در دنیای تکنولوژی هیچ چیز ثابت نیست و سرعت رشد به قدری زیاد است که اگر غافل شوید، عقب خواهید ماند. در سئو هم این مسئله وجود دارد و گوگل برای محتوای تازه اهمیت بسیار زیادی قائل است. در دنیای سئو همه چیز باید تازه باشد تا بتوانید رتبه های خوبی بگیرید! البته همیشه هم نه، اما در اکثر مواقع تازگی و به روز بودن محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل، گوگل یک الگوریتم بسیار کاربردی و جذاب ارائه کرده است تا بتواند سایت هایی که محتوای به روز منتشر می کنند را در صدر نتایج قرار دهد. نام این الگوریتم جذاب الگوریتم Freshness گوگل است.

اگر شما سایتی دارید و می خواهید از این الگوریتم بهترین نتیجه را بگیرید، در این مقاله همراه ما باشید تا با هم به کامل آن بپردازیم.

الگوریتم Freshness گوگل

تقریباً ده سال است که گوگل برای محتوای باکیفیت و تازه ارزش بسیار زیادی قائل است. در واقع در چند سال اخیر بسیاری از فاکتورهای سئو مربوط به محتوا هستند. تا جایی که اگر محتوای جذاب و باکیفیت نداشته باشید، شانس رسیدن به صفحه اول و به خصوص لینک های اول برای شما بسیار کم خواهد بود. همین مسئله باعث شده تا الگوریتم های مختلفی برای بررسی محتوا از جنبه های مختلف به وجود بیاید و اگر بتوانید محتوای باکیفیت تولید کنید، رتبه خوبی از نظر الگوریتم های مختلف خواهید گرفت. الگوریتم Freshness گوگل هم بیشتر روی محتوا نظارت دارد و هدفش این است که محتوای تازه و به روز را در صدر نتایج گوگل نشان دهد.

البته که فاکتورهای زیادی در رسیدن به صفحه اول گوگل اهمیت دارند اما گاهی اوقات چند سایت در وضعیت مشابه هستند. در چنین شرایطی سخت گیری ها و بررسی های گوگل برای بررسی چند سایت هم مهم می شود. الگوریتم Freshness گوگل تمرکز ویژه ای بر روی محتوای جدید حوزه های مختلف کرده است. بنابراین هر سایتی که محتوای تازه و به روزی منتشر کند، از نظر این الگوریتم رتبه بالاتری دارد. اما چرا باید گوگل چنین چیزی را مهم بدانید و اگر یک محتوا درست است، چرا باید به دنبال نسخه جدیدتر آن باشد؟

فرض کنید شما سایتی دارید که در حوزه قیمت ارز فعالیت می کند. کاربری که وارد این سایت می شود، هدفش این است که قیمت به روز ارز را پیدا کند. اگر قیمت شما مربوط به چند روز پیش باشد، قطعاً به درد کاربر نمی خورد و آن را می بندد. گوگل هم به دنبال این است که نتایجی را در اختیار کاربران قرار دهد که واقعاً برایشان مفید و مهم باشد. در واقع اگر وارد سایتی می شود، آن را ترک نکرده و به سراغ سایت دیگری نرود. به همین دلیل است که گوگل محتوای تازه تر را که احتمالاً بیشتر به درد کاربران می خورد، بالاتر نشان می دهد. البته باز هم می گوییم که صد ها فاکتور در رتبه بندی سایت ها تاثیر دارند و تنها نمی توان به واسطه الگوریتم Freshness به صفحه اول گوگل راه پیدا کرد.

هدف گوگل از ایجاد الگوریتم Freshness گوگل

اکنون که با مفهوم الگوریتم Freshness گوگل آشنا شدید، زمان آن رسیده است که بدانید هدف اصلی گوگل از ایجاد چنین الگوریتمی دقیقاً چه چیزی بوده است. البته در بخش قبلی اشاره کوچکی به این موضوع کردیم اما در این بخش می خواهیم این مسئله را کاملاً برای شما باز کنیم. پیش از آن که بخواهیم به بررسی آن بپردازیم، یک مسئله ساده و بدیهی را بررسی می کنیم. همه ما می دانیم که علم انسان روز به روز در حال پیشرفت است! بنابراین مفهومی که امسال بررسی شده نسبت به مفهومی که هزار سال قبل بررسی شده ارزش بیشتری دارد. 

گوگل هم این موضوع را به خوبی می داند اما آن را در بازه زمانی کوتاه تر بررسی می کند! برای گوگل این مسئله روشن است که محتوایی که امروز منتشر می شود، نسبت به محتوایی که یک یا ده سال قبل منتشر شده، کامل تر است. حال اگر سایتی یک محتوا را سال ها قبل انتشار داده باشد و اکنون سایتی پیدا شود که همان محتوا را امروز منتشر کرده باشد، از نظر گوگل چنین محتوایی جدید است. البته منظور ما این نیست که محتوا کاملاً جدید باشد، بلکه هدف گوگل این است ببیند آخرین به روز رسانی یک محتوا مربوط به چه زمانی بوده است. البته این مسائل کاملاً تحقیق شده هستند و بر اساس آمار بررسی شده اند.

در حال حاضر هم اینترنت دنیای بزرگی است که هر سال تعداد عبارت های جدیدی به دیتابیس گوگل اضافه می شود! چرا؟ دلیل آن این است که کاربران همیشه در حال تولید محتوا و مفهوم جدید هستند و این موضوع باعث می شود تا گوگل کلمات جدیدی را در خود جای دهد. تحقیقی در سال 2012 انجام شده است نشان می دهد حدود 20 درصد از کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو می شوند، تا کنون جستجو نشده اند! این آمار به صورت روزانه است؛ یعنی 20 درصد چیزهایی که کاربران در گوگل جستجو می کنند، پیش از آن جستجو نشده است.

همین مسئله باعث می شود تا روز به روز نیاز کاربران به محتوایی با مفهوم جدید بیشتر شود. گوگل هم باید بتواند از حجم محتوایی که توسط کاربران تولید می شود، پشتیبانی کند. به همین دلیل است که روز به روز کلمات کلیدی جدید به همراه محتوای جدید اضافه می شود. این موضوع نشان می دهد که الگوریتم Freshness گوگل چرا ایجاد شده است. در واقع دلیل ساده آن این است که کاربران به دنبال محتوای جدید هستند و گوگل هم سعی می کند محتوای جدیدتر را بالاتر نشان دهد. چرا که این موضوع برای کاربران ارزشمند است و به دنبال چنین چیزی هستند.

پس هدف اصلی الگوریتم Freshness گوگل این است که اطلاعات جدید و به روز در اختیار کاربران قرار دهد. به خصوص در برخی حوزه ها نظیر ارز، اخبار، موضوعات سیاسی و ترندهای روز این موضوع اهمیت بسیاری دارد و کاربران این حوزه به دنبال محتوای جدید هستند. البته این موضوع برای همه ما پیش می آید! مثلاً زمانی که به دنبال خرید بلیط هستید، باید اطلاعات به صورت لحظه ای در اختیار شما قرار بگیرد و در همان لحظه بتوانید بلیط خود را ثبت کنید. پس اگر می خواهید از الگوریتم Freshness گوگل بهترین نتیجه را بگیرید، حتماً باید برای آن ارزش قائل شوید و محتوای خود را به روز کنید.

چگونه سایت را برای الگوریتم Freshness سئو کنیم؟

گوگل الگوریتم های زیادی دارد و به خوبی می دانیم که از همه الگوریتم ها برای رتبه بندی سایت های مختلف استفاده می کند. بنابراین اگر می خواهید بهترین نتیجه و رتبه ها را در گوگل کسب کنید، باید حتماً برای آن ها برنامه ریزی کنید. اکنون که با الگوریتم Freshness گوگل آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینید چطور می توانید سایت خود را با این الگوریتم بهینه سازی کنید. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از کارهایی که برای بهینه سازی سایت برای این الگوریتم باید انجام دهید، می پردازیم:

  • بازبینی و به روز رسانی محتوای سایت

اگر شما سایتی دارید و می خواهید الگوریتم Freshness گوگل به شما نمره خوبی بدهد و نتیجه خوبی بگیرید، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی عملکرد محتوای سایت در دوره های زمانی کوتاه مدت است. البته کوتاه مدت منظور ما این است که حداکثر در طی یک سال باید محتوای شما به روز رسانی شود. برخی از محتواها هم در مدت زمان بسیار کوتاهی دچار تغییر می شوند که باید در بازه های زمانی مناسب تر بازبینی انجام دهید. اگر عملکرد محتوای سایت شما در مدت زمان بررسی شده مناسب است، همان را ادامه دهید و در غیر این صورت در مدت زمان کوتاه تری عملیات به روز رسانی را انجام دهید.

محتوا بخش بسیار مهمی از هر سایتی است و باید حتماً به آن دقت کنید. فراموش نکنید که اگر محتوای سایت شما به روز نباشد، حتی اگر در صفحه اول گوگل قرار بگیرید باز هم برای کاربران ارزشی ندارد. اگر رفتار کاربران با آن محتوا مناسب نباشد، پس از مدتی رتبه سایت شما بدتر از قبل می شود. در حالی که انتظار ما این است که رتبه سایت روز به روز بهتر شود! حتی گاهی اوقات بهتر است تاریخ به روز رسانی محتوا هم درج شود تا کاربر بداند که این محتوا جدید است و بتواند از محتوای آن استفاده کند.

یکی دیگر از مسائلی که با بروزرسانی محتوا اتفاق می افتد، این است که محتوای شما روز به روز کامل تر می شود! در واقع اگر محتوای جدیدی به آن حوزه اضافه شده باشد، روز به روز بهتر می شود و می توانید نتیجه بهتری بگیرید.

  • انتخاب ترتیب انتشار محتوا

گاهی اوقات کاربران سایتی تازه راه می اندازند و در چنین شرایط محتوا از نظر الگوریتم Freshness گوگل تازه و به روز است. اما یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر بگیرید، این است که زمان انتشار محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات برخی از انواع محتوا نیازمند تغییراتی هستند که باید آن را در آخرین لحظه انجام دهید. به همین دلیل است که ترتیب انتشار محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر دقت نکنید، ممکن است الگوریتم Freshness گوگل به شما نمره خوبی ندهد. پس فراموش نکنید که حتماً محتوای خود را به ترتیب خاصی منتشر کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای درک ساده تر این موضوع، باید بگوییم که بهتر است محتوایی که چه الان نوشته شود و چه یک سال بعد نوشته شود یکسان است، باید ابتدا منتشر شود. سپس محتوایی را منتشر کنید که هر از گاهی دچار تغییرات می شود. یکی از اهداف هر سایتی افزایش مخاطبان است و اگر ترتیب محتوا به خوبی رعایت شود می توانید حداکثر کاربران را جذب کنید. به روز بودن محتوا بخش مهمی از فعالیت های هر سایتی است و باید حواستان باشد که محتوای درست را در زمان درست و با اطلاعات دقیق و به روز منتشر کنید. این کار رمز موفقیت بسیار از سایت های محتوا محور است.

  • بررسی همه جانبه در تولید محتوا

یکی دیگر از کارهایی که برای موفقیت در الگوریتم Freshness گوگل باید انجام دهید، رویکرد همه جانبه و بررسی آن در تمام جوانب است. یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود تا یک محتوا به بهترین شکل ممکن منتشر شود، این است که محتوا غنی باشد! غنی از انواع محتوا و هر چیزی که کاربر واقعا به آن نیاز دارد. فرض کنید محتوایی تولید می کنید که در آن نوع متنی، صوتی و ویدئویی وجود دارد. در چنین شرایطی کاربر هر کدام که دوست داشته باشد را دنبال می کند. گوگل هم متوجه می شود که آن صفحه کاملاً غنی است و در نهایت به رشد صفحه کمک می کند.

تنوع محتوایی شاید در نگاه اول باعث سردرگم شدن کاربر شود اما در نهایت، کاربر هر نوع محتوایی که دوست دارد و با آن راحت تر است را دنبال می کند. کاربری که ویدیو دوست دارد، آن را مشاهده می کند. کاربری که به پادکست علاقه دارد، محتوای صوتی را دنبال می کند. کاربرانی هم وجود دارند که دوست دارند محتوای متنی بخوانند، البته نه از سر ناچاری! واقعاً به این موضوع علاقه دارند. پس وجود همه نوع محتوا در یک صفحه و رویکرد همه جانبه به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. این کار به شناخته شدن بیشتر برند شما هم کمک زیادی خواهد کرد.

  • استفاده از محتوای همیشه سبز

تا به حال در مورد محتوای همیشه سبز چیزی شنیده اید؟ محتوای همیشه سبز محتوایی است که همیشه کاربرد دارد و به درد کاربران می خورد. برخلاف برخی از انواع محتوا که پس از مدتی دیگر کاربردی ندارند، محتوای همیشه سبز هر موقع که به دست کاربر برسد ارزشمند است. معمولاً محتواهایی همیشه سبز هستند که در طول زمان دچار تغییرات کلی نمی شود. تنها ممکن است به روز رسانی شود یا تغییرات کوچکی در آن صورت بگیرد. مانند مفهوم بسیاری از مسائلی که ما با آن روبرو هستیم؛ مفهوم یکسان است، فقط مسائل مرتبط با آن تغییر می کند.

یکی از کارهایی که برای الگوریتم Freshness گوگل باید انجام دهید، این است که محتوای همیشه سبز تولید کنید. چرا که محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارد و به همین دلیل از دیدگاه گوگل همیشه تازه است. در هر سایتی محتواهای همیشه سبز وجود دارند اما در برخی سایت ها کمتر است. اطلاعاتی که در مورد محتوای همیشه سبز وجود دارد، همیشه ثابت هستند و تغییر نمی کند. بنابراین محتوای همیشه سبز جای خوبی برای سرمایه گذاری بازاریابی محتوا است. چرا که هر چقدر هزینه کنید، همیشه باقی می ماند و تغییر نخواهد کرد. چنین محتوایی همیشه ارزشمند و کاربردی است!

آیا الگوریتم Freshness با الگوریتم پاندا یکی است؟

اکنون که با این الگوریتم و کارهایی که برای آن باید انجام دهید آشنا شده اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا الگوریتم Freshness گوگل با الگوریتم پاندای گوگل یکی است؟ خیر. الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم هایی است که روی کیفیت محتوا تمرکز دارد، نه روی تازگی آن. درست است که هر دو الگوریتم مربوط به محتوای سایت می شوند اما عملکرد آن ها کاملاً متفاوت است. اگر می خواهید الگوریتم پاندا به سایت شما رتبه خوبی بدهد، باید روی کیفیت محتوا کار کنید اما اگر هدفتان این است که الگوریتم Freshness گوگل به شما نمره خوبی بدهد، باید روی تازگی آن کار کنید.

الگوریتم پاندا پیش از الگوریتم Freshness گوگل معرفی شده است و زمان آن مربوط به سال 2010 است. دلیل به وجود آمدن الگوریتم پاندا این بود که سایت ها بیش از آن که روی محتوا کار کنند، روی مسائل دیگری نظیر لینک سازی کار می کردند. گوگل متوجه شد که پارامترهای دیگر به قدری اهمیت پیدا کرده اند که کاربران به محتوا اهمیت نمی دهند و سایت های خود را با محتوای بی کیفیت پر می کنند. در واقع زمان بحران محتوا بود و گوگل تصمیم گرفت الگوریتمی ارائه کند که سایت هایی که محتوای باکیفیت دارند، نتیجه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشند

با مرور زمان محتواهای کوتاه، بی کیفیت و کم ارزش از صفحات اول گوگل به صفحات چندم منتقل شدند و جای آن را محتوای باکیفیت گرفت. البته در مورد شباهت این دو الگوریتم باید بگوییم که هر دوی آن ها با فاصله زمانی کمی منتشر شدند و هدف این بود که محتوای باکیفیت بتواند بالاتر از محتوای بی کیفیت قرار بگیرد. الگوریتم Freshness گوگل روی تازگی و الگوریتم پاندا روی کیفیت تمرکز کرده است. بنابراین هر دوی آن ها در کنار هم به کاربران کمک می کند تا محتوای باکیفیت و تازه ای در اختیار داشته باشند؛ در واقع مکمل هم هستند.

یکی از نکاتی که در مورد الگوریتم Freshness گوگل وجود دارد، این است که قرار نیست بخاطر به روز نبودن محتوا جریمه شوید! در واقع این الگوریتم برای این است که سایت هایی که محتوای جدیدتری دارند، رتبه های بهتری بگیرند اما به این معنی نیست که سایت هایی که محتوای جدید ندارند، جریمه می شوند. البته اگر صفحه شما محتوای بی کیفیت داشته باشد، الگوریتم های دیگر گوگل شما را جریمه می کنند و حتماً باید حواستان به این موضوع باشد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال کسب رتبه های عالی در گوگل هستید، باید از الگوریتم های گوگل اطلاعات خوبی داشته باشید! داشتن اطلاعات کافی در مورد الگوریتم های گوگل به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. فراموش نکنید که رقابت در میدان سئو سنگین است و برای آن که بتوانید به صفحه یک راه پیدا کنید، باید سایت شما از نظر تمام الگوریتم های سئو رتبه خوبی بگیرد تا بتوانید در میدان رقابت بهترین نتایج را کسب کنید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل الگوریتم Freshness گوگل و هر کاری که باید بابت آن انجام دهید، پرداختیم. اگر سوالی دارید یا تجربه ای در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *