بازاریابی دیجیتال دنیای بسیار گسترده ای است و همیشه روش های جذابی برای بازاریابی وجود دارد. اگر کسب و کاری دارید و فکر می کنید که تمام روش های بازاریابی دیجیتال را امتحان کرده اید، اکنون زمان آن رسیده است که از اینفوگرافیک مارکتینگ استفاده کنید. در واقع با کمک این روش شما می توانید از طریق طراحی و انتشار اینفوگرافیک به بازاریابی برای کسب و کارتان بپردازید. چرا که اینفوگرافیک محتوای جذابی است که می تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. معمولاً هم در شبکه های اجتماعی استفاده می شود اما در تمام پلتفرم ها امکان استفاده از آن وجود دارد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل و اصولی اینفوگرافیک مارکتینگ بپردازیم تا ببینید که چطور می توانید از آن برای توسعه و بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید. پس اگر به دنبال یک روش بازاریابی جذاب هستید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

اینفوگرافیک مارکتینگ چیست؟

اگر کسب و کاری دارید یا در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید، باید با انواع محتوا آشنا باشید. یکی از انواع محتوا که بسیار جذاب و کاربردی است، اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک را می توان نوعی محتوای تصویری در نظر گرفت که علاوه بر تصاویر، محتوای متنی هم دارد. در واقع این نوع محتوا برای زمانی مناسب است که شما می خواهید توضیحات کوتاه و مختصری را به همراه تصاویر باکیفیت ارائه کنید. در چنین شرایطی می توانید یک اینفوگرافیک جذاب طراحی کنید و آن را در سایت، شبکه های اجتماعی یا هر پلتفرم دیگری که فکر می کنید کاربران شما در آن حضور دارند منتشر کنید.

اینفوگرافیک در انواع مختلفی ارائه می شود و بستگی دارد که هدف شما از انتشار آن چه چیزی باشد. اینفوگرافیک می تواند به صورت پست در اینستاگرام منتشر شود یا این که آن را بر روی یک صفحه از سایت خود منتشر کنید. گاهی اوقات هم اینفوگرافیک ها به صورت انیمیشنی طراحی می شوند! در این صورت پویا و فعال هستند و جذابیت بیشتری دارند. حال اگر شما بخواهید از اینفوگرافیک ها برای بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید، در واقع از روش اینفوگرافیک مارکتینگ استفاده کرده اید. در اینفوگرافیک مارکتینگ اهداف مختلفی دنبال می شود که از مهم ترین آن ها می توان به آموزش کوتاه و سریع، ارائه محصول، برندسازی، ارائه گزارش و… اشاره کرد. بنابراین تنها هدف آن تبلیغات نیست، بلکه می تواند برای کاربران هم بسیار مفید، جذاب و ارزشمند باشد.

چرا باید از اینفوگرافیک مارکتینگ استفاده کنیم؟

بسیاری از روش های بازاریابی تمرکزشان را بر روی تبلیغات قرار داده اند! در این صورت درصد بسیار کمی از کاربران نظرشان جلب می شود و از میان آن ها، باز هم درصد بسیار کمی اقدام به استفاده از محصولات یا خدمات شما می کنند. همین مسئله باعث می شود که بسیاری از روش های بازاریابی عملکرد خوبی نداشته باشند؛ چرا که برای کاربران مفید و ارزشمند نیستند. در حالی که اگر از روش بازاریابی دیگری استفاده کنید که علاوه بر تبلیغات برای کسب و کارتان، بتواند برای کاربران هم مفید باشد بازخورد بسیار عالی دریافت خواهید کرد.

اینفوگرافیک مارکتینگ روشی است که بیش از آن که به تبلیغات بپردازد، به ارائه محتوای ارزشمند می پردازد. بنابراین نظر کاربران کاملاً جلب می شود و شما به راحتی می توانید محتوای ارزشمندی به کاربران ارائه کنید. هر چقدر محتوای شما ارزشمند و کاربردی تر باشد، نظر کاربران بیشتر جلب می شود و راحت تر می توانید محصول، خدمات یا برند خود را معرفی کنید. شما می توانید برای اینفوگرافیک مارکتینگ خود یک برنامه منظم داشته باشید! مثلاً اگر در یک حوزه پر طرفدار نظیر سئو فعالیت می کنید، می توانید سالانه چند بار گزارش های کاملی از سئو در بازه زمانی مشخص ارائه کنید.

اصول ساخت اینفوگرافیک

اکنون که با مفهوم اینفوگرافیک مارکتینگ آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینید چطور می توان اینفوگرافیک جذاب و ارزشمندی تولید کرد تا با کمک آن به بازاریابی کسب و کار پرداخت. بسیاری از کسب و کارها به طراحی اینفوگرافیک می پردازند اما بازخورد خوبی از آن دریافت نمی کنند. در حالی که کاربران علاقه بسیار زیادی به اینفوگرافیک دارند و اگر به صورت اصولی و درست طراحی شود، نتیجه بسیار عالی از آن دریافت خواهید کرد. طراحی اینفوگرافیک زحمت و هزینه دارد! پس سعی کنید اگر اقدام به استفاده از این روش بازاریابی می کنید، به صورت اصولی از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را هم بگیرید. در ادامه قصد داریم به بررسی چند مورد از مهم ترین نکاتی که می توانید یک اینفوگرافیک جذاب و عالی طراحی کنید، بپردازیم تا بتوانید اینفوگرافیک مارکتینگ را به صورت اصولی پیش ببرید:

  • خلاصه و گزیده بگویید!

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی اینفوگرافیک باید رعایت کنید، این است که خلاصه و گزیده بگویید! در واقع کاربران در حال خواندن کتاب یا محتوای وبلاگ نیستند؛ بلکه کاربران در حال خواندن اینفوگرافیکی هستند که قرار است محتوای خلاصه و مفید ارائه کند. شاید کمی عجیب باشد اما بسیاری از کاربران هنگام مشاهده یک اینفوگرافیک انتظار دارند که در همان نگاه اول به هدفشان برسند. پس هنگام طراحی اینفوگرافیک مارکتینگ محتوای طولانی را فراموش کنید و سعی کنید هر بخش را نهایتاً در چند جمله کوتاه جمع کنید. البته در محتوای کوتاه هم باید از منابع دقیق استفاده کنید، نکات اصلی را ارائه کنید، عبارات کوتاه استفاده کنید، از عکس و آیکون مناسب استفاده کنید و در نهایت اطلاعات کلیدی را بدون اشتباه و به دقت ارائه کنید.

  • از فونت و تایپوگرافی مناسب استفاده کنید!

هدف از طراحی اینفوگرافیک این است که محتوای خود را در یک محیط بصری ارائه کنید تا برای کاربران ارزشمند باشد! حال اگر قرار باشد کاربران هنگام خواندن اینفوگرافیک با مشکل روبرو شوند و نیاز به دقت زیاد برای خواندن آن داشته باشند، این موضوع حاصل نمی شود. یکی از مشکلاتی که هنگام طراحی اینفوگرافیک ممکن است دچار شوید، این است که از فونت نامناسب استفاده می کنید و تایپوگرافی مناسبی ارائه نمی کنید. در چنین شرایطی کاربران هنگام خواندن آن محتوا با مشکل مواجه می شوند. پس سعی کنید از فونت خوانا با سایز مناسب استفاده کنید و جاهای مهم را برجسته کنید. رعایت این نکات می تواند به اینفوگرافیک مارکتینگ شما کمک بسیار زیادی کند.

  • از رنگ مناسب استفاده کنید!

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی اینفوگرافیک باید دقت کنید، رنگ است! حتماً می دانید که رنگ و انتخاب مناسب آن تاثیر بسیار زیادی در انواع محتوای گرافیکی دارد و نباید فراموش کنید که اگر رنگ مناسبی استفاده نکنید، نمی توانید بازاریابی خود را به شکل مناسب انجام دهید. با توجه به این که اینفوگرافیک باید خوانده شود و محتوای متنی دارد، هنگام انتخاب رنگ باید دقت کنید که به طوری انتخاب شود که چشم مخاطبان را آزار ندهد. همچنین بهتر است از رنگ های حنثی در پس زمینه استفاده کنید؛ چرا که این رنگ می تواند به افزایش خوانایی محتوای متنی شما کمک بسیار زیادی کند.

  • استفاده از المان های بصری را فراموش نکنید!

دلیل آن که قرار است از اینفوگرافیک به جای محتوای متنی استفاده کنید، این است که محتوای جذاب تری ارائه کنید! گاهی اوقات اینفوگرافیک هایی دیده می شود که تنها محتوای متنی دارد و هیچ گونه المان بصری در آن استفاده نشده است. پس چه دلیلی دارد که محتوای متنی را رها کنید و به صورت اینفوگرافیک بروید؟ یکی از مهم ترین اصولی که باید رعایت کنید، این است که از المان های بصری استفاده کنید؛ نظیر تصاویر، آیکون ها، نمودارها و موارد دیگر. البته باید سعی کنید المان های بصری شما مرتبط با محتوای شما باشد تا بتواند حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشد.

  • سایز متناسب با بستر انتشار اینفوگرافیک را در نظر بگیرید!

آخرین مسئله ای که هنگام طراحی اینفوگرافیک باید در نظر داشته باشید، انتخاب سایز مناسب است. پیش از طراحی اینفوگرافیک حتماً تصمیم گرفته اید که اینفوگرافیک را بر روی یک پلتفرم مشخص انتشار دهید. بنابراین باید ببینید که اینفوگرافیک با چه سایزی باید منتشر شود تا بهترین نتیجه را بگیرید. البته علاوه بر این که سایز کلی اینفوگرافیک مهم است، سایز المان های داخلی آن هم اهمیت زیادی دارد. مثلاً این که فونت با سایز مناسب انتخاب کنید یا این که المان های بصری را خیلی بزرگ یا خیلی کوچک قرار ندهید بسیار مهم است.

مراحل اینفوگرافیک مارکتینگ؛ از کجا شروع کنیم؟

تا این جای مقاله هر چیزی که لازم بود در مورد اینفوگرافیک بدانید را به صورت کامل بررسی کردیم. در واقع الان می دانید اینفوگرافیک چیست و هنگام طراحی آن باید چه اصولی را رعایت کنید. با رعایت نکاتی که تا اینجا بررسی کردیم، به راحتی می توانید اینفوگرافیک مارکتینگ را برای کسب و کارتان به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. اما طراحی اینفوگرافیک و بازاریابی آن مراحل خاص خودش را دارد و اگر آن را رعایت نکنید، ممکن است اینفوگرافیک مارکتینگ شما با موفقیت چشم گیری روبرو نشود.

به همین دلیل در این بخش از مقاله سعی می کنیم به بررسی کامل و اصولی مراحل اینفوگرافیک مارکتینگ بپردازیم تا ببینید که چطور می توانید از آن استفاده کنید. این مراحل عبارتند از:

  • تعیین هدف از اینفوگرافیک

پیش از آن که بخواهید هر اقدامی برای طراحی اینفوگرافیک کنید، باید ببینید که هدفتان از طراحی آن چیست! گاهی اوقات هدف این است که محتوای ارزشمندی در اختیار کاربران قرار بگیرد و از آن استفاده کنند. گاهی اوقات کسب و کارها می خواهند با کمک ارائه محتوای ارزشمند در یک قالب جذاب، نظر کاربران را جلب کنند و در واقع برندسازی انجام دهند. گاهی اوقات هدف این است که در کاربران ایجاد نیاز کنید و در نهایت محصول یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. گاهی اوقات قرار است گزارش های سالانه کسب و کارتان را در یک قالب جذاب ارائه کنید و بهتر است از اینفوگرافیک استفاده شود.

پس اهداف مختلفی در پشت صحنه اینفوگرافیک وجود دارد و حتی ممکن است بخواهید چندین هدف مختلف را دنبال کنید. مهم ترین مسئله در قدم اول این است که هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

  • انتخاب موضوع مناسب با برند

پس از آن که هدف خود را مشخص کردید، زمان انتخاب موضوع می رسد. شما باید ببینید که کاربران به چه موضوعی علاقه دارند و بتوانید آن را به بهترین شکل ممکن ارائه کنید. البته فراموش نکنید که موضوع باید کاملاً در راستای کسب و کارتان باشد! در صورتی که موضوع انتخاب شده با کسب و کارتان مغایرت دارد، حتی اگر کاربران از آن اینفوگرافیک هم خوششان بیاید در نهایت بازدهی خاصی برای شما نخواهد داشت. همچنین موضوع انتخابی باید متناسب با هدفتان باشد تا بتوانید آن را رقم بزنید.

مخاطبان هر کسب و کاری مشخص هستند و هر کسب و کاری تلاشش این است که مخاطبان هدف خودش را جذب کند. چرا که خریداران محصول / خدمات کسب و کار همان مخاطبان هدف هستند. پس موضوع اینفوگرافیک اهمیت بسیار زیادی دارد تا بتوانید مخاطبان هدف را جذب کنید. در واقع باید موضوع مرتبط با کسب و کارتان انتخاب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  • جمع آوری اطلاعات مورد نیاز

پس از آن که هدف خود را مشخص کردید و موضوع مناسبی هم انتخاب کردید، زمان آن می رسد که به دنبال جمع آوری اطلاعات باشید. مهم ترین بخش هر محتوا، اطلاعات است. در اینفوگرافیک هم اطلاعات نقش بسیار مهم و گسترده ای دارد و اگر نتوانید آن را به درستی انجام دهید، اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می دهید کامل نیست یا ایراد دارد. پس باید حواستان باشد که اطلاعات ارزشمند و مفیدی ارائه کنید و اطلاعات ارزشمند زمانی است که شما تحقیقات را به درستی انجام داده باشید.

همیشه سعی کنید از منابع معتبری استفاده کنید تا مطمئن باشید که اطلاعات صحت دارد. همچنین پس از جمع آوری اطلاعات باید آن را در منابع دیگر هم جستجو کنید تا ببینید که اطلاعات جمع آوری شده واقعاً صحت دارند یا خیر. همچنین می توانید لیست منابع را هم در بخشی از اینفوگرافیک قرار دهید تا اگر کاربران نیاز به اطلاعات کامل تر داشتند، به آن مراجعه کنند.

  • نوشتن خلاصه ای از مطالب جمع آوری شده

پس از آن که شما اطلاعات را به صورت کامل جمع آوری کردید، نمی توانید به صورت خام از آن استفاده کنید. چرا که اینفوگرافیک محلی برای محتوای طولانی نیست و اگر بخواهید محتوایی در آن قرار دهید، باید محتوای خلاصه و مفیدی باشد. پس در این مرحله زمان آن رسیده است که مطالب جمع آوری شده را خلاصه کنید و سپس در اختیار کاربران قرار دهید. البته باید حواستان باشد که این خلاصه کردن محتوا نباید به نحوی باشد که اطلاعات به صورت ناقص منتقل شود. گاهی اوقات هنگام طراحی اینفوگرافیک به این اشتباه دچار می شود و بخش های اصلی محتوا را به خاطر خلاصه کردن حذف می کنید.

سعی کنید محتوای کلیدی را در چند جمله کوتاه ارائه کنید و اگر حس می کنید با استفاده از تصاویر می توانید محتوا را بهتر ارائه کنید، محتوای متنی را کوتاه تر کنید و به جای آن از محتوای تصویری استفاده کنید. در واقع تمرکزتان باید روی بخش بصری محتوا باشد، نه بخش متن.

  • انتخاب تصاویر و المان های مناسب

پس از آن که محتوای متنی را جمع آوری کردید و آن را خلاصه کردید، زمان آن می رسد که از المان ها و تصاویر استفاده کنید. در واقع بخش مهمی از اینفوگرافیک را المان ها و تصاویر تشکیل می دهند و بدون وجود آن ها اینفوگرافیک شما ارزش زیادی ندارد. پس شما باید سعی کنید المان های مناسب انتخاب کنید و از آن در بخش های مناسبی از اینفوگرافیک خود استفاده کنید. همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که از تصاویر مرتبط و گویا هم استفاده کنید. تصاویر باید مرتبط با محتوای شما باشد؛ در غیر این صورت ارزشمند نیست و نمی تواند برای کاربران مفید باشد.

منابع زیادی برای تهیه المان ها و تصاویر باکیفیت وجود دارد و شما به راحتی می توانید از این منابع استفاده کنید. برای تهیه المان های مختلف می توانید از سایت های گرافیکی نظیر Freepik استفاده کنید. حتی شما می توانید قالب خام اینفوگرافیک دانلود کنید و اطلاعات یا محتوای خود را در آن درج کنید. در این صورت طراحی اینفوگرافیک بسیار سریع تر انجام می شود.

  • طراحی درست و اصولی

یکی دیگر از مراحلی که برای اینفوگرافیک مارکتینگ باید طی کنید، طراحی درست و اصولی است. در واقع طراحی اینفوگرافیک تا قبل از این مرحله جمع آوری اطلاعات و محتوای بصری بود. اما در این مرحله باید این المان ها را در کنار هم قرار دهید تا بتوانید آن را به صورت ارزشمند ارائه کنید. پس طراحی مرحله بسیار مهمی است و اگر نتوانید آن را به درستی انجام دهید، نمی توانید نتیجه خوبی از اینفوگرافیک مارکتینگ بگیرید. در این مرحله باید طراحی را به نحوی انجام دهید که محتوای جمع آوری شده به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار بگیرند.

همچنین باید از المان ها به نحوی استفاده کنید که منجر به شلوغی اینفوگرافیک نشود و نهایت جذابیت را در آن ایجاد کنید. برای طراحی می توانید از طراحان گرافیک استفاده کنید یا این که از ابزارهای مختلف کمک بگیرید. ابزارهای مختلفی برای طراحی اینفوگرافیک وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین از آن ها استفاده کنید و با هزینه ناچیز اینفوگرافیک جذابی در اختیار داشته باشید.

  • انتشار و تعامل با مخاطبین

اکنون که به این مرحله رسیدید، اینفوگرافیک شما کامل شده است و زمان ارائه آن است. در این مرحله باید اینفوگرافیک را در پلتفرمی که تصمیم دارید منتشر کنید، انتشار دهید. پس از انتشار مسئله مهمی که وجود دارد تعامل است. باید فعالیت هایی انجام دهید تا کاربران با محتوای ارائه شده تعامل برقرار کنند. مثلاً اگر آن را در سایت منتشر کرده اید، می توانید در اینستاگرام خود هم معرفی کنید و لینک آن را قرار دهید تا کاربران بتوانند آن را مشاهده کنند. گاهی اوقات ممکن است بهترین گزینه این باشد که اینفوگرافیک را در پلتفرم های مختلفی انتشار دهید و بیشترین بازخورد را بگیرید. تمام این مسائل به هدف شما بستگی دارد و باید ببینید که کدام راه کار می تواند گزینه مناسبی باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با طی کردن مراحل بالا شما می توانید اینفوگرافیک مارکتینگ را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. البته ممکن است مراحل دیگری نظیر تبلیغات هم وجود داشته باشد تا بازخورد بیشتری دریافت کنید. اما به صورت کلی مراجلی که باید طی کنید تا اینفوگرافیک مارکتینگ به بهترین شکل ممکن انجام شود همین موارد است.

بررسی مهم ترین مزایا و معایب اینفوگرافیک مارکتینگ

اکنون که همه چیز را در مورد اینفوگرافیک مارکتینگ می دانید، زمان آن رسیده است که با مزایا و معایب آن هم آشنا شوید. در واقع هر روش بازاریابی مزایا و معایبی دارد و شما باید ببینید که کدام روش بازاریابی به درد شما می خورد. گاهی اوقات کسب و کارها بدون آن که مزایا یا معایب یک روش بازاریابی را بشناسند اقدام به استفاده از آن می کنند اما پس از صرف هزینه و زمان زیاد، متوجه می شوند که آن روش به درد آن ها نخورده است. به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده از اینفوگرافیک مارکتینگ با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا ببینید که واقعاً به درد شما می خورد یا نه.

مزایای اینفوگرافیک مارکتینگ

اینفوگرافیک مارکتینگ مزایای زیادی دارد! در این بخش از مقاله به بررسی مزایای آن می پردازیم تا ببینید که این روش بازاریابی برای شما مناسب است یا خیر:

  • کوتاه و صریح است!

یکی از مهم ترین مزایایی که اینفوگرافیک دارد، کوتاه و صریح بودن آن است. کاربران در فضای مجازی معمولاً حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند و به همین دلیل است که گاهی اوقات بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش های بازاریابی با شکست روبرو می شود. در حالی که اینفوگرافیک دارای محتوای کوتاه و مختصر است و این موضوع می تواند برای شما کاملاً مفید و ارزشمند باشد. همچنین در کنار محتوای کوتاه، از المان های بصری هم استفاده شده است و کاربر از خواندن آن خسته نمی شود. پس با توجه به این که کاربران فضای مجازی حوصله خواندن محتوای طولانی ندارند، اینفوگرافیک می تواند بسیار ارزشمند باشد.

  • امکان انتشار آن به حالت های مختلف وجود دارد!

یکی دیگر از مزایای اینفوگرافیک این است که امکان انتشار آن به حالت های مختلف وجود دارد. در واقع شما به راحتی می توانید اینفوگرافیک را در حالت های مختلف و در پلتفرم های مختلف منتشر کنید. مثلاً می توانید آن را در وبلاگ خود قرار دهید تا کاربران به صورت کامل آن را مشاهده کنند. می توانید آن را به صورت پارت بندی شده در اینستاگرام خود منتشر کنید؛ فرقی هم نمی کند که بخواهید آن را در پست یا استوری منتشر کنید. پیشنهاد می کنیم اگر کانال تلگرام دارید، در آن هم به صورت فایل منتشر کنید تا کاربران با کیفیت بالا به آن دسترسی داشته باشند و بخوانند.

  • تنها مربوط به فضای دیجیتال نیست!

شاید کمی جالب باشد که بدانید اینفوگرافیک تنها مربوط به فضای دیجیتال و مجازی نیست! بلکه می توانید از آن در فضای حقیقی هم استفاده کنید. امکان چاپ کردن اینفوگرافیک بر روی کاغذ، بروشور و هر چیز دیگری که فکر می کنید به دردتان می خورد وجود دارد. مثلاً اگر شما همایشی برگزار می کنید، می توانید اینفوگرافیک خود را بر روی یک کاغذ گلاسه چاپ کنید و در اختیار مهمانان خود قرار دارد. این کار بسیار مفید و ارزشمند است و می تواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

  • جذاب و کاربردی تر از محتوای متنی است!

یکی دیگر از مزایای اینفوگرافیک که قبل تر هم به آن اشاره کردیم، این است که جذاب و کاربردی است. اگر محتوای متنی حوصله کاربران را سر می برد، محتوای اینفوگرافیک اصلاً این طور نیست. بلکه برای کاربران جذاب و مفید است. چرا که محتوای متنی تنها متن است و در بهترین حالت چند عکس ساده هم دارد. در حالی که اینفوگرافیک مارکتینگ کاملاً بصری است و هنگام خواندن محتوای آن با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد. بنابراین اینفوگرافیک هم کوتاه تر از محتوای متنی است و هم جذابیت بیشتری دارد.

  • برای ارائه پیش زمینه بسیار مفید است!

اگر قصد دارید محتوایی را ارائه کنید و نیاز دارید که نظر مخاطبان را به خود جلب کنید، اینفوگرافیک گزینه بسیار جذابی است. فرقی هم نمی کند که شما در سایت خود قصد چنین کاری را داشته باشید یا همایش حضوری برگزار کرده باشید. به خصوص که اگر بخواهید پیش زمینه یک موضوع اصلی را بچینید، اینفوگرافیک بسیار جذاب است. فرض کنید قرار است یک همایش برگزار کنید و می خواهید پیش از برگزاری اطلاعات مختصری در مورد محتوای همایش به کاربران ارائه کنید. در این صورت می توانید اینفوگرافیکی طراحی کنید و در اختیار آن ها قرار دهید تا آمادگی کافی برای دریافت محتوای اصلی در همایش را داشته باشند.

معایب اینفوگرافیک مارکتینگ

اینفوگرافیک مارکتینگ مانند هر روش بازاریابی دیگر، معایب خاص خود را هم دارد. در این بخش به بررسی چند مورد از مهم ترین معایب آن می پردازیم تا بتوانید بهتری تصمیم بگیرید:

  • اطلاعات به صورت کامل منتقل نمی شود!

یکی از مهم ترین عیب هایی که می توان روی اینفوگرافیک در نظر گرفت، این است که اطلاعات به صورت کامل منتقل نمی شود. در واقع اطلاعاتی که شما در حال ارائه هستید، مختصر و کوتاه است. پس نباید انتظار داشته باشید که محتوای کاملی بر روی آن ارائه شود. البته نباید این اشتباه را هم انجام دهید و محتوای کامل ارائه کنید! چرا که اینفوگرافیک شما طولانی، خسته کننده و گاهی آزاردهنده می شود. کاربر قرار است اطلاعات مختصر دریافت کند و اگر قرار است محتوای کاملی ارائه کنید، می توانید لینک منبع کامل را در بخشی از اینفوگرافیک ارائه کنید تا کاربرانی که علاقه یا نیاز دارند، به سراغ آن بروند.

  • برای تمام مخاطبان نظیر افراد کم بینا قابل استفاده نیست!

اینفوگرافیک مارکتینگ نوعی بازاریابی بصری است و ممکن است نتوانید نیاز همه کاربران را برطرف کنید. مثلاً افرادی که کم بینا هستند، نمی توانند محتوای آن را بخوانند و در این صورت نمی توانید بازاریابی را برای این افراد انجام دهید. البته اگر مخاطبان هدف شما چنین افرادی نیستند ایرادی ندارد. اما اگر کسب و کاری دارید که مخاطبان هدف شما چنین افرادی هستند، بهتر است به جای استفاده از اینفوگرافیک مارکتینگ از روش های دیگری نظیر پادکست استفاده کنید.

  • معمولاً کامل و گویا نیست؛ ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم شود!

یکی از مهم ترین عیب هایی که می توان برای اینفوگرافیک در نظر گرفت، این است که کامل و گویا نیست! در واقع اینفوگرافیک مارکتینگ به نحوی است که در آن محتوای ساده و خلاصه ارائه می شود و ممکن است باعث سوء تفاهم شود. پس باید حواستان کاملاً به این موضوع باشد تا مشکل خاصی برای شما پیش نیاید. گاهی اوقات این سوء تفاهم باعث می شود تا مشکلات زیادی برای کاربران پیش بیاید و اطلاعات را به اشتباه دریافت کنند. حال اگر جای دیگری این اطلاعات از زبان کاربر بازگو شود و منبع هم شما معرفی شوید، اعتبار شما زیر سوال می رود.

  • جمع آوری اطلاعات و طراحی آن زمان نسبتاً زیادی می گیرد!

اینفوگرافیک نیاز به اطلاعات دارد! جمع آوری اطلاعات اینفوگرافیک زمان زیادی از شما می گیرد اما واقعاً ارزشش را دارد. گاهی اوقات ممکن است چند روز زمان نیاز داشته باشید تا اطلاعات مفید و ارزشمندی جمع آوری کنید. حتی ممکن است نیاز باشد یک کتاب چند صد صفحه ای را مطالعه کنید و سپس اطلاعات کلیدی آن را به صورت اینفوگرافیک در بیاورید. پس فراموش نکنید که اینفوگرافیک نیاز به جمع آوری اطلاعات دارد و این کار زمان زیادی می برد. البته طراحی آن هم زمان بر است! در کل طراحی اینفوگرافیک و بازاریابی به کمک آن نیازمند زمان زیادی است تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

با اینفوگرافیک مارکتینگ، یک قدم به جلوتر حرکت کنید!

اینفوگرافیک مارکتینگ یکی از روش های بسیار جذاب و کاربردی برای بازاریابی است. اگر روش های مختلف بازاریابی را امتحان کرده اید اما نتوانسته اید نتیجه دلخواه را بگیرید، پیشنهاد می کنیم این روش بازاریابی را هم امتحان کنید. البته توجه داشته باشید که اگر آن را به صورت اصولی اجرا کنید، بهترین نتیجه را می گیرید. در غیر این صورت نه تنها نتیجه خوبی دریافت نخواهید کرد، بلکه ممکن است زمان و پول خود را هم هدر داده باشید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل هر چیزی که لازم است در مورد بازاریابی اینفوگرافیک بدانید بپردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *