با وجود ده‌ها برنامه بلا استفاده که در گوشی‌ هوشمند نصب می‌شود اصلا جای تعجب ندارد که برخی از برنامه‌ها اطلاعات کاربران را به سرقت ببرند. به زبان ساده‌تر برخی از برنامه‌های موبایلی طراحی می‌شوند تا اطلاعات گوشی شما را بدون اجازه ذخیره و منتقل کنند. این مساله در مورد کاربران سیستم عامل اندروید با توجه به نظارت کمتر گوگل بر روی گوگل پلی پررنگ‌تر از آیفون دیده می‌شود. ما در این مقاله به برسی چند دسته از برنامه‌هایی که باید از نصب و استفاده آن‌ها اجتناب کنید می‌پردازیم تا در حد امکان بتوانید از مشکلات این چنینی و به خطر افتادن حریم شخصی‌تان در امان بمانید.

برنامه‌های چراغ قوه

واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد از این برنامه‌ها استفاده کنید وقتی که گوشی‌های هوشمند همگی مجهز به چراغ قوه هستند. تمامی کاربران موبایل عادت دارند از چراغ قوه در مواقع اضطراری استفاده کنند. در دوره کوتاهی کاربران برای این که بتوانند از فلش دوربین و یا نور صفحه برای روشنایی استفاده کنند نیاز به نرم‌افزار داشتند. در حال حاضر هر دو سیستم عامل اندروید و سیستم عامل iOS به صورت پیش‌فرض دارای برنامه چراغ قوه هستند اما مردم هنوز به استفاده از این برنامه ادامه می‌دهند بدون آن که این برنامه‌ها ویژگی اضافی ارائه دهند و یا مشکلی را حل کنند. اگر نگاهی به گوگل پلی بیاندازید متوجه حجم بالای دانلود این نرم‌افزارها خواهید شد. البته توسعه‌دهندگان این اطلاعات را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند تا پول بیشتری در بیاورند. به جای استفاده از چنین نرم‌افزارهایی بهتر است از پیش‌فرض گوشی استفاده کنید.

برنامه‌های صفحه‌کلید

برای مدت زمانی طولانی جایگزین کردن برنامه صفحه‌کلید به جای پیش‌فرض گوشی بین هر دو کاربران اندروید و iOS رواج داشته است. با این که صفحه‌کلیدهای شخص ثالث معمولا امکانات و ویژگی‌های بهتری ارائه می‌دهند اما در عوض می‌توانند پیام‌های شخصی و گذرواژه‌ها و اطلاعات مالی‌تان را به سرورهای شرکت مربوطه ارسال کنند. بر طبق گزارش ZDNet، وقتی سرور برنامه صفحه‌کلید ai.type با مشکلات فنی روبرو شد، اطلاعات کاربران اندروید در معرض خطر و آسیب قرار گرفت. حتی SwiftKey که متعلق به شرکت معتبری همچون مایکروسافت است نیز یک بار دچار مشکل شد. خوشبختانه iOS به صفحه‌کلیدهای شخص ثالث اجازه دسترسی به اینترنت را نمی‌دهد مگر این که شما گزینه Full Access را فعال کرده باشید. بنابراین اگر قصد استفاده از چنین نرم‌افزارهایی را دارید باید بسیار مراقب باشید. وقتی شرکت غولاسایی همچون مایکروسافت به مشکل بر می‌خورد دیگر چه انتظاری از برنامه‌های بی‌نام و نشان خواهید داشت!

بازی های رایگان

با ظهور بازی‌های موبایلی و اوج گرفتن تنوع و استفاده از آن‌ها، بازی‌های زیادی عرضه شدند که برای نصب و شروع رایگان هستند ولی از روش‌های مختلفی اقدام به اخذ پول می‌کنند. بیشتر بازی‌های خوب نیاز به خرید دارند و تقریبا تمامی بازی‌های رایگان از تبلیغات اینترنتی پر شده‌اند. با این که بیشتر بازی‌ها برای دسترسی به موقعیت مکانی و یا دوربین دلایل موجهی دارند اما از دعوت به دوستان برای اهداف بیشتری استفاده می‌کنند. طبق مقاله‌ای که نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد بیشتر بازی‌های موجود در گوگل پلی و اپ‌استور دارای نرم‌افزار Alphonso هستند که با استفاده از میکروفون گوشی، برنامه‌هایی که کاربران از تلوزیون تماشا می‌کنند را شنود می‌کنند. در حقیقت این نرم‌افزار با ردیابی مسیرهای رفت و آمد و ارسال آگهی به کاربران، آن‌ها را به خرید لوازم مختلف مجاب می کند.

برنامه‌های ویروس‌کش

البته همه جا تاکید بر اهمیت برنامه‌های ویروس‌کش می‌شود. اما در گوشی‌های آیفون این نرم‌افزارها به دلیل محافظت سفت و سخت شرکت عملا این برنامه‌ها فایده‌ای ندارند. در اندروید هم شما نیازی به آنتی‌ویروس ندارید مگر این که دستگاه روت شده باشد و یا مرتبا از منبعی به غیر از گوگل پلی دانلود کنید. اما حالا سوال اینجاست که برنامه‌های آنتی‌ویروس با داده‌های شما چه می‌کنند؟ البته چیزی بر این برنامه‌ها مخفی نبوده و آن‌ها اطلاعات زیادی در باره کامپیوتر و مرورگر شما جمع‌آوری می‌کنند. اما در گوشی به چه صورت است؟ اگر این برنامه‌ها بر روی گوشی شما هیچ فعالیتی انجام ندهند پس شک نکنید اطلاعات‌تان را جمع‌آوری می‌کنند. با این اوصاف چرا آن‌ها را حذف نکنید و به حافظه گوشی کمک نکنید؟

برنامه‌های مخصوص فروشگاه های مختلف

بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سایت‌های تجاری برای گسترش کسب و کارشان اقدام به ارائه برنامه‌های موبایلی کرده و شما را برای دانلود و نصب تشویق می‌کنند. اما این که شما مرتبا این برنامه‌ها رانصب کنید درواقع سیستم‌تان را در معرض خطرات سرقت اطلاعات قرار دهید. حتی بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای از شما می‌خواهند تا کارت اعتباری‌تان را در برنامه ذخیره کنید. به این ترتیب اطلاعات شما ذخیره شده و احتمال هر گونه آسیب‌پذیری پیش خواهد آمد. هر چه برنامه‌های بیشتری از این دسته نصب کنید، اطلاعات‌تان را بیشتر در معرض اشتراک‌گذاری و آسیب قرار می‌دهید.

بسیاری از برنامه‌ها هر روز حریم خصوص شما را نقض می‌کنند

ما در این مقاله به ۵ دسته بزرگ برنامه اشاره کردیم که عموما با حریم خصوصی شما کاری ندارند اما بسیاری از برنامه‌ها هستند که به طور مرتب حریم شما را نقض می‌کنند. حتی برنامه‌های آب و هوا می‌توانند آدرس IP شما و سایر اطلاعات غیر ضروری را ذخیره کنند. یا خیلی از برنامه‌ها می‌توانند بدون اجازه رمز عبور شما را ذخیره و منتقل کنند. همچنین برنامه‌های سلامت و تناسب اندام ساعت خواب و فعالیت شما را پیگیری می‌کنند و دادن این اطلاعات به هر منبعی قابل اعتماد نیست.

البته که هیچ راه صد درصدی برای مقابله با چنین شرایطی وجود ندارداما دست کم از موارد بالا دوری کنید و مرتبا حریم شخصی‌تان را بررسی کنید.

Join the Conversation

6 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *