طراحی سایت یکی از مواردی است ممکن است گاهی هزینه‌های سنگینی را بر دوش افرادی که نیاز به سایت دارند، داشته باشد. امروزه استفاده از CMSهای مختلف به چنین کاربرانی اجازه می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن بتوانند بهترین وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنند و این مورد بدون صرف هزینه‌های سنگین است. با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا کاربران گاهی با هزینه‌های بسیار کم که تنها صرف هاست و دامین می‌شود، می‌توانند سایت خود را راه‌اندازی و مدیریت کنند.

سیستم‌هایی نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و… به کاربران اجازه می‌دهند تا بتوانند با حداقل دانش ممکن در عرصه وب بتوانند سایت خود را متناسب با سلیقه خود طراحی کنند و توسعه دهند. وجود تعداد بسیار زیادی قالب برای این سیستم‌های مدیریت محتوا و بخصوص وردپرس سبب شده است تا دیگر کاربران نیاز به طراحی قالب اختصاصی نداشته باشند و با کمی جستجو بتوانند قالب خود را انتخاب کنند.

البته نباید قدرت طراحی قالب اختصاصی را نیز نادیده گرفت؛ زیرا استفاده از قالب‌های اختصاصی که دقیقا مطابق با نیاز شما طراحی شده باشند بسیار لذت‌بخش‌تر از قالب‌های آماده هستند؛ اما اگر نمی‌خواهید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوید، نگران نباشد! زیرا با استفاده از قالب‌های آماده نیز می‌توانید نیاز خود را به صورت کامل برطرف نمایید اما باید توجه داشته باشید که بهترین قالب را متناسب با سایت یا کسب‌وکار آنلاین خود انتخاب کنید تا در آینده با مشکلات کوچک و بزرگ مواجه نشوید.

در دو مقاله قبلی که در پرشین تولز منتشر کردیم، اقدام به معرفی برخی از فاکتورهای مهم برای انتخاب قالب مناسب کردیم که اگر آنها را مطالعه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به بازدید و مطالعه آنها بپردازید و سپس به سراغ این مقاله که مکمل دو مقاله قبلی است، بیایید!

استاندارد بودن قالب

یکی از مشکلاتی که در برخی از قالب‌های رایگان و گاها تجاری مشاهده می‌شود، استاندارد نبودن کدنویسی سایت یا به عبارتی Valid نبودن نحوه کدنویسی آن است. استاندارد نبودن یک قالب شامل دو مورد می‌شود:

  • گاهی ممکن است قالب سایت شما از کدنویسی‌های غیر استاندارد که مطابق با استاندارد کدنویسی تکنولوژی وب نیست، طراحی و کدنویسی شده باشد؛ یکی از مهم‌ترین مواردی که در طراحی استاندارد حائز اهمیت است، استفاده از HTML5 و CSS3 است که در گذشته مهم نبود اما امروزه اهمیت بسیار زیادی از نظر کاربران، موتور جستجو و… دارد.
  • دومین موردی که ممکن است با آن مواجه شوید، استاندارد بودن قالب اما استفاده از کدهای اضافی و غیرضروری است که این امر سبب کاهش سرعت لود سایت شما می‌شود. کاهش سرعت لود رضایت کاربران را از بین می‌برد و از طرفی موتورهای جستجو نیز یکی از فاکتورهای مهم سئو که سرعت لود سایت است، به آن رتبه پایین‌تری می‌دهند که سبب می‌شود در نتایج جستجوی گوگل سایت شما رتبه خوبی کسب نکند.

این مورد در قالب‌های تجاری کمتر مشاهده می‌شود اما با این حال کافی است قالب خود را از لحاظ Valid بود CSS3 که یکی از فاکتورهای اساسی استاندارد بودن قالب است، بررسی کنید. برای بررسی آن کافی است وارد سایت validator.w3.org شوید و آدرس دمو را در این بخش وارد کنید تا این سیستم به صورت خودکار تمامی موارد سایت را بررسی کند.

از طرفی این سایت کدهای دارای مشکل یا مخرب سایت را نیز به شما معرفی می‌کند و می‌توانید با استفاده از این سیستم باگ‌های کدنویسی خود را برطرف کنید. البته این سایت برخی از هشدارهایی را نیز به شما نمایش می‌دهد که اهمیتی برای سئو نخواهد داشت و در اولویت اول سعی کنید خطاها را رفع کنید و اگر دوست داشتید می‌توانید هشدارهای نمایش داده شده را نیز برطرف کنید.

سئوی قالب

با دیدن این عنوان شاید برای شما سوال پیش بیاید که سئوی سایت مربوط به سایت است نه قالب سایت! باید خدمت شما کاربران محترم عرض کنیم که قالب سایت مهم‌ترین فاکتور سئو به شمار می‌آید و اگر سئوی قالب رتبه خوبی نداشته باشد بسیاری دیگر از زحمات شما نیز سبب افزایش سئو و رتبه شما در موتورهای جستجو نخواهد شد.

سئوی قالب به معنای بهینه بودن قالب از نظر موتورهای جستجو است که به موارد مختلفی نظیر کدنویسی استاندارد، حجم قالب، زمان بارگذاری سایت و… بستگی دارد که باید تمامی این موارد را بررسی کنید تا بتوانید قالبی مناسب برای سایت خود انتخاب کنید.

نظرات و امتیازات دریافت شده توسط کاربران استفاده‌کننده از قالب

فرض کنید قصد خرید یک وسیله‌ای را داشته باشید که پیش از آن تعدادی دیگر از افراد نیز از آن استفاده کرده باشند! قطعا پیش از خرید کالای موردنظر از افرادی که از آن استفاده‌ کرده‌اند نظرسنجی می‌کنید تا بتوانید بهترین کالا را انتخاب کنید و در صورت عدم رضایت آنها ممکن است بیشتر درباره‌ی انتخاب خود فکر کنید!

یکی از بخش‌هایی که در صفحه خرید محصول برای شما نمایش داده می‌شود، بخش نظرات کاربران استفاده‌کننده از قالب است و می‌توانید بازخوردهای آنها را درباره‌ی کیفیت قالب، کارایی، استاندارد بودن، ظاهر و… دریافت کنید و حتی از آنها درباره‌ی نیاز خود راهنمایی بخواهید! امتیازی که قالب دریافت کرده است نیز می‌تواند کمک زیادی به شما کمک تا در انتخاب قالب خود تصمیم‌گیری درست‌تری داشته باشید؛ به طور مثال قالبی که از ۵ امتیازی معادل ۵ را دریافت کرده است قطعا بهتر از قالبی است که امتیاز ۳ را به خود اختصاص داده است.

البته بازهم تاکید می‌کنیم نظرات کاربران بسیار مهم‌تر از امتیازی است که به صورت کلی به قالب داده شده است؛ زیرا با توجه به اختلاف سلیقه ممکن است قالبی که برای یک کاربر مناسب نبوده است برای شما مناسب باشد اما بخش نظرات به مشکلات قالب می‌پردازد که کمک زیادی به شما خواهد کرد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *