در تاریخ صنعت بازی‌‌های کامپیوتری، کنسول‌های ضعیفی بوده‌اند که در نتیجه عملکرد بد شکست خورده‌‌اند. اما بعضی کنسول‌های بسیار خوبی نیز عرضه شدند که به دلایل مختلف نظر عموم بازیکن‌ها را جلب نکرده و با فروش بسیار پایین، شکست سختی را تجربه کرده‌اند. بیایید با هم نگاهی به این کنسول‌های بندازیم و دلایل شکستشان را جویا شویم.

  1. GameCube

GameCube ششمین نسل از کنسول‌های نینتندو بود و زمان PS2 و اولین کنسول Xbox عرضه شد. این محصول اگر چه ظاهری نامتعارف داشت اما از سخت افزار خوبی بهره می‌برد و بازی‌های خیلی خوب اختصاصی و عناوین بسیار عالی که برای دیگر کنسول‌های نیز منتشر شده بودند، برای آن عرضه شد. اما چند نکته کوچک باعث شد هیچ گاه GameCube به موفقیتی که لایقش بود، دست پیدا نکند.

GameCube

اولین اشکال به طراحی کنسول بر می‌گشت که به جای سایز کامل DVD از نسخه‌های مینی DVD بهره می‌برد و همین باعث حجم کم‌تر بازی‌ها می‌شد، در صورتی که همان زمان PS2 بازی‌هایی حجیم با کیفیت بالا را ارائه می‌کرد و حتی بازی‌هایش در چند DVD منتشر می‌شدند. نکته منفی دیگر این بود که GameCube درست یک سال بعد از PS2 عرضه شد و باید با محبوب‌ترین کنسول تاریخ رقابت می‌کرد و البته در بازاریابی نیز نینتندو آنقدر خوب نبود که بتواند مشتری‌هایی بیشتری جذب کند. البته در اوج شکست GameCube، باز هم این کنسول با فروش 24 میلیونی از Xbox که 22 میلیون فروش کرده بود، عملکرد موفق‌تری داشت.

  1. Atari Lynx

Atari Lynx در سال 1989 ارائه شده بود و قرار بود رقیب مستقیم کنسول دستی Game Boy بود. آتاری امکانات خیلی خوبی برای این کنسول در نظر گرفته بود. Lynx اولین کنسول دستی بود که از LCD رنگی بهره می‌برد، اولین کنسولی بود که هم افراد چپ دست و هم افراد راست دست می‌توانستند از آن استفاده کنند، بکلایت داشت، کوچک‌تر از Game Boy بود و از نظر ظاهر نیز در زمان خودش بهترین بود!

Atari Lynx

پس چه شد که Atari Lynx تنها 3 میلیون نسخه فروخت اما نسخه رنگی Game Boy توانست به فروش 118 میلیون نسخه‌ای برسد؟ در کنار تمام امکاناتی که گفته شد، کنسول دستی آتاری چند ایراد داشت. این دستگاه از باتری‌های AA استفاده می‌کرد و دو برابر قیمت کنسول نینتندو را داشت. اما مهم‌ترین دلیل برای عدم موفقیت Lynx کمبود بازی‌های اختصاصی بود. Game Boy عناوینی همچون سوپر ماریو یا تتریس را داشت اما آتاری نتوانست از این نظر خوب عمل کند.شکست آتاری آنقدر سنگین بود که این شرکت دیگر کنسول جدیدی تولید نکرد …

  1. 3DO

3DO کنسول جالبی بود و در واقع به جای این که محصولی مختص به یک شرکت باشد، مجموعه‌ای از قطعات بود که شرکت‌های مختلف می‌توانستند لایسنس آن‌ها را تهیه کرده و با ظاهر و تغییراتی که می‌خواهند، به نام خود آن را ارائه نمایند.

3DO

در زمان خودش، همه فکر می‌کردند مشخصه‌ها و طراحی قدرتمند این کنسول آمریکایی، بتواند رقیبی در حد و اندازه سگا و نینتندو تولید کند اما عمر بسیار کوتاه آن، نتیجه دیگری رقم زد و تنها یک سال پس از اولین ارائه، کل خط تولیدش متوقف شد. مشکل 3DO چه بود؟ 700 دلار! بله قیمت این محصول 700 دلار بود که اگر بخواهیم با نرخ تورم حساب کنیم، در حال حاضر اگر می‌‌خواستید یک 3DO بخرید باید 1300 دلار برایش پرداخت می‌کردید. جدا از ایرادات کوچک دیگر و معرفی پلی‌استیشن و سگا سترن، همین موضوع از مهم‌ترین دلایل شکست فاجعه بار کنسول 3DO بود.

  1. PlayStation Vita

جدیدترین کنسول لیست ما PlayStation Vita است که درست بعد از موفقیت PSP ارائه شد و قرار بود همان راه را ادامه دهد اما در نهایت شکستی بد را برای سونی به بار آورد. نینتندو با کنسول‌های دستی خود مسیر مشخصی را طی می‌کرد. بازی‌های سبک داستان محور و تنوع بازی‌های فراوان. اما سونی می‌خواست کیفیتی در حد بازی‌های PS3 را برای یک کنسول دستی بسازد و با توجه به موفقیتی که PSP به دست آورده بود، برای Vita امکانات بی‌شماری را در نظر گرفت.

PlayStation Vita

اما در عمل Vita بازی را در بازار فروش به Nintendo 3DS باخت، آن هم با فاصله‌ای بسیار زیاد. این موضوع دلایل زیادی داشت که یک به یک گفتن از همه‌شان در این مطلب نمی‌گنجد. خود PlayStation Vita دستگاه خیلی خوبی‌ست اما مهم‌ترین ایرادش نبود بازی‌های اختصاصی فراوان بود.

  1. Dreamcast

خیلی از افرادی که با کنسول‌های قدیمی سگا خاطره دارند، برایشان این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت سگا دیگر کنسول جدی نساخت. جواب این سوال یک کلمه است: Dreamcast! البته ایراد سگا در تولید این کنسول نبود و در واقع Dreamcast از هر نظر در زمان خودش عالی بود و بازی‌های خاصی همچون Jet Set Radio، Crazy Taxi یا Power Stone برایش ارائه شده بود. جالب این که Dreamcast اولین کنسولی بود که یک مودم داخلی داشت و کاربران می‌توانستند از آن طریق، آنلاین بازی کنند.

Dreamcast

اما در سال 2001 سرورهای Dreamcast خاموش شد و سگا اعلام کرد که 400 میلیون دلار ضرر مالی کرده است. سگا کنسولی عالی و جلوتر از زمان خود به بازیکن‌ها داده بود اما مشکل اصلی بازی‌های آرکید بودند که برای این کنسول ارائه شده بود و دنیای بازی‌ها داشت تغییر می‌کرد و به بازی‌های داستانی و سوم شخص بیشتر توجه می‌شد. تنها همین ایراد تصمیم گیری و قراردادهایی که با شرکت‌های تولید کننده بازی بسته شده بود، داستان تولید کنسول‌های موفق سگا را به پایان رساند!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *