اگر لپتاپ یا کامپیوتر نسبتا قدیمی دارید و به خاطر کند بودن، به این فکر افتاده‌اید که آن را به صورت کامل عوض کنید، پیشنهاد می‌کنیم، ابتدا دست نگهدارید و کمی درباره این موضوع فکر کنید. خیلی از آن‌ها که اهل بازی‌های کامپیوتری نیستند یا کارهای گرافیکی سنگین انجام نمی‌دهند، تنها با تعویض یک قطعه یا نهایتا دو قطعه، می‌توانند، از همان دستگاه قدیمی استفاده کرده و راضی هم باشند!

بخش زیادی از کند بودن دستگاه‌های قدیمی، مربوط به هارد آن‌هاست که با تعویض آن و نصب یک هارد SSD، به وضوح سرعت بیشتری را شاهد خواهید بود. در نهایت شاید نیاز داشته باشید، مقداری رم خود را افزایش دهید، اما در اکثر موارد، نیازی به یک کامپیوتر جدید نخواهید داشت.

دلایل نصب هارد SSD روی لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟

در بسیاری از موارد کاربران برای افزایش سرعت سیستم و ارتقای عملکرد آن می خواهند هارد SSD را روی لپتاپ و کامپیوترشان نصب کنند. دلیل نصب برای بوت شدن یا خاموش شدن سریع تر ویندوز است. از طرفی نیز برنامه ها با کمک یک SSD جدید سریع تر بارگذاری می شوند و سرعت پاسخ دهی سیستم به مراتب سریع تر خواهد شد. در کل دلیل این که بسیاری از افراد درایو HDD را با SSD عوض می کنند، عملکرد آن است. SSD ها می توانند تا ده برابر سریع تر از هارد دیسک های HDD عمل کنند و استفاده از آنها بهترین گزینه برای ارتقای چشم گیر کامپیوتر قدیمی است.

در مواردی نیز دلیل نصب هارد SSD روی لپ تاپ و کامپیوتر جایگزین کردن آن با یک هارد دیسک دیگر است. کاربران ممکن است بخواهند هارد SSD را جایگزین هارد اینترنال کنند یا این که با نگه داشتن هر دو هارد دیسک روی سیستم یکی را به عنوان درایو اصلی و دومی را به عنوان دیسک ذخیره سازی مورد استفاده قرار دهند. معمولا کاربران SSD را به عنوان درایو اصلی و هارد HDD را به عنوان دیسک ذخیره سازی تنظیم می کنند.

آیا می توان هارد SSD را بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز نصب کرد؟

در بسیاری از موارد هدف کاربران از نصب هارد SSD روی لپ تاپ و کامپیوتر، استفاده از آن به عنوان درایو اصلی است. در این راستا به نصب ویندوز نیاز است. اما می توان بدون نیاز به نصب ویندوز روی هارد SSD، آن را به عنوان درایو اصلی تنظیم کرد.

در این راستا اولین قدم شبیه سازی سیستم عامل روی SSD است. در واقع باید با استفاده از یک نرم افزار شبیه سازی دیسک، سیستم عامل نصب شده روی درایو فعلی را به SSD منتقل کرد. به این ترتیب دیگر نیازی به نصب مجدد ویندوز روی SSD وجود ندارد. می توان به همراه ویندوز، سایر داده ها و فایل های ذخیره شده روی درایو فعلی را نیز به SSD منتقل کرد. در این زمینه نرم افزارهای تخصصی متعددی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به نرم افزارهای MiniTool ShadowMaker و EaseUS ToDo اشاره کرد.

در نگاه اول این نرم افزارها، نرم افزار های پشتیبان گیری هستند. علاوه بر این می توان از آن ها به منظور برنامه شبیه سازی دیسک نیز استفاده کرد. با استفاده از این برنامه ها، همه چیز از جمله سیستم عامل ویندوز، تنظیمات انجام شده، برنامه ها، کلیدهای رجیستری، فایل ها و سایر موارد در SSD کلون می شوند.

آیا امکان نصب هارد SSD روی همه لپ تاپ ها و کامپیوتر ها وجود دارد؟

یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص چگونه هارد SSD را نصب کنیم مطرح می شود این است که آیا می توان هارد SSD را روی همه لپ تاپ ها و کامپیوتر ها نصب کرد و مورد استفاده قرار داد؟ در پاسخ باید گفت این امر به مدل و نوع سیستم بستگی دارد. بسته به سال ساخت سیستم و میزان قدیمی بودن آن و نوع طراحی که دارد، می توان امکان یا عدم امکان استفاده از SSD روی لپ تاپ یا کامپیوتر مورد نظر را مطرح کرد.

در سیستم هایی که در آنها از هارد دیسک هایی با سریال ATA استفاده شده است، امکان نصب هارد SSD روی لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد. بهترین کار استفاده از مقالاتی است که در خصوص نحوه انتخاب یک SSD مناسب و سازگار با سیستم اطلاعات لازم را ارائه می دهند.

چطور می توان فهمید که لپ تاپ یا کامپیوتر با SSD سازگار است؟

اولین موردی که باید در این زمینه در نظر گرفت، نوع سیستم عامل نصب شده روی سیستم است. نسخه های قدیمی تر، خصوصا XP به خوبی با SSD بهینه نشده اند. نکته بعدی سبک ساخت و مدل لپ تاپ است. اگر مدل لپ تاپ بسیار قدیمی باشد و فاقد کانکتور SATA باشد، امکان نصب SSD وجود ندارد. در نهایت نیز باید بایوس سیستم را در نظر گرفت و دید آیا می تواند با درایو SSD سازگار شود یا خیر.

چگونه روی هارد SSD ویندوز نصب کنیم؟

برای نصب ویندوز روی هارد SSD، دو روش کلی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از یک دیسک نصب است. می توان با استفاده از یک فلش، کار نصب ویندوز روی SSD را انجام داد. در یک روش دیگر می توان از یک نرم افزار کلونینگ برای نصب ویندوز روی SSD استفاده کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *