سیستم‌ریستور یکی از مفید‌ترین ویژگی‌های ویندوز است که می‌تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد. با این امکان، اگر مشکلی در ویندوز شما به وجود آمد که امکان حل آن را ندارید، می‌توانید سیستم عامل را به نقطه‌ای بازگردانید که به درستی کار می‌کرد.

البته ممکن است برای استفاده از سیستم ریستور دچار مشکلاتی شوید که در این مقاله، ما نکات مختلفی برای جلوگیری از این قضیه به شما معرفی می‌کنیم.

از یک سیستم ریستور پوینت جایگزین استفاده کنید

اول از همه از یک نقطه سیستم ریستور دیگر استفاده کنید. شاید چیزی باعث شده که ریستور پوینت یا بازگردانی پیش‎فرض در طی روند بازگردانی به مشکل برخورده و بوت نشود. استفاده از یک پوینت جایگزین بیشتر مشکلات بازگردانی یا ریستور را رفع خواهد کرد.

Recovery را نوار جست‎وجوی منوی شروع تایپ کرده و گزینه‌ی یافته شده را انتخاب کنید. Open System Restore را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر پایین می‌بینید تنها یک نقطه سیستم ریستور وجود دارد، درنتیجه اگر مشکلی پیش بیاید هیچ راه حلی برای آن وجود نخواهد داشت.

سیستم ریستور را Safe Mode اجرا کنید

اولین راه نجات همیشه سیف مد است. Safe Mode در بسیاری از موارد یک ناجی است. برعکس روند بوت معمولی؛ Safe Mode تنها بعضی از درایوها و فایل‌ها را بارگذاری می‌کند. مشکلاتی که معمولاً هنگام سیستم ریستور پیش می‌آید معمولاً با اجرا از طریق Safe Mode رفع می‌شوند.

میزان فضای لازم سیستم ریستور را پیکربندی کنید

اگر سیستم ریستور خوب کار نکرد میزان فضای هارد دیسک مخصوص آن را تنظیم کنید چرا که ممکن است بدون اطلاع شما پر شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل 4 گیگابایت فضا را به آن تخصیص دهید. البته ممکن است نخواهید سیستم ریستور فضای زیادی را به خود اختصاص دهد به خصوص اگر هم اکنون نیز فضای شما محدود باشد.

پاک کردن سیستم ریستور پوینت‌های قدیمی

شما می‌توانید سیستم ریستور پوینت‌های قدیمی را حذف کنید. سیستم ریستور به صورت اتوماتیک ریستور پوینت‌های شما را به مرور زمان آپدیت کرده و آن‌ها را جایگزین پوینت‌های قدیمی می‌کند ( به همین دلیل بعضی از مردم فضای خیلی زیادی را به سیستم ریستور اختصاص می‌دهند). اگر قصد دارید سیستم ریستور پوینت‌های خود را حذف کنید ما به شما می‌گوییم که چطور این کار را انجام دهید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

اگر کاربران ویندوز8 ، 8.1 و 10 هستید باید در نوار جست‌وجوی منو استارت disk clean را تایپ کرده و بهترین گزینه را انتخاب کرده و روی Run as administrator کلیک کنید. C: را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید. Disk Clean-up به شما می‌گوید که چقدر فضا برای پاک کردن دارید. تب More Options را باز کنید. زیر قسمت System Restore and Shadow Copies گزینه‌ی Clean-up را انتخاب کنید.

ویندوز 7، 8، 8.1 و 10 را دوباره نصب، ریست و تعمیر کنید

اگر کاربر ویندوز 8، 8.1 یا 10 هستید می‌توانید فایل‌های اینستالی خود را ریست یا رفرش کنید. این کار تقریباً هر مشکلی که در رابطه با فایل‌های سیستمی باشد حل می‌کند.علاوه بر آن با این کار هیچ داده مهمی از بین نخواهد رفت ( با این حال قبل از هرچیزی از فایل‌های مهم خود بکاپ بگیرید.)

ویندوز8، 8.1 و 10: کاربران ویندوز 8، 8.1 و 10 می‌توانند انتخاب کنند که سیستم عامل خود را رفرش و یا ریستارت کنند.

رفرش ( ویندوز8): ویندوز را دوباره نصب کرده و فایل‎ها و تنظیمات مهم را دست‎نخورده باقی می‌گذارد.

ریستارت: ویندوز را دوباره نصب کرده اما فایل‌ها، تنظیمات و اپلیکیشن‌ها را حذف می‌کند. البته به جز آن‌هایی که از قبل روی کامپیوتر بوده‌اند.

ریست با فایل‌های کلیدی ( ویندوز10): ویندوز را از درایو ریکاوری نصب کرده و فایل‌ها، تنظیمات و اپلیکیشن‌ها را نگاه می‎دارد.

قابلیت رفرش ویندوز 10 مشابه قابلیت Windows 10 Reset with Keep My Files است. Windows Key + I را فشار داده و به Update & security > Recovery بروید. زیر قسمت Reset this PC گزینه‌ی Keep my files یا Remove everything را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که این کار تنظیمات را ریستارت کرده و اپلیکیشن‌های ویندوز را حذف خواهد کرد. روی گزینه‎ی Reset کلیک کنید. این کار چند دقیقه طول خواهد کشید.

کاربران ویندوز7 به نصب دوباره و تعمیر محدود هستند. برای ورود به منو Advanced Boot Options وقتی که هنوز کامپیوتر بالا نیامده کلید F8 را فشار دهید. از بالای لیست، Repair Your Computer را انتخاب کنید. دستورالعمل گفته شده را طی کنید.

اگر گزینه‎ی Advanced Boot Menu کار نکرد ( یا آن را نیافتید) از installation media یا system repair disc استفاده کنید. برای این کار دیسک یا درایو USB خود را به کامپیوتر متصل کنید. سیستم را روشن کرده و Press any key to boot from CD را انتخاب کنید. اگر از درایو USB استفاده می‌کنید شاید مجبور شوید از طریق درایو USB بوت را انجام دهید. بعضی از کامپیوترها یک کلید مخصوص برای ورود به منو گزینه‌های بوت دارند. اما در بقیه باید وارد بایوس شوید. ببینید کامپیوتر شما از کدام مدل است.

وقتی که صفحه Welcome to Startup باز شد گزینه‌ی Repair Install را انتخاب کنید. دستورالعمل گفته شده را دنبال کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *