اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد ویژگی های یک سایت تجاری خوب را خوانده اید! در این مقاله به بررسی سایر ویژگی های آن می پردازیم:

ده) فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی

در حال حاضر هر کاربری حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی حضور دارد و از میان این کاربران می توانید مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. شبکه های اجتماعی ابزار بازاریابی و ارتباط نزدیک تر با کاربران برای کسب و کارهای موفق است. بنابراین اگر می خواهید کسب و کار تجاری خود را به موفقیت برسانید، سعی کنید به محبوبیت خود در میان کاربران شبکه های اجتماعی بپردازید. مثلاً در حال حاضر اینستاگرام برترین شبکه اجتماعی در میان کاربران و به خصوص کاربران ایرانی است که مخاطبان هدف انواع کسب و کارها در آن فعالیت می کنند. توجه داشته باشید که تنها حضور در آن مهم نیست، بلکه فعالیت مستمر در آن اهمیت دارد.

یازده) ریسپانسیو بودن سایت برای دستگاه های مختلف

این روزها تقریبا هر کاربری برای بازدید سایت های مختلف از موبایل و تبلت استفاده می کند و فعالیت های روزانه خود را به کمک آن ها انجام می دهند. در حال حاضر بیش از 50 درصد کاربران به جای کامپیوتر و لپ تاپ، از موبایل و تبلت استفاده می کنند؛ مهم ترین دلیل آن این است که دسترسی کاربران به این دستگاه ها راحت تر است. واکنش گرا بودن یک سایت، از مهم ترین ویژگی های یک سایت تجاری خوب است تا همه کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. اگر سایت تجاری شما واکنش گرا نیست، باید هر چه سریع تر آن را به یک نسخه ریسپانسیو تبدیل کنید یا نسخه amp برای سایت خود راه اندازی کنید.

دوازده) دریافت مجوز های ضروری

اکثر سایت های فروشگاهی یا تجاری نماد هایی دارند که این نمادها به معنای قابل اعتماد بودن آن کسب و کار برای کاربران است. این نماد برای سایت هایی است که خدمات ارائه می کنند و در ازای آن، از کاربران هزینه می گیرند. همین نماد ها باعث می شود تا کاربران به کسب و کار تجاری شما اعتماد بیشتری داشته باشند و بتوانند راحت تر از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. اگر می خواهید کاربران به سایت تجاری شما اعتماد کنند، باید نماد اعتماد الکترونیک را بگیرید تا کاربران هم خرید بیشتری از شما انجام دهند.

سیزده) ایجاد بخش سوالات متداول کاربران

در هر کسب و کاری سوالاتی وجود دارد که کاربران زیادی آن را می پرسند؛ این نوع سوال ها، سوالات متداول کاربران نام دارند و باید به آن ها پاسخ داده شود. از طرف دیگر، یک سوال ممکن است توسط هزاران نفر پرسیده شود که هر بار باید به صورت جداگانه پاسخ داده شود و این مسئله زمان زیادی از شما می گیرد. جالب است بدانید که سوالات کاربران معمولاً مشابه هم هستند؛ پس اگر می خواهید تنها یک بار پاسخ بدهید و در وقت خود صرفه جویی کنید، کافی است به کاربران بگویید که به بخش سوالات متداول مراجعه کنند. هر موقع که حس کردید یک سوال می تواند توسط چندین نفر پرسیده شود، آن را در بخش سوالات متداول سایت خود قرار دهید. همچنین لینک این صفحه را در فوتر سایت خود قرار دهید تا کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

چهارده) بخش وبلاگ و محتوای آموزشی برای کاربران

بخش وبلاگ، یکی از مهم ترین قسمت های هر سایت تجاری است! در بخش وبلاگ معمولاً مطالب آموزشی مرتبط با کسب و کار و اخبار آن شرکت درج می شود. یکی از مهم ترین مزایای این بخش جذب ترافیک از طریق موتور های جستجو است که با نام بازاریابی محتوا شناخته می شود!اگر بازاریابی محتوای درستی انجام دهید، می توانید مشتریان را ترغیب به خرید محصولات خود کنید. همچنین کاربران در این بخش می توانند برای مقالات شما نظر درج کنند و به همین راحتی با شما تعامل برقرار کنند. هر چقدر محتوایی که در بخش وبلاگ قرار می دهید برای کاربران کاربردی تر باشد، مشتریان بیشتری جذب می شوند و این مسئله به افزایش فروش محصولات یا خدمات شما کمک می کند.

پانزده) استفاده از انواع محتوا در صفحات سایت

درج انواع محتوا در صفحات مختلف یکی از موارد مهمی است که یک سایت تجاری باید استفاده کنید! بسیاری از کاربران حوصله خواندن محتوای متنی ندارند و صفحاتی برای آن ها ارزشمند است که از انواع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و پادکست استفاده کرده باشد. اگر فکر می کنید یک تنها محتوای متنی می تواند نیاز کاربران را پاسخ دهد و با همین محتوا محصولات یا خدمات شما را استفاده می کنند، اجازه دهید به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم:

  • ۴۰ درصد از مردم به تصاویر بهتر نسبت به متن ساده پاسخ می دهند.
  • مردم فقط ۱۰٪ از متن ساده را حفظ می کنند، اما اگر با تصویر بصری همراه باقی بمانند ۶۵٪ است.

بنابراین استفاده از انواع محتوا متنی و بصری اهمیت زیادی برای تضمین موفقیت یک سایت تجاری دارند.

شانزده) دو یا چند زبانه بودن سایت

بسیاری از کسب و کار های اینترنتی ایده های خوبی برای جهانی شدن کسب و کارشان دارند. اولین قدم برای داشتن یک سایت چند زبانه، طراحی صفحات آن با دو یا چندین زبان است. مثلاً اگر می خواهید تا 5 سال آینده کسب و کارتان در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، باید صفحات سایت خود را به زبان انگلیسی هم در دسترس کاربران قرار دهید. به عبارت دیگر، بخشی از سایت را با زبان انگلیسی طراحی کنید و در آن خدمات و محتوای شما به صورت انگلیسی در اختیار کاربران جهان قرار بگیرد. اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه های چند زبانه کردن سایت به شما در این زمینه کمک می کنند.

هفده) شناخت مخاطبان هدف

کسب و کارها فعالیت مختلفی انجام می دهند تا بتوانند کاربران و مخاطبان هدف خود را جذب کنند. این در حالی است که اگر آن کسب و کار نیاز مخاطبان هدف خود را به درستی نشناخته باشد، جلب نظر و رضایت کاربران امر بسیار مشکلی خواهد بود. اگر می خواهید یک سایت تجاری خوب داشته باشید، ابتدا باید ببینید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، علایق آن ها چیست و در نهایت، چگونه می توانید دست به رفع نیاز آن ها بزنید. این مورد نه تنها در افزایش رضایت کاربران موثر است، بلکه می تواند به شناخت علایق و نیاز کاربران کمک کند و محصولاتی متناسب با این ویژگی های ارائه کنید؛ این مورد در نهایت باعث افزایش مشتریان و سفارش های شما می شود. بنابراین اگر می خواهید فروش خود را افزایش دهید و به موفقیت سایت تجاری خود کمک کنید، ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسید و متناسب با آن کاری انجام دهید.

هجده) دریافت اطلاعات کاربران

دریافت اطلاعات کاربران یکی از مهم ترین مسائلی است که برای داشتن یک سایت تجاری خوب باید رعایت کنید! هر کسب و کاری اگر اطلاعات کاربران را در اختیار داشته باشد،به راحتی می توانید از طریق روش های مختلفی نظیر بازاریابی ایمیلی، محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کند! این بانک اطلاعاتی می تواند به افزایش مشتریان شما کمک کند و باعث ایجاد فروش مناسب شود. البته معمولاً این بانک اطلاعاتی مربوط به کاربرانی است که در سایت شما عضو شده اند یا خریدی انجام داده اند. هنگامی که شما یک محتوا، محصول یا خدمات جدیدی در سایت خود ارائه می کنید، می توانید کاربران را از انتشار آن در سایت مطلع سازید؛ معمولاً کاربران قدیمی بیشتر خرید می کنند و می توانید فروش بالایی را تجربه کنید.

نوزده) وجود صفحه راهنمای سایت

طراحی صفحه راهنمای سایت را فراموش نکنید! یکی از بخش های ضروری سایت که به کاربران کمک زیادی می کند، همین صفحه است. گاهی اوقات کاربران سایت برای سفارش محصولات یا خدمات به آن نیاز دارند تا بتوانند سفارش خود را به صورت کامل انجام دهند! البته گاهی اوقات مدیران سایت پیش خودشان می گویند که تجربه کاربری اکثر سایت ها مثل هم است و کاربران نحوه سفارش محصولات یا خدمات را می دانند. اما مسئله اصلی این است که برخی کاربران واقعاً این موضوع را نمی دانند و باید آن ها را راهنمایی کنید! فرض کنید تنها 1 درصد از کاربران ندانند که چگونه باید از سایت استفاده کنند؛ در این صورت از هر 1000 نفر مشتری، 10 نفر را از دست می دهید که اگر یک محصول ارزشمند داشته باشید، باید ضرر بسیار زیادی را متحمل شوید.

بیست) سرعت بهینه و بالای سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که کاربران با آن بهینه و مناسب بودن یک سایت را می سنجند. اگر سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد، کاربر پیش از آن که محتوای شما به صورت کامل بارگذاری شود، اقدام به ترک سایت می کند. بنابراین سایت شما باید سرعت بالایی داشته باشد و بارگذاری آن بیشتر از چند ثانیه طول نکشد. اگر سرعت سایت شما پایین است و می خواهید یک سایت تجاری عالی داشته باشید، همین الان با یک متخصص صحبت کنید و سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید. در واقع سرعت بارگذاری به فاکتور های زیادی بستگی دارد که باید توسط متخصص بررسی شود.

نتیجه گیری

داشتن یک سایت تجاری خوب به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند فروش بسیار بالایی را تجربه کنند. اگر می خواهید کاربران از سایت شما راضی باشند، باید نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم را به صورت کامل روی سایت خود اجرا کنید. البته نکات بسیار زیادی وجود دارند اما این 20 نکته از مهم ترین نکاتی هستند که در هر سایت تجاری باید رعایت شود. سایر نکات تنها برای بهبود وضعیت سایت است که اگر اجرا هم نشود، مشکلی به وجود نمی آورد و ما در این مقاله تنها نکات ضروری را بررسی کردیم. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *