اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

دلیل عدم نمایش سایت در سرچ گوگل چیست؟

بخش ارورهای ایندکس سرچ کنسول با نام coverage در پیشخوان این ابزار قرار گرفته است. در این بخش ارورهای وب سایت به صورت کلی به نمایش گذاشته می شوند. error هایی که در گزارش coverage می توانید مشاهده نمایید در واقع ارورهایی هستند که روی عملکرد وب سایتتان به صورت کلی تاثیر می گذارند. در بخش coverage سرچ کنسول گوگل می توانید موارد مربوط به ۹۰ روز گذشته که باعث ایندکس نشدن سایت می شوند را به صورت کامل بررسی نمایید.

بهتر است که هر روز به سرچ کنسول خود مراجعه کرده و به بررسی ارورهای موجود در گزارش coverage بپردازید. در ادامه نیز اقدام به رفع آنها نمایید. ممکن است در ابتدا همه چیز خوب به نظر برسد و برایتان یکنواخت باشد. اما این کار باعث می شود که ارورهای مهم و تاثیرگذار وب سایت خود را خیلی سریع پیدا کرده و درصدد حل آن ها برآیید. اگر فرصت بررسی روزانه سرچ کنسول خود را ندارید نیز می توانید در کمتر از ۹۰ روز برای این کار اقدام کنید. بدین ترتیب قبل از از دست رفتن اطلاعات ۹۰ روز پیشین؛ می توان به رفع ارورهای حاضر اقدام کرد. همان طور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد دسته بندی ارورهای موجود در بخش coverage سرچ کنسول گوگل مشخص هستند.

  1. ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای سایت

ارورهایی که در این دسته قرار می گیرند تمام وب سایتتان را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل از خطاهای سایت به عنوان خطاهایی با اهمیت بالا یاد می شود. در ادامه انواع خطاهایی که می توانند عملکرد کل سایت را تحت تاثیر قرار دهند را به شما معرفی خواهیم نمود.

خطای DNS

ارورهای DNS برای مدیریت یک وب سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و می توانند روی ایندکس نشدن سایت در گوگل نقش مهمی را ایفا کند. DNS مخفف عبارت Domain Name System به معنای سیستم نام دامنه است. خطاهای dns اولین و مهم ترین خطایی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

داشتن مشکل dns به این معنا است که ربات گوگل به دلیل dns timeout یا مشکل dns lookup نمی تواند به دامنه شما متصل شود. همه دامنه ها به طور قطع توسط یک شرکت ارائه دهنده خدمات هاستیگ ارائه می شوند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید. چرا که در واقع اولین مرحله دسترسی ربات های گوگل به وب سایتتان همین مرحله است.

رفع خطای dns

به منظور رفع خطای dns که نتیجه آن ایندکس نشدن سایت است، باید به تریتب زیر پیش بروید:

در گام اول بهتر است از ابزار URL inspection سرچ کنسول گوگل استفاده نمایید تا متوجه شوید ربات گوگل به چه شکلی صفحه مربوط به URL مورد نظر را crawl می کند.

اگر گوگل نمی تواند صفحه مورد نظر را به درستی fetch کند، نیاز است که اقدامات بیشتری را داشت باشید. در این حالت می توانید به تنظیمات dns خود مراجعه کرده و مشکل را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی کنید که آیا  که سرور میزبانتان ارور ۴۰۴ یا ۵۰۰ را نمایش می دهد یا خیر. در این حالت سرورتان به جای نمایش failed connection باید ارور ۴۰۴ (not found) یا ارور ۵۰۰ (server error) را نشان دهد. این ارورها در مقایسه با خطای dns دقیق تر است.

خطاهای سرور (server errors)

یکی دیگر از دلایل ایندکس نشدن سایت خطای سرور است. این خطا اغلب به این معنا است که زمان پاسخگویی سرور بیش از اندازه طولانی می شود. به همین دلیل با خطای سرور رو به رو می شوید. ربات های گوگل در هنگام خزیدن در وب سایت می توانند تنها یک بازه زمانی مشخص را برای بارگذاری سایت صبر کنند. اگر زمان بارگذاری بیش از اندازه طولانی شود، ربات گوگل دست از تلاش برای crawl کردن وب سایتتان برمی دارد.

خطاهای سرور با خطاهای dns تفاوت دارد. خطای dns به این معنا است که ربات های گوگل به دلیل مشکلات موجود حتی امکان پیدا کردن URL شما را نیز ندارد. در حالی که در خطاهای سرور، ربات های گوگل می توانند به یک وب سایت متصل شوند اما به دلیل وجود مشکلات نمی توانند صفحه را بارگذاری کنند. یکی از دلایل بروز خطای سرور ورود ترافیک بیش از اندازه به وب سایتتان است. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی باید اطمینان حاصل کنید که سرویس ارائه دهنده میزبانی وب شما می تواند در هنگام ورود ترافیک بالا، آنها را مدیریت نماید.

رفع خطای سرور

در هنگام بروز چنین اتفاقی در وب سایت خود باید از ابزار URL inspection استفاد کنید تا متوجه شوید که ربات های گوگل می توانند وب سایتتان را crawl کنند یا نه. اگر گوگل سرچ کنسول توانست بدون هیچ مشکلی صفحه اصلی وب سایت را پیدا کند، می توانید اطمینان پیدا کنید که گوگل امکان دسترسی به سایتتان را دارد. در غیر این صورت علت ایندکس شدن سایت خطای سرور است.

علت ایندکس نشدن سایت؛ خرابی robots

در این حالت ربات گوگل نمی تواند فایل robots.txt را بازیابی کند و این امر منجر به ایندکس نشدن سایت می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنها زمانی استفاده از فایل robots.txt ضرورت پیدا می کند که قصد داشته باشید دسترسی گوگل به برخی از صفحات خود را محدود کنید. اگر قصد دارید موتورهای جستجو تمامی اطلاعات موجود در وب سایتتان را ایندکس کند، نیازی به فایل robots.txt ندارید.

رفع خطای robots

اطمینان حاصل کنید که فایل robots.txt به شکل درستی پیکربندی شده باشد. بررسی کنید که در این فایل دسترسی گوگل به کدام یک از صفحات را محدود کرده اید. تمامی خطوط /:Diwallow نوشته شده در فایل robots.txt خود را بررسی نمود و اطمینان حاصل کنید که دسترسی همه لینک های تعیین شده به خواست خودتان محدود شده است.

  1. ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای URL

خطاهایی که در این دسته قرار می گیرند با خطاهای سایت تفاوت دارند. چرا که این خطاها تنها یک صفحه مشخص وب سایت را تحت تاثیر قرار می دهند و همانند ارورهای سایت به تمام وب سایت کاری ندارند. بسیاری از سایت ها ممکن است با حجم بسیار بالایی از ارورهای URL رو به رو شوند و همین امر باعث نگرانی آنها شود. اما خبر خوب این است که می توان با استفاده از بخش coverage سرچ کنسول جدید گوگل ارورهای این بخش را به صورت دسته بندی شده مشاهده و اقدام به رفع آنها نمایید. بعد از رفع آن نیز می توان با استفاده از اعتبارسنجی آن در خصوص رفع این ارورها اطمینان حاصل کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *