیر را تحت تأثیر قرار دهد:

  • هاست یک سایت به طور مستقیم با سرعت آن در ارتباط است؛
  • هاستینگ می‌تواند مشخص کند که امنیت یک وب‌سایت تا چه اندازه بالاست؛
  • هاستینگ در بحث بارگذاری و دانلود مطالب وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها تأثیر گذار است؛
  • هاستینگ مشخص می‌کند که ما اجازه بارگذاری و ذخیره‌سازی اطلاعات را تا چه اندازه‌ای داریم؛

انتخاب ‌هاست و ظرفیت آن به طور مستقیم با حوزه فعالیت ما در ارتباط است. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بخث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *