در این مقاله می خواهیم بدانیم ‌وب‌سایت به‌چه معناست؟ از چه چیزهایی تشکیل شده و چه کار می‌کند. یک ‌وب‌سایت در واقع مجموعه‌ای از اطلاعات و پرونده‌هایی است که از متن، گرافیک، لینک و مولتی مدیا تشکیل شده است. وب‌سایت یک بخش ظاهری دارد که کاربر در ابتدای کار با آن روبه‌رو می‌شود و بخش دیگری دارد که از کدها و دستورات ساخته شده و تمام دسترسی‌ها آنجا تعریف و عملیات انجام می‌شود.

تعریف عمومی ‌وب‌سایت

در تعریفی کلی، وب، نام مشترک شبکه جهانی است که زیرمجموعه‌ای از اینترنت محسوب می‌شود. یک وب‌سایت شامل صفحاتی به‌ هم پیوسته است که در دسترس عموم قرار می‌گیرد و می‌‌‌‌توان از طریق مرورگر به ‌آن دسترسی پیدا کرد. هر وب سایت یک آدرس اینترنتی دارد که به آن URL و به بخشی از آن دامنه گفته می‌شود که باید یونیک و مختص همان سایت باشد. ‌وب‌سایت‌ها را می‌‌‌‌توان توسط یک فرد، گروه، کسب و کار یا سازمان برای اهداف مختلف طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری کرد.

ساختار یک وب سایت

ساختار اصلی یک وب‌سایت به صورت کد است. خطوط زیادی کد نوشته می‌شود تا وقتی شما به یک آدرس اینترنتی مراجعه می‌کنید، آن را در قالب‌های رنگی و زیبا ببینید و هر آنچه نیاز دارید را در صفحات آن وب‌سایت پیدا کنید. عضو شوید و درخواستتان را ثبت کنید. لازمه همه این کارها این است که سایت یک ساختار درست و طراحی مناسب داشته باشد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • دامنه: نام هر وب‌سایت‌ را در ابتدا به صورت یک دامین (Domain) تعیین می‌کنیم که نوشتن آن با www مخفف World Wide Web به معنی وب جهان‌گستر شروع شده و با یک پسوند مانند ir.، com. و org. پایان می‌یابد.
  • هاست: هاست به یک فضای میزبانی گفته می‌شود که شامل کل فایل‌های حاوی کدها و محتوا است. اطلاعات کامل در مورد هاست و سرورها را می‌توانید در مقالات مرتبط بخوانید.
  • قالب و بدنه سایت: با ورود آدرس اینترنتی در مرورگر خود قبل از هر چیز با بدنه و ظاهر سایت مواجه می‌شوید که شامل صفحات مختلف است. هر صفحه از این قالب توسط کدهای HTML ساخته شده است و از سه بخش هدر، بدنه و فوتر تشکیل می‌شود. هدر و فوتر سایت در همه صفحات یکسان است و میان این دو قسمت، ساختار و ظاهر متفاوتی نسبت به هم دارند که بسته به کاربرد هر کدام طراحی می‌شوند. این بخش تکراری معمولا حاوی لینک‌هایی است که به وب‌سایت‌های مشابه و یا سایر منابع دیگر اشاره می‌کنند و صفحاتی برای قوانین، خدمات، حریم خصوصی و حق کپی‌رایت و صفحه تماس را می‌توانید آنجا پیدا کنید. همچنین توسط کدهای CSS و اسکریپت‌ها به آن رنگ‌دهی می‌شود و شما ممکن است بعضی جاهای سایت را متحرک ببینید.
  • کدهای سمت سرور:‌ بخشی از سیستم یا برنامه کامپیوتری که کاربر مستقیماً به آن دسترسی ندارد و معمولاً مسئول ذخیره و دستکاری داده‌ها است، بک‌اند گفته می‌شود که در وب‌سایت‌ها در این بخش، کدنویسی و در سرور آپلود می‌شوند. همچنین دیتابیسی متناسب با کدها در هاست ساخته می‌شود که پراهمیت است.
  • دو عامل ساده و مهم در طراحی سایت

انواع وب‌سایت

وب‌سایت‌ها در هر زمینه‌ای به صورت متنوع فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید آنها را در هر کاربردی همچون وب‌سایت‌های خبری، آموزشی، شرکتی، انجمن‌های گفتگو و فروشگاه‌های آنلاین بیابید. آنها در رنگ‌ها و دیزاین‌های مختلف در اینترنت قابل مشاهده هستند و شما با ورود آدرس هر کدام و یا جستجوی کلمه مورد نظر در موتورهای جستجو می‌توانید سایت‌هایی را پیدا کنید که مدنظر شماست. در این سایت‌ها می‌توانید مقالات مختلفی بخوانید و در زمینه علمی، دانشی کسب کنید. ویدیو ببینید و زبان جدید یاد بگیرید.

تفاوت وب سایت با وبلاگ در چیست

افراد بسیاری هستند که اسم وبلاگ و وب‌سایت را شنیده‌اند اما تعریف درستی از هیچ کدام ندارند. مفهوم وب سایت را خواندیم و در ادامه می‌خواهیم تفاوت آن را با وبلاگ بیان کنیم.

وب‌سایت‌ و وبلاگ‌ شباهت زیادی به هم دارند اما چگونگی ساخت، مدیریت و کاربرد آن‌ها با هم تفاوت دارد. خواندن وبلاگ‌ها عموما رایگان‌ است. طراحی پیچیده‌ای ندارند و برای راه اندازی آن‌ها نیاز به دانش فنی خاصی نیست. کافی است از زیرساخت‌هایی مانند بلاگفا و یا وردپرس استفاده کنید. در وبلاگ که شبیه به بخش مقالات در وب‌سایت‌هاست امکان آرشیو مطالب و اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی و تصویری وجود دارد. اما برای ایجاد یک وب‌سایت، نیاز به طراحی مرتبط، صرف هزینه و دانش مدیریت آن است. وبلاگ‌ها معمولا شخصی هستند و مطالب موردعلاقه نویسنده و به اصطلاح بلاگر را برای عموم منتشر می‌کنند اما حوزه‌ کاربری وب‌سایت‌ها کاملا متفاوت است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *