محتوای هر سایت به اجزای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها محتوای متنی است که در گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز بیشترین اهمیت را دارند. در مرحله بعدی محتوای تصویری، ویدئویی و… هستند که برای کاربران و سپس موتورهای جستجو مهم هستند.

اینفوگرافیک‌ها، ابزاری برای نمایش آمار و اطلاعات دقیق

یکی دیگر از ابزارهای بصری که در دست کاربران وب و فعالان حوزه تولید محتوا است، اینفوگرافیک‌ها هستند. اینفوگرافیک‌ها از مهم‌ترین محتواهای بصری هستند که اطلاعات و آمارهای دقیق را در یک‌جا جمع کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند! در واقع اینفوگرافیک‌ها آمیخته‌ای از تصاویر، ارقام و توضیحات کاربردی هستند که اطلاعات بسیار مفیدی را به کاربران ارائه می‌کنند و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، فهمیدن سریع کاربران بدون نیاز به تامل است.

یکی از مسائلی که سبب جذابیت اینفوگرافیک‌ها شده است، این است که گاهی اطلاعات پیچیده در قالب بسیار نامنظم ارائه می‌شوند که فهم آن را برای کاربران سخت می‌کنند؛ اینفوگرافیک‌ها با ارائه یک قالب خلاق و زیبا به کاربران کمک می‌کنند تا سختی چنین عملی را متوجه نشوند و در سریع‌ترین زمان ممکن محتوایات اینفوگرافیک را به خاطر بسپارند.

محبوبیت اینفوگرافیک‌ها در سال‌های اخیر

اینفوگرافیک‌ها در سال‌های اخیر جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان کاربران باز کرده‌اند و کاربران به آن توجه زیادی می‌کنند؛ دلیل این موضوع نیز ارائه محتوای کاربردی در یک هویت بصری بسیار خلاق و زیبا است. بنابراین معیار مفید بودن اینفوگرافیک‌ها، خلاقیت آنها است و اگر بتوانید آن را هرچه زیباتر و خلاقانه‌تر طراحی کنید، به محبوبیت آن در میان کاربران و مخاطبان خود کمک زیادی کرده‌اید! در واقع تاثیرگذاری اینفوگرافیک‌ها زمانی بیشتر می‌شود که یک طراحی بی‌نقص و تاثیرگذار داشته باشد تا بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند. استفاده از فونت‌های مناسب، تایپوگرافی دقیق، آیکن‌های زیبا، تصاویر گرافیکی جذاب و… همگی از دلایلی هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا بتوانند مفاهیم موجود در آن را بهتر درک کنند.

البته اطلاعاتی که به کاربران در قالب اینفوگرافیک ارائه می‌کنید بسیار مهم است؛ استفاده از داده‌های دقیق، منابع معتبر و موضوع مرتبط با کسب‌وکار بر روی اعتبار شما تاثیر زیادی خواهد داشت! در واقع شما با اینکار می‌خواهید اطلاعات مفیدی به کاربران ارائه کنید و آنها نیز گاهی اطلاعات شما را به دیگران منتقل می‌کنند یا حتی اینفوگرافیک‌ شما را با دیگران به اشتراک‌ می‌گذارند. بنابراین اگر بخواهید اطلاعات نادرست به کاربران ارائه کنید، دانش غلط در میان تعدادی از افراد رواج پیدا می‌کند که در نهایت مشکلاتی را نیز سبب می‌شود.

فایده اینفوگرافیک‌ها برای کسب‌وکارهای نوپا

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در دسترس متخصصان حوزه دیجیتال برای ارائه موارد مختلف وجود دارد، اینفوگرافیک‌ها هستند. در این بخش به بررسی چند مورد از مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

  • افزایش ترافیک سایت: اگر اینفوگرافیک شما از کیفیت و محتوای مناسب برخوردار باشد، این محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. از طریق شبکه‌های اجتماعی شما قادر به افزایش تعداد مخاطبان خود و ورود آنها به سایت خواهید بود که بر روی ترافیک سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.
  • افزایش رتبه و سئو سایت: یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که اینفوگرافیک‌ها برای شما به ارمغان می‌آورند، افزایش سئوی سایت است! این مسئله کمی پیچیده‌تر از افزایش ترافیک است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. هنگامی که شما یک اینفوگرافیک را طراحی می‌کنید، بازخوردهای مختلفی به خصوص از طرف وبلاگ‌نویسان دریافت خواهید کرد که همین شروع تاثیر اینفوگرافیک بر روی سئو سایت است. اگر وبلاگ‌نویسان طرح و اینفوگرافیک‌ شما را در وبلاگ خود درج کنند و به سایت مرجع که سایت شما است لینک بدهند، این لینک‌ها بر روی سایت شما و رتبه شما در موتورهای جستجو تاثیر زیادی خواهد گذاشت؛ حال فرض کنید از میان سایت‌هایی که شما را لینک می‌کنند، تنها تعداد اندکی از آنها رتبه بسیار خوبی داشته باشند به راحتی می‌توانید رتبه‌های اول گوگل را بدست آورید و بازهم ترافیک بسیار زیادی بر روی سایت شما خواهد داشت.
  • معرفی ابزارهای مفید برای کسب‌وکارها نوپا – بخش اول

یکی از مشکلاتی برای نمایش اینفوگرافیک‌ها وجود دارد این است که در شبکه‌های اجتماعی مختلف نمی‌توان آن را به صورت کامل درج کرد! زیرا شبکه‌های اجتماعی مختلف با کاهش حجم تصاویر سعی می‌کنند تا سرعت بارگذاری را افزایش دهند که همین مسئله سبب بروز مشکل می‌شود! راه‌کاری پیشنهادی این است که لینک اینفوگرافیک را به همراه یک پیش‌نمایش ساده از آن در صفحات خود قرار دهید و از کاربران بخواهید برای دیدن کامل اینفوگرافیک آن را مشاهده کنند. در شبکه‌هایی که قادر به ارسال کامل فایل هستید، می‌توانید به صورت مستقیم فایل آن را ارسال کنید که از مهم‌ترین این شبکه‌ها می‌توان به تلگرام اشاره کرد.

مورد از ویژگی‌های منحصر به فرد اینفوگرافیک‌ها

استفاده از اینفوگرافیک‌ها در سال‌های اخیر رواج بسیار زیادی پیدا کرده است.برخی از ویژگی‌های آنها تنها منحصر به این نوع از محتوای بصری هستند در ادامه به بررسی مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

ارائه حجم زیادی از اطلاعات به صورت یکجا

تصاویر گرافیکی همان محتوایی هستند که هیچ‌گونه توضیح یا اطلاعاتی در آنها وجود ندارد! بنابراین تفاوت تصاویر گرافیکی با اینفوگرافیک‌ها در اطلاعاتی است که بر روی تصاویر قرار می‌گیرد. این اطلاعات شامل نمودارها، درصدها، اطلاعات متنی و… هستند که هر یک از آنها چیزی را به دانسته‌های کاربران اضافه می‌کنند. ارائه حجم زیاد و البته مفید چنین تصاویری سبب شده است تا اینفوگرافیک‌ها بتوانند جایگاهی بالاتری از متن‌ها و تصاویر گرافیکی پیدا کنند؛ دلیل آن هم این است که کاربرانی که آنها را مطالعه می‌کنند، بدون خستگی می‌توانند چیزهای جدیدی را یاد بگیرند و برای آنها مفید باشد.

استفاده از موضوعات ارزشمند و مفید

اینفوگرافیک‌ها محتوایی هستند که در آن محتوای اضافی وجود ندارد و تمامی متن‌هایی که در آن می‌بینید، ارزشمندترین عنوان‌های موضوع مورد بحث است! در واقع یک طراح اینفوگرافیک به دنبال این است که از میان صدها مطلب، چند مورد از مهم‌ترین آنها را انتخاب کند. به همین دلیل است که مخاطبان می‌توانند در کمترین زمان ممکن مهم‌ترین فاکتورهای یک موضوع را بخوانند و علاوه بر یادگیری، در زمان خود نیز صرفه‌جویی کنند.

نگارش ساده و قابل فهم

اگر به متن اینفوگرافیک‌ها توجه کرده باشید، قطعا متوجه سادگی و روان بودن متن آنها شده‌اید! در واقع طراحان اینفوگرافیک پیش از آنکه بخواهند متن خود را در اینفوگرافیک درج کنند، به دنبال ساده‌سازی و روان‌تر کردن متن هستند تا برای تمامی کاربران مبتدی و حرفه‌ای قابل فهم باشد. از طرف دیگر اگر یک اینفوگرافیک را ترجمه می‌کنید حتما باید با اجزای اینفوگرافیک‌ها توجه کنید و در صورتی که از چپ به راست هستند، آنها را تغییر دهید. به عبارت ساده‌تر باید سعی کنید محتوای شما آنقدر ساده و قابل فهم باشد که کاربران بدون هیچ‌گونه مشکل یا ابهامی محتوای آن را درک کنند.

خلاقیت بالا در طراحی اینفوگرافیک‌ها

بخش مهمی از طراحی اینفوگرافیک‌ها را عناصر گرافیکی آن تشکیل می‌دهند؛ استفاده از آیکن‌ها و وکتورهای زیبا در طراحی اینفوگرافیک‌ها می‌تواند جذابیت آنها را تا چندین برابر افزایش دهند. از طرف دیگر فاصله‌های میان اجزا و رنگ‌بندی مورد استفاده در طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است که باید کاملا رعایت شود! اگر طرح یا ایده خاصی برای طراحی گرافیک اینفوگرافیک‌ها ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به چندین سایت فعال در زمینه تولید اینفوگرافیک یا نمونه‌کارهای طراحان گرافیک سر بزنید؛ البته توجه داشته باشید که نمونه‌کارهای آن را کپی نکنید و تنها هدف شما ایده‌برداری از طر‌ح‌های آنها باشد. در واقع کپی‌برداری از طرح‌های دیگر طراحان بر اساس قوانین کپی‌رایت کاملا جرم محسوب می‌شود و احترام طراح نیز زیر سوال می‌رود. استفاده از یک یا چند طراح حرفه‌ای و باسابقه به شما کمک می‌کند تا بتوانید طرح‌های گرافیکی بسیار زیبا و دل‌نشین تولید و نظر کاربران خود را جلب کنید.

رعایت فونت‌ها و تایپوگرافی اینفوگرافیک‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب زیبایی یا سادگی یک اینفوگرافیک یا طرح‌های گرافیکی دیگر می‌شود، فونت‌هایی است که در آنها به‌کار می‌برید. استفاده از فونت‌های زیبا با خوانایی بالا یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید رعایت کنید؛ در بین فونت‌های فارسی ایران‌سنس از محبوبیت بالایی برخوردار هستند که می‌توانند جذابیت طرح‌های شما را بیشتر کنند. رعایت فاصله‌های داخلی و خارجی کلمات و جمله‌های نگارش‌یافته نیز در خوانایی متن تاثیر بسیار زیادی دارد.

یکی از مسائلی که در افزایش جذابیت یک طرح اثر زیادی دارد، استفاده از اعداد فارسی در هنگامی که یک متن فارسی نگارش می‌کنید، خواهد بود! در واقع اگر شما قصد نگارش یک جمله فارسی دارید که در آن می‌خواهید از اعداد استفاده کنید، می‌توانید اعداد را نیز با زبان فارسی درج کنید که این‌کار سبب افزایش محبوبیت طرح شما می‌شود. از طرف دیگر این مسئله نیز بسیار مهم است که اگر از فونت فارسی و انگلیسی باهم استفاده می‌کنید، دو فونت با یکدیگر هماهنگ باشند؛ یعنی اگر فونت فارسی شما لبه‌های تیز ندارد، فونت انگلیسی شما نیز باید کاملا نرم باشد تا در دید کاربران شما اثر منفی نداشته باشد.

اگر سایت شما نتواند رضایت کافی را از کاربران جذب کند، قطعا این مورد سبب می‌شود تا کسب‌وکار شما مفید نباشد و در آینده ممکن است با شکست مواجه شوید. در مقالات بعدی به بررسی سایر موارد از محتوای بصری خواهیم پرداخت تا بتوانید از همه‌ی آن نهایت استفاده را ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *