آنالیز کردن به صورت کلی کاری تخصصی است و باید با ابزارهای آن به صورت کامل آشنایی داشته باشید، تا نتیجه درست بگیرید، اما این مرحله یک بررسی آماری حرفه‌ای نیست. در آنالیز کسب‌وکارهای اینترنتی هم چنین اتفاقی می‌افتد! در اصل در این مرحله شما تنها باید بدانید طرحی که برای کسب و کار اینترنتی چیده‌اید، چه جایگاهی در وب فارسی و حتی دنیا دارد. وب فارسی هم منظور تنها سایت‌های فارسی زبانی هستند که در این موضوع خاص فعالیت می‌کنند. در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید در مورد کسب‌وکار اینترنتی درک درستی داشته باشید و موفقیت خود را تضمین کنید.

همچنین می توانید در صفحه سوالات متداول که برای پاسخ به مشتریان بر روی سایتتان ایجاد کرده‌اید، راه‌های ارتباطی قرار دهید تا کاربران بتوانند سوالاتی که در این صفحه وجود ندارد را  به صورت مستقیم از شما بپرسند. این صفحه بایستی دربر گیرنده سوالات متداول، آدرس شرکت، آدرس‌های ایمیل یا شماره تلفن های افراد و سایر اطلاعات مرتبطی باشد که می تواند به کاربران شما کمک کند.

ایجاد نظرسنجی برای مشارکت کاربران

کاربران و مشتریان هر کسب‌وکاری علاقه زیادی به شرکت در نظرسنجی‌های کوتاه دارند؛ البته نظرسنجی‌هایی که وقت زیادی از آن‌ها نگیرد! باید برای زمان کاربران ارزش زیادی قائل باشید و نظرسنجی‌های کوتاه و مفید با آن‌ها به اشتراک بگذارید. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رضایت مشتری در میان افرادی که از آن ها پرسیده می‌شود که چه چیزی می‌خواهند، بیشتر است؛ حتی اگر پاسخ‌هایشان اجرایی نشده باشد و عملاً برای کسب‌وکارها مهم نباشد. صرف پرسیدن اینکه مشتریانتان خواهان چه چیزی هستند و چگونه می‌توانید به آن ها بهتر خدمت کنید، حس مثبتی در مخاطبان ایجاد می‌کند. البته شما هم باید سعی کنید خواسته‌‌های آن‌ها را در صورت امکان، به مرور زمان در کسب‌وکارتان اعمال کنید تا رضایت آن‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

به خاطر داشته باشید، برای ارائه خدمات مشتریان حتما نیازی نیست هزینه زیادی کنید و یا محصولات رایگان یا تخفیف‌های خیلی بزرگ بدهید. تنها کارهای بسیار ساده نظیر تشکر کردن از خرید مشتریان می‌تواند به حفظ حس مثبت مشتریان نسبت به کسب و کار اینترنتی شما کمک زیادی کند.

محدودیت مکانی و زمانی برای کار کردن در کسب‌وکارهای اینترنتی بی‌معنی است!

شاید حضور در محل کار به خصوص در این روزهای گرم تابستان یا روزهای بسیار سرد زمستان کمی ناخوش‌آیند باشد. از آن بدتر شاید زمان حضور در محل کار که معمولاً ۸ صبح است، برای برخی کاربران آزاردهنده باشد! کسب‌و‌کار اینترنتی شما را از محدودیت مکانی و زمانی آزاد می‌کند و امکانی فراهم می‌کند که هرجا هستید، راحت کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتی خوبی دارید، می‌توانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسب‌و‌کارتان را مدیریت کنید و فرقی هم ندارد که کسب‌وکار شما در ایران فعالیت کند و شما در آلمان زندگی کنید یا برعکس! خیلی از فعالان حوزه کسب‌وکار اینترنتی در یک قاره زندگی می‌کنند ولی انبار کالاهایشان در قاره‌ی دیگری است. یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارتان را متناسب با سبک زندگی فردی خود هماهنگ کنید که این امکان در زندگی کارمندی وجود ندارد. البته بازهم بستگی به نوع کسب‌وکارتان دارد که نیاز به محلی برای حضور و انجام کار داشته باشید یا خیر! مثلاً  بعضی از افراد مانند معمارها و نقاش‌ها سفارش کار را از طریق سایت خود می‌گیرند اما حتما برای انجام شغل‌شان به مکان مشخصی نیاز دارند.

در خود سایت‌ها می‌توانید تعداد مطالب و نحوه آپدیت شدن سایت را متوجه شوید. همچنین از سایت الکسا می‌توانید برای پی بردن به رتبه سایت در کشور موردنظر خود مثل ایران کمک بگیرید. در این الکسا می‌توانید آدرس سایت‌ها را وارد کرده و رنک کشوری آن‌ها را نگاه کنید. اگر رتبه ایران آنها زیر ۳ هزار باشد، یعنی فعالیت جدی‌ای دارند اما اگر بالای ۵ هزار بود، یعنی خیلی جدی و شاید تخصصی نیستند و شما هم می‌توانید به جمع آن‌ها راه پیدا کنید. اگر هم بالای ده هزار به بالا بود، یعنی رقیبی برای شما محسوب نشده و می‌توانید به راحتی با آنها رقابت کنید.بعد از پیدا کردن سایت‌ها باید متوجه شوید که آیا به صورت جدی فعالیت می‌کنند یا خیر!

با خودکارسازی کارها به کمک کسب‌وکار اینترنتی، هزینه‌های انسانی شرکت را کاهش دهید!

انجام هر کار ساده‌ای در یک شرکت نیازمند یک نیروی کار است! این در حالی است فقط انجام یک کار ساده به صورت خودکار به کمک کسب‌وکار اینترنتی می‌تواند هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. توجه داشته باشید که کسب‌وکار اینترنتی هزاران هزینه ریز را کاهش می‌دهد و ماهانه میلیون‌ها تومان برای شما صرفه‌جویی می‌شود. به‌عنوان مثال، ثبت آنلاین سفارش محصول توسط مشتریان باعث می‌شود دیگر نیازی به کارکنان بخش توضیح دادن به مشتری نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم می‌آورد که هم سفارش‌ها و هم پرداخت‌ها را اینترنتی انجام دهید و تمام فرآیند به صورت کامل تنها با چند کلیک در اختیار شما باشد! اما در کسب‌وکار آنلاین فقط می‌دانید چه محصولی با قیمت مشخص را فروخته‌اید و دیگر نمی‌توانید آن مشتری را برای خرید مجدد پیدا کنید!

اما هنگامی که محصول خود را به صورت آنلاین و از طریق کسب‌وکار اینترنتی خود می‌فروشید، می‌دانید که کدام محصول را به کدام کاربر فروخته‌اید و می‌توانید با استفاده از ارسال ایمیل، آن‌ها را مجدداً به خرید محصول تشویق کنید. بنابراین با این کارها از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینه‌های اداری و دفتری کاسته می‌شود. جالب است بدانید بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی فضای کار ندارند و از منزل خود به عنوان انبار استفاده می‌کنند. بنابراین اجاره مکان نمی‌دهند و به راحتی محصولات زیادی را به فروش می‌رسانند. به جز ثبت سفارش‌ها و پرداخت‌ها، بقیه‌ی فعالیت‌های تجاری‌تان را نیز می‌‌توانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیت‌‌ها می‌توان به پرداخت صورت‌حساب‌ها و قبوض، ردیابیِ سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخ‌دهی سریع و آسان به سؤالات و مشکلات مشتریان از طریق سؤالات رایج و انجمن‌های آنلاین است.

چرا در بازار جهانی فعالیت نمی‌کنید؟

شرکت‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی فقط می‌توانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمان‌های خاصی که در شهر مورد فعالیت آن فروشگاه باشند! از طرف دیگر از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکت‌ها را نمی‌شناسند و از وجودشان بی‌اطلاع هستند و فضای آفلاین پتانسیل بالایی برای معرفی فروشگاه به کاربران نخواهد داشت. با داشتن یک وب‌سایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند و محصولات یا خدما شما را خریداری کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما می‌تواند چقدر رونق بگیرد! در حقیقت هر چقدر تعداد کاربران یک سایت بیشتر باشد، مشتریان هم به راحتی افزایش پیدا می‌کنند و می‌توانید نرخ خرید بالایی را تجربه کنید. البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای فروشگاه اینترنتی باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکت‌های سنتی انجام می‌‌دهند: بازاریابی و تبلیغات که البته در فضای آنلاین صورت می‌گیرد! باید یاد بگیرید که چطور می‌توان ترافیک فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روش‌های مؤثر و کم‌هزینه در این راه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وب‌سایت‌تان است. البته روش‌های زیادی وجود دارد که شاید بتوان مهم‌ترین آن را بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و البته سئو نام برد.

به کمک کسب‌وکار اینترنتی، سرعت پاسخ به کاربران خود را افزایش دهید!

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد به سفارش‌های خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید؛ مثلاً هنگامی که کاربران از شما خرید می‌کنند، می‌توانید ایمیل تشکر برای آن‌ها ارسال کنید و پیشنهاد شگفت‌انگیزی نظیر تخفیف خریدهای بعدی را به آن‌ها بدهید! در فروشگاه‌های اینترنتی سفارش‌های مشتریان به صورت خودکار ثبت می‌شود. در فروشگاه‌ها یا شرکت‌های آفلاین، ثبت سفارش‌ها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام می‌گیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام می‌شود. حتی ممکن است مشتری به صورت حضوری وارد فروشگاه شود و محصول خود را انتخاب و سپس خریداری کند. بسته به میزان کارهای روزانه‌ی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاه‌های اینترنتی با داشتن یک سیستم مناسب به شما این امکان را می‌دهند که نه تنها سفارش‌‌ها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخ‌دهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت و برای شما کار ساعت کاری و اداری کمتر به همراه دارد! موجودی انبار به کمک سیستم‌های فروشگاه‌ساز به راحتی قابل دسترسی است! مثلاً می‌توانید بدانید که از کدام محصول چه تعداد و حتی چه رنگ‌هایی باقی مانده است. سپس در صورت کم بودن موجودی یک محصول آن را در انبار خود موجود کنید.

در این مقاله به بررسی کسب‌وکار آنلاین و بخش‌های مختلف آن پرداختیم تا اگر قصد درآمدزایی از طریق اینترنت را داشتید، بتوانید جنبه‌های مختلف آن را ببینید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *