اگر در حوزه سئو فعالیت دارید یا این که کسب و کاری دارید که یکی از کانال های بازاریابی شما سئو است، احتمالاً تا به حال فاکتورهای زیادی به گوشتان خورده است! البته این فاکتورها معمولاً فاکتورهایی هستند که در رتبه بندی سایت ها تاثیر دارند. گاهی اوقات هم مسائلی مطرح می شود که در حقیقت روی رتبه بندی سایت ها تاثیر ندارند اما باز هم به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار مطرح می شود. واقعیت این است که برخی فاکتورها روی رتبه بندی سایت ها تاثیر ندارند اما هنوز هم مطرح می شوند. اما چرا این اتفاق می افتد و فاکتورهایی که تاثیری ندارند کدام هستند؟ در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین فاکتورهایی که تاثیری ندارند اما همیشه از آن ها یاد می شود می پردازیم.

آیا هنوز هم باورهای قدیمی سئو را دارید؟

باورهای قدیمی سئو در واقع فاکتورهایی هستند که در گذشته روی رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی داشتند اما امروزه اثری از آن ها نیست. با وجود آن که دیگر روی رتبه سایت ها تاثیری ندارند، اما هنوز هم از آن ها به عنوان فاکتورهای مهم سئو که روی رتبه بندی سایت ها تاثیرگذار هستند یاد می شود. چرا این اتفاق می افتد؟ دلیل این اتفاق این است که برخی سئوکاران علم خود را به روز نمی کنند و از همان دانش قدیمی خود استفاده می کنند. در حالی که دانش سئو روز به روز در حال تغییر است و اگر دانش شما به روز نباشد، ممکن است کارهایی انجام دهید که هیچ تاثیری روی رتبه بندی سایت ها ندارند.

برای مثال چند سالی است که عمر دامنه سایت روی رتبه بندی تاثیر ندارد. برخی افراد این موضوع را نمی دانند و بر اساس همان باور قدیمی خود، هزاران دلار بابت خرید یک دامنه که ده سال سابقه دارد هزینه می کنند. اما این هزینه عمل دور ریختن بودجه ای است که می توان روی فعالیت های دیگر سئو استفاده کرد. پس اگر می خواهید چنین هزینه ها را به به اشتباه خرج نکنید، در این مقاله همراه ما باشید. ما سعی کردیم 14 مورد از فاکتورهای بسیار مهمی که دیگر روی سئو سایت و رتبه بندی سایت ها در گوگل تاثیر ندارند بپردازیم.

  • عمر سایت

عمر سایت یکی از فاکتورهایی است که در گذشته خیلی روی رتبه بندی سایت ها تاثیر داشت، اما اکنون چطور؟ هیچ تاثیری به صورت مستقیم ندارد. در واقع دیدگاه برخی افراد این است که اگر بتوانند یک دامنه با عمر طولانی خریداری کنند، از بقیه سایت ها جلو می زنند. در حالی که عمر سایت به صورت مستقیم هیچ تاثیری روی رتبه بندی سایت ندارد و تنها به صورت مستقیم روی آن تاثیر دارد. مثلاً اگر یک سایت قدیمی باشد و فعالیت خود را قطع نکرده باشد، قطعاً محتوا و لینک های دریافتی زیادی دارد و این مسائل روی رتبه بندی شما تاثیر خواهد داشت.

بنابراین اگر شما به دنبال خرید دامنه ای قدیمی هستید که عمر طولانی دارد و هدفتان هم این است که رتبه بهتری بگیرید، دست از این کار بکشید. چرا که تنها هزینه اضافی می کنید و در نهایت هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. حتی اگر آن سایت فعال باشد و بخواهید موضوع آن را تغییر دهید، باز هم تاثیر زیادی نخواهد گذاشت! حتی ممکن است تاثیر منفی هم داشته باشد. چرا که شما می خواهید موضوع آن سایت را تغییر دهید و محتوای دیگری در آن قرار دهید. بنابراین چنین کاری را به شما پیشنهاد نمی کنیم و بهتر است این موضوع را فراموش کنید.

  • زمان ثبت دامنه

علاوه بر عمر و فعالیت سایت، زمان ثبت دامنه هم یکی از اشتباهاتی است که کاربران هنگام خرید دامنه به آن توجه می کنند! ممکن است یک دامنه 20 سال قبل ثبت شده باشد اما هیچ سابقه ای نداشته باشد. در چنین حالتی فرقی میان دامنه ای که 20 سال قبل ثبت شده است با دامنه ای که به تازگی به ثبت رسیده است وجود ندارد. دلیل آن هم این است که این دامنه فعالیت نداشته باشد و حتی بک لینکی ندارد. این موضوع در گذشته واقعیت داشت که هر چقدر عمر سایت بیشتر باشد، روی رتبه بندی سایت هم تاثیر دارد. به همین دلیل کاربران به دنبال دامنه هایی که در گذشته ثبت شده بود می گشتند. چرا که سابقه فعالیت یک دامنه چند ساله احتمالا بیشتر از دامنه ای است که به تازگی ثبت شده است.

در حال حاضر فرقی نمی کند که شما دامنه خود را تازه ثبت کنید یا دامنه ای خریداری کنید که در گذشته ثبت شده است اما فعالیت نکرده است. احتمالاً بابت خرید چنین دامنه ای هم باید میلیون ها تومان هزینه کنید. این هزینه را می توانید در بخش های دیگر بازاریابی و سئو هزینه کنید تا نتایج بسیار خوبی بگیرید. البته گاهی اوقات شما به دلیل خوب بودن نام دامنه این کار را انجام می دهید اما اگر هدفتان این است که یک دامنه قدیمی بخرید تا نتیجه خوبی بگیرید، بهتر است این کار را انجام ندهید و آن را فراموش کنید.

  • خروج فوری

یکی از مفاهیم بسیار مهمی که دنیای وب و سئو وجود دارد، خروج فوری است. خروج فوری به این معنی است که کاربر از طریق گوگل وارد سایت شما می شود و بلافاصله آن را ترک می کند. حال ممکن است سایت را ببندد یا این که دکمه back موس خود را فشار دهد. در هر صورت سایت را سریعاً ترک کرده است و از این مفهوم با نام خروج فوری یاد می شود. برخی سئوکاران اعتقاد دارند که خروج فوری منجر به رشد منفی سایت می شود اما واقعیت این است که خروج فوری هیچ جایگاهی در الگوریتم های گوگل ندارد. در واقع تاثیری روی آن نخواهد داشت!

البته این موضوع را با نرخ پرش اشتباه نگیرید! نرخ پرش به این معنی است که کاربر وارد سایت می شود و آن را نمی بندد. البته فعالیتی هم در آن انجام نمی دهد و صفحه دیگری از سایت شما را باز نمی کند. نرخ پرش اگر زیاد باشد، تاثیر منفی زیادی روی سایت خواهد داشت. چرا که نوعی فیدبک به گوگل است که این صفحه دارای مشکل است! حال ممکن است صفحه به صورت کامل بارگذاری نشده باشد یا این که محتوای آن مشکل داشته باشد. جذاب نبودن محتوا در همان ابتدای کار باعث می شود تا نظر کاربر جلب نشود و در نهایت آن را نخواند.

  • میزان محتوای صفحه

گاهی اوقات از برخی سئوکاران شنیده می شود که می گویند برای گرفتن رتبه بهتر، حتماً محتوای طولانی بنویسید! اما این موضوع واقعیت دارد؟ محتوای طولانی که کیفیت خوبی نداشته باشد و نتواند نیاز کاربر را رفع کند، آیا ارزشی دارد؟ قطعاً خیر. بنابراین کیفیت را فدای کمیت نکنید! هدفتان از تولید محتوا این باشد که کیفیت خوبی داشته باشد و بتواند نیاز کاربر را رفع کند. اگر یک محتوا صرفاً طولانی باشد اما محتوای نامرتبط در آن وجود داشته باشد، هیچ ارزشی برای کاربر نخواهد داشت. کاربر با نگاه کلی به آن مقاله قید آن را می زند و به سراغ خواندن مقاله از سایت های دیگر می رود.

البته به نوع محتوا هم بستگی دارد! گاهی اوقات مفاهیم به طوری هستند که می توان برای آن یک محتوای جامع و کامل نوشت. در چنین شرایطی کاربر دوست دارد که بیشتر بداند و هر چقدر محتوای شما طولانی و مرتبط باشد، برای کاربر ارزشمند است. مثلاً کاربری که به دنبال یک شماره از ارگان عمومی است، انتظار دارد که سریعاً آن شماره را پیدا کند. اما کاربری که می خواهد در مورد عملکرد برنامه نویسی بخواند، انتظار دارد که یک محتوای جامع و کامل در اختیارش قرار بگیرد. پس همیشه طولانی نوشتن خوب نیست، سعی کنید کیفیت محتوا خود را افزایش دهید.

  • اسم بردن از برند بدون لینک دادن

گاهی اوقات در سایت هایی دیده می شود که نام یک برند آورده شده است و سئوکاران می گویند که این کار می تواند منجر به رشد کسب و کار شود. اما واقعیت این است که اگر نام برند شما در یک سایت دیگر آورده شود و به آن لینک داده نشود، هیچ ارزشی نخواهد داشت. این موضوع در سایت های زیادی دیده می شود! به خصوص سایت هایی که امکان لینک دادن را در اختیار شما قرار نمی دهند یا این که لینک صفحه مورد نظر شما در آن قرار نمی گیرد. مثلاً کاربران تالارهای گفتمان نام سایت خود را بر روی پروفایل قرار می دهند، آن هم بدون لینک.

آیا این موضوع می تواند مفید باشد؟ قطعاً خیر. آوردن نام برند بدون آن که بخواهید به آن لینک بدهید هیچ ارزشی ندارد. پس همیشه سعی کنید نام برند را زمانی بیاورید که بتوانید لینک سایت خود را هم در آن قرار دهید. این فاکتورها شاید تاثیر بسیار کوچکی داشته باشد اما نه همیشه. بلکه زمانی که دو سایت رقیب کاملاً مشابه هم هستند و عملکرد یکسانی دارد. در چنین شرایطی چنین فاکتوری هم ممکن است بررسی شود! البته هیچ گاه دو سایتی را پیدا نمی کنید که همه چیزشان شبیه به هم باشد و در شرایط یکسان قرار بگیرند.

  • بازدید مستقیم و مدت زمان بازدید از سایت

یکی دیگر از فاکتورهایی که معمولاً توسط سئوکاران مطرح می شود، این است که بازدید مستقیم از سایت و همچنین مدت زمان بازدید می تواند روی رتبه سئو تاثیر بذارد. این موضوع در گذشته تاثیرگذار بود و معمولاً سایت هایی که ترافیک خوبی داشتند، رتبه خوبی هم دریافت می کردند. اما این موضوع پس از مدتی باعث شد تا محتوای بی کیفیت در اختیار کاربران قرار بگیرد، آن هم به واسطه بازدید بالا. پس این فاکتور باعث می شود تا کاربران محتوای دلخواه و موردنیاز خود را در اختیار نداشته باشند. این فاکتور چند سالی است که از شرط رتبه بندی گوگل حذف شده است.

در حال حاضر فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارد که جایگزین این فاکتور شده اند. برای مثال الان اگر محتوای خوبی داشته باشید و بتوانید لینک های باکیفیت برای صفحه محتوای خود بسازید، به راحتی می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین مدت زمانی که کاربر در سایت باقی می ماند هم چند سالی است که اهمیت ندارد! چرا که فاکتورهای مهم دیگری وجود دارد که نشان دهنده اهمیت آن صفحه است. مانند رفتار کاربران؛ مثلاً اگر کاربر در سایت شما از یک صفحه به صفحه دیگر برود، نشان دهنده علاقه کاربر است.

  • استفاده از AMP

همه ما می دانیم که در حال حاضر بسیاری از کاربران از طریق موبایل از سایت ها بازدید می کنند. از طرفی، نسخه موبایل یک سایت خیلی با نسخه دسکتاپ آن فرق می کند اما آیا سرعت آن ها هم فرق می کند؟ قطعاً بله. سرعت پردازش مرورگرهای موبایل کندتر از مرورگر دسکتاپ است. به همین دلیل است که اگر شما بخواهید یک صفحه سایت را با موبایل باز کنید، دیرتر از کامپیوتر باز می شود. یکی از مفاهیمی که وجود دارد، مفهوم AMP است. این مورد در واقع یک فریم ورک است که به شما کمک می کند تا صفحه سایت شما سریع تر در موبایل باز شود.

گاهی اوقات سئوکاران می گویند که این مورد یک فاکتور اساسی سئو محسوب می شود! اما واقعیت دارد؟ قطعاً خیر. چیزی که باعث می شود تا AMP به افزایش رتبه شما کمک کند، افزایش سرعت است. بارگذاری این نسخه در موبایل سریع تر از نسخه اصلی سایت است. بنابراین بیشتر بودن سرعت به بهبود رتبه هم کمک می کند اما به این معنی نیست که AMP مستقیماً در رتبه بندی تاثیر دارد. این موضوع باعث افزایش سرعت می شود و سرعت بیشتر همان فاکتوری است که در گوگل وجود دارد و در نهایت منجر به افزایش رتبه سایت شما می شود.

  • کلمات کلیدی LSI

یکی دیگر از اشتباهات بسیار رایجی که در سئو وجود دارد، کلمات کلیدی LSI است. این کلمات کلیدی در واقع کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی است؛ مانند کلمات کلیدی مترادف. اما آیا همیشه استفاده از کلمات کلیدی مترادف در محتوا کار درستی است؟ این موضوع می تواند تاثیر خوبی داشته باشد اما گاهی اوقات کاربران زیاده روی می کنند. اگر یک مفهوم کلیدی ده ها مفهوم مرتبط داشته باشد و بخواهید از همه آن ها استفاده کنید، کاربر سردرگم می شود و نمی تواند محتوا را به خوبی بخواند. همین موضوع باعث می شود که در نهایت مقاله شما نتواند نتیجه خیلی خوبی بگیرد.

بنابراین این موضوع که کلمه کلیدی مرتبط جزء فاکتورهای رتبه بندی گوگل است، از پایه اشتباه است. این موضوع اهمیت خودش را دارد! چرا که باعث می شود تا از به کار بردن یک کلمه کلیدی خاص جلوگیری شود و به جای آن از کلمات کلیدی دیگری هم استفاده شود. اما نه بیش از حد ممکن! پس فراموش نکنید که این موضوع در نهایت می تواند به شما کمک کند تا نتیجه خوبی بگیرید. اما نباید خیلی روی آن حساس شوید و از کار اصلی خود که تولید یک محتوای ارزشمند است، غافل شوید.

  • رتبه بندی های کیفی

گاهی اوقات کسانی که مدیریت یک سایت را بر عهده دارند و می خواهند رتبه های خوبی در گوگل بگیرند، دیدگاه درستی از الگوریتم های گوگل ندارند. به همین دلیل نمی توانند در مورد فعالیت هایی که انجام می دهند تصمیم درستی بگیرند. البته واقعیت هم این است که گوگل برای زبان فارسی هنوز به صورت کامل نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام سایت های نزدیک به هم باید رتبه اول را بگیرد و کدام سایت رتبه دوم را. البته نه به این معنی که کاملاً از درک آن ناتوان است. منظور ما این است که هنوز جای کار دارد و به همین دلیل است که مفهومی مانند رتبه بندی کیفیت به وجود آمده است.

در حال حاضر این مفهوم باعث می شود تا یک سری اصول را رعایت کنید و در آزمایش های گوگل نتیجه خوبی بگیرد. گاهی اوقات هم ممکن است آزمایشی که در حال انجام آن هستید، جواب ندهد. مثلاً ممکن است شما دو صفحه مختلف داشته باشید و کلمات کلیدی شما اهداف مختلفی را دنبال کند. ممکن است شما ندانید که کدام کلمه کلیدی برای کدام صفحه از سایت شما مناسب است. در چنین شرایطی ممکن است بخواهید دست به آزمون و خطا بزنید. گاهی اوقات این آزمون شکست می خورد و گاهی هم موفق می شوید. در هر صورت مفهومی به نام رتبه بندی کیفی وجود ندارد و اگر از سئوکاری شنیدید، نادیده بگیرید.

  • نقشه سایت XML

یکی از ابزارهایی که به پیدا کردن صفحات توسط گوگل کمک می کند نقشه سایت است. نقشه سایت در واقع به گوگل کمک می کند تا راحت تر بتواند به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشد اما هیچ نقشی در رتبه بندی ندارد! گاهی اوقات کاربران می گویند که اگر سایت شما نقشه سایت نداشته باشد، نمی تواند در گوگل رتبه بگیرد. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ قطعاً خیر. البته اگر نقشه سایت نداشته باشید زمان بیشتری لازم است تا گوگل صفحات سایت شما را پیدا کند اما به این معنی نیست که نبود نقشه گوگل می تواند تاثیر منفی در رتبه بندی داشته باشد.

در واقع نقشه سایت برای سایت مفید است اما ضروری نیست و نمی تواند ضرری به سایت شما بزند. پس اگر سایت شما دارای ساختار و کدنویسی بهینه است، جای نگرانی وجود ندارد و به راحتی می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. البته اگر ساختار سایت شما مناسب نیست، پیشنهاد می کنیم حتماً از نقشه سایت استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید. گاهی اوقات ربات های گوگل در پیدا کردن صفحات سایت با مشکل مواجه می شوند که نقشه سایت می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. ایجاد کردن نقشه سایت با ابزارهای مختلفی و به سادگی امکان پذیر است.

  • در دسترس بودن سایت

در دسترس بودن سایت به این معنی است که سایت همیشه بالا بیاید و هیچ وقت قطع نباشد. شاید مفهومی به نام آپ تایم به گوشتان خورده باشد که نشان دهنده مدت زمانی است که سایت فعال است. گاهی اوقات به دلایل مختلف سایت از دسترس خارج می شود و اصطلاحاً آف می شود. در چنین شرایطی می گویند که سایت از دسترس خارج شده است! یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که سئو کاران می کنند، این است که می گویند سایت باید همیشه در دسترس باشد. اما واقعیت این است که سرورهای میزبان سایت نمی توانند همیشه روشن باشند و ممکن است برای چند دقیقه در روز خاموش یا ری استارت شوند.

آیا چنین وقفه ای می تواند به رتبه شما آسیب بزند؟ قطعاً خیر. در دسترس بودن سایت برای مسائل دیگر اهمیت دارد؛ مانند رفتار کاربران که اگر ببینند سایت بالا نمی آید به سراغ سایت دیگر می روند. بنابراین نباید خیلی نگران در دسترس بودن سایت باشید! البته منظور ما این است که مثلاً چند دقیقه در روز را سایت بالا نیاید. نه این که سایت برای چند روز خاموش باشد. قطعاً اگر سایت برای چند روز از دسترس خارج شده باشد، رتبه های خودش را از دست می دهد و این موضوع را باید جدی گرفت. بنابراین در دسترس بودن سایت با وجود آن که اهمیت زیادی دارد، اما جزء فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی نیست.

  • صحت محتوا

یکی از مهم ترین کارهایی که گوگل به دنبال انجام آن است، این است که دوست دارد محتوای درست را در اختیار کاربران قرار دهد اما این کار به سادگی امکان پذیر است؟ قطعاً خیر. گوگل منابع موثقی ندارد که ببیند یک محتوا واقعاً درست است یا نه. بنابراین سعی خودش را می کند که بهترین محتوا را نشان دهد اما گاهی اوقات نمی تواند. پس فاکتورهای دیگر در رتبه بندی اهمیت دارد نه این که صحت محتوا. البته در برخی موضوعات نظیر پزشکی گوگل اعتبار سایت را بررسی می کند و بر اساس آن رتبه می دهد. با این حال در موضوعات دیگر صحت محتوا اصلاً فاکتور مناسبی برای رتبه بندی نیست. بنابراین اگر از کسی چنین چیزی شنیدید، به آن اهمیت ندهید؛ چرا که هنوز موتورهای جستجو به چنین درکی نرسیده اند و این موضوع عملاً غیر ممکن است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مورد یک موضوع اطلاعات خوبی داشته باشید و بخواهید آن را جستجوی کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. در چنین حالتی ممکن است ببینید که اطلاعات درستی در لینک های اول گوگل درج نشده است و به شک بیفتید. این دقیقاً نشان دهنده آن است که صحت محتوا از فاکتورهای رتبه بندی سایت توسط گوگل نیست. هر چند که گوگل دقیقاً به دنبال چنین چیزی است اما عملاً هنوز نتوانسته آن را پیاده سازی کند.

  • سیگنال شبکه های اجتماعی

یکی از تفکرات بسیار اشتباهی که در مورد سئو وجود دارد، تاثیر سیگنال های شبکه های اجتماعی است! شاید باورش کمی سخت باشد اما بسیاری از سئوکاران اعتقاد دارند که سیگنال های شبکه های اجتماعی روی سئو سایت تاثیر زیادی دارد. حتی گاهی اوقات افراد فکر می کنند که تعداد فالوورها روی سئو سایت شما تاثیر دارد اما واقعیت این است که هیچ تاثیری ندارد. البته منظور ما این است که به صورت مستقیم تاثیر ندارد. برای درک بهتر صفحات اجتماعی را در نظر بگیرید که گوگل اصلاً به آن دسترسی ندارد؛ مانند شبکه های اجتماعی که در گوگل ثبت نمی شوند یا صفحاتی که خصوصی هستند.

دلیل این موضوع هم منطقی است! گوگل و شبکه های اجتماعی کشمکش های زیادی داشته اند. توییتر را در نظر بگیرید که در چند سال اخیر بارها در نتایج گوگل ظاهر و پنهان شده است. اگر این موضوع تاثیر مستقیم داشته باشد، یک شبه رتبه سایت های زیادی دچار تغییر می شود و این موضوع اصلاً خوشایند نیست. پس فراموش نکنید که رتبه بندی سایت ها بر اساس سیگنال های گوگل اشتباه است. البته باز هم لازم است بگوییم که لینک هایی که شما در شبکه های اجتماعی قرار می دهید باعث جذب ترافیک و اتفاقات دیگری می شود و این مسائل می تواند تاثیرگذار باشد.

  • دامنه های فرعی

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که وجود دارد، دامنه های فرعی است. اگر بخواهید روی سایت خود بخش دیگری بالا بیاورید، مجبور به استفاده از ساب دامنه یا ساب فولدر هستید. در چنین شرایطی گاهی اوقات افراد فکر می کنند که ساب فولدر رتبه بهتری نسبت به ساب دامنه می گیرد. این موضوع در گذشته رایج بود و حتی گوگل هم از آن استفاده می کرد اما در حال حاضر هیچ تفاوتی وجود ندارد. در واقع این موضوع که شما از ساب دامنه استفاده کنید یا ساب فولدر، تاثیر مستقیم روی رتبه بندی ندارد. رتبه بندی به این موضوع مربوط است که سایت شما چطور فعالیت می کند.

بنابراین اگر شما قصد راه اندازی بخش جدیدی در سایت خود را دارید، اصلاً روی این موضوع تمرکز نکنید. بهتر است از نظر دیگر به این موضوع نگاه کنید! مثلاً ببینید که آیا ساب دامنه برای بخش شما بهتر است یا ساب فولدر. بررسی این موضوع به شما کمک می کند تا بخش جدیدی را در سایت خود راه اندازی کنید که مفید واقع شود.

نتیجه گیری

همیشه در مورد فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت ها شنیده ایم. گاهی اوقات هم فاکتورهایی که واقعاً تاثیری در رتبه بندی سایت ها ندارند می شنویم و بابت آن سخت گیری می کنیم. اما واقعاً چنین چیزی درست است؟ تشخیص چنین فاکتورهایی گاهی اوقات سخت است. چرا که ممکن است گوگل قبلاً از آن ها استفاده کرده باشد اما در حال حاضر استفاده ای از آن ها ندارد. شناخت فاکتورهایی که تاثیری در رتبه بندی سایت ها ندارد، ارزش زیادی دارد و به شما کمک می کند تا انرژی خود را صرف چنین چیزهایی نکنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *