Valve از کنسول دستی جدیدی رونمایی کرده که با همکاری استیم قصد ارائه آن را دارد. این دستگاه که از نظر ظاهر کمی شبیه به نینتندو سوییچ به نظر می‌آید، قرار است مجموعه‌ای بزرگ از بازی‌هایی که روی استیم هستند را اجرا کند.

انتظارات از این دستگاه بسیار بالاست و به نظر می‌رسد از همین حالا بسیاری از بازی‌خورهای دنیا در حال پیش خرید این محصول هستند که از سیستم عامل مخصوص خود با عنوان SteamOS استفاده می‌کند. اما بیایید اطلاعاتی که تا حالا از این کنسول 7 اینچی ارائه شده را بررسی کنیم.

مشخصات کلی و قیمت

این محصول قرار است در ماه دسامبر سال 2021 و با قیمت 399 دلار برای مدل 64 گیگ و 529 دلار برای مدل 256 گیگ SSD ارائه شود. اما یک مدل گران‌تر با هارد 512 گیگابایتی نیز برای این محصول در نظر گرفته شده که 649 دلار قیمت دارد. البته در تمام این محصولات، شما می‌توانید حجم دستگاه را با استفاده از microSD بالا ببرید.

انتظار می‌رفت این محصول با قیمتی مشابه با نینتندو سوییچ ارائه شود، اما انگار قرار است خیلی گران‌تر باشد!

  • اندازه: 298×177× 49 میلی‌متر
  • وزن: 669 گرم
  • پردازنده: AMD Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz
  • کارت گرافیک: 8 RDNA 2 CUs, 1.0-1.6GHz
  • رم: 16 گیگابایت LPDDR5
  • نمایشگر: 7 اینچی با رزولوشن 1280×800 پیکسل، روشنایی 400 نیت، رفرش ریت 60 هرتز، لمسی
  • اتصالات: بلوتوث 5، Wifi
  • باتری: 2 تا 8 ساعت بسته به گیم‌پلی

در ویدیوهای تبلیغاتی، Steam Deck بازی‌های کلاسیکی همچون Stardew Valley را در کنار بازی‌های سنگینی همچون Star Wars: A Fallen Order یا حتی Death Stranding اجرا می‌کرد که مسلما بر روی نینتندو سوییچ این کار ممکن نیست، اما خب نباید بازی‌های اختصاصی کنسول نینتندو را به همین راحتی نادیده گرفت. همین باعث شده با توجه به مشخصات کلی دستگاه، خیلی‌ها قیمت آن را بالا بدانند.

Steam Deck سخت‌افزاری قوی دارد که می‌تواند بازی‌ها را با کیفیتی بالاتر اجرا کند، اما شما محدود به رزولوشن 1280×800 خواهید بود، با این حال این رزولوشن به هیچ وجه برای این اندازه کم نیست، مخصوصا این که قدرت روشنایی خیلی خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

Steam Deck با درگاه Type-C 45 وات شارژ می‌شود و اسپیکرهای خوبی نیز دارد که صدای با کیفیتی را زمان بازی برایتان به همراه خواهد داشت. همچنین بودن جک 3.5 میلیمتری برای هدفون‌های استریو، طرفداران را راضی‌تر نگه خواهد داشت.

آیا Steam Deck همه‌ی بازی‌های استیم را پیشتیبانی می‌کند؟

خیر، شما نمی‌توانید همه‌ی بازی‌های موجود در Steam Deck را روی این کنسول دستی اجرا کنید. در واقع بازی‌های محبوبی همچون Destiny، Apex Legends، PUBG و Rainbow Six Siege که خیلی روی PC محبوب هستند، روی Steam Deck اجرا نخواهند شد.

دلیل اصلی این مهم نیز این است که سیستم عامل Steam Deck بر پایه لینوکس ساخته شده و به همین دلیل همه‌ی بازی‌ها از طریق سیستم عامل پشتیبانی نمی‌شوند و این خیلی به سخت افزار مربوط نمی‌شود. مخصوصا بازی‌هایی که سیستم آنتی چیت دارند، عموما با لینوکس مشکل خواهند داشت. با این حال ممکن است در آینده این سد برداشته شده و بازی‌های بیشتری روی Steam Deck ارائه شوند.

Steam Deck یا نینتندو سوییچ

حقیقت ماجرا این است که طرفداران نینتندو سوییچ، بدون درنگ کنسول دستی این شرکت را انتخاب می‌کنند، اما Steam Deck انتخاب‌های بسیار بیشتری برای بازی به شما می‌دهد. اما نمی‌توان از ضعف‌های این کنسول نیز به سادگی گذشت که قیمت بالا، متصل نشدن به تلویزیون و ناقص بودن عناوین Steam بخشی از آن‌هاست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *