با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن میدان جدید برای ارائه محتوا، مفهوم جدیدی به نام ولاگ و ولاگر به وجود آمد. شاید شما ندانید vlog چیست اما حتماً آن را در شبکه های اجتماعی دیده اید! در شبکه های اجتماعی افرادی هستند که از خود ویدیو منتشر می کنند که به این کار ویلاگ و به آن شخص، ویلاگر گفته می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این مفهوم بپردازیم و هر چیزی که برای ویلاگر شدن به آن نیاز دارید را بررسی کنیم.

ویلاگ و ویلاگری چیست و چرا اهمیت دارد؟

در حال حاضر دنیا در زمان خاص، مهم و تعیین کننده ای از نظر محتوا قرار دارد. مطالعات نشان می دهد که کاربران در آینده تمایل دارند که مطلب مورد نظر خودشان را به صورت محتوای ویدیویی تماشا کنند. از این رو در آینده نه چندان دور شاهد رشد و توسعه محتوای ویدیویی در بین وب سایت و شبکه های اجتماعی خواهیم بود. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با یک کسب و کار جدید و پردرآمد آینده آشنا کنیم. این کسب و کار می تواند شهرت فراوانی برای شما به ارمغان بیاورد و مخاطبان شما را چندین برابر کند. ابتدا می خواهیم بدانیم ویلاگ چیست؟ چه مزایایی دارد؟ سپس به این می پردازیم که به چه کسی ویلاگر گفته می شود و چه تجهیزات و روحیاتی برای این کار مناسب است؟ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید؛ چون قرار است مطالب بسیار جذابی در کنار هم یاد بگیریم. شاید بعد از خواندن این مقاله تصمیم گرفتید که به یک ویلاگر درجه یک ایرانی تبدیل شوید.

آمار و ارقام عجیب اما واقعی!

در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که نزدیک به ۷۰۰ میلیون بازدیدکننده برای محتوای ویدیویی در سراسر دنیا وجود دارد. در حال حاضر و در سال ۲۰۲۰ تعداد این بازدیدکنندگان به بیش از ۲.۶ میلیون نفر رسیده است. پیش بینی ها نشان می ‎دهد که تا سال ۲۰۲۰ تعداد این افراد در آمریکا به ۲۴۸ میلیون نفر خواهد رسید. جالب است بدانید که زمانی که افراد در طول یک روز صرف تماشای محتوای ویدیویی می کنند از ۲۶ دقیقه به حدود یک ساعت رسیده است. لازم است بدانید که گوشی های هوشمند با ورود خودشان به بازار تحول عجیبی در تمایل کاربران به تماشای محتوای ویدیویی ایجاد کرده اند. موبایل به خاطر سهولت جابجایی و همراهی در مکان‎ های مختلف بسیاری از کاربران را مجذوب محتوای ویدیویی کرده و این روند در سال های آتی ادامه خواهد داشت.

ویلاگ چیست و ویلاگر به چه کسی گفته می شود؟

حدود سال ۲۰۰۴ بود که اولین Vlogger در سراسر جهان ظهور کردند. نخستین ویلاگ ها نقش مهم و قابل توجهی در رشد و پیشرفت این مدل از محتوای دیجیتال داشتند و باعث شدند که این نوع تولید محتوا در بین کاربران مختلف رایج و متداول شود. سال ۲۰۰۵، یک سال شگفت انگیز برای ویلاگری بود؛ زیرا در این سال یوتیوب ظهور کرد و به عنوان یک بستر عالی برای تولید ویلاگ و انتشار محتوای ویدیویی مطرح شد. کاربران می توانستند با ورود به این فضا هر ویدویی که تمایل داشتند را جستجو، پیدا و در نهایت تماشا کنند. البته ویلاگ ها در آن زمان کیفیت و جذابیت چندانی نداشتند و تقریباً هیچ ویرایشی روی  آن ها انجام نمی شد. روند ویلاگری در سال های اخیر به شدت تصاعدی بوده است و هر روز شاهد ظهور ویلاگرهای جدید و با استعدادی هستیم که در زمینه مورد علاقه خود ویلاگ تولید و منتشر می کنند.

ویدیوبلاگ بلاگی است که دارای محتوای ویدیویی است. یوتیوب پلتفرم خیلی خوبی برای ویدیوبلاگرها جهت پخش ویدیوهایشان و کسب درآمد از طریق آن ها فراهم می کند. یوتیوب در سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد. از آن زمان، تنها درحال رشد است. این سایت با ایده فراهم کردن فضایی برای افراد جهت پخش کارها، نظرات و دیدگاه ­هایشان شروع به کار کرد. این موضوع در یوتیوب به بسیاری از ویدیوبلاگرهای نوظهور کمک کرد تا کسب ­وکار خود را شکل دهند. اگر دوست دارید بتوانید از طریق یوتوب به درآمد برسید میتوانید از مقاله ویدیو مارکتینگ با استفاده یوتیوب استفاده کنید. ویدیوبلاگرهایی وجود دارند که ازطریق ویدیوبلاگ کردن یک کسب و کار تمام عیار به راه انداخته اند.ویدیو بلاگ کردن به ­آهستگی درحال جایگزینی سایر منابع سرگرمی است. این دوران زمان بسیار خوبی برای یوتیوب و ویدیوبلاگرهایی است که ویدیوهای خود را منتشر می کنند. تعداد مخاطبین عضو با گذشت زمان درحال افزایش است. این موضوع فرصتی فوق العاده برای ویدیوبلاگرها ایجاد کرده و آن ها را به سلبریتی های بزرگی تبدیل کرده است. آن ها دنبال کنندگان، هواداران، قراردادهای کتاب، قراردادهای برند و محصولات زیادی را یدکی می کشند.

این ولاگ ها در سطح جهانی در یوتیوب منتشر می کنند ولی ولاگرهای ایران از آن جا که خبر دارند که مردم بیشتر از اینستاگرام استفاده می کنند، محتوای خودشان را در اینستاگرام منتشر می کنند. مطالعاتی که اخیراً انجام شد نشان داد که ۴۴ درصد از کاربران اینترنت هر ماه حداقل یک vlog را تماشا می ‎کنند و در نتیجه ویلاگری می تواند در آینده نه چندان دور به یک شغل تمام وقت تبدیل شود. سرمایه گذاری روی تبلیغات از طریق ویلاگری به شکلی مداوم در حال رشد و افزایش است. بازاریاب ها باید به این فکر باشند که در زمینه تولید ویلاگ هم مطالعه کنند و در آن به تخصص برسند؛ زیرا از این طریق می توانند به مخاطبان بسیار زیادی دست پیدا کنند.

ویلاگر حتما باید به زندگی شخصی خودش بپردازد؟

یکی از سوالاتی که در زمینه vlog و ویلاگری مطرح می شود این است که آیا Vlogger حتماً باید به زندگی شخصی خودش بپردازد تا محتوای او ویلاگ و خودش ویلاگر به حساب بیاید؟ پاسخ منفی است. شما به عنوان ویلاگر می توانید موضوع مورد علاقه خودتان را در ویلاگ منتشر کنید و در مورد آن با مخاطبان خودتان گفتگو کنید. این موضوع دقیقاً شبیه به وبلاگ نویسی است.شخصی که وبلاگ می نویسد می تواند در وبلاگ خودش موضوعات مختلف زندگی و ابعاد گوناگون آن را بررسی کند یا این که می تواند یک موضوع خاص مثل تعمیرات لوازم خانگی، خوشنویسی، روان شناسی و غیره را مورد ارزیابی، نقد و بررسی قرار دهد.

دلیل اصلی رشد صنعت ویلاگ؛ گوشی های موبایل در دست کاربران

جالب است بدانید ویلاگرهایی که در سال های گذشته فعالیت می کردند، دوربین را در دست می گرفتند یا به شخص دیگری می دادند و خودشان در برابر آن می ایستادند و با مخاطب خودشان صحبت می کردند. این فضا در حال حاضر تغییر کرده است. دیگر کسی از این روش استفاده نمی کند. گوشی هوشمند و دوربین سلفی آن همه قواعد را به هم ریخت. یک ویلاگر به راحتی و بدون هیچ مشکل می تواند گوشی هوشمند خودش را هر جایی که خواست با خودش ببرد و محتوای مورد نظرش را ضبط کند. در واقع با ورود گوشی هوشمند به بازار دنیای ویلاگ به کلی تغییر کرد و جذاب تر شد؛ چون یکی از نکات اصلی در جذابیت ویلاگ، جذابیت بصری و دیداری آن برای مخاطب است. ویلاگرها می توانند هر بار ویلاگ خود را در مکانی متفاوت ضبط کنند و با این کار به مخاطب خود حس و حالی جدید و تازه ببخشند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *