افزایش رتبه در موتورهای جستجو یکی از مهم ترین اهداف هر کسب و کاری است تا بتواند مشتریان جدیدی را از طریق موتورهای جستجو وارد سایت خود کند. بسیاری از کسب و کارها، سایت خود را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی می کنند؛ بنابراین بسیاری از کاربران به دنبال چک لیست سئو وردپرس هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش سئو وردپرس بپردازیم تا بتوانید مشتریان و درآمد کسب و کارتان را افزایش دهید.

چک لیست سئوی وردپرس با رعایت برخی نکات مهم و ضروری!

وردپرس یکی از بهینه ترین سیستم های مدیریت محتوا است و تنها با رعایت چند نکته ضروری، به راحتی می توانید با چک لیست سئوی وردپرس سایت وردپرسی خود را بهبود ببخشید. برای گرفتن رتبه خوب در گوگل، قبل از هر چیزی باید محتوای با کیفیت تولید کنید و این موضوع هیچ ربطی به سیستم مدیریت محتوایی که از آن استفاده می‌کنید ندارد. قرار نیست گوگل به محتوای ضعیف رتبه خوبی دهد، صرفاً چون سایت منتشر کننده آن یک وبسایت وردپرسی است! ساختن بک‌لینک قوی هم یکی دیگر از موارد ضروری برای کسب رتبه بهتر در گوگل است. باقی کار ها در وردپرس انجام می‌ شوند و نام آن، سئوی داخلی است. بسیاری از مواقع، سئو کاملاً تخصصی است؛ اما یکی از بزرگ ‌ترین مزیت ‌های وردپرس، افزونه‌ های همه‌ فن‌ حریف این سیستم مدیریت محتوا است که کار را برای کاربران عادی راحت ‌تر کرده است.

استفاده از افزونه های ضروری برای سئو وردپرس

اگر یک سایت وردپرسی دارید، حتماً تا به حال از افزونه های مختلفی استفاده کرده اید! پلاگین ها قابلیت های مختلفی به سایت شما اضافه می کند که این قابلیت جدید می‌تواند یک ابزار سئو باشد که به بهبود رتبه سایت شما کمک می کند! باید توجه داشته باشید که در حال حاضر، هزاران افزونه رایگان و تجاری برای وردپرس وجود دارد؛ این خبر خوبی است! اما یادتان باشد که شما نیازی به استفاده از تعداد زیادی افزونه ندارید و کارتان با چند افزونه مهم و کاربردی راه می ‌افتد. یادتان باشد که اضافه کردن افزونه‌ های بیش‌ از حد به سایت نه تنها فایده ‌ای ندارد، بلکه باعث ایجاد پیچیدگی‌های بیش ‌از حد شده و عملکرد و سرعت سایت را مختل می کند! پس هنگام استفاده از افزونه ها، باید توجه داشته باشید که تنها افزونه های ضروری سایت خود را نصب و فعال سازی کنید.

افزونه های سئوی مختلفی برای وردپرس وجود دارند که هر یک از آن ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مهم ترین افزونه های سئو وردپرس می توان به YOAST SEO و All in One SEO Pack اشاره کرد. هر دوی این افزونه‌ ها کاملاً کاربردی و حرفه ای هستند، اما از آن جایی که افزونه Yoast Seo شناخته‌ شده‌ تر است، ما هم توصیه می ‌کنیم که از این افزونه استفاده کنید. خب؛ حالا با یک سری مفاهیم پایه آشنا شده‌ اید و اکنون زمان اجرای 20 نکته ضروری به عنوان چگ لیست سئوی وردپرس است.

چک لیست آموزش سئو وردپرس به همراه راه کار اجرای آن

اگر تا این جای مقاله بهترین افزونه سئو را برای سایت خود انتخاب کرده اید، اکنون زمان آن رسیده که 20 نکته مهم از چک لیست سئو وردپرس را اجرا کنید. در این بخش می خواهیم به بررسی کامل این 20 نکته مهم و ضروری بپردازیم:

۱) استفاده از افزونه رایگان سئو وردپرس

اولین قدم برای سئو وردپرس استفاده از افزونه های رایگان سئو است! پیشنهاد ما به شما استفاده از افزونه Yoast است؛ زیرا تعداد زیادی از سایت های بزرگ و کوچک از آن استفاده می کنند. البته پلاگین های دیگری نظیر All in one seo وجود دارند که می‌ توانید جایگزین YOAST کنید. البته توجه داشته باشید که این افزونه تنها سئو کردن سایت را برای شما راحت تر می کند و به همین دلیل ارزش زیادی دارد. افزونه های سئو معمولاً در دو نسخه رایگان و تجاری ارائه می شوند که نسخه تجاری قابلیت های بیشتری دارد. مثلاً افزونه سئو Yoast Seo دارای نسخه تجاری است و باید هزینه کنید! البته ما این مسئله را پیشنهاد نمی‌ کنیم در صورتی که استفاده از آن امکانات بیشتر ارائه می کند.

۲) از یک قالب با سئوی بالا (SEO Friendly) در سایت خود استفاده کنید!

هنگامی که شما وردپرس را نصب می کنید، چند قالب پیشفرض هم در آن وجود دارد که البته امکانات زیادی ندارد و لازم است تا آن را تغییر دهید. اگر از بحث ظاهر و رابط کاربری قالب دور شویم، بحث تجربه کاربری اهمیت زیادی پیدا می کند! وجود برخی پلاگین های اضافه روی قالب ها می تواند باعث کاهش سرعت سایت شود. در حالی که یکی از مهم ‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه ‌بندی سایت‌ ها، سرعت آن ‌ها است. برای این که بدانید قالب انتخابی‌ شما استاندارد های لازم از نظر کد نویسی، بهینه بودن و سئو را دارد، ابزارهای مختلفی به شما کمک می کنند که لازم است یکی از بهترین آن ها را انتخاب کنید.

۳) انتخاب یک هاست مطمئن و بهینه

سرعت سایت روی سئو تاثیر زیادی دارد که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی در آن، هاست شما است! خرید هاست مطمئن، خیال شما را از بابت سرعت مناسب راحت می ‌کند. گاهی اوقات برخی هاستینگ ها سرور های بهینه نشده در اختیار شما قرار می دهند که نمی توانید سایت خود را با سرعت بالا روی آن میزبانی کنید. استفاده از هاستینگ معتبر و حرفه ای کمک می کند تا با این مشکل روبرو نشوید.

۴) دامنه مدنظرتان را انتخاب کنید!

جالب است بدانید که برای گوگل اهمیت زیادی دارد که سایت شما از www استفاده می کند یا خیر؛ در حالی که شاید برای شما و کاربران اهمیت زیادی نداشته باشد. از نظر گوگل، دو سایت با نام دامنه مشابه که یکی از آن ‌ها www دارد و دیگری ندارد، دو سایت کاملاً مجزا هستند! محتوای یکسان از نظر گوگل، محتوای کپی است و ممکن است یکی از سایت ها جریمه شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید در وردپرس وارد قسمت تنظیمات عمومی وردپرس شوید.

در این بخش دو فیلد را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها URL وردپرس و دیگری URL سایت شما است. این دو بخش را با یک نام پر کنید! اما با www یا بدون آن؟ انتخاب شما کدام است؟ فرقی ندارد! فقط این مسئله مهم است که دامنه شما در هر دو بخش یک آدرس داشته باشد. برای زیباتر شدن ما حالت بدون WWW را پیشنهاد می کنیم! برای این حالت کافی است بعد از https:// آدرس سایت خود را وارد کنید که در این صورت نیازی به WWW نیست.

۵) تنظیمات مربوط به دیده شدن توسط موتورهای جست‌و‌جو را بررسی کنید!

در وردپرس می توانید تنظیمات را به گونه ای ذخیره کنید که سایت توسط موتورهای جستجو بررسی نشود! این کار به‌منظور خرید زمان و رفع مشکلات انجام می ‌شود. اگر از درست بودن همه‌ چیز اطمینان دارید و می‌خواهید به ربات‌های گوگل اجازه بررسی بدهید، تنظیمات را به صورت زیر انجام دهید:

برای این کار به قسمت تنظیمات در سمت راست صفحه ادمین بروید و پس از انتخاب آن روی خواندن کلیک کنید!  آخرین بخش از خواندن و بالای کلید ذخیره تغییرات، عبارت نمایش به موتور های جستجو دیده می ‌شود. دقت داشته باشید که اگر تیک این قسمت روشن باشد، موتورهای جست و‌ جو محتوای سایت شما را بررسی نمی‌ کنند و در نتیجه خبری از حضور در رتبه ‌های برتر گوگل هم نیست.

۶) تنظیم پیوند های یکتا در وردپرس

هر صفحه جدیدی در وب ‌سایت‌ تان، آدرس مخصوص به‌ خود را دارد و این قسمت درمورد همین آدرس‌ های منحصر ‌به ‌فرد است.

https://persiantools.com/more/instagram-marketing/
در لینک بالا، عبارت Instagram marketing دیده می شود! پس خیلی راحت می توانید در مورد موضوع مقاله حدس بزنید. علاوه بر کاربران، گوگل هم راحت تر متوجه موضوع مقاله شما می شود. برای درست کردن این لینک ‌ها، به قسمت تنظیمات در سمت راست صفحه بروید و سپس از میان‌ گزینه‌هایی که در اختیارتان قرار گرفته‌اند، وارد بخش پیوندهای یکتا شوید. وقتی وارد این قسمت می‌ شوید ساختار های گوناگونی برای آدرس صفحات ‌تان مشاهده می‌ کنید که مناسب ‌ترین آن‌ها، گزینه نام نوشته است. با انتخاب این گزینه بعد از اسلش، عنوان مقاله مشاهده می ‌شود و هر گونه عدد و علامت اضافی از بین می ‌رود.

۷) استفاده از کلمات کلیدی

بدون استفاده از کلمات کلیدی، بهینه سازی سایت امکان پذیر نیست! کلمات کلیدی به سوالات زیر پاسخ می دهد:

  • چطور می‌خواهید مخاطب یا مشتری را به سایت ‌تان بکشید؟
  • چه چیزی باید در موتورهای جستجو سرچ شود تا سایت شما نمایش داده شود؟

اگر کلمه کلیدی وجود نداشته باشد، بهینه سازی سایت بی معنی است!  کلمات کلیدی عبارات مرتبط به حوزه فعالیت شما هستند که توسط مخاطب و مشتری بالقوه جستجو می ‌شوند. بدون کلمات کلیدی نمی توانید به گوگل بفهمانید که هنگام جستجوی چه عبارتی در گوگل، محتوای شما را به کاربران نمایش دهد.

ابزارهای مختلفی وجود دارند که در زمینه کلمات جستجو شده توسط کاربران و همچنین تعداد جستجوی آن در بازه زمانی مشخص کمک می کند! ابزارهای KWFinder یا Keyword Planner بهترین گزینه ها هستند. سپس به کمک افزونه Yoast بررسی کنید و ببینید که کلمات به خوبی در متن شما توزیع شده‌اند یا نه! در واقع این کار به صورت دستی هم امکان پذیر است اما استفاده از افزونه سئو سرعت کار شما را افزایش می دهد.

۸) کامنت‌ها را بررسی و سپس برای انتشار تایید کنید

هر سایتی داشته باشید و به هر زبانی باشد، از دست اسپمرها در امان نخواهید بود! مهم ترین بخشی که اسپمرها مورد هدف قرار می دهند، بخش نظرات سایت است. گوگل در سال ۲۰۰۵ قابلیتی با نام no-follow را معرفی کرد که سیستم وردپرس نسبت ‌به کامنت ‌ها به‌صورت پیش‌فرض در این حالت قرار دارد؛ اما بنا به گفته این موتور جستجو، وجود کامنت‌های اسپم زیر پست‌ها حتی اگر ایندکس نشوند و به‌عنوان بک لینک نامعتبر هم شناخته نشوند، باز هم مشکلاتی برای سایت به وجود می آورند. سیستم وردپرس به‌صورت پیشفرض روی تائید خودکار و انتشار تمام کامنت ‌ها تنظیم شده است؛ اما اگر می ‌خواهید تمام اصول و چک لیست سئوی وردپرس را رعایت کنید، باید به به بخش تنظیمات بروید و روی قسمت گفت‌و‌گو کلیک کنید:

سپس در صفحه به سمت پایین بروید تا به عبارت پیش از این که دیدگاهی نمایان شود برسید. در مقابل این نوشته دو گزینه وجود دارد. شما فقط باید تیک گزینه اول یعنی دیدگاه‌ها به‌صورت دستی تائید شوند را روشن کنید.

۹) از سرتیتر های مناسب استفاده کنید

یکی از بخش های مهم هر سایتی تگ های H هستند! این‌ها تگ‌ها به زبان HTML مربوط می شوند که در نوشتن مقالات یک سایت باید آن ‌ها را هم لحاظ کنیم. درواقع این تگ‌ ها به گوگل کمک می کنند تا بداند موضوع کلی محتوا چیست و در رابطه با چه مسائلی دقیق ‌تر صحبت شده است؟ به ساده‌ترین بیان، تیتر اصلی هر مقاله یا عنوان آن H1 است. پس از H1 بسته به گستردگی موضوع، تعدادی تیتر H2 داریم که هرکدام از این تیتر‌ها هم می ‌توانند شامل تیتر های H3 شوند. واضح تر بگوییم؟ نگاهی به همین مقاله بیندازید. عنوان مقاله تیتر ۱ یا H1 است؛ سپس ۳ تیتر ۲ یا H2 داریم که آخرین آن‌ها آموزش سئو در وردپرس است. H2 آخر متشکل از چند تیتر ۳ یا H3 است. از شماره ۱ تا ۲۰ تیترهای ۳ یا H3 این مقاله هستند. در وردپرس فارسی تیتر ۱ همان H1 است، تیتر ۲ همان H2 و تیتر ۳ همان H3 و …! در نهایت این تگ ها می تواند تا تگ H6 پیش برود اما معمولاً تا تگ H3 بیشتر استفاده نمی شود.

۱۰) استفاده درست از دسته‌بندی ‌ها و تگ ‌ها

محتوای منظم ارزش زیادی برای گوگل دارد و کار را برای آن راحت تر می کند! اما چگونه می توان محتوای مرتب و منظم داشت؟ در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم.

در وردپرس با استفاده از قسمت دسته بندی ها می توانید محتوای مشابه که در یک حوزه قرار دارند را در یک دسته قرار دهید! به عنوان مثال در بلاگ پرشین تولز، دسته بندی های مختلفی ایجاد شده است که یکی از آن ها وردپرس است! در این دسته بندی هر محتوایی که مربوط به وردپرس باشد، قرار می گیرد و کاربران می توانند هر محتوایی که به وردپرس مربوط است را بخوانند.

۱۱) سایت‌تان را در Search Console گوگل ثبت کنید

سرچ کنسول گوگل یکی از ابزارهای ضروری برای بهینه سازی سایت است! با استفاده از سرچ کنسول می ‌توانید بفهمید که کدام مطالب بازخورد بیشتری داشته‌ اند، کدام مطالب ورودی خوبی نمی ‌گیرند، چه خطاهایی روی سایت‌تان است! همچنین می توانید کلمات کلیدی که از آن بازدید دارید را مشاهده کنید.

۱۲) خودتان URL صفحات و پست ‌های مختلف را انتخاب کنید

یکی دیگر از مسائلی که اهمیت دارد، انتخاب URL صفحات سایت سات. در بسیاری از مواقع URL ها توسط وردپرس انتخاب می شوند و معمولاً عبارت درستی در آن قرار نمی گیرد. به همین دلیل بهتر است این مورد را خودتان شخصی سازی و انتخاب کنید! فرض کنید مقاله ‌ای با‌ عنوان بهترین خودرو های آلمانی در سال ۲۰۲۰ از نگاه مجله ماشین تهیه و آماده انتشار می ‌شود. اگر عنوان این مقاله به صورت کامل در بخش URL قرار بگیرد، طولانی می شود! بنابراین شما باید در بخش URL تنها کلمات کلیدی اصلی را قرار دهید! حتی می توانید آن را به صورت انگلیسی وارد کنید تا منظم تر باشد.

۱۳) داشتن تگ عنوان و توضیحات متا منحصر به‌ فرد

تگ عنوان و توضیحات متا، عبارتی است که کاربر در نتایج گوگل مشاهده می ‌کند و نقش مهمی در جذب او به سایت و حتی SEO دارد. اگر افزونه Yoast را نصب کرده باشید، به‌صورت خودکار از تیتر اصلی مقاله، تگ عنوان انتخاب می‌شود؛ اما می ‌توانید خودتان هم این قسمت را بنویسید و از کلمات کلیدی ‌ای استفاده کنید که در عنوان دیده نمی ‌شوند. توضیحات متا هم همان یکی دو خطی هستند که زیر هر لینک نوشته شده‌ اند. این قسمت تاثیری در رتبه ‌دهی گوگل ندارد؛ اما می ‌تواند برای جذب مخاطب مفید واقع شود. باید در کوتاه‌ترین شکل ممکن، پیام کلی مقاله را به‌مخاطب منتقل کنید، به‌گونه ‌ای که برای ورود و خواندن مقاله ترغیب شود.

۱۴) لینک‌سازی داخلی داشته باشید

لینک کردن صفحات داخلی باعث می شود تا کاربران بیشتر در آن بمانند و این موضوع به گوگل نشان می ‌دهد که محتوای شما مفید است. با وجود آن که این کار اهمیت زیادی دارد، اما ساده است! تنها کافی است کلمات کلیدی صفحات دیگر را که در یک صفحه خود استفاده کرده اید و مرتبط با آن است، انتخاب کنید و لینک آن را درج کنید.

۱۵) از اسم‌ های بهینه‌شده برای عکس‌ها استفاده کنید

استفاده از تصاویر در محتوای متنی تاثیر آن را بیشتر می کند و خواندن آن مخاطبان را خسته نمی کند. هنگامی که عکسی را در قسمت Media Library وردپرس آپلود می کنید، گزینه هایی وجود دارند می توانید تصاویر را بهینه سازی کنید. یکی از اولیه ترین اقدامات در این زمینه، تغییر نام فایل عکس است. نام عکس بیانگر موضوع آن است و نباید به صورت پیشفرض آپلود کنید.

۱۶) به عکس هایتان Alt Text اضافه کنید!

با وجود آن که هوش مصنوعی گوگل خیلی توسعه پیدا کرده است اما هنوز هم توانایی درک موضوع تصاویر را با دیدن آن ندارد! بنابراین باید عکس ها را برای آن ها توضیح دهید! به توضیحاتی که برای هر عکس نوشته می شود، Alt Text می گویند و این قسمت در تنظیمات مربوط به عکس ها قرار دارد. باید به نحوی عنوان تصاویر را شرح دهید که گوگل به راحتی آن را متوجه شود! استفاده از کلمات کلیدی درست را در بخش توضیح تصاویر فراموش نکنید!

۱۷) استفاده از افزونه های Cache برای افزایش سرعت سایت

سرعت پاسخ گویی آن سایت به درخواست (Request) کاربران اهمیت زیادی دارد و روی رتبه بندی سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. استفاده از پلاگین های Cache می‎تواند این پاسخگویی را سریع تر کند. این پلاگین ها در زمینه بهبود عملکرد سایت تاثیر زیادی دارند باعث افزایش سرعت آن می شوند. معروف ترین این افزونه ها Cache Enabler و WP Super Cache هستند.

۱۸) عکس ها را بهینه کنید!

در بخش قبلی گفتیم که استفاده از تصاویر اهمیت زیادی دارد اما توجه داشته باشید که عکس باید بهینه سازی شود تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. عکس بهینه نشده، یکی از اصلی ترین دلایل افت سرعت یک سایت است. با استفاده از پلاگین Smush تمام عکس هایتان هم از نظر اندازه و هم از نظر حجم بهینه می شوند. اگر هم دوست نداشتید پلاگین اضافی نصب کنید از Optimilzilla کمک بگیرید تا حجم تصاویر را تا حد ممکن کاهش دهید.

۱۹) صفحات تان را با Schema نشانه گذاری کنید

اگر می خواهید بهترین نتایج را در گوگل بگیرید، schema به شما کمک می کند! این کار نه تنها باعث گرفتن رتبه بهتر در گوگل می شود، بلکه در مواردی7نرخ کلیک را هم افزایش می دهد. در تصویر زیر می توانید یک نمونه استفاده از اسکیما را ببینید.

۲۰) تاریخ آخرین به روز رسانی را بنویسید

برای اینکه محتوای شما همیشه مورد توجه کاربران قرار بگیرد، همیشه آن را بروزرسانی کنید! همچنین در انتها یا ابتدای مقاله تان، آخرین تاریخی که محتوا بروزشده است را نمایش دهید.

نتیجه گیری

با انجام این ۲۱ کار، بیشتر امور مربوط به چک لیست سئوی وردپرس را انجام داده اید و مرحله بعدی و البته اصلی ترین مرحله، تولید محتوایی است که از هرجهت بی نقص باشد. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *