دستیار هوش مصنوعی متا در حال اضافه شدن به تمامی برنامه‌های زیر مجموعه این شرکت از جمله فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است و از همین حالا هم می‌توان حضور آن را در فید فیسبوک مشاهده کرد. متا در سپتامبر گذشته خبر این موضوع را منتشر کرده بود و به نظر می‌رسد، حالا با اضافه شدن هوش مصنوعی این شرکت به پر مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا، کار برای ChatGPT سخت‌تر از گذشته شده باشد.

آغاز به کار هوش مصنوعی متا

اضافه شدن هوش مصنوعی متا به شبکه‌های اجتماعی این شرکت

هوش مصنوعی متا یا همان Meta AI به فیسبوک اضافه شده و به نظر می‌رسد به مرور در دسترس کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی این شرکت از جمله اینستاگرام و واتساپ نیز قرار بگیرد. این دستیار هوشمند قرار است مثل ChatGPT به سوالات شما درباره مسائل مختلف جواب دهد و هم در جستجوی بهتر محتوا در این شبکه‌ها همراهی‌تان نماید. البته با توجه به ارائه نهایی این دستیار صوتی، برای اولین بار به صورت مجزا و در آدرس meta.ai نیز می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

هوش مصنوعی متا در برنامه های اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ

البته تنها داشتن پر مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا برای رقابت با محبوبیت بالای ChatGPT کافی نیست و اگر مدل هوش مصنوعی متا از این دستیار همه کاره بهتر نباشد، حداقل باید به همان میزان خوب عمل کند. به همین دلیل، متا از مدل هوش مصنوعی جدید خود یعنی Llama 3 نیز پرده برداری کرد و گفت که به زودی نسخه جدید این مدل متن باز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. البته دو مدل کوچک از Llama 3 در روزهای گذشته ارائه شدند اما نسخه اصلی که بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است در ماه‌های آتی ارائه خواهد شد.

به گفته مارک زاکربرگ -مدیر متا- مهم‌ترین هدف این مجموعه برای ارائه هوش مصنوعی متا، رسیدن به هوشمند‌ترین مدل از دستیار هوش مصنوعی است که کاربران امکان ارتباط با آن را خواهند داشت و به گفته او، با Llama 3 آن‌ها به این مهم دست می‌کنند. همچنین کاربران اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ نیز به مرور بعد از ارائه Llama 3 ، امکان دسترسی به این مدل هوش مصنوعی را از همان ابزار موجود در برنامه‌های خود، خواهند داشت.

مدل هوش مصنوعی Llama 3

در حال حاضر چت بات هوش مصنوعی متا، تنها مدلی است که در نسخه رایگان، نتایج کامل آنی از هر دو موتور جستجوی بینگ و گوگل را به شما نمایش خواهد داد. همچنین این دستیار، امکان ساخت عکس را دارد و حتی با آن می‌توانید، گیف‌های متحرک بسازید. همچنین در زمان تولید عکس، پیشنهاداتی برای کلمات کاربردی نیز به شما می‌دهد که در نهایت، به تولید عکس‌های بهتر کمک می‌کند.

البته در حال حاضر که این نوشته را برای شما آماده می‌کنیم، تنها کاربران کشور آمریکا،نیوزلند، سنگاپور و یکی دو کشور دیگر به این هوش مصنوعی دسترسی دارند اما به گفت زاکربرگ، هوش مصنوعی متا به سرعت در اختیار کاربران دیگر کشورهای دنیا قرار می‌گیرد.

رقابتی سخت در عرصه هوش مصنوعی

مارک زاکربرگ اذعان دارد که وقتی کاربران درباره دستیارهای هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، هیچ کس یاد هوش مصنوعی متا نمی‌افتد، اما با ورود این دستیار به شبکه‌های اجتماعی اصلی شرکت، اوضاع تغییر خواهد کرد. حالا نه تنها متا این خدمات را به راحتی در اختیار کاربرانش می‌گذارد، بلکه با ارائه مدل هوش مصنوعی جدید Llama 3، از نظر عملکرد نیز چیزی کم از دیگر همتایان خود نخواهد داشت. به این ترتیب، دوباره باید متا را در رقابتی تنگاتنگ در عرصه‌ای جدید مشاهده کنیم. فراموش نکنید که متا، دارای بستری بسیار بزرگ برای تعلیم هوش مصنوعی خود است و از این بابت، از بسیاری شرکت‌های دیگر در این زمینه، برتری دارد.

مارک زاکربرگ در زمان معرفی مدل هوش مصنوعی Llama 3

البته هدف گذاری زاکربرگ برای Llama 3 بسیار مشخص است. در وهله اول، تمام تمرکز Llama 3 در کنار بهتر شدن پالایش اطلاعات، بر روی توصیف معنادار و کم‌تر شدن امتنا از جوابگویی است که به خاطر عدم شناخت کافی از سوال ایجاد می‌شود. حتی در زمینه ساخت عکس و ویدیو نیز، متا برنامه‌های خاص خود را دارد و قصد دارد، جوری این مدل هوش مصنوعی را تعلیم دهد که خروجی کار بیشتر به سلیقه شخصی کاربر نزدیک باشد تا یک تم کلی را به نمایش بگذارد.

سرعت ارتقا ابزارهای هوش مصنوعی بسیار سریع است. همین حالا با توجه به موفقیت‌های بسیار زیاد GPT-4 به نظر می‌رسد شرکت OpenAI مدل GPT-5 را آماده عرضه دارد و حتی بسیاری آن‌ را انقلابی جدید در این حوضه می‌دانند. شرکت‌های دیگر همچون مایکروسافت و گوگل نیز برنامه‌های خاص به خود را داشته و حتی توییتر با ایلان ماسک نیز گورک را دارد. به طور کلی بازار دستیارهای هوش مصنوعی به شدت داغ است و باید دید این تکنولوژی تا کجا پیش خواهد رفت!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *