هشتگ از نظر فنی در واقع روشی برای افزودن کاراکترهایی برای دسته‌بندی کردن محتوا است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید تا پیدا کردن، دنبال کردن و درک آن توسط کاربران و وب‌سایت‌های اجتماعی آسان‌تر شود. البته کاربرد مهم آن در اینستاگرام بیشتر دیده شدن یک پست توسط کاربران است! می‌دانید هشتگ‌ها با علامت # شروع می‌شوند و به دنبال این علامت یک کلمه یا مجموعه‌ای از کلمات بدون فاصله یا علائم خاص (مثل ویرگول یا علامت نقل قول) قرار می‌گیرد. در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید یک از هشتگ‌ها بهتر و درست‌تر استفاده کنید.

استفاده از هشتگ‌ها برای رویدادهای مختلف

در حوزه فعالیتی هر کسب‌وکار رویدادهایی وجود دارد که در زمینه تولید محتوای صفحه اینستاگرامتان کمک زیادی به شما می‌کند. این رویدادها می‌تواند کمک زیادی به افزایش تعامل کاربران با صفحه شما کند؛ مثلاً می‌توانید در مورد این رویدادها با کاربران بحث کنید یا با اشتراک‌گذاری یک پست در مورد آن رویداد، از کاربران بخواهید نظر خودشان را از طریق کامنت به شما بگویند. برخی از این رویدادها که در افزایش تعامل کاربران مفیدند، عبارتند از:

  • کنفرانس‌ها یا همایش‌های مربوط به حوزه فعالیتی کسب‌وکارتان
  • رویدادهای زنده مربوط به محل فعالیت کسب‌وکارها محلی نظیر کنسرت، مسابقه ورزشی یا جشن
  • رویدادهای داوطلبانه و خیریه‌ای
  • رویدادهای موردعلاقه کاربران که با کسب‌وکارتان مرتبط است؛ مثلاً اگر در زمینه فروش تلسکوپ فعالیت می‌کنید، می‌توانید از رویداد ماه گرفتگی برای افزایش تعامل کاربران یا حتی تولید محتوا استفاده کنید.

به کمک از این ۴ ایده، به راحتی می‌توانید پست‌های خوبی تولید کنید و تعامل صفحه خود را افزایش دهید.

  • استفاده از تاپیک‌های پرمخاطب که با کسب‌وکارتان مرتبط است!

در هر حوزه فعالیتی، تاپیک‌هایی وجود دارند که کاربران تعامل خوبی با آن برقرار می‌کنند؛ مثلاً اگر در زمینه فروش آنلاین غذای رستوران‌ها فعالیت می‌کنید، می‌توانید هشتگ‌های مربوط به بهترین رستوران‌ها را دنبال کنید و از آن برای تولید محتوای خود ایده بگیرید. در صفحات اینستاگرام مربوط به کسب‌وکارها، گاهی محتوایی دیده می‌شود که این محتوا ارتباط مستقیمی با آن کسب‌وکار ندارند اما کاربران آن صفحه تعامل بسیار خوبی با چنین پست‌هایی برقرار می‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید پست‌های صفحه خود را با استفاده از آن هشتگ‌ها بالا بیاورید و کاربران بیشتری را به صفحه خود جذب کنید.

در مورد مسابقه اینستاگرامی چیزی شنیده‌اید یا در این شبکه پست‌های مربوط به مسابقات را دیده‌اید؟ مسابقه اینستاگرامی، مسابقاتی هستند که با استفاده از آن می‌توانید تعامل کاربران را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. یکی از روش‌های انتشار پست‌های مربوط به مسابقه که کمک زیادی به رشد صفحه شما می‌کند، استفاده از هشتگ اختصاصی برای مسابقه خود است که البته باید توجه داشته باشید این هشتگ توسط کاربران دیگر استفاده نشده باشد یا در صورت استفاده، مربوط به تاریخ‌های گذشته باشد. زیرا اگر در هنگام برگزاری مسابقه کاربرانی پست‌های غیرمرتبط با مسابقه اینستاگرامی شما منتشر کنند، روند مسابقه کمی به مشکل می‌خورد!

هدف اصلی کاربران برای استفاده از اینستاگرام سرگرمی و گذراندن وقت است! با وجود آن که اینستاگرام کمک زیادی به رشد کسب‌وکارها می‌کند، اما واقعیت چیزی است که گفتیم؛ در واقع کاربران هر خریدی از صفحه اینستاگرام شما انجام می‌دهند، در هنگام وقت گذراندن اوقات فراغتشان است. سعی کنید به دنبال کردن تاپیک‌ها و هشتگ‌هایی در اینستاگرام بپردازید که با استفاده از آن بتوانید نظر کاربران را جلب کنید. همیشه به دنبال تولید محتوا برای معرفی محصولات و خدمات خود نباشید و سعی کنید پست‌های جذابی برای کاربران تولید کنید.

چگونه با استفاده از هشتگ‌ها مخاطبان هدف خود را پیدا کنیم؟

مهم‌ترین هدف کسب‌وکارها برای استفاده از اینستاگرام پیدا کردن مخاطب هدف است! مخاطبان هدف افرادی هستند که به محصولات یا خدمات کسب‌وکارها نیاز دارند. با قابلیت جدید اینستاگرام، تمام کاربران می‌توانند هشتگ موردنظر خود را فالو کنند و به این صورت پست‌های این هشتگ را ببینند. در گذشته اگر کاربری به خرید یک محصول یا خدمات خاصی نیاز داشت، احتمالاً پس از جستجو صفحات مختلف به سراغ هشتگ‌های مربوط به حوزه موردنظر خود می‌رفت. امروزه با توجه به الگوریتم‌های اینستاگرام استفاده از هشتگ‌های اینستاگرام کمی هوشمندانه شده است و معمولاً پست‌های مرتبط با هشتگ استفاده شده به کاربران نمایش داده می‌شود.

با استفاده از هشتگ‌های مرتبط با محصولات یا خدمات خود به راحتی می‌توانید مشتریان جدیدی جذب کنید و محصول یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید. هر چقدر استفاده از هشتگ‌ها به صورت هدفمندانه‌تر باشد، مخاطبان هدف بیشتری جذب می‌شوند و هر چقدر مخاطبان هدف بیشتر باشند شانس افزایش مشتری و در نهایت فروش بیشتر می‌شود. مثلاً فرض کنید یک کسب‌وکار محلی دارید که تنها در یک ناحیه جغرافیایی نظیر شهر تهران فعالیت می‌کنید! با استفاده از هشتگ تهران به راحتی می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. همچنین با استفاده از هشتگ‌های هدفمند‌تر می‌توانید مخاطبان هدف زیادی را به سمت کسب‌وکارتان جذب کنید.

نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است ۷۰ درصد هشتگ‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته اند و ۳۰ درصد بقیه نیز از طریق رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌ها ایجاد شده است. در توییتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، ۵۵ درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می‌شوند و بیش از ۵۰ درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت‌های تبلیغاتی ارایه شده است و برای آنها منفعت دارد مجددا آن را انتشار می‌دهند. این بررسی که در مرکز Online Circle انجام شده است نشان می‌دهد که کاربران به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، بریتانیا، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده می‌کنند و موضوعات خود را در شبکه‌های اجتماعی یا دسته بندی و علامتگذاری ارایه می‌دهند.

اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید، حتماً می‌دانید که هشتگ اینستاگرام چیست اما شاید برخی از کاربرهای آن را ندانید! در این مقاله به بررسی برخی از نکات آن پرداختیم که امیدواریم بتوانید با رعایت این نکات از هشتگ‌ها به درستی استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

    1. سلام، وقتتون بخیر
      بله این امکان وجود داره؛ تعداد هشتگ بالا برای اینستاگرام این معنی رو داره که می‌خواهید از هر هشتگ نامرتبط با پست بازدید بگیرید. بهتره تعداد هشتگ ها متناسب و مرتبط با پست باشه تا مخاطب های مربوط به همون پست جذب بشن.
      موفق باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *