با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، هر ساله در کسب و کارها نوآوری صورت می‌گیرد و چشم‌اندازی متفاوت از قبل را پیش روی همگان قرار می‌دهد. به همین دلیل اگر شما هم می‌خواهید با صنایع مختلف و کسب‌وکارها به رقابت بپردازید، باید نوآوری کنید. در این متن تحولات و ترندهای فناوری سال ۲۰۲۲ را برای شما لیست می‌کنیم.

جهان دیجیتالی و دنیای متاورس

سال‌هاست که دنیای دیجیتال بخش مهمی از زندگی‌ها شده است. به طوری که انواع تفریح‌ها نیز از مفهوم واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR سرچشمه می‌گیرد. حال با گذر از سال ۲۰۲۲ بیش از هر سال دیگری به سمت مجازی‌شدن پیش می رویم. جهان دیجیتالی جدیدی با نام متاورس که این روزها شرکت فیسبوک نیز با تغییر نام خود به متا به آن وارد شده است، در حال توسعه این صنعت و نوآوری است. متاورس از ترکیب دو واژه متا Meta و ورس Verse با مفهوم جهانی برتر، دنیایی توسعه یافته، جدید و عجیب را خلق کرده است. اینطور که پیداست، متاورس به کمک رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و اینترنت، جهان را بیشتر از قبل دیجیتالی و مجازی‌تر می‌کند. یک دنیای آنلاین که با جنبه‌های مختلف راه جدیدی را برای برقراری ارتباط با دیگران به ارمغان می‌آورد. در واقع متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر موجودات مجازی تعامل کنند.

تاریخچه دنیای متاورس و خلق آن تقریبا به دهه نود میلادی برمی‌گردد. زمانی که نیل استفنسون Neal Stephenson کتابی را با نام Snow Crash منتشر کرد. این نویسنده برای اولین بار مفاهیمی همچون آواتار و متاورس را در قالب یک داستان تصویر کرد.

پلتفرم بومی ابری CNP

یکی دیگر از ترندهای فناوری در سال ۲۰۲۲ ، پلتفرم‌های بومی ابری است که از این طریق سازمان‌ها می‌توانند خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر را با هزینه‌هایی مناسب دریافت کنند. به طوری که طبق پیش‌بینی‌های گارتنر، 75 درصد از شرکت‌های توزیع‌شده تا سال ۲۰۲۳ حدود بیست و پنج درصد از رقبای غیر توزیع‌شده پیشی خواهند گرفت. همچنین آنها می‌توانند خدمات خود را با بهره‌گیری کامل از محاسبات ابری و مزایای آن و با هزینه‌های مقرون ‌به ‌صرفه‌تری‌ از طریق پلت‌فرم‌های بومی ابری دریافت کنند. از این رو، این مفهوم در چندین عملیات دیجیتالی و در روند توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بسیار ارزشمند می‌کند.

فناوری 5G

در سال ۲۰۲۲ فناوری 5G پنجمین نسل از استاندارد دستیابی به سرعت بیشتر اینترنت و یک راه حل جدید قانع کننده برای جایگزینی تکنولوژی 4G LTE به شمار می‌رود که به دلیل امواج رادیویی با فرکانس بالاتر، سرعت بسیار بهتری دارد و می‌تواند محدودیت‌های مربوط به اتصال فناوری‌های مستقل، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه به اینترنت را برطرف کند و به نوآوری‌ها در اینترنت اشیا و واقعیت مجازی کمک کند. چرا که هدف این استاندارد صرفا افزایش سرعت اینترنت در تلفن‌های هوشمند نیست. در واقع این استاندارد، اینترنت بی‌سیم بسیار پرسرعتی را در همه جا فراهم می‌کند.

اج هوشمند Intelligent Edge

مفهوم Intelligent Edge و Edge Computing این روزها بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. به این صورت که بخش قابل توجهی از داده‌های پردازش شده بین دستگاه‌های متصل در حال حاضر در فضای ابری رخ می‌دهد و به عنوان محاسبات لبه یا لبه هوشمند شناخته می‌شود، می‌تواند تاثیر زیادی بر کارایی سیستم شما داشته باشد. در واقع اشیاء متصل در یک شبکه می‌تواند داده‌ها را پردازش کرده و طیف گسترده‌ای از چالش‌ها را در حمل‌ونقل و صنعت‌های گوناگون حل کند.

توکن‌های غیرقابل معاوضه NFT

شاید تا به امروز در مورد رشد NFT‌ها یا توکن‌های غیرقابل معاوضه در سال ۲۰۲۱ شنیده باشید. به طوری که برخی از آنها با مبالغ گزافی همچون پانصد میلیون دلار فروخته شدند. به طور خلاصه این توکن‌ها با نام Fungible Tokens Non کاملا منحصر به فرد بوده و ارزش بالایی دارند. برخی از آنها آثار هنری هستند که توجه سرمایه‌گذاران دنیای دیجیتال را به خود معطوف کرده‌اند. محبوبیت NFT‌ها هم در سال ۲۰۲۲ رو به افزایش است. با این وجود در صورتی که علاقه‌مند به این موضوع باشید می‌توانید فایل‌های هنری خود را به سادگی به یک توکن غیر قابل معاوضه تبدیل کرده و آن را در سایت‌های مرتبط به فروش برسانید.

برچسب:

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *