وقتی صحبت از برنامه‌های رایگان و کد باز پیش می‌آید، باورهای غلط بسیاری رایج است که بعضا باعث می‌‌شوند، کاربران تازه‌کار به سراغ این گونه برنامه‌ها نروند. اکوسیستم برنامه‌های کد باز در پیشرفت فناوری‌های مختلف بسیار موثر بوده منافع زیادی برای کاربران دارند. این بدین معنی نیست که همه باید به سراغ این گونه برنامه‌ها بروند، بلکه باید با دید بازتری به برنامه‌هایی نگاه کرد که کدهای آن‌ها به صورت عمومی منتشر شده و امکان ویرایش آن‌ها و انتشار دوباره‌شان نیز وجود دارد! از مهم‌ترین باورهای اشتباه در مورد برنامه‌های کد باز، 7 موردی است که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

برنامه‌های کد باز امن نیستند

یکی از اولین نکات اشتباه درباره برنامه‌های کد باز این است که گفته می‌شود این برنامه‌ها امن نیستند. دلیل آن هم انتشار عمومی کدهای برنامه عنوان شده که کار را برای هکرها راحت کرده است. در واقع این مسئله دقیقا برعکس است! انتشار کدهای برنامه به صورت کد باز، باعث می‌شود تا بسیاری از افراد آن را مورد ارزیابی قرار دهند و مشکلات امنیتی آن را گوشزد کنند. برنامه‌ها به این ترتیب از نظر امنیتی رشد کرده و وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. در واقع کدهای منتشر شده آن‌قدر زیر ذره بین قرار می‌گیرند که تمامی مشکلات آن‌ها به خوبی معلوم خواهد شد.

کد باز بودن به معنی بی‌کیفیت بودن است

افراد زیادی به این موضوع اعتقاد دارند که کد باز بودن برنامه‌ها، دلیل بر بی‌کفیت بودن آن‌هاست و اساسا به همین دلیل است که به صورت رایگان عرضه شده‌اند. با این حال، بارها ثابت شده است بعضی از برنامه‌ها که به این صورت منتشر شده‌اند، به اندازه‌ی رقبای خود خوب هستند. مشارکت افراد متخصص در بهبود بعضی از برنامه‌های کد باز، باعث به وجود آمدن نرم‌افزارهای بسیار خوبی شده که به سادگی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت. LibreOffice یا  VLC Player تنها دو نمونه از چنین برنامه‌هایی هستند که هر دو جزو بهترین‌ها به حساب می‌آیند.

برنامه‌های کد باز تنها به درد برنامه‌ نویس‌ها می‌خورند

در واقع این باور را می‌توان این گونه تعبیر کرد که کاربران عادی فکر می‌کنند، برنامه‌های کد باز تنها برای متخصصان کاربرد دارند. در واقع حتی خیلی از آن‌هایی که از VLC استفاده می‌کنند نیز نمی‌دانند این برنامه کد باز است. در میان برنامه‌های کد باز، حتی ابزارهایی مثل Audacity که برای ادیت صدا هست نیز به چشم می‌خورد. برنامه‌ای که صدابرداران و آهنگسازان بدون هیچ دانش کامپیوتری می‌توانند از آن بهره ببرند.

برنامه‌های کد باز سودآور نیستند

این نسخه را به هیچ وجه نمی‌توان برای برنامه‌های موفق کد باز پیچید. این که این برنامه‌ها به صورت رایگان عرضه می‌شوند، دلیلی برای زیان ده بودن آن‌ها نیست و خیلی از ابزارها روش‌های دیگری برای درآمد زایی پیدا می‌کنند. مثلا هزینه‌هایی برای پشتیبانی، امکانات اضافه و یا شخصی سازی را برای برنامه‌ی خود انتخاب می‌کنند. همچنین کمپانی‌های بزرگی همچون رد هت (سیستم عامل ردهت که از لینوکس درست شده) یا حتی گوگل (استفاده از اندروید) با استفاده از برنامه‌های کد باز، به سودهای کلانی دست پیدا کرده‌اند.

برنامه‌های کد باز همیشه رایگان هستند

اگر چه اکثر برنامه‌های کد باز رایگان هستند اما معنی کد باز حتما به رایگان بودن برنامه ختم نخواهد شد. هستند برنامه‌هایی که در ازای دریافت مبلغی کد باز آن‌ها قابل دریافت است، با این حال اکثر کسانی که برنامه‌های خود را به صورت کد باز ارائه می‌کنند، با اهدای مبلغی از طرف کاربران خود یا اضافه کردن بعضی قابلیت‌های خاص برای کاربران پولی، اقدام به درآمد زایی می‌کنند.

برنامه‌های کد باز به خوبی پشتیبان نمی‌شوند

خیلی از برنامه‌های کد باز به خاطر داشتن یک جامعه بسیار پیگیر، اتفاقا از پشتیبانی خوبی نیز برخوردار بوده و شما می‌توانید از فروم‌های آنلاین سوالات خود را برای رفع مشکل پیگیری کنید یا از انبوه آموزش‌هایی که برای استفاده از ابزار مختلف ارائه می‌شود، بهره ببرید.

همه‌ی برنامه‌های کد باز شبیه به هم هستند

یکی دیگر از نکات عجیبی که درباره برنامه‌های کد باز ذکر می‌شود، این است که انتشار کدها باعث کپی کاری شده و خیلی از برنامه‌ها در دسته‌ای خاص شبیه هم هستند. در یک مقیاس بزرگ می‌توان با یک مثال این مسئله را رد کرد و آن هم دو سیستم عامل Debian و اوبونتو هستند که هر دو از روی کدهای لینوکس ساخته شده‌اند اما کاملا با هم متفاوت بوده و حتی کاربران هدفشان نیز بسیار متفاوت است. در بسیاری از موارد برنامه‌‌های کد باز در ظاهر و باطن با هم متفاوت هستند اما همچون بازار برنامه‌های معمولی، در این گونه برنامه‌ها نیز کپی برداری انجام می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *