اگر کسب و کاری دارید، قطعاً محصولی هم برای ارائه دارید. اگر هم قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید، باید محصولی داشته باشید. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ممکن است یک محصول با شکست مواجه شود؟ در واقع اگر نتوانید محصول موفقی داشته باشید، محصول شکست می خورد و کسب و کارتان با مشکل مواجه خواهد شد. اما ویژگی های یک محصول موفق چیست و چگونه می توان یک محصول موفق به بازار ارائه کرد؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

محصول موفق چیست؟

در کسب و کارها هر چقدر فروش بالاتر باشد سود هم بیشتر است. هر چقدر هم سود بیشتر باشد، درآمد بیشتر است. کسب و کاری که درآمد بالا نداشته باشد، نهایتاً بتواند خودش را زنده نگه دارد اما هیچ وقت نمی تواند رشد کند. مهم ترین چیزی که باعث می شود تا یک کسب و کار موفق شود، داشتن محصول موفق است. محصول موفق از دیدگاه کسب و کار محصولی است که بتواند فروش بالایی داشته باشد! محصول موفق فروش بیشتری دارد و در نهایت می تواند به رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیار زیاد کند.

اگر بخواهیم یک محصول موفق را از دیدگاه مشتری بررسی کنیم، باید بگوییم محصولی موفق است که بتواند نیاز مشتری را رفع کند. اگر شما محصولی دارید که با استفاده از آن می توانید نیاز مشتری را برطرف کنید، یک محصول موفق دارید. کاربران هم دوست ندارند پول خود را در جایی هزینه کنند که محصول آن نتواند نیازشان را رفع کند. بنابراین همیشه کاربران حواسشان هست که پول خود را در جای درستی صرف کنند. بنابراین اگر می خواهید مشتریان همیشه از شما خرید کنند و به برند شما علاقه داشته باشند، باید محصول موفق و ارزشمندی ارائه کنید.

ویژگی های یک محصول موفق چیست؟

تا اینجای مقاله با مفهوم محصول موفق آشنا شدیم اما در مورد ویژگی های آن صحبت نکردیم. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر محصولی بخرید و از آن راضی باشید، آن محصول چه ویژگی هایی داشته است که توانسته نظر شما را جلب کند؟ چند ویژگی مهم وجود دارد که نشان دهنده موفقیت یک محصول است. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین ویژگی هایی که یک محصول موفق دارد بپردازیم تا اگر کسب و کاری دارید، بتوانید با توجه به این ویژگی ها محصولات موفق خود را بشناسید یا حتی محصول موفقی تولید کنید. محصول موفق شامل ویژگی های زیر است:

  • فروش بالا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دنبال خرید محصولی باشید و چند برند مختلف آن محصول را ارائه کنند. در این صورت به دنبال این هستید که ببینید فروش کدام یک بیشتر است. اگر فروش یک محصول بالا است، قطعاً کیفیت آن هم بیشتر است. حتی اگر این موضوع واقعیت نداشته باشد و تنها بخاطر برندسازی قوی فروش بیشتری داشته باشد، باز هم شما چنین فکری می کنید. این نشان دهنده یک محصول موفق است! بنابراین اولین ویژگی یک محصول موفق این است که فروش بالایی دارد و کاربران هم به دلیل فروش بالا آن را یک محصول موفق می دانند.

  • رفع نیاز کاربران

اگر محصولی خریداری کنید که نیاز شما را رفع کند، آن محصول از نظر شما یک محصول موفق خواهد بود. در واقع رفع نیاز یکی از مهم ترین ویژگی های یک محصول موفق است و با توجه به آن می توانید محصول موفق خود را شناسایی کند. اگر کاربران محصولی خرید کنند که نیاز آن ها را رفع نکند، اعتراض می کنند. این نشان می دهد که محصول شما آن قدری که باید نتوانست نیاز و خواسته مشتری را برطرف کند. در حالی که اگر مشتری رضایت کافی داشته باشد، نشان دهنده کیفیت بالا و رفع نیاز مشتریان است. این ویژگی هم از مهم ترین ویژگی های یک محصول موفق به حساب می آید.

  • قابل توسعه بودن

محصولی که پس از مدتی دیگر قابلیت توسعه و بهبود ندارد، یک محصول موفق نیست! شاید در نگاه اول آن محصول فروش بالایی دارد اما اگر قابل توسعه نباشد، پس از مدتی مردم به سراغ محصول برندهای دیگر می روند. این مسئله به این دلیل است که محصول شما قابل توسعه نبوده و یک برند دیگر همان محصول را با کارایی و کیفیت بهتر ارائه کرده است. در این صورت مردم ترجیح می دهند به سراغ برند بروند که محصول ارزشمندتری تولید کرده است. بنابراین اگر قصد تولید یک محصول موفق، باکیفیت و ارزشمند را دارید بهتر است از همین ابتدا به قابل توسعه بودن آن فکر کنید.

  • راحتی استفاده از آن

گاهی اوقات یک محصول کارایی بالایی دارد اما استفاده از آن سخت است! در واقع کاربران نمی توانند به سرعت کار کردن با آن را یاد بگیرند و این موضوع یک مسئله مشکل ساز خواهد بود. چرا که در این صورت کاربران به سراغ محصولی می روند که استفاده از آن راحت است و به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر می خواهید محصول شما ارزشمند باشد و بتوانید فروش بالایی را تجربه کنید، راحتی استفاده از آن اهمیت زیادی دارد. اگر در حال ساخت محصولی موفق هستید، حتماً به این موضوع فکر کنید که محصول را به نحوی بسازید که استفاده از آن راحت باشد.

برای ساخت محصول موفق این موارد را در نظر بگیرید!

اگر قصد طراحی و ساخت محصول موفقی را دارید یا می خواهید ببینید که محصول شما موفق است یا نه، این موارد را باید در نظر بگیرید:

  • منحصر به فرد بودن محصول در بازار

اگر به بازار هدف نگاه کنید، محصولات مختلفی وجود دارد و هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند! اما مسئله ای که وجود دارد، بسیاری از این محصولات مشابه هم هستند و در واقع منحصر به فرد نیستند. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید وارد یک سوپر مارکت شده اید و قصد خرید شیر را دارید. بسیاری از شیرهایی که توسط شرکت های مختلف تولید می شود، بسته بندی مشابه دارند. این مسئله نشان می دهد که بسیاری از تولیدکنندگان به فکر تولید یک محصول منحصر به فرد در بازار نیستند و فقط می خواهند محصولشان را به بازار ارائه کنند.

حال اگر در همین بازار یک شرکت پیدا شود که شیر را در بسته بندی های متفاوت و با ظاهر عالی ارائه کند، محصولش در میان محصولات دیگر نظر افراد را جلب می کند. در این صورت حتی اگر قیمت آن کمی بالاتر از محصولات دیگر باشد، باز هم کاربران دوست دارند یک محصول جدید و منحصر به فرد را امتحان کنند. در این صورت آن را خریداری می کنند و این یعنی رشد آن شرکتی که در طراحی محصول خود منحصر به فرد عمل کرده است. این مسئله در تمام بازارهای هدف وجود دارد و اگر آن را رعایت کنید، می توانید محصول بسیار موفقی داشته باشید.

منحصر به فرد بودن محصول باید در تمام بخش های آن دیده شود! از طراحی و بسته بندی محصول گرفته تا کارایی آن. اگر محصول شما از قبل در بازار وجود داشته است، کافی است آن را با ظاهر جدید و عالی ارائه کنید. در این صورت نظر کاربران جلب می شود که از یک محصول جدید استفاده کنند. این موضوع تاثیر زیادی در فروش کسب و کار خواهد داشت. بالاتر گفتیم که فروش بیشتر نشان دهنده موفق تر بودن یک محصول است! بنابراین منحصر به فرد بودن محصول باعث فروش بیشتر می شود که نشان دهند موفق بودن آن خواهد بود.

  • نیاز کاربران به محصول موردنظر

یکی از مسائلی که در هنگام تولید یک محصول باید در نظر داشته باشید، این است که آیا افراد به آن نیاز دارند؟ شاید باورتان نشود اما یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا کسب و کارهای مختلف با شکست روبرو شوند، دقیقاً همین موضوع است. چنین کسب و کارهایی محصولی را تولید می کنند اما افراد به آن نیاز ندارند. مهم ترین چیزی که باعث می شود تا یک محصول توسط افراد خریداری شود، نیاز است. حال اگر افراد به محصول موردنظر نیاز نداشته باشند چه اتفاقی می افتد؟ دیگر آن محصول را خریداری نمی کنند و آن محصول شکست خورده است.

بنابراین اگر قصد تولید یک محصول را دارید اول باید ببینید که نیاز افراد به آن چگونه است! آیا همه افراد جامعه یا حداقل بخش بزرگی از جامعه به آن نیاز دارند؟ اگر پاسخ مثبت است می توانید محصول خود را تولید کنید و اگر ویژگی های خوبی داشته باشد، فروش بالایی را تجربه کنید. در بازار محصولات گیاه خواری کمتر به چشم می خورد و این در حالی است که در بازار خارج محصولات گیاه خواری زیاد هستند. دلیل چنین امری این است که در ایران گیاه خواران درصد خیلی کمی از جامعه را تشکیل می دهند اما در برخی کشورها بخشی از مردم گیاه خوار هستند. همین مسئله باعث می شود تا نیاز به چنین محصولاتی در کشور ما کم باشد و تولیدکنندگان کمتری به فکر تولید چنین چیزی باشند.

ویژگی های محصول هم در فروش آن تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر افراد بخواهند محصولی را خریداری کنند، مسائل مختلفی را در نظر می گیرند. مثلاً اگر یک محصول ماندگاری کمتری نسبت به محصول دیگری داشته باشد، افراد ترجیح می دهند که محصول با ماندگاری بیشتر را خریداری کنند. محصولی که تنها 3 ماه تاریخ انقضا دارد و قیمت آن با محصولی که یک سال تاریخ انقضا دارد و قیمت آن ها هم تفاوت زیادی ندارد، یک محصول شکست خورده است. چرا که افراد ترجیح می دهند محصولی با ماندگاری بیشتر تهیه کنند؛ مگر آن که ویژگی های دیگری مثل سالم بودن و عدم آسیب به محیط زیست داشته باشد.

  • رفع نیاز افراد با کمک محصول

مهم ترین دلیلی که باعث می شود تا افراد محصول یا خدماتی را تهیه کنند چیست؟ نیاز افراد. در واقع افراد زمانی تصمیم به خرید محصول می گیرند که به آن نیاز داشته باشند. اگر نیاز نداشته باشند، احتمال خرید خیلی کمتر است. پس از خرید محصول، افراد از محصول استفاده می کنند و انتظار دارند که نیازشان به خوبی رفع شود. حال اگر نیاز افراد به خوبی رفع نشود چه اتفاقی می افتد؟ اعتراض می کنند. حتی اگر اعتراض نکنند، برای خریدهای بعدی دیگر به سراغ آن محصول نمی روند، بلکه به سراغ محصول رقیب آن برند می روند و در دراز مدت این مسئله سبب شکست آن کسب و کار می شود.

بنابراین اگر قصد دارید محصولی تولید کنید، باید از خودتان بپرسید که آیا آن محصول می تواند نیاز افراد را رفع کند یا نه. اگر محصول شما مفید باشد، باید بتواند نیاز افراد را در آن زمینه رفع کند. بنابراین باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرید. البته تنها رفع نیاز مهم نیست، بلکه باید به مسائل دیگر هم فکر کنید. اگر در حال تولید کرم ضد آفتاب برای صورت و بدن هستید، تنها موثر بودن آن در جلوگیری از تابش آفتاب مهم نیست. بلکه باید تست کنید و ببینید که آن محصول در دراز مدت برای افراد بیماری های پوستی یا چیزهای دیگر را سبب نشود.

بنابراین مردم چیزی را می خرند که نیازشان را رفع کند! در تولید محصول باید به این موضوع اهمیت زیادی بدهید و ببینید که آیا محصول شما واقعاً چنین کاری می کند؟ ظاهر محصول مهم است اما شما می خواهید مشتریانی داشته باشید که همیشه از شما خرید کنند. پس باید محصولی ارائه کنید که نیاز مشتری را رفع کند، نه این که تنها ظاهر زیبا داشته باشد. مشتری پس از استفاده از محصول اگر حس کند که برایش مفید است و توانسته خواسته آن ها را رفع کند، مشتری دائمی شما می شود و تا زمانی که محصول را تولید می کنید از آن استفاده می کند.

  • ارائه پیشنهاد مناسب برای قیمت رقابتی

شاید تا چند سال پیش که فضای اینترنت وجود نداشت، مردم از چند جا سوال می کردند و سپس خرید خود را به صورت حضوری انجام می دادند. برخی محصولات را هم تنها چند فروشگاه خاص داشتند و این موضوع باعث می شد تا قیمت خیلی برای کاربران مهم نباشد. خرید خود را از فروشگاه موردنظر انجام می دادند و از آن استفاده می کردند. اما در دنیای امروز چنین نیست! مردم به اینترنت دسترسی دارند و در کمترین زمان ممکن هر چیزی را که بخواهند جستجو می کنند؟ اما این موضوع چه ربطی به قیمت گذاری رقابتی دارد؟

مردم هنگامی که قصد خرید چیزی را دارند، خیلی سریع آن را جستجو می کنند تا ببینند کدام فروشگاه ارزان ترین قیمت را ارائه می کند! به خصوص در محصولاتی که فرقی نمی کند از کجا تهیه شود. در چنین شرایطی ارزان ترین فروشگاه را پیدا می کنند و به سراغ آن می روند. حال اگر شما فروشگاهی هستید که آن محصول را موجود دارید، باید به این فکر باشید که یک قیمت رقابتی ارائه کنید. البته این موضوع برای محصولاتی است که مردم آن را می شناسند و امتحان خود را پس داده اند. قیمت رقابتی به شما کمک می کند تا مردم را جذب کنید و از فروشگاه شما خرید کنند.

بنابراین اگر محصول شما خاص و منحصر به فرد نیست و در فروشگاه های دیگر هم وجود دارد، مبحث رقابت اهمیت زیادی پیدا می کند. چرا که افراد به دنبال این هستند محصول را با کمتری قیمت تهیه کنند. در این صورت پیشنهاد قیمت رقابتی می تواند کمک زیادی به شما کند. همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از فروشگاه ها در برخی محصولات خود تخفیف ارائه کنند تا مشتریان خرید خود را از آن جا سفارش دهند. اگر شما هم می خواهید در بازار رقابتی یک محصول یکسان بیشتر بفروشید، پیشنهاد قدرتمندی برای قیمت رقابتی ارائه کنید.

  • توضیح شیوه کار استفاده از محصول

یکی دیگر از موضوعاتی که روی موفق بودن یک محصول تاثیر زیادی دارد، توضیح استفاده از آن محصول است. اگر استفاده از محصول شما آسان باشد و با کمک یک دفترچه راهنمای ساده بتوانید آن را به کاربر توضیح دهید، آن محصول توسط کاربران زیادی استفاده می شود. گاهی اوقات محصول اصلاً نیازی به توضیح هم ندارد و کاربر خودش متوجه می شود که چطور باید از آن استفاده کند. چنین محصولاتی موفق هستند و افراد زیادی به سراغ آن می آیند. حال گاهی اوقات محصولاتی وجود دارد که برای استفاده از آن باید ساعت ها آموزش ببینید و مطالعه کنید.

چنین محصولی که نیاز به توضیحات طولانی دارد، اگر منحصر به فرد باشد ایرادی ندارد اما اگر رقیبی وجود داشته باشد که همان محصول را خیلی ساده تر ارائه کرده باشد، نمی توانید محصول را به خوبی بفروشید. معمولاً محصولات صنعتی و نرم افزارها به این صورت هستند و کار کردن با آن ها نیازمند ساعت ها آموزش است. در چنین شرایطی اگر کیفیت محصول و خروجی آن بالا باشد ایرادی ندارد. معمولاً هم دستگاه های صنعتی مکانیزم یکسانی دارند و برای کاربران اهمیت ندارد اما در محصولات ساده تر باید یادگیری استفاده از آن هم ساده باشد تا بتوانید بهترین فروش را داشته باشید.

در کنار محصول خود آموزش استفاده از آن در مدت زمانی کوتاه را هم ارائه کنید. این کار باعث می شود تا کاربر به راحتی بتواند محصول شما را استفاده کند و همین مسئله نقطه قوتی برای افزایش فروش شما خواهد بود. در این مورد باید در مورد بهترین روش ارائه آموزش هم تحقیق کنید؛ باید ببینید که مخاطبان هدف شما با یک دفترچه راهنمای متنی بهتر یاد می گیرند یا این که ویدئوی آموزشی بیشتر به کار آن ها خواهد آمد. زمانی که به این سوال بهترین پاسخ را دادید، به راحتی می توانید فروش موفقی را تجربه کنید و محصول شما هم یک محصول موفق خواهد بود.

  • ارائه دمو و نمایش دقیق محصول هنگام ارائه

کاربران تا زمانی که محصول و کارایی آن را نبینند، نمی توانند آن را خریداری کنند. بنابراین محصولاتی که پیش از خرید نسخه دمو یا نمایش دقیق ارائه می دهند موفق تر هستند. اگر محصول شما به نحوی است که می توانید یک نسخه دمو ارائه کنید، حتماً این کار را انجام دهید. نگران فروش خود نباشید! اگر واقعاً نسخه دمو بتواند مردم را راضی کند، قطعاً به سراغ خرید نسخه کامل هم می روند. این مورد هنگامی کاربرد دارد که شما یک محصول دیجیتال داشته باشید و بخواهید آن را بفروشید؛ مانند نرم افزارهایی که امکان ارائه نسخه محدود یا دمو به صورت رایگان وجود دارد.

گاهی اوقات محصول به طوری است که نمی توان یک نسخه محدود یا دمو ارائه کرد! مانند محصولات فیزیکی. در این صورت شما می توانید یک ویدئو کامل از نقد و بررسی آن تهیه کنید و محصول را بفروشید. هر چقدر این ویدئو دقیق تر باشد، راحت تر می توانید نتیجه بهتری بگیرید. برای درک بهتر این موضوع شرکت اپل را نگاه کنید! این شرکت هر سال چند محصول جدید تولید می کند. پس از عرضه محصول، همایش و ویدئوهای نقد و بررسی ارائه می کند تا کاربرانی که نیاز دارند بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع با یک همایش و نقد و بررسی محصول می تواند محصول را به صورت کامل ارائه دهد تا کاربرانی که می خواهند تهیه کنند.

اگر از افرادی هستید که دوره های آموزشی به فروش می رسانید، نمی توانید به خوبی محصول خود را پرزنت کنید مگر آن که نسخه های قبل و بعد را نمایش دهید. مثلاً اگر آموزش طراحی سایت می دهید، به کاربران نشان دهید که پس از دیدن دوره می توانند چه سایت هایی را طراحی کنند. در این صورت کاربر ترغیب می شود که آن محصول را تهیه کند تا در نهایت بتواند به طراح سایت تبدیل شود. همچنین گاهی اوقات دوره ها به نحوی هستند که باید از افراد کمک بگیرید. افراد دیگر باید بگویند که این دوره چه تاثیری در آن ها داشته است.

  • چند کاره بودن محصول

اگر وارد بازار شوید، متوجه می شوید که محصولات وجود دارند که برخی از آن ها یک کاره و برخی دیگر چند کاره هستند. برای درک بهتر این موضوع محصولاتی نظیر ماشین ریش تراش را در نظر بگیرید! برخی از آن ها تنها برای تراشیدن ریش ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر برای از بین بردن موهای زائد بینی هم کارایی دارند. در این صورت به نظر شما خرید کدام یک به صرفه است؟ درست است که برند و قیمت مهم است اما اگر کیفیت و قیمت نزدیکی داشته باشند، قطعاً ترجیح می دهید که یک محصول چند کاره به جای محصول تک کاره تهیه کنید.

همین موضوع برای محصول موفق هم وجود دارد! محصولی موفق است که بتواند چند کاره باشد؛ چند کاره ای که واقعاً برای کاربران کارایی داشته باشد. اگر شما محصول تک کاره داشته باشید اما رقیب شما محصول چند کاره داشته باشد، در شرایط مشابه خرید رقیبتان بسیار بیشتر خواهد بود. در این صورت اگر محصول خود را تغییر ندهید، یک محصول موفق ندارید و باید شاهد کاهش فروش خود باشید. این مسائل را باید هنگام ایجاد محصول بررسی کنید تا بتوانید بهترین محصول را تولید کنید. در این صورت می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و فروش خوبی را داشته باشید.

این موضوع در تمامی محصولات وجود دارد! اگر به بازار پاور بانک قدم بگذارید متوجه می شوید که پاور بانک ها قابلیت های مختلفی دارند. برخی از آن ها تنها پاور بانک هستند و هیچ کارایی دیگری ندارند. برخی از آن ها تنها قابلیت شارژ کردن یک یا دو گوشی را دارند اما برخی دیگر امکان شارژ کردن تعداد بیشتری موبایل را دارند. برخی از آن ها چراغ قوه دارند که یک ویژگی کاربردی است و برخی دیگر ندارند. در تمامی محصولاتی که در بازار وجود دارد، تفاوت هایی هم هست که در واقع رقابتی بین برندهای مختلف است و معمولاً برندی که محصول چند کاره دارد در بازار برنده می شود و فروش بیشتری دارد.

  • داشتن گواهی نامه های معتبر برای محصول

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود تا کاربران محصولات شما را خریداری کنند، تعریف های کاربران دیگر است. واقعیت این است که همه ما پیش از خرید یک محصول در مورد آن سوال می کنیم تا ببینیم که افرادی که یک محصول را خریداری کرده اند واقعاً از آن راضی هستند یا نه. واقعیت هم این است که حرف دیگران نسبت به تبلیغاتی که در جاهای مختلف می بینیم تاثیر بیشتری دارد. اگر یک تبلیغ را به یک جمع 100 نفره نشان دهید، شاید یک نفر هم از شما خرید نکند. حال اگر یک نفر در همان جمع تعریف محصول شما را کند، ممکن است همه آن ها از شما خرید کنند. بنابراین نباید قدرت تبلیغ یک مشتری واقعی را فراموش کنید.

افراد واقعی نتایج را نشان می دهند و تبلیغات تنها مزایای یک محصول را. پس فراموش نکنید که افراد واقعی نقش مهمی در موفقیت یک محصول دارند. داشتن گواهی نامه های معتبر هم به این معنی است که یک فرد واقعی شما را تایید کرده است. در واقع اگر شما گواهی نامه های مختلف داشته باشید، به این معنی است که محصول شما تاییدیه های زیادی دارد. چرا؟ چون گواهی نامه های محصول و کسب و کار به هرکسی داده نمی شود! در واقع تا زمانی که شرایط خاصی را نداشته باشید، به شما ارائه نمی شود و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

بنابراین اگر در یک حوزه خاص فعالیت می کنید، سعی کنید گواهینامه های مختلفی را بگیرید و آن را به کاربران نمایش دهید. داشتن این گواهینامه ها که مرتبط با کسب و کارتان است، نقش بسیار مهمی در فروش شما خواهد داشت. چرا که نشان دهنده تایید شدن از سمت ارگان های مختلف است و هر چقدر تعداد آن ها بیشتر باشد شما بیشتر مورد تایید مشتریان خود هستید. البته تنها تعداد آن ها مهم نیست، بلکه ارگان هم مهم است. اگر یک شرکت خارجی به شما گواهینامه بدهد که شهرت زیادی دارد، نسبت به یک شرکت ایرانی اعتبار بیشتری به شما می بخشد.

  • در هر لحظه آماده اثبات کردن ادعای خود باشید

هر کسب و کاری ادعاهایی دارد و مردم مختلف از شما اثبات می خواهند. اگر ادعای شما تایید شده نباشد و نتوانید از آن دفاع کنید، از دیدگاه مردم شما یک فرد دروغ گو هستید. فرد دروغ گو نماینده ای از یک شرکت یا کسب و کار است؛ در این صورت آن شرکت، برند یا کسب و کار هم زیر سوال می رود و این موضوع اصلاً جالب نیست. اگر نمی خواهید با چنین مشکلی مواجه شوید، ادعایی کنید که قابل اثبات باشد. اگر قابل اثبات نیست، اصلاً آن را مطرح نکنید. مردم به هیچ چیزی به اندازه صداقت یک کسب و کار نمی توانند اعتماد کنند. اگر صادق باشید، مردم همیشه در کنار شما باقی می مانند و می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

گاهی اوقات کسب و کارها به جای آن که ادعای واقعی داشته باشند، داستان سرایی می کنند. در واقع چنین کسب و کارهایی فکر می کنند که مردم در کنار آن ها هستند تا افسانه بشنوند. این موضوع باعث می شود تا اعتماد کاربران نسبت به شما پس از مدت کوتاهی از بین برود. فراموش نکنید که اگر اعتماد کاربران نسبت به شما از بین برود، جلب دوباره اعتماد آن ها کار ساده ای نیست و با مشکل مواجه می شوید. یکی از موضوعاتی که باید در نظر بگیرید، این است که حیات کسب و کارتان به درآمد بستگی دارد و درآمد شما هم به مشتریان. پس به فکر گول زدن مشتریان خود نباشید.

اگر می خواهید محصول موفقی ارائه کنید، به فکر ادعاهای واقعی و قابل اثبات باشید. اگر دوره ای دارید که زندگی افراد را متحول می کند، لازم نیست که همیشه ادعا کنید. بلکه اجازه دهید افرادی که از دوره بهترین نتیجه را گرفته اند به جای شما صحبت کنند. هر چقدر بیشتر ادعا کنید، از دیدگاه مردم غیرواقعی تر هستید و جلب اعتماد آن ها هم سخت تر می شود. این در حالی است که اگر صادق باشید، به راحتی می توانید دیدگاه مردم را نسبت به خودتان تغییر دهید و نظر آن ها در مورد شما مثبت می شود. همچنین هنگام ادعا کردن باید به پشتوانه علمی داشتن آن دقت کنید! پرواز کردن یک ماشین در حال حاضر چیزی نیست که واقعیت داشته باشد! چرا که علم و تکنولوژی هنوز نتوانسته ماشین پرنده اختراع کند. بنابراین باید حواستان باشد چنین چیزی را راجع به محصول خود نگویید و حتماً دقت کنید که پشتوانه علمی واقعی داشته باشد.

  • پاسخ دادن به سوالات خریداران

کسب و کارهایی وجود دارند که هدفشان تنها فروش است! فروشی که اصلاً مهم نیست پس از آن دیدگاه مشتری چه چیزی است. در این صورت با هر روشی که شده محصول را به مشتریان خود می فروشند و پس از آن هم دیگر آن مشتری را نمی بینند. چنین کسب و کارهایی علاقه شدیدی به جذب مشتریان جدید دارند و به این موضوع فکر نمی کنند که جذب مشتری جدید هزینه بسیار بیشتری نسبت به نگه داری مشتریان قبلی دارد. اگر از این دسته کسب و کارها هستید، باید بدانید که هزینه زیادی در حال هدر دادن هستید و این موضوع ممکن است به شکست شما منجر شود.

برخی دیگر از کسب و کارها هستند که هدفشان تنها رضایت مشتری است! در این صورت اصلاً مهم نیست که چقدر درآمد کسب می کنند و تنها به دنبال نگه داری مشتری هستند. این کسب و کارها هم در نهایت با شکست مواجه می شوند؛ چرا که چنین کسب و کارهایی همیشه به دنبال تخفیف دادن و جذب مشتری هستند و حاشیه سود بسیار پایینی دارند. در نهایت نمی توانند کسب و کارشان را توسعه دهند و خبری از رشد نیست. پس از مدتی، حتی نمی توانند درآمد کافی داشته باشند تا کارمندان خود را راضی کنند. این روش هم اشتباه است!

کسب و کارهای دیگری هستند که برای افزایش درآمد خود به دنبال نگه داری مشتریان هستند و جذب مشتری در مرحله بعدی قرار دارد. این کسب و کارها محصولی دارند که اگر مشتریان از آن ها در موردش سوال کنند به خوبی می توانند پاسخ دهند. حتی چنین کسب و کارهایی نیاز به فکر کردن ندارند؛ چرا که از قبل تمام سوالاتی که ممکن است مشتری از آن ها بپرسد را لیست کرده اند و پاسخی برای آن آماده دارند. سرعت پاسخگویی آن ها بسیار بالا است و اعتماد به نفس بالایی هم دارند. مشتریان به چنین کسب و کاری علاقه بسیار زیادی دارند و برای همیشه در کنار آن ها می مانند. هر چقدر مشتریان شما راضی تر باشند، مدت زمان طولانی تری در کنار شما هستند و محصولات شما را خریداری می کنند. پس سعی کنید همیشه در کنار مشتریان باشید، سوالات آن ها را پاسخ دهید، مشکلات مربوط به محصول یا پشتیبانی را رفع کنید و در نهایت، کسب و کار موفقی داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *