فهرست مطالب یکی از بخش های بسیار مهم سایت ها به شمار می رود! در حال حاضر بسیاری از سایت ها برای آن که بتوانند اطلاعات جامعی به کاربران ارائه کنند و در سئو هم رشد خوبی داشته باشند، از محتوای طولانی استفاده می کنند. به همین دلیل با ایجاد فهرست مطالب در بالای محتوا به کاربران کمک می کنند تا بتوانند به راحتی به بخش دلخواه خود منتقل شوند. اگر یک سایت وردپرسی دارید و می خواهید با ایجاد فهرست مطالب وردپرس به کاربران خود کمک کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب وردپرس چیست؟

در هر جایی که با محتوا سر و کار داشته باشیم، وجود فهرست کمک زیادی می کند تا راحت تر به هدف دلخواه خود برسیم! به عنوان مثال اگر به دنبال یک موضوع خاص در یک کتاب باشید، ابتدا به سراغ فهرست آن می روید. در فهرست موضوع موردنظر خود را پیدا می کنید و سپس به سراغ آن می روید! به همین راحتی می توانید موضوع دلخواه خود را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. در سایت های مختلف نیز هنگامی که وارد محتوای یک سایت می شوید، ممکن است با فهرست مطالب آن محتوا آشنا باشید. دلیل آن هم این است که در حال حاضر به دلایل مختلفی نظیر سئو، محتوای سایت ها گاهی طولانی می شود. حال اگر کاربر بخواهد در کل محتوا به دنبال موضوع موردنظر خود باشد، ممکن است زمان زیادی از او گرفته شود و در نهایت، شاید نتواند موضوع دلخواه خود را پیدا کند. به همین دلیل سایت ها از فهرست مطالب وردپرس استفاده می کنند تا کاربران راحت تر به موضوع دلخواه خود دست پیدا کنند.

ایجاد فهرست مطالب وردپرس

در فهرست مطالب سایت معمولاً تیترها و عنوان هر بخش از مطالب درج می شود که کاربران با کلیک بر روی آن می توانند به بخش موردنظر خود منتقل شوند. اگر یک سایت وردپرسی دارید، با استفاده از کدنویسی و پلاگین های مختلف در زمینه ایجاد فهرست مطالب می توانید این کار را انجام دهید. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی پلاگین های ایجاد فهرست مطالب در وردپرس بپردازیم.

 مزایای ایجاد فهرست مطالب وردپرس کدام هستند؟

هر وبمستر پیش از آن که بخواهد تغییراتی در سایت خود ایجاد کند، ابتدا باید بداند که دلیل آن تغییر چیست و چرا باید دست به چنین کاری بزند! ایجاد فهرست مطالب در وردپرس هم یکی از تغییراتی است که می تواند روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر داشته باشد اما واقعاً دلیل آن چیست و چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟ در این بخش می خواهیم به بررسی 3 مورد از دلایل مهم ایجاد فهرست وردپرس که می تواند کمک زیادی به بهبود تجربه کاربری و رتبه سایت کند، بپردازیم! این موارد عبارتند از:

  • دسترسی راحت کاربران به بخش موردنیاز

داشتن یک سایت با محتوای کاربردی بدون آن که تجربه کاربری مناسبی داشته باشد، نمی تواند نیاز کاربران را به خوبی رفع کند. در واقع هر چقدر هم که یک سایت از نظر رابط کاربری و زیبایی مناسب باشد، باید از نظر تجربه کاربری هم در رتبه خوبی قرار بگیرد؛ در غیر این صورت نمی تواند نیاز کاربران را به خوبی برطرف کند. حال فرض کنید یک محتوای حرفه ای و ارزشمند تولید کرده و آن را در اختیار کاربران قرار می دهید. اگر این محتوا طولانی باشد، کاربر باید تمام بخش های آن را بخواند تا نیاز خود را رفع کند؛ در حالی که شاید آن کاربر تنها نیاز به خواندن یک بخش از آن محتوا داشته باشد! در این صورت وقت کاربر را تلف کرده اید و در واقع، سایت شما تجربه کاربری خوبی ندارد. با ایجاد فهرست مطالب در وردپرس به راحتی می توانید تیترهای هر محتوا را در اختیار کاربران قرار دهید تا با یک کلیک به آن بخش هدایت شود. در این صورت کاربر تنها بخشی را که واقعاً به آن نیاز داشته، می خواند و رضایت کافی از سایت شما خواهد داشت.

  • ارائه اطلاعات کلی در مورد محتوا به کاربران

یکی دیگر از دلایل مهم برای کاربران که فهرست مطالب وردپرس به آن ها کمک می کند، ارائه اطلاعات کلی در مورد محتوا است! در واقع هنگامی که کاربر وارد صفحه محتوای شما می شود، نمی داند که در محتوای شما قرار است در مورد چه تیترهایی بیشتر بداند. همین مسئله باعث می شود تا کاربر یک هدف درست نداشته باشد و خواندن محتوا بدون انگیزه انجام شود. در حالی که اگر در ابتدا محتوای خود یک فهرست دقیق از تیترهای محتوا ارائه کنید، کاربران ابتدا آن را می بینند و متوجه می شوند که در این صفحه در مورد چه تیترهایی قرار است بیشتر بدانند! این مسئله نیز به بهبود تجربه کاربران هنگام خواندن محتوای سایت کمک زیادی می کند.

  • بخش بندی مطالب برای بهبود سئو

هنگامی که شما سایت خود را به فهرست مطالب مجهز می کنید، در واقع کدهایی به سایت شما اضافه می شود! گوگل به عنوان یک موتور جستجو که محتوای شما را بررسی می کند، هیچ دید بصری ندارد و تنها با استفاده از کدها این کار را انجام می دهد. با اضافه کردن فهرست مطالب در وردپرس، کدهایی به سایت شما اضافه می شود که به گوگل برای بخش بندی مطالب و ارائه بهتر آن به کاربران کمک زیادی می کند. بنابراین اگر می خواهد ترافیک بیشتری جذب کنید و گوگل شما را در رتبه بالاتری نمایش دهد، استفاده از فهرست مطالب در سایت خود را فراموش نکنید.

بنابراین استفاده از فهرست بندی مطالب کمک زیادی به تجربه کاربری سایت و بهبود رتبه سئو می کند!

بهترین افزونه های ایجاد فهرست مطالب وردپرس

اگر یک سایت وردپرسی دارید و محتوای طولانی روی آن منتشر می کنید، استفاده از افزونه های ایجاد فهرست مطالب در وردپرس را پیشنهاد می کنیم! در این بخش از مقاله می خواهیم 5 مورد از بهترین افزونه ایجاد فهرست مطالب وردپرس بپردازیم که به شما کمک زیادی در زمینه داشتن یک سایت حرفه ای و کاربرپسند می کند. این پلاگین ها عبارتند از:

  1. افزونه Table of Contents Plus

یکی از پلاگین های بسیار کاربردی که طرفداران زیادی دارد، افزونه Table of Contents Plus است. با استفاده از این افزونه می توان فهرست مطالب وردپرس را به راحتی ایجاد کرد و به کاربران اجازه اطلاع از تیترهای محتوا را داد. در حال حاضر این افزونه بیش از 300.000 نصب فعال دارد و توانسته امتیاز 4.6 از 5 را کسب کند. مهم ترین مزیت استفاده از این افزونه این است که می توانید فهرست را قبل از اولین تیتر یا در هر جای محتوا نمایش دهید! این کار به کمک کد کوتاه پلاگین به سادگی امکان پذیر است. این افزونه بسیار کاربرپسند است و به راحتی می توان فهرست مطالب را در اختیار کاربران قرار داد. پس از نصب این افزونه، فهرست برای تمامی مطالب سایت فعال می شود اما شما می توانید برای مطالبی که نیاز به فهرست ندارد، آن را از صفحه ویرایش مطالب غیرفعال کنید.

افزونه Table of Contents Plus

برخی از ویژگی های پلاگین کاربردی Table of Contents Plus:
  • امکان نمایش خودکار فهرست مطالب در بالای محتوا
  • امکان استفاده از کد کوتاه برای نمایش فهرست در محل دلخواه خود
  • امکان غیرفعال کردن نمایش فهرست در برخی مطالب دلخواه
  • امکان استفاده از سایت مپ دلخواه برای برگه ها و دسته بندی سایت
  • وجود پنل ادمین برای شخصی سازی نمایش فهرست
  • امکان شخصی سازی نوع نمایش فهرست با CSS
  • بروزرسانی همیشگی این پلاگین
  1. افزونه Easy Table of Contents

اگر به دنبال یک پلاگین حرفه ای برای ایجاد فهرست مطالب هستید که بتوانید از آن در صفحه سازهای مختلفی استفاده کنید، این پلاگین گزینه مناسبی است. در حال حاضر این افزونه محبوبیت زیادی دارد و توانسته از میان بیش از 200.000 نصب خود امتیاز 4.5 از 5 را به خود اختصاص دهد. این پلاگین به شما کمک می کند تا بتوانید برای هر یک از صفحات خود نظیر مطالب یا برگه ها به صورت خودکار فهرست محتوا ایجاد کنید! یکی از مهم ترین قابلیت های این افزونه وردپرس که توجه بسیاری از کاربران را جلب کرده است، امکان سفارشی سازی بسیار بالای آن است. در واقع شما می توانید از تم های مختلفی برای نمایش فهرست در محتوای خود استفاده کنید! از مهم ترین مواردی که در بخش شخصی سازی وجود دارد، قابلیت انتخاب رنگ، پس زمینه، حاشیه و… است که اهمیت زیادی دارد. همچنین در بخش فهرست ها می توانید از اعداد اعشاری استفاده کنید تا زیرمجموعه های هر بخش را به خوبی نمایش دهید.

برخی از ویژگی های این پلاگین کاربردی عبارتند از:
  • امکان نمایش فهرست محتوا در محل دلخواه خود
  • امکان استفاده فهرست مطالب در صفحه ساز WPBakery Page Builder
  • امکان استفاده فهرست مطالب در صفحه ساز Elementor
  • امکان استفاده فهرست مطالب در صفحه ساز Classic
  • امکان استفاده فهرست مطالب در صفحه ساز Gutenberg
  • امکان استفاده فهرست مطالب در صفحه ساز قالب Divi
  • امکان استفاده فهرست مطالب در صفحه ساز DiviVisual Composer
  • پشتیبانی از پلاگین افزونه Rank Math
  • امکان فعال سازی یا غیرفعال سازی برای صفحات خاص
  • امکان نمایش خودکار فهرست در ابتدای هر محتوا
  • امکان پنهان کردن فهرست توسط کاربران سایت
  • امکان نمایش به صورت ثابت یا شناور در سایت
  • نمایش جزییات سفارش با افزونه WooCommerce Order Details

بنابراین این پلاگین یکی از بهترین پلاگین هایی است که می تواند شما را در زمینه ایجاد فهرست مطالب در وردپرس کمک کند.

  1. افزونه Lucky WP Table of Contents

یکی دیگر از پلاگین های حرفه ای در زمینه ایجاد فهرست مطالب وردپرس که مانند دو پلاگین قبلی شناخته شده نیست اما امتیاز خوبی دارد، افزونه Lucky WP Table of Contents است. این پلاگین هم مانند دو پلاگین قبلی در زمینه ایجاد فهرست مطالب وردپرس به شما کمک می کند و امکانات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید این پلاگین را که از ادیتورهای کلاسیک و گوتنبرگ پشتیبانی می کند، روی سایت وردپرسی خود نصب کنید و برای صفحات دلخواه خود در وردپرس فهرست مطالب ایجاد کنید. همچنین این پلاگین به شما امکان شخصی سازی را می دهد و به راحتی می توانید فهرست مطالب خود را شخصی سازی کنید. از مهم ترین مواردی که می توان در بخش شخصی سازی این پلاگین اشاره کرد، تغییر عنوان، اندازه فونت، عرض، رنگ ها، اندازه قلم و… هستند.

افزونه Lucky WP Table of Contents

برخی از ویژگی های این پلاگین کاربردی عبارتند از:
  • امکان ایجاد فهرست در مطالب و برگه ها
  • امکان نمایش خودکار برگه ها
  • امکان شخصی سازی کامل بخش های مختلف آن
  • پشتیبانی از ویرایشگرهای کلاسیک و گوتنبرگ
  • امکان تغییر عنوان فهرست به صورت دلخواه
  • امکان تغییر اندازه فونت نوشته ها
  • امکان شخصی سازی عرض فهرست مطالب
  • امکان شخصی سازی رنگ بخش های مختلف فهرست مطالب

بنابراین این پلاگین کمتر شناخته شده یکی از بهترین گزینه ها است که می تواند نیاز شما را به خوبی رفع کند.

  1. افزونه Ultimate Blocks

یکی دیگر از پلاگین هایی که به شما در زمینه ایجاد فهرست مطالب کمک می کند، افزونه Ultimate Blocks است. البته باید توجه داشته باشید که این پلاگین صرفاً برای این کار نیست و تنها یکی از قابلیت ها آن ایجاد فهرست مطالب در وردپرس است! در واقع این پلاگین بلاک ها و امکاناتی را به ویرایشگر گوتنبرگ اضافه می کند و اگر از این ویرایشگر استفاده می کنید، می توانید امکانات آن را به کمک این پلاگین افزایش دهید. هنگامی که این پلاگین را در سایت خود نصب می کنید، بخشی به Table of Contents در گوتنبرگ به نمایش در می آید که می توانید فهرست مطالب خود را برای هر محتوا ایجاد کنید. این پلاگین توانسته از میان 20.000 نصب فعال خود امتیاز بسیار بالای 4.9 را به خود اختصاص دهد که نشان دهنده عملکرد عالی و رضایت کاربران آن است.

یکی از بهترین قابلیت هایی که این پلاگین دارد، این است که می توانید فهرست خود را بر اساس نیاز خود ایجاد کنید! مثلاً می توانید به جای آن که زیرمجموعه های هر بخش را درج کنید، تنها بخش های اصلی آن را درج کنید. یکی از مهم ترین مزایای این پلاگین این است که اگر به درستی فهرست را ایجاد کنید و به آن مسلط باشید، شاید کمتر از 30 ثانیه زمان لازم باشد تا فهرست هر محتوا را ایجاد کنید. تنها مشکل این پلاگین، این است که فقط روی ویرایشگر گوتنبرگ قابل استفاده است و نمی توانید روی ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید.

برخی از ویژگی های این پلاگین کاربردی عبارتند از:
  • اضافه کردن امکانات مناسب به به ویرایشگر گوتنبرگ
  • امکان ایجاد فهرست مطالب در صفحات مختلف وردپرس

تنها باید توجه داشته باشید که اگر از ویرایشگر کلاسیک استفاده می کنید، این پلاگین مناسب شما نیست و نمی تواند نیاز شما را رفع کند! بهتر است از پلاگین های دیگر برای ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید، اما برای ویرایشگر گوتنبرگ یک گزینه عالی محسوب می شود و ما استفاده از آن را پیشنهاد می کنیم.

افزونه Ultimate Blocks

  1. افزونه Rich Table of Contents

آخر پلاگین حرفه ای وردپرس که قصد بررسی آن را داریم، افزونه Rich Table of Contents است. با استفاده از این پلاگین به راحتی می توانید فهرست مطالب وردپرس خود را ایجاد کنید و آن را در صفحات دلخواه خود نظیر مطالب یا برگه ها درج کنید. این افزونه کاربردی توانسته بیش از 10.000 نصب فعال را به خود اختصاص دهد و از میان آن، امتیاز 4 از 5 را کسب کند. در واقع این پلاگین توانسته نیاز بسیاری از کاربران را تا حد خوبی رفع کند و به همین دلیل یکی از گزینه های مناسب برای ایجاد فهرست مطالب وردپرس با استفاده از آن است. به کمک این پلاگین می توانید در بخش فهرست محتوا عنوان دلخواه درج کنید تا کاربر با کلیک بر روی آن، به بخش دلخواه شما منتقل شود. همچنین شما می توانید بخش های مختلف فهرست مطالب خود را کاملاً شخصی سازی کنید! مثلاً می توانید فونت، سایز محتوا، فریم، انیمیشن و رنگ بخش های مختلف آن نظیر حاشیه، دکمه ها و… را تغییر دهید.

یکی دیگر از مهم ترین مزایایی که این پلاگین در اختیار شما قرار می دهد، این است که به راحتی می توانید فهرست ایجاد شده را پیش از آن که بخواهید منتشر کنید، ببینید! در واقع این پلاگین پیش نمایش مناسبی به شما ارائه می کند که به راحتی می توانید فهرست را پیش از انتشار در سایت مشاهده کنید.

برخی از ویژگی های این پلاگین کاربردی عبارتند از:
  • امکان ایجاد فهرست محتوا در صفحات مختلف سایت
  • امکان شخصی سازی بخش های مختلف آن
  • امکان درج عنوان دلخواه در فهرست محتوا

بنابراین این پلاگین وردپرس کمک زیادی به شما می کند و یکی از گزینه های مناسب است.

نتیجه گیری

ایجاد فهرست مطالب در وردپرس یکی از بحث های مهمی است که وبمستران زیادی به آن علاقه دارند. در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از فهرست مطالب وردپرس و همچنین 5 پلاگین کاربردی که کمک زیادی به شما در این زمینه می کنند، پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *