اگر مدیر یک سایت هستید و یا مسئولیت بهینه‌سازی سایت را بر عهده دارید، حتما تاکنون مطالب زیادی را راجع به سئوی سایت شنیده یا خوانده‌اید. ما نیز سعی کردیم در چند مقاله به بررسی فاکتورهای اساسی سئو بپردازیم که در آن به اهیمت لینک‌سازی و لینک‌های خروجی یا ورودی سایت نیز پرداختیم.

در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی بک‌لینک، ساختار آن، اهمیت آن و همچنین تاثیر آن در سئو بپردازیم که با آشنایی کامل آن بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید. با افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو نظیر گوگل می‌توانید به افزایش ترافیک و در نهایت به افزایش درآمد سایت خود کمک زیادی کنید.

بک‌لینک چیست؟

بک‌لینک  یا تبلیغ متنی به لینک‌هایی گفته می‌شود از طریق سایت‌هایی غیر از سایت خودتان به صفحات داخلی سایت یا صفحه اصلی سایت ارجاع داده می‌شوند. اگر کلمه Backlink را در موتور جستجوی گوگل بررسی کنیم، به نتیجه‌ای همانند نتیجه زیر خواهیم دست یافت:

” بک‌لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که از صفحه‌ای به صفحه‌ دیگر ارجاع داده می‌شود؛ هرچقدر تعداد بک‌لینک‌ها بیشتر باشد، آن سایت از محبوبیت بیشتر برخوردار خواهد شد. “

البته این جمله بالا که از گوگل گرفته شده است، تعریف مناسبی است اما تمامی جوانب را پوشش نداده است و برای آشنایی کامل با این مسئله، باید مواردی را که در این مقاله بررسی می‌کنیم بیشتر بشناسید. اولین اشکالی که در این تعریف گوگل وجود دارد، عدم اشاره آن به لینک دادن سایتی دیگر به سایت شما است! بک‌لینک زمانی مفید محسوب می‌شود که به سایت شما از طریق سایت دیگری لینک داده شود؛ البته لینک‌دهی داخلی به سایت خودتان نیز مهم است اما اهمیت آن به مراتب از لینک‌های خارجی دریافتی بسیار کمتر خواهد بود.

بسیاری از سایت‌ها برای رقابت در کلمات کلیدی پس از رعایت بسیاری از موارد، از بک‌لینک و قدرت آن استفاده می‌کنند که اگر شما نیز می‌خواهید به رتبه‌های اول نتایج جستجو در گوگل و سایر موتورهای جستجو برسید، باید سعی کنید بک‌لینک‌های با کیفیت و قوی دریافت کنید. در ادامه به بررسی برخی فاکتورهای ضروری برای انتخاب و دریافت بک‌لینک خواهیم پرداخت تا بتوانید برای سایت خود چنین مواردی را رعایت کنید.

تعداد لینک‌های خروجی و ورودی به سایت

اولین موردی که در زمینه بک‌لینک اهمیت زیادی دارد، تعداد لینک‌هایی است که به سایت شما وارد می‌شوند یا حتی لینک‌هایی که در سایت شما به سایتی دیگر ارجاع داده می‌شوند. تعداد لینک‌های ورودی به سایت نباید از حد معقول آن بیشتر باشند! یعنی اگر شما مدیر یک سایتی هستید که قرار است برای آن بک‌لینک تهیه کنید، باید سعی کنید تعداد آن متناسب با رقابت موجود بر سر کلمه کلیدی موردنیاز شما باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که دریافت بک‌لینک از طریق سایت‌های اسپم کاری بسیار نادرست است و سبب کاهش رتبه سایت می‌شوند. همچنین باید بدانید لینک گرفتن از سایت‌های نامربوط نیز نادرست است و سبب پنالتی شدن سایت شما می‌شود.

در دریافت بک‌لینک‌های خود فاکتورهای ارائه شده در ادامه این مقاله را نیز در نظر بگیرید.

Anchor text: متن یا عبارتی که سایتی شما را با آن لینک‌ می‌کند اهمیت بسیار زیادی دارد و در درجه اول باید به آن توجه کنید که به Anchor text (آنکر تکست) معروف است. در واقع با انتخاب این متن یا عبارت شما نوعی سیگنال به گوگل ارسال می‌کنید که صفحه موردنظر شما با کلمه لینک شده مرتبط است و سبب افزایش رتبه سایت یا صفحه لینک شده خواهد شد.

Domain Authority: این فاکتور نوعی امتیاز برای سایت‌های مختلف است که به صورت عددی نمایش داده می‌شود. این فاکتور که از طریق سایت MOZ ارائه شده است به عواملی نظیر سن دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، کیفیت لینک‌ها،فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و… بستگی دارد.

Page Authority: این مورد نیز دقیقا همانند دامین اتوریتی است که به جای بررسی کل سایت، به بررسی یک صفحه و صفحات لینک داده شده به آن صفحه می‌پردازد. با بررسی چنین عواملی نوعی امتیاز برای صفحه محسوب می‌شود که برای دریافت لینک از آن صفحه بسیار مهم است. در سایت ممکن است یک صفحه با صفحه دیگر تفاوت پیج اتوریتی داشته باشد، اما دامین اتوریتی که تقریبا میانگینی از امتیاز پیج‌های سایت است یکسان خواهد بود.

دریافت لینک از سایت‌های هم‌زبان: یکی دیگر از مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد، دریافت لینک‌ از سایت‌های فارسی زبان یا هم‌زبان سایت شما است! به طور مثال اگر قرار است از چند سایت خارجی لینک دریافت کنید، بهتر است از یک سایت هم‌زبان سایت خود لینک بگیرید؛ این امر اهمیت زیادی دارد و تاثیر بسیار زیادی نیز بر روی رتبه سایت شما خواهد گذاشت.

تعداد لینک‌های داخل صفحه: در مورد تعداد لینک‌های ورودی و خروجی یک سایت نیز سخن‌هایی را به میان آوردیم و باید تعداد لینک‌های داخل سایت شما از حد معقول بیشتر نباشد که رابطه مستقیمی با طول متن و رقابت موجود بر سر کلمات کلیدی آن مطلب خواهد داشت.

پیج رنک آن صفحه: پیج‌رنک اگرچه معیاری قدیمی است و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز هم مورد تایید متخصصان سئو و وب است و اگر قرار است بک‌لینک دریافت کنید علاوه بر پیج اتوریتی باید به این مورد نیز توجه کنید.

Relations: استفاده از لینک‌ها به صورت Follow اهمیت زیادی دارند ولی اگر قرار است لینک سایت شما به صورت Nofollow باشد، تاثیری در سایت نخواهد داشت و بهتر است بر روی آن حساب باز نکنید. اینگونه لینک‌ها فقط برای معرفی به کاربران و افزایش ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری: استفاده از بک‌لینک‌ها برای افزایش رتبه سایت از همان ابتدا مورد توجه گوگل قرار داشت اما امروزه این تاثیر بسیار بیشتر از گذشته است. در این مقاله به بررسی بک‌لینک و اهمیت آن پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو