مدیر بازاریابی یوتیوب معتقد است ویدیوهای خوب در ۵ ثانیه اول نظر کاربران را جلب می‌کند و اگر در ۵ ثانیه اول نتوانید انتظار کاربران را برآورده کنید، ممکن است تعداد زیادی از مشاهده کنندگان ویدیوی خود را از دست بدهید. همچنین اشاره می‌کند کسب‌وکار‌هایی که در ابتدای ویدیوی خود یک تیزر درباره کسب‌وکار خود قرار می‌دهند، بازدهی بهتری دارند. همچنین باید آن‌چه را که قرار است کاربران پس از مشاهده ویدیو یاد بگیرند، در عنوان به آن اشاره کرد. در پایان ویدیو هم به کاربران بگویید که باید چه کاری انجام دهند! مثلاً اگر ویدیوی شما در رابطه با خرید یک محصول است، به آن‌ها بگویید که برای خرید آن باید چه کاری انجام دهند یا یک راه ارتباطی برای آن‌ها قرار دهید. این موارد به افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب کمک زیادی می‌کنند و منجر به افزایش کاربران کانال شما خواهد شد.

درخواست اشتراک‌‍گذاری ویدیو توسط کاربران

یکی دیگر از مواردی که منجر به افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب می‌شوند، اشتراک‌گذاری ویدیو توسط کاربران است! هنگامی که کاربران ویدیوی شما را به اشتراک‌ می‌گذارند، دوستان و دنبال‌کنندگان آن‌ها هم ویدیوی شما را مشاهده می‌کنند و در صورت باکیفیت بودن آن، آن را برای دوستان خود ارسال می‌کنند. برای این ‌کار می‌توانید از دکمه‌های فراخوان در کارت‌های یوتیوب استفاده کنید یا در پایان ویدیو از آن‌ها بخواهید ویدیوی شما را به اشتراک‌ بگذارند. در گذشته یوتیوب قابلیت اضافه کردن متن‌های اضافی در گوشه‌ای ویدیو پلیر خود در اختیار کاربران قرار داده بود اما در سال ۲۰۱۷ این قابلیت را غیرفعال کرد! به همین دلیل اکنون باید از راه‌های دیگری از کاربران بخواهید تا ویدیوهای شما را به اشتراک بگذارند. در حال حاضر بهترین راه‌کار استفاده از End Screen و کارت‌های ویدیو در یوتیوب است تا بتوانید درخواست اشتراک‌گذاری را با کاربران مطرح کنید. برای این‌ کار کافی است وارد بخش تنظیمات ویدیو شوید و از طریق تب ویدیو End Screen & Annotations را انتخاب کنید. در این بخش به راحتی می‌توانید یک End Screen به ویدیوهای خود اضافه کنید:

بهینه‌سازی کانال یوتیوب برای افزایش بازدید

یکی از موارد بسیار مهم برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب بهینه‌سازی کانال برای موتورهای جستجو نظیر گوگل است! با بهینه‌سازی کانال یوتیوب هنگامی که کاربران در گوگل عنوانی را جستجو می‌کنند، کانال شما و ویدیوهای آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و به این صورت موجب افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب می‌شود. برای بهینه‌سازی کانال و حساب یوتیوب خود ابتدا باید اکانت خود را به Partner Verified account ارتقاء دهید؛ این نوع حساب کاربری قابلیت‌هایی مانند بهینه‌سازی کانال برای گوگل، کسب درآمد از بازدید ویدیوها و استفاده از تصاویر کوچک در کنار عنوان ویدیو را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ایجاد این نوع اکانت وارد حساب Creator Studio خود در یوتیوب شوید، سپس وارد بخش Channel > and then Status and Features شده و در تب Monetization بر روی Enable کلیک کنید. پس از تایید حساب کاربری خود می‌توانید ویدیو خود را به همراه تصاویر کوچک آپلود کنید؛ برای اضافه کردن تصاویر کوچک وارد صفحه ویدیوی خود شوید و از طریق بخش تنظیمات، تصویر موردنظر خود را آپلود کنید. همچنین می‌توانید یک عنوان بهینه که شامل کلمه کلیدی می‌شود، اضافه کنید. با داشتن اکانت Creator شما می‌توانید لینک‌هایی را در بخش توضیحات ویدیو قرار دهید تا کاربران را به سایت خود منتقل کنید. همچنین استفاده از برچسب‌ها تاثیر زیادی در بهینه‌سازی و افزایش بازدید ویدیو دارد! لازم است پس از اعمال تغییرات ویدیوهای خود، آن را ذخیره کنید.

یک قابلیت بسیار جالب در یوتیوب، قابلیت اضافه کردن زیرنویس به ویدیوها است! این موضوع که بتوانید ویدیوهای خود را آپلود کنید و زیرنویس مربوط به آن را در اختیار کاربران قرار دهید، بسیار جالب است! بنابراین اگر قصد دارید یک زیرنویس به ویدیوی خود اضافه کنید، لازم است تا زیرنویس خود را با پسوند txt آماده کنید. سپس از طریق تنظیمات وارد بخش Video Manager شوید و روی تب Subtitles/CC کلیک کنید. اکنون کافی است فایل زیرنویس موردنظر را آپلود و آن را ذخیره کنید. وارد صفحه ویدیوی خود شوید تا از دیدن زیرنویس ویدیو لذت ببرید! اما این مورد در چه مواردی کاربرد دارد؟ فرض کنید می‌خواهید محتوای انگلیسی تولید کنید اما به فکر کاربران فارسی‌زبان هستید، اشکالی ندارد! کافی است فایل زیرنویس آن را تولید کرده و در هنگام انتشار ویدئو، بر روی آن قرار دهید.

همچنین می‌توانید یک متن با عنوانی برای درخواست اشتراک‌گذاری ویدیو توسط کاربران ایجاد کنید و در فایل txt قرار دهید. اکنون می‌توانید این عنوان را در تمام ویدیوهای خود قرار دهید و آن را به کاربران نمایش دهید.

الف) آگهی خود را به کاربران هدف نمایش دهید!

یوتیوب ابزار تبلیغاتی در اختیار کاربران و کانال‌های خود قرار داده است تا بتوانند به افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب بپردازند. هنگامی که شما یک ویدیوی باکیفیت منتشر می‌کنید، قطعاً می‌خواهید توسط تعداد بیشتری از کاربران دیده شود؛ اگر مخاطبان هدف خود را می‌شناسید، استفاده از ابزار تبلیغات ویدیو به شما کمک زیادی می‌کند. با استفاده از ابزار Promote یوتیوب می‌توانید ویدیو خود را به کاربران موردنظر خود نمایش دهید. همچنین اگر به دنبال روش‌های بدون هزینه هستید، کافی است از طریق شبکه‌های اجتماعی دیگر ترافیک جذب کنید! مثلاً اگر در توییتر فعالیت می‌کنید و دنبال‌کنندگان زیادی دارید، کافی است لینک یوتیوب خود را در توییتر قرار دهید تا کاربران را به ویدیوی خود هدایت کنید. همچنین اگر یک سایت یا وبلاگ برای کسب‌وکار خود دارید، کافی است آن ویدیو را به کمک ابزار و کد در سایت خود منتشر کنید یا از کاربران بخواهید برای دیدن ویدئو، به یوتیوب مراجعه کنند. این موارد به افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب کمک می‌کنند. همچنین با شناخت ساعت‌هایی که ویدیوها بیشترین بازدید را دارند، می‌توانید تعداد بازدید ویدیو خود را افزایش دهید.

ب) تحقیق کلمات کلیدی برای عنوان، توضیحات و برچسب‌های ویدیو

کلمات کلیدی یکی از موثرترین موارد در رتبه‌بندی ویدیوها هستند! برخی کلمات کلیدی توسط کاربران بیشتر جستجو می‌شوند و برخی کمتر؛ بنابراین اگر می‌خواهید در رتبه‌های اول نتایج جستجوی یوتیوب باشید، حتماً از کلمات کلیدی پرجستجو استفاده کنید. کلمات کلیدی نه تنها تعیین‌کننده رتبه ویدیوهای شما هستند، بلکه در افزایش رتبه کانال یوتیوب نیز تاثیر زیادی دارند. اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل خود هستید، حتماً باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید؛ اگر به دنبال این کار هستید، ادامه این بخش را دنبال کنید. ابزارهای مختلفی برای تحققیق کلمات کلیدی وجود دارند که برخی از آن‌ها رایگان و برخی پولی هستند؛ البته امکاناتی که به شما ارائه می‌کنند هم کاملاً متفاوت است و به کمک برخی از آن‌ها به راحتی می‌توانید استراتژی خوبی برای کسب‌وکارتان داشته باشید.

لازم است بدانید برچسب‌های شما در رتبه‌بندی ویدیو تاثیر بسیار زیادی دارد و می‌توانید با استفاده از برچسب‌های پرجستجو و بهینه، رتبه ویدیو و در نهایت کانال خود را ارتقاء دهید. کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی به کانال شما کمک می‌کند تا بتوانید رتبه ویدئوی خود را در میان هزاران ویدیوی دیگر افزایش دهید! مثلاً اگر کاربری کلمه کلیدی شما را جستجو کند، به راحتی می‌توانید در رتبه‌های اول دیده شوید و با مشاهده آن ویدیو توسط کاربران، مدت زمان مشاهده ویدئو توسط کاربران را افزایش دهید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روی مارکتینگ کسب‌وکارتان دارد و نباید از آن غافل شوید. ویدیو مارکتینگ با استفاده از یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدیوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان هدف کسب‌وکارتان نمایش دهید. در یوتیوب می‌توانید به صورت رایگان ویدیوهای خود را به کاربران نمایش دهید یا برای افزایش مخاطبان ویدیوهای خود، از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید. تمام این موارد بستگی به بودجه کسب‌وکارتان برای بخش ویدیو مارکتینگ دارد. در این مقاله به بررسی برخی موارد از ویدیو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *